Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2971279
vandaag weer eens bij de schaapjes geweest met bisou :) een tijdje niet geweest want druk druk met andere dingen. In totaal is ze nu 9x bij de schapen geweest en wat een heerlijke hond!! zoveel werklust! en doordat ze haar beloning uit werken haalt is ze makkelijk te sturen! bijv. ze moet dan stop en zit, dit doet ze graag omdat ze weet dat haar beloning is dat ze dan weer verder mag  :biggrin2:
eerst beginnen we in het kleinere weitje, bisou moet altijd even haar ei kwijt dus dan kan ik haar makkelijk een paar rondjes om de schapen heen sturen.  daarna op naar de grote wei en ik was zelf al veel minder twijfelachtig, dus meteen blijven lopen. en dat werkte zeker :)  even later hebben we 2x het parcours geoefend.  het parcours is als een engels parcours alleen doe ik het begin anders, ik zet de schapen wel tussen de pionnen, hond op 10 meter afstand zit en blijf en dan laten komen, er achter en samen de rechte lijn naar de volgende pion lopen.
het gaat dus ongeveer als volgt: 
https://www.google.nl/search?q=engels+p ... 3B800  de outrun doen we dus niet, en het scheiden van de schapen doen wij een rust moment. de hond gaat dus zitten, wachten en de schapen mogen even grazen. de hond moet hier laten zien dat hij/zij de schapen ook met rust kan laten.  daarna lopen we verder en gaan we ze pennen :)

dit alles is in voorbereiding voor onze herding working test (HWT) die ik met bisou wil gaan doen.  voor de liefhebbers is hier de uitleg (ook met plaatje) van het parcours van de HWT
http://www.fci.be/uploaded_files/HWT-Tr ... yle_EN.pdf


vanavond volgt nog een filmpje! :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2971313
Leuk om te horen, die HWT doen ze in Duitsland ook voor verschillende rassen.

Ben ook benieuwd naar het filmpje.

We gaan volgende week vrijdag hier ook nog eens een beauceron aan de schapen zien, Moppie komt dan na een hele tijd nog eens op bezoek met Joni  ;D
Ik hoop alleen dat de (deels nieuwe) schapen niet te snel voor haar gaan zijn  :biggrin2:

Een echte outrun lijkt me btw heel moeilijk met een beauce, die flankeren niet van nature zo gemakkelijk als een border, en voor een degelijke outrun is een nette flank wel de basis.
Hoe train jij dat met je hond?

Wij hadden als idee daar de roundpen als hulpmiddel bij te gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2971350
Kallista schreef: Leuk om te horen, die HWT doen ze in Duitsland ook voor verschillende rassen.

Ben ook benieuwd naar het filmpje.

We gaan volgende week vrijdag hier ook nog eens een beauceron aan de schapen zien, Moppie komt dan na een hele tijd nog eens op bezoek met Joni  ;D
Ik hoop alleen dat de (deels nieuwe) schapen niet te snel voor haar gaan zijn  :biggrin2:

Een echte outrun lijkt me btw heel moeilijk met een beauce, die flankeren niet van nature zo gemakkelijk als een border, en voor een degelijke outrun is een nette flank wel de basis.
Hoe train jij dat met je hond?

Wij hadden als idee daar de roundpen als hulpmiddel bij te gaan gebruiken.
ja klopt, we zijn er nu mee bezig om het ook in nl te kunnen doen met alle rassen
gezellig! :) joni is al wat meer ervaren

ja van nature zijn het geen outrunners idd.  ik train het niet :P eerst de basis onder de knie hebben en ik weet niet eens of ze bij traditional style wel een outrun moeten doen. zal in iedergeval lang niet zo zijn als bij collecting style
ik vind het juist mooi om te werken met de natuurlijke aanleg

hier is het filmpje!
Laatst gewijzigd door chipjolie op vr 08 aug 2014, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kallista
#2971399
Worden er op die HWT punten afgetrokken voor het om de schapen heen cirkelen?
Dus als je hond niet op balanspunt achter de schapen blijft tijdens de drive (ongeacht of dat op 12u is of wegdrijven)?
Die honden werken zo totaal anders.

Rustige schaapjes, zo heb je nog tijd tussendoor om na te denken  :biggrin2:

Jij traint het niet...hmmm...lijkt me alleen moeilijker te worden naarmate je langer wacht. Maar misschien denk ik ook teveel in de border manier van werken  ;D
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2971647
weet ik niet, dat laat ik haar nu nog doen, als ik zeg dat ze achter de schapen moet blijven doet ze dat ook.  Ze zijn gefokt om een groep van honderden schapen bij een te houden, veelal grenslopen, en dus vooral naast de kudde te lopen. 
waarom zou ik iets moeten trainen waar de hond helemaal niet voor gefokt is en wat ik waarschijnlijk niet nodig heb? ;)  een beauceron is geen bordercollie, ze werken totaal anders en daarom zitten ze op wedstrijden ook in een andere groep. ze worden ook niet beoordeeld als een bordercollie omdat het gewoonweg 2 heel verschillend werkende honden zijn
je moet bij het trainen van andere rassen dan de border en kelpie ook geheel niet aan de border en kelpie denken :P  er zijn op fb verschillende groepen van traditional style, ook bijv herding beauceron, is erg leuk om te zien
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door