Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elena
#2970837
Dag allemaal!

Mijn naam is Elena en samen met mijn man Bas heb ik 3 kinderen (4jaar, 2jaar en 4maanden), 4 konijnen en sinds afgelopen zaterdag 2 kittens: Ravel en Satie (spreek uit als Ravèl en Satíe), 2 vrouwtjes, geboren op 21 mei.

Al voordat we de kittens in huis kregen, was ik van plan kvv of barf te gaan voeren en had al wel een beetje ingelezen, o.a. op dit forum (dank voor al jullie info  ;) ) Een vriendin van mij barft ook met haar kat en bestelt altijd bij Caroba Kiezebrinkmixen, dus had ik daar wat besteld en bij de plaatselijke dierenwinkel 4 rolletjes Tinlo Barfmenu in huis gehaald. Die laatste is een beetje prijzig voor ons, dus dat haal ik verder niet meer.

En toen kwam ik erachter dat de Kiezebrinkmixen niet volledig zijn... Na heel wat gepuzzel en informatie gelezen te hebben op de Kiezebrink website, denk ik dat ik toch een aardig menuutje met de mixen heb gecreëerd. Daarmee maak ik in ieder geval op wat ik nu in de vriezer heb zitten. Daarna zie ik wel of ik iets anders ga bestellen, misschien zelfs wel niet gemixte vleesbotten, spiervlees en orgaanvlees, iets wat ik van tevoren echt niet kon indenken, haha! Maar nu ik me in het barfen verdiept heb, vind ik het geweldig om zelf samen te stellen!

Hieronder wil ik twee menu's kwijt: één zoals ik denk dat een goed Barfmenu eruit kan zien en daarna één waarin ik de Kiezebrinkmixen heb gebruikt.

_____________________________________________________
BARF weekmenu voor 2 katten 200g/dag = 1400g/week

50% vleesbot = 700g
20% spiervlees = 280g
15% orgaanvlees = 210g
15% bijproducten = 210g

Maandag ochtend: 100g vleesbot
avond: 100g spiervlees

Dinsdag ochtend: 100g vleesbot
avond: 100g orgaanvlees

Woensdagochtend: 100g vleesbot
avond: 2 eieren / eendagskuikens (= ongeveer 100g)

Donderdagochtend: 100g vleesbot
avond: 100g spiervlees

Vrijdag ochtend: 100g vleesbot
avond: orgaanvlees

Zaterdag ochtend: 100g vleesbot
avond: 100g spiervlees

Zondag ochtend: 100g vleesbot
avond: 2 eieren / eendagskuikens (= ongeveer 100g)
___________________________________________________________

BARF weekmenu voor 2 katten met Kiezebrinkmixen
200g/dag = 1400g/week

Maandag: 200g hazenmix (= heel prooidier)

Dinsdag: 140g eendenmix
                (= 98g eendennek en eendenkarkas = 49% vleesbot
                en 42g hart en lever) = 21% orgaanvlees
              60g rundergehakt = 30% spiervlees
              1 ei

Woensdag: 200g bosduifmix (= heel prooidier)

Donderdag: 100g kipmix
(= 70g kippennek en kippenrug = 35% vleesbot
en 30g lever en maag)
        10g kippenhart = 20% orgaanvlees
        90g rundergehakt = 45% spiervlees
        1 ei

Vrijdag: 200g fazantenmix (= heel prooidier)

Zaterdag: 200g vismix (= heel prooidier)

Zondag: 100g kipmix
            (= 70g kippennek en kippenrug = 35% vleesbot
en 30g lever en maag)
10g kippenhart = 20% orgaanvlees
90g rundergehakt = 45% spiervlees
1 ei

Porties verdelen over 4x/dag
___________________________________________________________

Ik ben uitgegaan van 100g per dag per kitten. Als er meer nodig blijkt te zijn, bereken ik het opnieuw  :)
De overgang van brokjes naar vers verliep goed, alleen hebben ze wel duidelijk voorkeuren. Vanochtend gaf ik wat fazantenmix, maar daar moesten ze eigenlijk niks van hebben. Met wat rundergehakt en beetje yoghurt aten ze er een beetje van... Is nog allemaal uittesten dus.

Nou, ik zou zeggen...: Schiet er maar op los!  :D
Door Ruisje
#2970853
Welkom op Barfplaats, Elena!
Binnenkort zien we wel een keer foto's van jullie kittens hè? ;)

Over je menus. De kiezenbrink mixen ken ik zelf niet, dus misschien dat iemand anders hier dat beter kan beoordelen.

Je barfmenu dan.
Persoonlijk vind ik 50% vleesbot teveel! Vleesbot is tegenwoordig niet allemaal meer zo goed bevleesd als vroeger (heb ik me laten vertellen ;) ) en het laatste wat je wilt is dat je katten niet kunnen poepen. Ik zou het bijstellen naar maximaal 40%.

Hoe is de verdeling hart, lever, nier in je 15% orgaanvlees?

15% bijproducten zijn ei en kuikens?
Twee eendagskuikens wegen geen 100 gram en op dezelfde dag alleen vleesbot geeft toch te harde onlasting is mijn ervaring. Met een ei zonder schaal is het denk ik een ander verhaal, maar ik geef dat zelf nooit.

100 gram per dag... Het zijn nog kittens, dus eigenlijk zou je ze onbeperkt moeten laten eten. Ik weet niet hoeveel ze nu wegen, maar die groeien nog... je moet gauw denken dat ze ongeveer 10% van hun lichaamsgewicht per dag eten zolang ze nog in de groei zijn.

Verder mis ik in je barfmenu de vette vis. Minimaal 5% vis per week. Sprotjes zijn mooie kleine visjes die je voor katten makkelijk kunt portioneren. Maar uiteraard ook andere vette vis, bijvoorbeeld zalm is prima!

Fazantenmix is wild en heeft een meer uitgesproken smaak. Als ze het met wat toevoegingen eten: Doen! ;) Ze zijn nog jong, dus ik zou ze lekker aan zoveel  mogelijk smaken laten wennen.
Gebruikersavatar
Door Elena
#2970885
Dank voor je reactie, Ruisje!

Over het minder bevleesde vleebot had ik ook al wat gelezen ja. 40% dus. Ik wil natuurlijk wel dat ze kunnen poepen! Ik vond hun ontlasting nu al wat witter en dat na het Tinlo Barfmenu. Dus goed in de gaten houden...

Het orgaanvlees wilde ik in principe in gelijke delen verdelen. Nu zag ik bij Caroba ook een orgaanmix, die bestaat uit 25% eendenlever, 25% runderhart, 25% konijnennier en 25% kippenmaag. Is dat ook geschikt? Ergens vind ik mixen toch ook wel handig  ::) Vooral omdat ik ook kinderen heb rondlopen en straks een kruipende baby heb. En ik neem aan dat de katten hun 'prooi' ook wel eens meenemen...

Ja, die bijproducten wist ik nog niet zo goed. Ik had ergens gelezen dat een ei al gauw 60 gram weegt, dus dacht dat 2 eieren dan samen genoeg is voor een portie. Is het beter er iets bij te geven? Ik heb ze al eens wat ei gegeven, maar dat aten ze niet helemaal op; ze likten er wat van. En bij vleesbot altijd iets vlees erbij of gewoon zorgen dat er over de hele week gezien meer vlees bij zit?

De vette vis rekende ik gewoon ook tot het vleesbot/orgaanvlees/spiervlees, dus als onderdeel van. Ik wil zeker 1 keer in de week vis geven, misschien zelfs 2x, want daar zijn ze gek op heb ik al gemerkt! Dat is tot nu toe het enige wat ze in één keer helemaal opaten.

Ze wegen nu 1,17 kg en hebben tot nu toe genoeg aan 100g / dag. Ze laten vaak wat staan. Betekent onbeperkt eten ook eten aanbieden als ze daarom vragen? Zo werden ze net wakker rond vieren en keken me miauwend vragend aan en toen heb ik ze wat gegeven. Dat is voor vandaag de derde keer dat ik ze eten aanbood. We zijn ook wel eens een dagje weg; hoe is dat dan handig te doen? Gewoon wat vlees laten staan? Het bederft niet snel heb ik gemerkt. Uiteindelijk wil ik ze twee keer per dag eten geven, maar nu ze kitten zijn, eten ze denk ik liever vaker kleine beetjes?

Over de foto: ik zie niet zo snel hoe ik foto's kan uploaden  ???
Zodra ik dat weet, zal ik ze even showen  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Elena
#2970895
Ah, ik heb zojuist gelezen over de verhouding 40% vleesbot, 40% spiervlees en 20% orgaanvlees. Is dat beter? En dan af en toe een ei en zeker 1 keer in de week een portie vette vis?
Zit er eigenlijk een maximum aan het aantal porties vis per week?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2970900
Welkom!

Net zoals mensenbaby's eten poezenbaby's ook best op verzoek.
50% vleesbot kan, mits dit van heel dik bevleesd vleesbot is. Met mixjes en voorgemalen spul weet je dit niet, dus zou ik ook wat lager gaan zitten.

Er zit een grens aan de hoeveelheid vette vis. Dit geldt voornamelijk voor vis met thiamine. Dit zorgt voor thiaminase; afbraak van vit B. Het is in mijn hoofd ook een beetje klok en klepel, voor meer en gerichtere informatie kan je zelf de zoekfunctie gebruiken.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2970902
Welkom!

Bijproducten als yoghurt en groentes enzo zijn voor een kat niet echt nodig. Ei/kuiken is wel een goede belangrijke toevoeging. Ik zou de eieren niet meerekenen in je menu, gewoon je menu berekenen met spiervlees/vleesbot/orgaan en dan 1 a 2 eitjes of kuikens per week er extra bij geven. Kuikens vinden ze in mijn ervaring veeeel lekkerder dan eieren. Qua percentages 15 tot 20% kaal bot, dat is dan 30 tot 40% vleesbot is echt voldoende inderdaad. 30% zie ik toch vaak vrij zachte ontlasting op, dus ik zou voor 35% a 40% gaan maar dit kan per kat verschillen. En dan dus 15-20% orgaan en de rest spiervlees. Hier geef ik de katten 47% spiervlees, 35% vleesbot en 18% orgaan en daar doen ze het super op, tis kijken wat voor jouw katten goed werkt. Zeker met jonge dieren en dieren die nog niet gewend zijn rauw te verteren kun je beter aan de lagere kant qua botpercentage beginnen naar mijn idee en als de ontlasting wat zacht is opschroeven, dat is minder vervelend dan verstopping/witte krijtjes als ontlasting.

Vis kun je inderdaad gewoon meerekenen in je menu, zalmlijf is bijv. vleesbot en zalmfilet is spiervlees. Een heel visje telt als complete maaltijd, dus dat reken je niet mee in je percentages. 1 a 2 porties week vis is genoeg :-)

Kittens eten inderdaad vaker, 3 a 4 keer per dag word meestal aangehouden. Je mag ze gewoon geven zoveel ze op kunnen, en dan zie je inderdaad snel genoeg hoeveel ze eten. Je kunt voeren op verzoek eventueel, of gewoon x-aantal keren per dag aanbieden. Ik zou dan lekker ruim ontdooien, bijv. 150 tot 200 gram per kitten, in de koelkast blijft dat best tot de volgende dag nog goed. Dan zet je de portie neer als het etenstijd is, als ze aangeven dat ze niet meer willen haal je het overgebleven voer weer weg en dat bied je de volgende maaltijd opnieuw aan. Op die manier kunnen ze eten wat ze willen en op kunnen, dus onbeperkt.

Ik heb zelf wel eens de percentages van de Kiezebrink mixen in een rekenhulp van Excel gezet, daar kwam ik dan uit op 60 a 65 gram spiervlees erbij per 100 gram Kiezebrink mix en dan klopten de percentages weer. Dit geld voor alle mixen behalve de bosduifmix, die heeft 20% kaal bot dus die is wel goed, maar alle andere mixen bevatten zo'n 35% kaal bot (70% vleesbot) en 30% orgaan. De haasmix is ook geen heel prooidier, daar zitten hele hazenbout in vermalen samen met orgaan, dus ook 35% bot en dus te weinig spiervlees. Alleen voor de bosduifmix en de vismixen geld dat niet, die zijn prima om zo te geven.
Gebruikersavatar
Door Elena
#2970992
Dank Koekje en NonaQ voor jullie welkom  :)

Het is best lastig met die Kiezebrinkmixen. Op de website van Kiezebrink had ik voorbeeldmenu's gevonden, waaruit ik de percentages had berekend. Daar stond bij dat onder andere de fazantenmix en hazenmix ook hele prooidieren bevatten, maar dat is dus niet zo. Misschien  scheelt het dat deze menu's bedoeld waren voor honden?
Enfin, ik hou in gedachten dat de bosduif en vismix compleet is en de rest niet. Dan kan ik daar voorlopig wel mee vooruit.

Ik lees ook even mee in een ander recent topic over twee kittens; daar zag ik ook al een heel mooi menu voorbij komen. Maakt mijn vragen eigenlijk overbodig  ;)

En ja, voeden op verzoek ken ik natuurlijk van mijn eigen kinderen, dus zal de kittens ook zo gaan voeden!
#2971127
Ik zou ook de extra's uit je menu knikkeren en enkel de verhouding vleesbot-spier en orgaan in het oog houden.
40-40-20 is een vrij goede richtlijn, maar je kan daar ook nog wat mee schuiven hoor.
Die extra's voeg je dan ook echt als extra toe.  2 kuikentjes per kitten per week, 5-10% vette vis.  1 dagportie vis is het maximum (komt overeen met een kleine 14%), maar dat valt meestal nogal zwaar als je het in 1 keer wil geven. Dus beter verdelen of iets minder geven.

Ik vind het minder goed om de extra's als onderdeel van het menu te rekenen omdat je dat altijd bij je spiervlees eraf haalt.  En dat is ook heel erg waardevol in een kattenmenu!  Bovendien zit er in vis en kuiken ook (zei het weinig, maar toch) bot, dus bedriegt het eigenlijk een beetje de verhouding bot-spier.  Je voert dan eigenlijk meer dan de 40% vleesbot die je voor ogen hebt.  Dus ik bereken echt enkel mijn verhoudingen die ik wil bereiken van vleesbot- spier en orgaan en laat dan in de weekverdeling ruimte voor de extra's.  Bij kittens is dat nog niet echt nodig, want die eten toch niet volgens vaste hoeveelheden.
Verder zou ik ook opletten op je verhouding van de organen nu.  Met zo'n mixen is dat wel moeilijk dat weet ik, maar het blijft toch belangrijk.  Dus zeker goed uitrekenen en in het oog houden! 
Probeer inderdaad bij katten het vleesbot zoveel mogelijk te verspreiden in de week en doorheen de dag, want katten zijn gevoeliger dan honden ivm harde ontlasting.  Vele honden kan je perfect een dag alleen vleesbot voeren, maar bij katten werkt dat zelden tot nooit.  Dan raken ze verstopt.
Met de mixen kan ik je niet helpen, ik heb zo nooit gevoerd.  Let gewoon op, beter wat te weinig bot dan te veel en wat extra spier kan nooit kwaad.  Haas van kiezebrink is gerijpt, en dat vinden ze hier niet lekker.  Vers wild vinden ze wel erg lekker, zoals fazant, maar dat is erg kat-afhankelijk.  Er zijn er genoeg die dat net niet graag hebben, dus dat is afwachten en uitproberen.  Wel een paar keer (met week tussen of zo) proberen, want het kan plots omslaan. ;)

Als je de katten een eetplek geeft, met een kleedje om op te eten (dan blijft het vlees mooi liggen en worden sappen opgeslorpt), dan kan je hen perfect leren enkel daar te eten. Door het eten steeds terug op het kleedje te leggen. Dat duurt niet lang.
Enkel kuikens durven al eens vliegles krijgen, dus die gaan dan wel in het rond.  Beste is om dat dan te voeren in een ruimte waar ze een gele plek op de grond achter mogen laten.  Meestal wordt die wel opgelikt want de dooier is het allerlekkerst, maar op je tapijt vb blijf je dat wel zien  :biggrin2:
En het durft ook leuk experimenteel tegen de muren hangen, als je niet oplet...  ::)  Ik moet zeggen dat ik daar heel brave katten in heb, ook kuiken blijft mooi op het kleedje.
Ik ken iemand die gaf het in grote plastieken hondenbenchen, genoeg ruimte voor vliegles, en het kon toch geen kwaad. 
Eitjes en vis vullen nogal hard, is mijn ervaring.  Ze hebben er snel genoeg van.  Het komt waarschijnlijk door het hoge vetgehalte (positief vet).
Het is dus niet noodzakelijk dat ze het niet lusten, ik voer het altijd nog met iets lichts erbij.  Dan valt het wat minder zwaar, maar dan nog blijft er doorgaans wel wat liggen.
Een ei weegt 50gr maar een kuiken 40gr.  Dan kan je daarmee rekenen. ;)
(Gewoon nog even meegeven dat kuikentjes afval zijn, ze worden zowiezo gedood, of ze nu opgegeten worden of niet ;))

Veel succes met barfen verder. En ik zou ik jouw geval ook gewoon stoppen met de kiezebrinkmixen als ze op zijn. ;)
Gebruikersavatar
Door Elena
#2971306
Dankjewel Pearlsofpassion!

Het is een stuk duidelijker nu, vooral wat betreft het voeren van hele stukken. Ik gaf ze namelijk vanmorgen een kippenhartje (omdat er in de mix die ik daarna gaf enkel maag en lever zat) en dat namen ze vrolijk mee de huiskamer door. En dat vind ik nou niet bepaald hygiënisch  :P Al helemaal niet als ze ermee op het vloerkleed gaan zitten... Als kleedje gebruik ik straks dan een handdoek, kan ik dan mooi meedraaien in de 60 graden was  :biggrin2:

Ik wil inderdaad stoppen met die Kiezebrink mixen; ik erger me er nu al aan!

Dan nog even over het in stukken voeren:
Stel dat je geen heel prooidier geeft, maar alles apart, geven jullie dan (een stuk) orgaan gewoon zo en lusten ze dat? Spiervlees en vleesbot lijkt me minder uitgesproken qua smaak. We eten zelf wel eens lever, maar dat moet ik dan echt goed 'verpakken'.
En ik neem aan dat je bij het in stukken voeren, je het niet makkelijk door elkaar kan 'roeren'.
En spiervlees gaat dan gewoon in een heel stuk van het juiste gewicht of in kleinere stukjes?

Dus gewoon even de praktische dingetjes...

Ps. Nog iets praktisch: hoe krijg ik foto's in mijn handtekening?  :-\
Gebruikersavatar
Door koekje
#2971311
Ik geef de dingen zo groot mogelijk. Dus als ik een portie hart voer, dan zo min mogelijk kleine stukjes.
Sommige katten hebben in den beginne wat moeite met knagen of het idee ervan. Voor deze poezekes kan het handig zijn het eerst wat kleiner te snijden.
Katten gaan anders met smaken om dan mensen. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens zo heel en onverpakt. Kunstgrepen kan je altijd nog toepassen.

Foto in je handtekening is hetzelfde als een foto in je avatar. Dus oploaden en dan de link ervan wijzigen in je profiel.
#2971365
Hier had ik recent nieuwe smaken: geit, lam en hert (je kan nog discussiëren of de diersoorten voor de kat zijn maar daar gaat het even niet om).
De eerste keer met een smaak zat dinky (inmiddels 8 jaar) enorm te mutsen en meerdere keren bij weg te lopen. De tweede keer dat ze een stuk kvv van diezelfde smaak kreeg at ze het wel gelijk helemaal op. 1 keer mutsen is dus zeker niet gelijk een bah ik lust het niet ;-)

Gister een paar stukjes spiervlees kip gegeven in redelijke blokjes van ongeveer 1 cm. Madam keek mij verwijtend aan want zo was ze het niet gewend te krijgen  ;D Toch overwon de smaak en heeft ze het wel lekker op geknabbeld.

Kortom meerdere malen aanbieden en proberen ;-)
Gebruikersavatar
Door Elena
#2971372
De foto in mijn avater heb ik via een forumapp gedaan, maar daar lukte me handtekening niet.
Ik ga er nog eens naar kijken...

Nog één vraagje: Kun je het vlees direct uit de koelkast voeren? Tot nu toe doe ik dat wel en de poesjes lijken er geen problemen mee te hebben.
Ik ontdooi het in de koelkast en dan hup, op hun bordje. Of kan het beter op kamertemperatuur gegeven worden?

En tof, gewoon in behoorlijke stukken geven dus. Ik heb al gemerkt dat ze soms een paar keer nodig hebben om iets te 'lusten'...
Door Ruisje
#2971379
Via je BP profiel kun je onderschrift + foto aanpassen. Het delen van foto's in je berichten gaat met de tags (zonder spaties ertussen [ img ] hier link naar foto [ / img ] Maar er is ook een help sectie op het forum waarin je dat terug kunt vinden.

Wel of niet direct uit de koelkast voeren is een keuze. Sommige dieren maakt het niet uit, ander wel of krijgen er problemen mee. Wij zetten hun eten een half tot een uur vantevoren in de magnetron -- mag. niet aan hoor, maar daar staat het veilig ;) Het is dan niet helemaal op kamertemperatuur, maar de meeste kou is er dan af.
#2971457
Ik geef het ook gewoon uit de koelkast. Geen problemen hier.
Maar dat is inderdaad persoonlijk.  Het maakt weinig uit.
Wat ik wel doe, is als ze het niet opeten bij etenstijd, meteen terug de koelkast in zetten zodat ik het de volgende maaltijd (of die erna  :P) nog een keer voor kan zetten zonder dat het overrijp is.

Orgaan geef ik hier zoals spier, gewoon los en in zo groot mogelijke stukken.  Lever heeft Kleintje erg aan moeten wennen (lees, die heb ik de eerste keren serieus moeten overhalen), Luis at niet zo graag hart.  Die voorkeuren zie je er soms nog in, maar ze eten alles nu wel goed op.  Ik moet wel zeggen dat dat aanpassen aan twee kanten is.  Zo eten ze het orgaan van de ene diersoort liever dan van de andere, en ik houdt daar doorgaans wel rekening mee.  Lamsnier is niet lekker, maar konijnnier net wel heel erg, dus krijgen ze konijn. Van hart en lever zorg ik wel dat ik minstens 2 diersoorten afwissel.  Meestal lamshart en kippenhart, maar soms ook eendenhartjes en nu heb ik  ook een kg geitenhart gekocht de laatste keer.  Konijnlever eten ze niet erg graag, maar het gaat er wel in en af en toe staat dat wel eens op het menu. Lams- of geitenlever is echt vergif, dus koop ik niet meer. 

Als jouw katten ook na een tijd vb lever echt blijven weigeren, kan je best een oplossing zoeken door het onder iets anders te mengen (evt vermalen) zodat ze het wel binnen krijgen. Je kan ook kiezen voor een orgaanmix te maken (of te kopen) en dat zo te voeren.  Das ook weer persoonlijk. 
Konijn- of hazenhart en long vinden ze hier ook niet lekker, dus als ik dat heb (omdat het in de karkasjes zit of tussen het hazenorgaan), dan maal ik dat gewoon onder wat anders of gebruik het in mijn gemalen barf voor als we op vakantie gaan.

Vis wordt hier bv ook gemalen en gemengd omdat ze hier niet overeenkomen in wat ze lusten en wat niet en ik het niet geregeld kreeg dat ze het opaten. Het was elke week weer een strijd met minstens 1 van de katten.  Dus alles onder elkaar, gemalen en zo krijg ik het onder iets lekkers mooi binnen.
Gebruikersavatar
Door Elena
#2972287
Wel, ik heb nu een degelijk menu in elkaar gedraaid, denk ik...  ::)
Zouden jullie mee willen kijken?

Menu voor twee kittens: 250 gram per dag, onderverdeeld in:

48 gram orgaanvlees: 16 gram lamshart / 16 gram kippenlever / 16 gram konijnennier  = ongeveer 19%

85 - 100 gram vleesbot: kippennekken / eendennekken / kipkarkas  =  ongeveer 35 - 40%

100 - 115 gram spiervlees: rundvlees / kippenvlees/ lamsvlees / paardenvlees / enz (maar net wat ik vinden kan)  =  40 - 46%

Daarbij twee keer in de week voor beide kittens een eendagskuikentje en één tot twee keer in de week een portie vette vis van 60 gram per kitten.

Ook heb ik nog twee hele kwartels, voor als ze de kippennekken en de kuikentjes een beetje door krijgen  ;)
Ik neem aan dat een kwartel alles in één is? Dus èn orgaanvlees èn vleesbot èn spierbot?

Leuk hoor, dit!  :P
Ik heb ze al laten kennis maken met een heel kippenhartje en stukken runderlap en kipfilet en ze smullen er zo heerlijk van!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door