Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Binno
#2970911
Gian is weer terug uit de dierenkliniek, zijn tandjes zijn weer proper.
Voor zolang het duurt tenminste want hij kweekt echt razendsnel tandplak (typisch voor zo'n kleine hondjes?),
en één keer per jaar onder narcose vind ik toch echt wel genoeg.
Spijtig genoeg hebben ze wel 5 kleine tandjes (vooraan) moeten trekken die helemaal los stonden.

Meteen ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om rx foto's laten nemen van zijn nek, rug en heupen omdat hij zo'n fragiel manneke is.
Regelmatig vage klachten, telkens waarschijnlijk door een verkeerde beweging, waarvan ik vermoedde dat het weleens vanuit zijn nek of rug zou kunnen komen.

In zijn nek en rug werd gelukkig niks abnormaals gevonden, dus misschien zijn het telkens zijn spieren die problemen geven en dat kan je niet zien op foto's.
Zijn huppeltje af en toe met zijn rechterachterpoot is, zoals ik al dacht, een lichte vorm van patella luxatie.

Maar, wat wel duidelijk te zien is, is dat zijn linkerheup (rechts op de foto) niet al te best is.
Hopelijk krijgt hij hier niet teveel last van, het ventje is nog maar 7... :-\

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2970916
:-\ Zo op het 1ste gezicht ziet het er idd niet fraai uit. Maar jee, het is ook een draak van een foto hoor. Nou hoeft die niet officieel beoordeelt te worden, maar dan nog maakt het zo voor de beoordeling een groot verschil of de foto wel/niet aan de standaard voldoet die voor deze foto's erg relevant zijn.

Schijnt zo te zijn dat als je veel kleine hondjes zou controleren op HD dat er heel veel "slecht" uit de bus komen. Maarja, men doet het alleen bij grote honden, omdat die er bekend om staan last te krijgen en zodoende gescreend worden. Bij kleine hondjes hoeven de gewrichten naar verhouding niet zoveel gewicht te dragen en om die reden geven de minder goede heupen op de foto's in de regel amper klachten en is het daarom geen issue en wordt hd bijna standaard gekoppeld aan "grote honden". Feit is natuurlijk dat hoe groter en zwaarder de hond, des te eerder treden er klachten op. Je kan er natuurlijk een beetje op anticiperen, maar ik zou er qua klachten in de toekomst niet echt veel van verwachten.

Jammer van het gebitje, maar dat is toch bij veel kleine hondjes een erg zwak punt. Geen idee waar het aan ligt, maar ik heb hier (jonge) hondjes in de trimsalon gehad die met 2x per jaar schoonmaken nog niet een redelijke tijd een schoon gebit hadden. Het valt er ook vrij makkelijk uit.
Door Lizzy
#2970918
Angelique schreef: :-\ Zo op het 1ste gezicht ziet het er idd niet fraai uit. Maar jee, het is ook een draak van een foto hoor. Nou hoeft die niet officieel beoordeelt te worden, maar dan nog maakt het zo voor de beoordeling een groot verschil of de foto wel/niet aan de standaard voldoet die voor deze foto's erg relevant zijn.

Schijnt zo te zijn dat als je veel kleine hondjes zou controleren op HD dat er heel veel "slecht" uit de bus komen. Maarja, men doet het alleen bij grote honden, omdat die er bekend om staan last te krijgen en zodoende gescreend worden. Bij kleine hondjes hoeven de gewrichten naar verhouding niet zoveel gewicht te dragen en om die reden geven de minder goede heupen op de foto's in de regel amper klachten en is het daarom geen issue en wordt hd bijna standaard gekoppeld aan "grote honden". Feit is natuurlijk dat hoe groter en zwaarder de hond, des te eerder treden er klachten op. Je kan er natuurlijk een beetje op anticiperen, maar ik zou er qua klachten in de toekomst niet echt veel van verwachten.

Jammer van het gebitje, maar dat is toch bij veel kleine hondjes een erg zwak punt. Geen idee waar het aan ligt, maar ik heb hier (jonge) hondjes in de trimsalon gehad die met 2x per jaar schoonmaken nog niet een redelijke tijd een schoon gebit hadden. Het valt er ook vrij makkelijk uit.
Zo, daar ben ik het nou eens 200% mee eens. Ik betaalde hier niet eens voor :-X. Wat een baggerfoto! En als dit een grote hond was, was dit geen beste HD uitslag en kon je mogelijk problemen verwachten. Ik zou daar eigenlijk met zo'n klein hondje ook niet te zorgelijk over zijn. En dan nog, met zo'n draak van een foto valt het eigenlijk niet fatsoenlijk te beoordelen.....

Ja, en de rest kan ik me ook alleen maar bij aansluiten. Elke dag poetsen en verder is het helaas jammer met de tandjes :-\
Gebruikersavatar
Door Binno
#2970929
inderdaad geen al te beste foto nee, ook al is ze maar 'en passant' genomen en niet voor officieel :-X
maar ik denk dat er sowieso geen perfecte heup van te maken valt

er wordt inderdaad bij maltezers (en zoveel andere kleine rassen) niet getest op heupdysplasie,
misschien is het nu 'per toeval' aan het licht gekomen door naar andere dingen te zoeken en krijgt hij er nooit echt problemen mee
laat ons hopen
ik gaf 'm al een tijdje standaard een glucosamine, chondroitine en nog wat complex bij, blijf daar dus maar mee doorgaan

die tandjes zijn zeker een heel vervelend probleem, aan dit tempo houdt hij er geen meer over tegen dat hij 12 is  :P
al zijn die kleine snijtandjes waarschijnlijk wel de eerste die sneuvelen, gebruikt hij ook amper, zijn achterste tandjes vielen al bij al nog redelijk goed mee
Laatst gewijzigd door Binno op do 07 aug 2014, 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2971007
Ik zit nu al even maar die foto te kijken.
Heb er dus totaal geen verstand van. Hoe zien jullie dat dit geen fraaie hd uitslag zou zijn? Heup kop niet goed in de kom?
Zie vaker een foto voorbij komen en probeer er altijd iets van op te steken. Maar ik heb er duidelijk niet voor geleerd  :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2971068
Berna schreef: Ik zit nu al even maar die foto te kijken.
Heb er dus totaal geen verstand van. Hoe zien jullie dat dit geen fraaie hd uitslag zou zijn? Heup kop niet goed in de kom?
Zie vaker een foto voorbij komen en probeer er altijd iets van op te steken. Maar ik heb er duidelijk niet voor geleerd  :-X
De kop (voor de kijker links) is niet mooi glad. Er lijkt ook ruimte te zitten tussen kop en kom, maar dat kan ook goed komen doordat de foto niet gemaakt is zoals die gemaakt hoort te worden. Dan moeten de poten recht naar voren staan met de knieën recht naar binnen gedraaid. Liz had laatst een leuk youtuubje hierover. Misschien dat ze die nog even kan opsnorren.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#2971090
Foto is dermate slecht dat je niks over de heupen kan zeggen. Uitslag nu kan 300% verschillen met een goed gemaakte foto...
Gebruikersavatar
Door Berna
#2971131
Thanks! Dat van de poten recht weet ik.
Filmpje van lizzy ook gezien. Maar het blijft iets lastigs!
Door Lizzy
#2971242
DebbieV schreef: Foto is dermate slecht dat je niks over de heupen kan zeggen. Uitslag nu kan 300% verschillen met een goed gemaakte foto...
300% zou in mijn ogen een beetje veel zijn maar ik ben het met je eens hoor, dat het zo maar het verschil uit kan maken tussen HD B en HD D.
Door Parelridder
#2971247
Lizzy schreef: Zo, daar ben ik het nou eens 200% mee eens. Ik betaalde hier niet eens voor :-X. Wat een baggerfoto! En als dit een grote hond was, was dit geen beste HD uitslag en kon je mogelijk problemen verwachten. Ik zou daar eigenlijk met zo'n klein hondje ook niet te zorgelijk over zijn. En dan nog, met zo'n draak van een foto valt het eigenlijk niet fatsoenlijk te beoordelen.....
Ja, en de rest kan ik me ook alleen maar bij aansluiten. Elke dag poetsen en verder is het helaas jammer met de tandjes :-\
Ik ken verschillende voorbeelden van minder dramatisch slechte foto's waarbij vervolgens - middels een correcte foto, door een arts die wél op de hoogte is van de juiste positie -  een eerder geschetste zorgelijke toestand absoluut niet bleek te bestaan!! Ik zou conclusies die getrokken worden uit een foto als deze totáál naast me neer leggen.

@Binno, Als je n.a.v. klachten de indruk hebt dat er iets niet helemaal oke is in nek of rug, raadt de orthopeed (Lars Theyse en anderen) aan om nadrukkelijk níet te zoeken naar de oorzaak middels foto's of scan, omdat eventuele oneffenheden die je op déze wijze vast stelt helemaal niet de boosdoener hoeven te zijn, die kunnen prima klachtenvrij bestaan! Dus beter een deskundig (orthopedisch) lichamelijk onderzoek en pas n.a.v. de bevindingen daaruit de conclusie zo nodig middels foto/scan controleren.
Gebruikersavatar
Door Binno
#2971299
Parelridder schreef: Ik ken verschillende voorbeelden van minder dramatisch slechte foto's waarbij vervolgens - middels een correcte foto, door een arts die wél op de hoogte is van de juiste positie -  een eerder geschetste zorgelijke toestand absoluut niet bleek te bestaan!! Ik zou conclusies die getrokken worden uit een foto als deze totáál naast me neer leggen.

@Binno, Als je n.a.v. klachten de indruk hebt dat er iets niet helemaal oke is in nek of rug, raadt de orthopeed (Lars Theyse en anderen) aan om nadrukkelijk níet te zoeken naar de oorzaak middels foto's of scan, omdat eventuele oneffenheden die je op déze wijze vast stelt helemaal niet de boosdoener hoeven te zijn, die kunnen prima klachtenvrij bestaan! Dus beter een deskundig (orthopedisch) lichamelijk onderzoek en pas n.a.v. de bevindingen daaruit de conclusie zo nodig middels foto/scan controleren.
Bedankt! :)

Het probleem is dat zijn klachten nogal vaag zijn, pijn of onbehagen laten blijken, staartje laten hangen, manken vooraan,
dat het zich wel regelmatig herhaalt maar dat hij daarvoor echt geen gekke toeren moet uithalen
een klein sprongetje, een keer aan de lijn uitvallen naar een andere hond, te korte snelle bewegingen gemaakt, dat soort dingen.
Het is ook telkens weer snel beter, één of twee dagen.
Voor mij persoonlijk leek het dus alsof het weleens vanuit zijn nek of rug zou kunnen komen.

Na een bevraging over de klachten en symptomen is de hond helemaal afgetast,
achterpoten achteruit gestrekt, rugwervels betast, nek gedraaid en gekeerd enz. maar hier kwam niets uit.
Omdat Gian toch onder narcose moest voor zijn tandjes had ik gevraagd om meteen maar foto's te nemen
om te zien of daar misschien iets op te zien was maar daar kwam eigenlijk enkel die minder goede heupen uit
geen hernia's, geen spondylose, alles heel netjes.
Hij heeft ooit eens een middenvoetsbeentje gebroken op zijn voorpootje, dus daar zou eventueel arthrose kunnen op ontstaan zijn,
maar daar zijn nu geen foto's van gemaakt.

Op het ogenblik is hij trouwens weer klachtenvrij, behalve af en toe een klein huppeltje rechtsachter.

Moest hij toch weer duidelijk problemen krijgen dan gaan we Gian uiteraard opnieuw laten onderzoeken en eventueel verder kijken. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door