Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2969567
Graag zou ik tips/ervaringen horen van mensen bij wie de -oude- hond glaucoom heeft (gehad). Dwarreltje is 15, ik druppel haar al enkele weken met Dorzolamide en Latanoprost. In het begin (met een week pijnstillers) leek het beter te gaan, ze had geen 'schrik' reacties meer en werd weer wat levendiger. Vóór het druppelen begon, kon ze echt ineen krimpen bij het karkas verorberen. Dat leek veel beter te gaan.
Nu echter moet ik constateren dat ze helaas weer wegduikt als mijn hand nadert (en nee heb het beestje nooit anders dan liefdevol aangeraakt  :biggrin2:), veel knippert met het glaucoomoog en erg onrustig is, continu verliggen.
Gelukkig (vr)eet ze nog steeds goed, vindt het nog heerlijk om in het bos te kuieren/snuffelen en overal haar geur achter te laten.
Volgens da is er geen echt goed pijnstiller voor dit soort heftige hoofdpijn. Ik mag i.p.v. 2x, nu 3x dgs druppelen. Morgen heb ik einde dag een afspraak bij da. Ik weet al dat de enige manier om haar echt pijnvrij te krijgen, oog verwijderen is. Op zich zou ik dat zo gedaan hebben, maar ze is al 15... Leeft al 5 jaar met dagelijks 30 mg Vetoryl als medicijn tegen Cushing. Narcose zal de aanvallen die ze nu af en toe heeft gaan clusteren, dus operatie zie ik eigenlijk niet als keuze. Maar ja... Aan de ander optie wil ik eigenlijk niet denken.
Wie kan me nog iets positiefs vertellen in deze?
Door Ruisje
#2969611
Onze Buzzer (vorig jaar overleden) heeft een glaucoom oog gehad. Hij had echt heel veel last en na een paar weken druppelen zonder resultaat hebben we toen besloten het oog te laten verwijderen. Buzzer was ruim 13 toen. Hij zag er niet uit de eerste tijd, maar vanaf de eerste dag hadden we wel onze vrolijke Buzzer weer terug!!

Over de narcose in combinatie met cushing kan ik je helaas niks zinnigs zeggen. Alleen de hoofdpijn bij glaucoom is wel zo erg dat volgens mij alleen verwijdering van het oog helpt.

Afbeelding
Door Martine-Tom
#2969621
Ik heb een kat met (oa)  cushing gehad (kwam ik pas achter na zijn overlijden) en deze is geopereerd wat meer dan prima verlopen is, gasnarcose met waakinfuus, zo kort mogelijk, rustige plek om bij te komen...ik heb echt geen verslechtering gemerkt destijds.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2969635
Martine-Tom schreef: Ik heb een kat met (oa)  cushing gehad (kwam ik pas achter na zijn overlijden) en deze is geopereerd wat meer dan prima verlopen is, gasnarcose met waakinfuus, zo kort mogelijk, rustige plek om bij te komen...ik heb echt geen verslechtering gemerkt destijds.
Hoe oud was jouw kat toen?
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2969646
Mijn ervaring met glaucoom bij een oude hond is dat het oog uiteindelijk toch snel verwijderd is.
Betrof wel een vrij gezonde oude hond( Sint Bernard),Ze heeft daarna nog ruim 1,5 jaar blij door kunnen gaan.

De vreselijke hoofdpijn gaf de doorslag om toch te opereren.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2969967
Dank jullie wel voor de reacties! Was ik er eerst van overtuigd dat opereren geen optie was, na jullie reacties bedacht ik wat een bikkel Dwarreltje eigenlijk is en gewoon nog keigoed door het leven gaat. Da gaf een half jaar geleden nog aan, dat ze zo 'wel 18 kon worden'.
Als ik het oog wegdacht, was er geen enkele reden tot inslapen. Op weg naar de da met een spa achter in de auto  :-X :-[ is met recht een dodemansrit. Man, wat kan je je dan in- en inverdrietig voelen.
Een uur later, met de da -figuurlijk- achter me  ::) :-* besloten dat op 5 september Dwarreltje onder het mes gaat. Het is niet eens een erg lange operatie (40 min.) en nu we weten dat Dwarreltje aanvallen kan krijgen, wordt er gekozen voor een narcose die die bij/nawerkingen niet geeft.
Tot 5 september sterke pijnstilling (Onsior 20 mg).

Groet van een helemaal doorgedraaid, blij en weer enthousiast vrouwtje  ;) :-* :biggrin2:
Door Ruisje
#2970056
Inderdaad wat een opluchting! Ik voel de zware klomp in je maag vandaag bijna...

De operatie duurt idd niet lang en lijkt veel erger dan het is. Dwarreltje zal je heel dankbaar zijn en weer gezellig met 1 oog verder met haar leven gaan!

Bij ons zat tussen de beslissing en operatie 2 dagen, maar ik neem aan dat er reden is dat je nog even (moet) wacht(en).
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2970074
odradaatje schreef: Wat een opluchting. Ligt het aan mij of duurt het wel lang voor de operatie plaats kan vinden?
Nee dat heb je goed gezien  ;) Dierenarts wordt echter morgen zelf geopereerd aan hand :(. En ik ben erg honkvast  :biggrin2: Vandaar de sterke pijnstillers, waarvan ik echt de max. dosering heb gekregen.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2970078
Ruisje schreef: Inderdaad wat een opluchting! Ik voel de zware klomp in je maag vandaag bijna...

De operatie duurt idd niet lang en lijkt veel erger dan het is. Dwarreltje zal je heel dankbaar zijn en weer gezellig met 1 oog verder met haar leven gaan!

Bij ons zat tussen de beslissing en operatie 2 dagen, maar ik neem aan dat er reden is dat je nog even (moet) wacht(en).
Ik had het liefst vanavond nog gehandeld, maar da stelt het uiteraard geen maand uit als het in haar ogen niet had gekund. Zij vond eerlijk gezegd de spanning op het oog zeker niet verhoogd en tja, we waren er rond 17 uur. Dan gaat het richting etenstijd en is Dwarreltje net een pup in haar gedrag  ;D Kortom, ze liet zich weer eens van haar beste kant zien; zo zag ik het ook weer helemaal zitten. Vanavond de eerste pijnstilling gegeven dus ga het afwachten.
Zodra het wél urgent wordt, zal mijn da zeker niet afwachten maar een collega inzetten.
Door Aprilsnow
#2970244
Uiteindelijk heeft alles zo zijn redenen. Geloof goed dat je honkvast bent, zeker als je tevreden bent over je DA en er vertrouwen in hebt.  Nu hopen dat de pijnstilling verlichting geeft en dan is een maand ook weer zo voorbij.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#2983509
Ik wil toch nog even de goede afloop melden  ::):
Nadat Dwarreltje voor de tweede keer in een paar weken een fikse darminfectie onder de leden kreeg en hierdoor al vijf dagen niets meer binnen kon houden, is de operatie met een week vervroegd op mijn verzoek. Voor mijn gevoel zat dat oog haar danig dwars en veroorzaakte een gebrek aan weerstand. Misschien ook -dacht da- de pijnstillers die het veroorzaakten. Hoe dan ook, ik wilde dat oog eruit.

Dwarreltje is gisterenmorgen 11 uur geopereerd, heeft tot 16 uur aan het infuus gelegen i.v.m. alle vochttekort, is nu aan de AB i.v.m. de darminfectie en heeft gisteren reeds diverse malen de keuken grondig onderzocht, na een handvol gekookte kip naar binnen geschrokt te hebben  ;D Je weet maar nooit of er ergens een flintertje vlees is achtergebleven  ::) Dit is weer de veelvraat die ik ken  :-*
Ze moet nu even de Vetoryl laten staan, waardoor ze wel weer meer drinkt, maar dat zou ook binnenkort weer verholpen moeten zijn.

De hele kamer stinkt (narcose = ontspanning en darminfectie is geen goede combinatie  :-X), maar ze is weer zo goed als de oude, dus een berkenteershampoobadje is nu haar deel geweest :biggrin2:

Ik ben wederom erg blij door de reacties hier, toch te zijn gegaan voor de operatie! ;)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dwarreltje op za 30 aug 2014, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3001207
hamada schreef: Hoe gaat het nu met Dwarreltje?
Leuk dat je het vraagt :)

In één woord: geweldig! Helemaal mijn eigen, oude Dwarreltje weer. Zit weer terug op de Vetoryl die ze al 5 jaar slikt, dus het vele drinken is gelukkig ook weer gematigd. Verder blijft het natuurlijk een oud hondje, maar ze heeft duidelijk geen pijn meer. Verorbert weer karkassen zonder nog in elkaar te krimpen, loopt weer mee met de boswandelingen en holt soms zelfs achter ons aan als ze te lang ergens is blijven snuffelen.
Uiteraard is haar zicht nu minder dan 50%; Het linkeroog is op haar leeftijd natuurlijk niet helemaal meer wat het was. Gevolg is dus wel, dat ik haar beter in de gaten moet houden. Als ik de roedel 's avonds in het bos uitlaat (of 's morgensvroeg voor het werken), kan ze me echt niet meer zien en gezien haar kleur zie ik haar ook niet meer. Dus op die donkere tijden gaat ze aan de lange uitlooplijn. En verder pas ik me gewoon aan aan haar tempo: 20 meter slenteren, 2 minuten wachten, 10 meter slenteren, 3 minuten wachten, enz. Maar zo genieten we tenminste van de natuur :biggrin2:
Kortom: ik zou iedereen aanraden deze operatie te laten uitvoeren, vooropgesteld natuurlijk dat je hond verder oke is. Dit oog was het enige dat mijn hondje dwarszat, dus ben blij het te hebben laten verwijderen!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door