Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door ycheyenne
#2964784
Me meid is van 1 december 2013, nu heeft ze haar 3 basis entingen gehad. Op 1 december wordt er dus weer wat herhaald. Welke weet ik niet uit mijn hoofd. Maar wil haar geen onnodige vaccins geven. Ze gaat niet na buitenland, ze gaat geen kennels of opvangs in. We plannen vakanties altijd in nl waar dieren zijn toegestaan. Is het verstandig om eerst de entingen van 1 dec te herhalen en daarna een titerbepaling, of is het verstandig om dit voor tijd nog te doen? En welke zijn echt, maar dan ook echt nodig en verstandig en welke kan ik achterwege laten?
Door eelke
#2964790
Gijs heeft hetzelfde gehad aan entingen als jouw hond. Op 1 jarige leeftijd niet geent, toen hij 1,5 was later titeren, en hij hoeft pas op zijn 5,5 weer getitert, en al die tijd geen entingen.

De 3 'pup' entingen waren dus al voldoende voor hem (eigenlijk te veel nog misschien wel ;) ).

Ik zou dus eerst titeren :)
Door Lizzy
#2964792
Weet je, het hangt zo af van wat je wilt.... Je kunt per december titeren op DHP en afhankelijk daarvan wel/niet enten. Je kunt gewoon DHP enten. Je kunt DHP + L vaccineren. Je kunt DHP titeren en L vaccineren. Je kunt besluiten dat je L(epto) helemaal niet gevaccineerd wil hebben. Jouw hond, jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid....
Door ycheyenne
#2964867
Alleen gaat het er mij om wat echt nodig is. Kijk ik wil het beste voor haar en extra er in pompen met vaccin is ook niet altijd goed. Mijn dierenarts zegt dus dat de enting met 1 jaar leeftijd belangrijk is. Maar ze praat helemaal niet over titeren. Ze stond me raar aan te kijken toen ik daar over informeerde alsof het ongehoord was. Wij wonen bij landbouw, dus sommige entingen kunnen misschien geen kwaad omdat er hier ook ratten zijn enzo. Maar aan de andere kant ze mag niets van straat pakken daarbij we weten ook niet hoe sterk haar lichaam zelf antistoffen heeft.
Zit toch te denken eerst te titeren, enting week eerder of later komt het denk ik ook niet op aan toch?
Door Martine-Tom
#2964875
Wat echt nodig is dat beslis je zelf. En wat het beste is daarover verschillen de meningen ook als dag en nacht.
Enige wat je kan doen is er veel over lezen en zelf beslissen wat je al dan niet belangrijk vind  :)
Door digijaro
#2967538
Mijn Border Collie, Jack, heeft toendertijd ook zijn 3 pupentingen gehad. Iets na zijn 1e jaar heb ik hem laten titeren, dat was goed. Hij is nu 3,5 jaar.
Gebruikersavatar
Door pluk
#2969627
Scott heeft met 6 weken de eerste enting gekregen, daarna met 10 wkn getiterd en met 14 weken cocktail enting. Met 1 jaar is hij weer getiterd, waarden waren nog hoog genoeg dus booster was niet nodig.
We laten gewoon elk jaar titeren, weet ik zeker dat het goed zit.

Lepto doen we wel elk jaar. Alhoewel ik steeds meer begin te twijfelen of ik die wel wil geven. Hij zwemt toch alleen maar in schoon water of de zee. Wel hebben we dit jaar nog de oude enting Lepto gegeven,  eerst maar eens zien hoe die nieuwe uitpakt in de praktijk.
Door Lizzy
#2970794
pluk schreef: Scott heeft met 6 weken de eerste enting gekregen, daarna met 10 wkn getiterd en met 14 weken cocktail enting. Met 1 jaar is hij weer getiterd, waarden waren nog hoog genoeg dus booster was niet nodig.
We laten gewoon elk jaar titeren, weet ik zeker dat het goed zit.

Lepto doen we wel elk jaar. Alhoewel ik steeds meer begin te twijfelen of ik die wel wil geven. Hij zwemt toch alleen maar in schoon water of de zee. Wel hebben we dit jaar nog de oude enting Lepto gegeven, eerst maar eens zien hoe die nieuwe uitpakt in de praktijk.
Als nou een enting 3 jaar geldig is, waarom zou je dan elk jaar titeren? Ja, het maakt mij niet uit hoor, maar dit is geld naar de dierenkliniek dragen.
Door vagebond
#2971482
Wij hebben de pups met 6 weken laten enten voor DP, met 9 weken zijn alle pups getiterd, eentje had geen antistoffen en is ter plekke geent voor parvo, de rest wordt geent met de cocktail als ze een half jaar oud zijn. Kun je nagaan, we hebben de pups meegenomen naar buiten terwijl er eentje dus gewoon niet beschermd was. Enting niet aangeslagen.
Je moet er gewoon veel over lezen en zelf beslissen wat je doet.
Gr. Ingrid
Gebruikersavatar
Door pluk
#2972230
Lizzy schreef: Als nou een enting 3 jaar geldig is, waarom zou je dan elk jaar titeren? Ja, het maakt mij niet uit hoor, maar dit is geld naar de dierenkliniek dragen.
tja, dit is het advies van mijn dierenarts (over 1 jaar weer titeren) maar het is ook gewoon voor m'n eigen gemoedsrust... ::)
als hij nu nog een keer de cocktail zou moeten krijgen wordt het een ander verhaal, maar vind het persoonlijk erg lastig om de komende 2 jaar nog te vertrouwen op een enting die hij met 14 weken kreeg
Door Ruisje
#2972364
pluk schreef: tja, dit is het advies van mijn dierenarts (over 1 jaar weer titeren) maar het is ook gewoon voor m'n eigen gemoedsrust... ::)
als hij nu nog een keer de cocktail zou moeten krijgen wordt het een ander verhaal, maar vind het persoonlijk erg lastig om de komende 2 jaar nog te vertrouwen op een enting die hij met 14 weken kreeg
Durf te vertrouwen! ;) Je DA vertrouwt titerbepalingen ook niet, of wel, maar kan je gewoon niet meer dan 1 jaar missen. :biggrin2:
Onze honden zijn vorige week getiterd en mogen tot 2020 wegblijven, dus over 6 jaar pas weer titeren. :)
Door Hondje_
#2977191
Nu snap ik de reactie van Tannetje. Was er pas met mijn hondje en had het entingsboekje mee. Ze gaf aan dat ze adviseerde de komende 3 jaar niet meer te laten enten alleen Weil kon ik over nadenken. Zal dan ook met die beschermingsduur van 3 jaar te maken gehad te hebben. Was van plan te laten titeren in oktober maar dat is dus weggegooid geld lees ik dus.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door