Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door orinake
#2970312
Het is absoluut niet voor direct, ik weet zelfs niet of de moment er ooit zal komen dat ik er echt klaar voor ben.
Maar het verlies van mijn Jane laat een grote leegte na.
ondanks dat het een buitenpoes was en ze vaker weg was van huis, nooit echt binnen kwam (ze kwam savonds wel knuffelen maar de deur moest open blijven anders was het paniek) mis ik haar echt...
Ik krijg het ook niet over men hart om haar spullen weg te doen.
Haar slaapmandje, krabpaal, kattenbak staan nog op hun gebruikelijke plaatsje :s

Nu ik had altijd gezegd als er na mijn Jane nog een poes komt (er op gerekend dat mijn Jane nog zeker 5 jaar of meer bij mij zou zijn) ik  eventueel een raskat zou nemen.
Echter ik ben als de dood dat er dan wat mee zou gebeuren als ik ze buiten laat.
Ik zou ze dus in huis houden, en in de tuin een kattenren willen maken...

Maar nu komt het he...
Hoe groot maak je zo'n kattenren? In principe komt er maar 1 poes, maar ik wel rekening houden met het feit dat er een 2de poes bij kan komen. (sommige rassen zijn meer gesteld op gezelschap van soortgenoten volgens de info die ik overal vind.)

Waarop moet je letten? Afdak, materiaal,  inrichting, afsluiting?

Zijn er speciale aandachtspunten rasgericht?
Ik ben er nog niet uit welk ras het word als er een poes zou komen.
Ik heb wel al een lijstje van welke rassen er een mogelijkheid zijn. Maar zowiso moet ik eerst alles laten bezinken, bespreken met Fanne (als hij neen zegt houd het al onmiddellijk op) , fokkers bezoeken, een fokker vinden die achter vers voer staat.
Door Anne in Zweden
#2970345
Ik ken die bezorgdheid maar al te goed. Ik heb dan weliswaar geen raskatten, maar ook om een verdwenen of doodgereden vuilnisbakkie kun je vreselijk veel verdriet hebben. Er zijn hier in Duitsland in 3 jaar tijd 2 katten van mij verdwenen, en zoiets vréét aan je. Inmiddels hebben we de hele tuin katveilig gemaakt; een hels karwei, want we hebben de halve flora uit de grond moeten trekken om überhaupt een net te kunnen spannen. Maar het is gelukt, met ongeveer 150 meter kattennet (we hebben echt de hele tuin omheind daarmee, een ren bouwen was geen optie vanwege het in- en uitlopen van de honden en onszelf), 40 boekenplanksteunen (gebruikt om het net naar binnen te laten vallen, beetje dit idee: http://www.kattepukkel.de/html/katzengarten.html), 20 meter kippengaas en flexibel plexiglas om de boomtakken onbegaanbaar te maken waaroverheen de katten eventueel de tuin uit konden springen. En 800 kabelbinders :biggrin2:, om het net aan de onderkant mee vast te maken zodat de katten er niet onderdoor kunnen.

En nu is het alleen maar een heerlijk gevoel dat de katten dag en nacht naar buiten kunnen, zo vaak als ze willen, zonder dat ze gevaar lopen te worden doodgereden, vergiftigde muizen te eten, meegenomen te worden... De geestelijke rust die je ervaart door de wetenschap dat je poezels veilig zijn is alle werk en moeite meer dan waard!
Door orinake
#2970361
Hier is de kattenren nodig om:
1. te voorkomen dat ze uit de tuin kunnen (ik zit naast een parking van een winkel en van daaruit is de straat direct bereikbaar, in het vorige huis zat de tuin achteraan en kwam die uit in omliggende tuinen)
2. Om te voorkomen dat (opvang)honden iets aan de kat doen... Jane woonde al dik 7 jaar bij ons na haar adoptie en was er dus voor onze huidige hondenroedel en ze wist wie ze moest ontwijken, maar een nieuwe kat gaat dit niet weten helaas. (Mijn opvanger heeft het niet begrepen op katten, dus het is elk jaar  3 weken opletten als zij er is)
3. Ivm mijn werk mogen huisdieren overdag niet vrij in en uit kunnen lopen, en opsluiten in een kamer vind ik maar niks, dus denk ik dat een ren wel eerlijker is.

Fanne is akkoord, ondanks dat hij geen kattenmens is zit hij al een hele middag op internet te snuffelen naar info over de Noorse Boskat, hoe een kattenren inrichten enz.

Hij heeft dus het ras gekozen... Ik was er nog niet uit al was mijn lijstje al flink gekrompen.
Main coon
Ragdoll <--- vind fanne niet mooi om een of andere reden...
Karthuizer <---- twijfelgeval
Britse korthaar
Nebelung <---- kan niet goed tegen drukte en ze worden afgeraden in een gezin met opgroeiende kinderen. Dus dat word het ook niet helaas
Noorse boskat

De Main coon en Brit zijn prachtkatten, heb hen leren kennen bij mijn pleegpoesje Sofie. Sofie vond ik als Kitten langs een drukke weg, ogen toe, neus vol snot. Ben ze gaan afzetten bij een vriendin van men mama. Zij heeft Sofie verzorgd en groot gebracht. Sofietje woont samen met maar liefst 15 andere poezebeestjes.

De Noorse Boskat heb ik leren kennen toen men zus eentje kocht via Kapaza. kat met een handleiding, maar vrees dat dat vooral is door de adoptie...
Door Anne in Zweden
#2970364
Die link in mijn vorige post gaat naar een fokker van Noorse boskatten, dus daar zou je al wat info kunnen zoeken. Prachtige dieren inderdaad (Maine Coons ook trouwens).
Door Anne in Zweden
#2970389
orinake schreef: Kheb de link open staan, helaas is men duits niet zo denderend, dus dat word nog lachen :p
Je kunt hem via het google-translate-boxje bovenaan op Nederlands zetten, maar dat wordt net zo goed lachen. :biggrin2:
Door orinake
#2970392
Anne in Duitsland schreef: Je kunt hem via het google-translate-boxje bovenaan op Nederlands zetten, maar dat wordt net zo goed lachen. :biggrin2:
ja dat had ik geprobeerd, maar dan lees ik liever een half verhaal in het duits dan een heel in gebrekkig nederlands :p
Door eelke
#2970393
Heeee ik lees dat je werk hebt? Da's ook goed nieuws!

Ik zou trouwens wel meteen voor 2 poeskes gaan denk ik. Eentje is wel sneu, zeker als ie weinig in contact komt met andere dieren.
Door orinake
#2970394
eelke schreef: Heeee ik lees dat je werk hebt? Da's ook goed nieuws!

Ik zou trouwens wel meteen voor 2 poeskes gaan denk ik. Eentje is wel sneu, zeker als ie weinig in contact komt met andere dieren.
Werk is in de running :)
Ik heb ondertussen enkele attesten extra, nu nog zien wat de dienst zegt en de kennels van de honden moeten eerst af zijn ;)
Pas dan kan ik starten ;)
Door orinake
#2970418
eelke schreef: Leuk! Wat ga je voor iets doen?
kinderopvang, kleinschalig wel :) wil wel zeggen op vrijdag geen ritjes meer voor mij... Word dus op zaterdag of als ik vakantie heb :)
Door miik
#2970440
Ik mis de somali in je lijstje ;) 
Een iets kleinere poes dan de Maine Coon, heerlijk sociaal, willen alles samen doen met hun baasje ! <3

Maar goed de ren. Wij hebben ook de hele tuin afgezet. In ons vorige huis ook. Daar was de tuin groter. Ik had daar een iojzerdraad over de tuin gespannen, spannertje ertussen. En daar het net overheen. Door de randen van het net een waslijn (met ijzerdraad erin) en die waslijn vastnieten op de schutting.
In het vorige huis hadden we een geknoopt net, en nu een net zonder knopen- maar die is niet zo stevig... dus ik zou een volgende keer weer voor een net gaan met knoopjes.

Wat betreft de honden... ik heb ook regelmatig logees, en daarvoor hebben we langs de randen planken hangen. De katten vinden het heerlijk dat ze overal de hoogte in kunnen ! Nu heb ik een jachthond te logeren die geen katten gewend was. De eerste dagen ging ze soms wat lomp achter de katten aan, die dan rustig naar "boven" gingen, na een paar dagen konden de katten ook gewoon weer beneden langs.

Afbeelding

En onze 2 somali dames die 1 van de planken showen ;)

Afbeelding
Door Skyline
#2970457
Mijn ouders hebben 2 Main-coons
Schatten van beesten, alleen wel 2 viespeuken
Eentje plast nog wel Is naast de bak, reden onbekend (bak 2x per dag geschept, alleen op de kamer grootste bak die er te krijgen Is en 1 bak met deksel en eentje zonder)
Maar alle 2 lopen ze lekker door de plas heen en dus ook zo door het huis....

Zelf 2 boskatten via de opvang bij ons in huis gekomen, een kater en een poes (broer en zus)
Kater ging helaas niet samen met sky en zit nu bij mijn schoonmoeder
Poes Is vrij schuw maar ligt niet aan het ras...

Vind ze zelf mooier als een Main-coon en hebben een bepaalde stof niet waardoor mensen met een allergie er minder last van hebben

Een goede katten ren...  Tjah... Hoeveel ruimte heb je over voor je poesjes?
Je zou ze eventueel als je de mogelijkheid hebt een eigen kamer kunnen geven, dan met een sluis naar buiten de ren in

Wij hebben onze katten ook apart op een kamer zitten, over dag kunnen ze het hele huis door en als wij gaan slapen gaan. Ze hun kamer op
Zo hebben ze ook een veilige plek voor als het druk Is met visite ed
Bij ons komen ze niet meer buiten, 2 katten in een week weg
1 dood andere zit waarschijnlijk bij iemand anders in huis

En woon tussen de kattenmeppers (helmond) dus loop geen risico's meer
Tuin afzetten gaat hem hier ook niet worden

Eentje komt wel Is buiten aan een riempje en dat vind ze wel ok
Door orinake
#2970465
De volledige tuin is geen optie :)
ik heb van aan het terras nog 35m gras tot aan de kennels van de honden op 12m op het smalste stuk/ op het breedste stuk zit ik aan een kleine 20M.
En ook naar men werk is dat een no go, de dieren moeten afgeschermd kunnen worden van de kinderen.
Daarmee dus een kattenren, daar zitten ze afgeschermd en hebben ze toch plaats om te spelen, slapen enz.
Afmetingen... Geen idee. 1m60 x minimaal 6, maximaal 10m waarschijnlijk. De ren is ook enkel voor tijdens de openingsuren van de opvang natuurlijk.

De somali had ik inderdaad maar vluchtig bekeken. Ze zijn inderdaad wel mooi.
Voorlopig gaat het tussen de noor, de coon en de brit... vrij robuuste poezen dus.
De somali kan misschien wel aan het lijstje worden toegevoegd.

Daarnet kwam ik in de garage waar mijn Jane haar slaapplaatsje had (claustrofobische poes, kon dus niet in huis zonder te panikeren, daarom sliep ze in de garage, die deur stond dag en nacht open) en kreeg ik het toch weer moeilijk.
Langs de ene kant is het leuk en best spannend om op zoek te gaan naar een nieuwe poes, maar langs de andere kant pffff ik mis men tijgertje!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2970496
Je zou kunnen kijken of je een mooi verblijf van kennelplaten kan maken?
En dan leuk schuilplaatsen erin maken waar ze beschut kunnen liggen.

Bedenken of je doorgang naar het huis kan maken, weet niet of je vrij kamertje hebt dat je ermee kan verbinden?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door