Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
#2971572
Ik heb een interessante vacature gezien bij een Nederlandse werkgever in Berlijn en denk erover na om op deze vacature te gaan solliciteren.

Nu is de laatste keer dat ik officieel gesolliciteerd heb ca. 15 jaar geleden, ik was toen piep jong en bovendien was dat voor een vacature die absoluut niet te vergelijken is met deze (ik solliciteerde voor een baan in de supermarkt en kwam uiteindelijk in de interne opleiding voor afdelingschef) en was het nog geen pré om vooraf te bellen. Ook tijdens mijn MBO opleiding werd er tijdens het blok over solliciteren geen aandacht besteed aan een telefoongesprek om het een en ander na te vragen en aan de hand hiervan de sollicitatiebrief te schrijven.

Naar aanleiding van deze vacature heb ik nog een aantal vragen en wil ik dus eigenlijk komende maandag de potentiële werkgever gaan bellen. Natuurlijk wil ik alles zo goed mogelijk doen en twijfel dus of de vragen die ik nu heb in dit stadium wel relevant zijn (voor mij wel, maar misschien ziet de potentiële werkgever dit wel anders).

Denken jullie dat ik de volgende vragen zou kunnen stellen:

1. N.a.v. het gevraagde opleidingsniveau wil ik vragen aan welke richting de potentiële werkgever voorkeur geeft, zou dit relevant zijn?

Er wordt namelijk alleen MBO denk- en werk niveau gevraagd. Maar de vacature beschrijft o.a. dat er administratieve werkzaamheden gedaan worden (post, emails en brieven beantwoorden, facturen schrijven), maar bijv. ook dat er bij vergaderingen genotuleerd moet worden, dat bij afwezigheid van de chef het afdelings budget beheerd moet worden en financiële zaken afgehandeld moeten worden.
Dit klinkt naar een MEAO- opleiding en/of secretariële opleiding die ik niet heb, maar ik heb wel enige werkervaring die ik in de brief aan de man zou kunnen brengen.

2.  De aanvangsdatum staat niet in de vacature vermeld, zou ik kunnen vragen per wanneer de functie beschikbaar is?

3. Verder staat er niet vermeld of het om een vast- of een tijdelijk dienstverband gaat. Zou ik dit ook kunnen vragen?

Ik zie jullie tips en opmerkingen graag tegemoet.
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 08 aug 2014, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2971583
Ik ga met Hanna mee. Gewoon schrijven. Denk aan de motivatiebrief en een correcte CV. Denk aan je taalgebruik. Nederlands is over het algemeen informeler, maar het hoeft niet.

Vragen om een specifiek opleidingsniveau is een eerste schifting.

En natuurlijk hoop je een en ander in een persoonlijk gesprek nader toe te lichten!  ::)  :biggrin2:
#2971584
De eerste vraag zou ik niet stellen, als jij denkt dat je voldoet aan de gevraagde eisen en dat kunt toelichten in je brief dan zou ik daar de voorkeur aan geven. Het komt, in mijn ogen, over alsof je twijfelt aan jouw skills  ;), je wilt niet dat deze potentiële werkgever dat ook gaat denken.

De laatste twee vragen zou ik zeker stellen! Dat is wel informatie die je graag vooraf wilt weten i.v.m je huidige baan. Daarbij heb je je stem even laten horen en is je naam gevallen. Zeker goed dus om even te bellen!
Gebruikersavatar
Door Zev
#2971587
Ik heb vorig jaar een cursus gedaan voor re-integratie, hierbij werd aangegeven dat bellen vooraf aan de brief gewaardeerd wordt.
De eerste vraag zou ik dan ook niet stellen, omdat dit in de brief duidelijk gemaakt kan worden.
Ik denk dat ik de andere vragen wel zou stellen, en bijvoorbeeld iets meer inhoudelijks over het bedrijf. (bijvoorbeeld of je met collega's op de afdeling zit en zo ja met hoeveel), inhoudelijk over de functie zou ik mee wachten tot je eventueel op gesprek komt (werktijden/reiskosten bijvoorbeeld).
Door Mowgli
#2971614
Ronald schreef: Nederlands is over het algemeen informeler, maar het hoeft niet.
Het is een Nederlandse werkgever, dus de voertaal is Nederlands, Duits moet wel vloeiend gesproken en geschreven worden en de Nederlandse nationaliteit is verplicht.
Ronald schreef: Vragen om een specifiek opleidingsniveau is een eerste schifting.
Kan zijn, echter ik heb een creatieve opleiding in de mode op MBO- niveau, deze past absoluut niet in het profiel passende bij deze functie en het niveau van die opleiding was ver beneden maat. Werkervaring die ik zou kunnen gebruiken voor de functie heb ik dan weer wel. Mijn ervaring met mijn banen uit het verleden is, dat ik aan de hand van mijn HAVO diploma ben aangenomen (hoewel mijn eerste beide banen wél in de mode waren).
Ronald schreef: En natuurlijk hoop je een en ander in een persoonlijk gesprek nader toe te lichten!  ::)  :biggrin2:
Hèhèhè! Dat is natuurlijk de standaard afsluiting van mijn brief, al ga ik proberen deze zin iets origineler te verpakken.
DJ en Doerak schreef: Daarbij heb je je stem even laten horen en is je naam gevallen. Zeker goed dus om even te bellen!
Daarom wil ik dus ook bellen, maar wil natuurlijk niet als een sukkel overkomen...
C@rine schreef: Kijk ook eens op de website van die werkgever  ;)
Ik heb de vacature van de website geplukt  ;)
Door Lil
#2971652
Een paar maanden geleden zat ik daar ook mee. Bellen wordt zeer op prijs gesteld weet ik en ik vond dat zo moeilijk. Nergens voor nodig, want het gesprek liep vanzelf en heel gemakkelijk. Wel natuurlijk een groot verschil dat ik bij dezelfde werkgever ben gebleven, dus ik belde alleen maar met een andere manager en dan staan vragen over wat ga ik doen, hoe zit het met opleiding/inwerken en zo minder gek. Ik ken immers de organisatie en weet hoe het eraan toe (kan) gaan. Moet zeggen dat het wonderbaarlijk genoeg in mijn geval wel zeer goed geregeld was.  :biggrin2:
Maar ik denk dat het gewoon een aardig gesprek moet zijn, zodat ze je naam herinneren. Domme dingen zeggen is niet zo handig, maar je hoeft echt niet 100% perfecte vragen te stellen. Dat komt op gesprek wel. Het is meer dat je positief opvalt, omdat je wat extra's doet heb ik begrepen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2971661
Mowgli schreef:
Kan zijn, echter ik heb een creatieve opleiding in de mode op MBO- niveau, deze past absoluut niet in het profiel passende bij deze functie en het niveau van die opleiding was ver beneden maat. Werkervaring die ik zou kunnen gebruiken voor de functie heb ik dan weer wel. Mijn ervaring met mijn banen uit het verleden is, dat ik aan de hand van mijn HAVO diploma ben aangenomen (hoewel mijn eerste beide banen wél in de mode waren).
Maar ze vragen mbo denknivo? niet persee mbo. Je bent meer dan alleen je opleiding  ;) 15 jaar ervaring telt ook mee
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door