Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door casandra
#2970216
In september vorig jaar hebben we een opvanghondje geadopteerd. Een biewer Yorkshire, ze was toen 1,5 jaar en had niet zo'n fijn verleden.
Bij de vrouw waar ik haar vandaan heb kreeg ze royal canine voor kleine hondjes..dit is op basis van kip en rijst.

Mijn Bouvier krijgt lotgering en smuldier en dat ben ik Malika toen ook gaan voeren.
Na enkele weken begon ze zich erg aan haar pootjes te likken...begon toen er bij nat weer zand aan kleefde.
De pootjes werden helemaal rood/bruin.
Na enkele weken werd dit minder maar aan een pootje bleef ze dit wel doen...de rest werd ook weer mooi wit.

Nu kreeg ze een aantal weken geleden last van haar oor en s'avonds ook enorme jeuk. De volgende ochtend naar de DA en die constateerde een allergische reactie...er was niet veel te zien verder alleen onder haar buikje een heel klein beetje roder. De rest van haar huid zach er mooi rustig uit en er waren ook geen vlooien oid te erkennen.
Ze heeft een injectie gehad tegen de jeuk en surolan voor haar oor. En ze voelde zich snel beter.
De DA denkt een contact allergie maar sluit een voedselallergie niet uit. Hij zei dat het heel moeilijk te achterhalen is waar ze precies allergisch voor is.

Nu is Tayca pas mama geworden en heb ik wat meer rund ingeslagen. Maar Malika is nu weer bezig aan alle 4 de pootjes behoorlijk aan het likken en heeft 2 korsten gekregen...Da denkt dat dit ook op een allegie duidt. De korsten zitten op haar nek en zijkant van haar koppie...hier heeft ze overigens weinig last van.

Past dit bij een voedsel allergie...of lijkt het toch meer een contact allergie??
Ik vind het zo vreemd dat ze er tijden minder last van heeft ondanks ik de voeding niet verander...lijkt me raar als het dan toch aan het eten ligt of niet?
Door Lizzy
#2970267
Van wat ik begrijp werkt een injectie met prednison (en die heeft ze naar alle waarschijnlijkheid van je dierenarts gekregen), niet goed wanneer een hond lijdt aan een voedselallergie. Het werkt weer wel goed bij honden met een allergie voor iets van buitenaf.

Maar goed, een voedselallergie is makkelijk uit te sluiten. Je geeft je hondje een diersoort die zij nog nooit eerder heeft gehad, voor 6 a 9 weken. Als in deze periode alle problemen verdwijnen, kun je gevoegelijk wel aannemen dat je hond problemen heeft met bepaalde soorten voeding.

Maar op zich is het inderdaad wel raar dat ze ook tijden minder last heeft, zonder dat je van voeding veranderd.... En ook die prednison prik heeft geholpen... je zou bijna aan een andere allergie gaan denken ja. Is de jeuk seizoensgebonden? Kan het zijn dat ze wel last heeft nadat je in een specifiek gebied bent geweest/hebt gewandeld?
Door casandra
#2970293
Ze heeft er in de winter in elk geval veel minder last van gehad.  Het was ongeveer oktober toen ze begon met aan haar pootjes te bijten.
Ik heb hier verder niets aan gedaan en op een pootje na liet ze het snel ook weer.

En de keer dat het zo erg was is mei/juni geweest...en inderdaad na de spuit ging het meteen een stuk beter.
Echt zeggen dat ik in een specifiek gebied ben geweest kan ik niet. We wandelen dagelijks aan de maas en ze gaan ook bijna dagelijks mee naar stal.

De korstjes is iet sinds een week of 4. maar deze kwamen ook niet samen...eerst aan de zijkant van haar koppie, een week later links in haar hals en nu rechts een klein plekje.

Nu kwam ik toevallig straks een vrouw tegen die hier net woont en jackrussels fokt...zei zei tegen me dat het ook nog steeds kan komen doordat ze eerst brok kreeg en bij ons kvv. Het zou ook met het ontgiften te maken kunnen hebben volgens haar.
Nu nog...ze krijgt kvv sinds september.

Ook zei ze dat ik eens moest proberen om haar met een teatree shampoo oid te wassen...als het bijvoorbeeld een mijt allergie is zouden die mijten op haar huid weggewassen worden en zou de jeuk ook snel verbeteren.

Het is niet zo dat ze constant krabt...als ze buiten loopt sowieso al niet. Ook die korstjes krabt ze eigenlijk niet..al wil ze niet dat ik eraan zit.
Laatst gewijzigd door casandra op wo 06 aug 2014, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2970296
Kan ze op stal niet iets van hooimijt oid oplopen?
En voor jeuk, Tom was ik sinds kort met betadineshampoo en dat is het eerste waarvan ik zie dat ie er minder jeuk door krijgt.
Door Lizzy
#2970300
casandra schreef: Ze heeft er in de winter in elk geval veel minder last van gehad.  Het was ongeveer oktober toen ze begon met aan haar pootjes te bijten.
Ik heb hier verder niets aan gedaan en op een pootje na liet ze het snel ook weer.

En de keer dat het zo erg was is mei/juni geweest...en inderdaad na de spuit ging het meteen een stuk beter.
Echt zeggen dat ik in een specifiek gebied ben geweest kan ik niet. We wandelen dagelijks aan de maas en ze gaan ook bijna dagelijks mee naar stal.

De korstjes is iet sinds een week of 4. maar deze kwamen ook niet samen...eerst aan de zijkant van haar koppie, een week later links in haar hals en nu rechts een klein plekje.
Dit klinkt mij eerder in het oor als een allergie. Voor bijv. grassen, pollen, mijten, etc. Maar, ik denk dat als je naar een dermatoloog gaat, zij toch eerst uit gesloten willen hebben of dit een voedsel allergie is. Juist omdat dit een nogal makkelijke stap is.
Nu kwam ik toevallig straks een vrouw tegen die hier net woont en jackrussels fokt...zei zei tegen me dat het ook nog steeds kan komen doordat ze eerst brok kreeg en bij ons kvv. Het zou ook met het ontgiften te maken kunnen hebben volgens haar.
Nu nog...ze krijgt kvv sinds september.
Ik geloof dat niet. Dan zouden de klachten ook constant geweest moeten zijn.
Ook zei ze dat ik eens moest proberen om haar met een teatree shampoo oid te wassen...als het bijvoorbeeld een mijt allergie is zouden die mijten op haar huid weggewassen worden en zou de jeuk ook snel verbeteren.
Dat zou kunnen helpen. Maar dit zijn dus twee verschillende dingen, ontgiften en mijten. Mijten kun je vast laten stellen bij de dierenarts. Of er sprake is van gisten, schimmels of bacterien: dat kan de dierenarts ook vaststellen, door o.a. het nemen van biopten/afkrabsels.
Het is niet zo dat ze constant krabt...als ze buiten loopt sowieso al niet. Ook die korstjes krabt ze eigenlijk niet..al wil ze niet dat ik eraan zit.
Hoe vaak krabt ze? Hoe oud is ze eigenlijk?
Door casandra
#2970301
Ja dat ontgiften leek mij ook al vreemd.

Malika krabt zich voornamelijk s'avonds als ze rustig gaat liggen. Ook dan niet continue..maar wel geregeld.
laatst( die keer toen ze de spuit heeft gehad) wist ze gewoon niet waar ze zich moest ophouden..zo erg is het gelukkig dus niet.

Malika is in maart 2 jaar geworden.

Ja ze zou op stal natuurlijk best hooimijt kunnen oplopen...maar in de winter gaat ze ook mee.
Door Sietie
#2970420
zwemt ze ook? Kan ook van zwemmen komen.. (swinters zwemmen ze wss minder of helemaal niet) zeewater geen probleem zoet water wil nog wel problemen geven.
Door casandra
#2970749
Nee zwemmen doet ze helemaal niet...soms alleen pootje baden maar dat is ook alweer een maand of 2 geleden.

Ik ga haar zo dadelijk eerst eens met teatree shampoo wassen..kijken of dat verlichting brengt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door