Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2969136
Ik wil graag een groenten prutje gaan maken voor mijn hond met daarin Knoflook. Hiermee hoop ik ook vlooien, teken en wormen buiten de deur te houden. Momenteel krijgt hij knoflookbonbons, maar is hier niet echt gek op, maar het werkt wel. Geen vlooien, zeer zelden een teek en geen wormen.

Hij krijgt KVV. Maar hoeveel groenteprutje is verstandig om te maken, hoelang is het houdbaar in de vriezer en de belangrijkste vraag: Hoeveel knoflook moet ik hem geven!
Door M@rina
#2969214
In de bieb zijn 2 topics over groenteprutjes en knoflook moet je met mate geven. Ik heb groenteprutjes van 5 of 6 soorten groente en maak pakketjes van 10% van de maaltijd zo vries ik het in. je mag dit iedere dag geven. Of knofllok echt helpt tegen vlooien betwijfel ik.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2969280
Er wordt aangeraden max 4 weken in de vriezer te bewaren.
De vitaminen gaan anders nogal achteruit.

Ongeveer 10% van het menu groenten en liefst verdelen over alle dagen.
Waar je wel moet op letten is of er al geen groenten in je kvv zitten. Eigen groentenmix is beter, maar als je een beetje groenten via je kvv voert, moet je dat ook in rekening brengen en dan van jezelf wat minder voeren. Op een paar % komt dat niet aan, maar het moet niet overdreven worden.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2969450
Je kunt de mix bewaren in ijsblokjes bakjes, die je dan weer invriest. Voor gebruik haal je er dan uit wat je nodig hebt, zo blijft de boel (langer) vers. Ik heb altijd een 3-daagse voorraad staan en de rest (maand voorraad) ligt in de vriezer. 
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2969458
En hoe kan ik het allemaal het beste bereiden. Sommige dingen, bijvoorbeeld andijvie kan je natuurlijk makkelijk met een staafmixer tot een papje maken. Maar bijvoorbeeld bloemkool is daarvoor erg hard lijkt mij. Dus is het verstandiger om deze dan eerst eventjes te koken?
Door smulpaap
#2969462
[quote="Flamingo"]
En hoe kan ik het allemaal het beste bereiden. Sommige dingen, bijvoorbeeld andijvie kan je natuurlijk makkelijk met een staafmixer tot een papje maken. Maar bijvoorbeeld bloemkool is daarvoor erg hard lijkt mij. Dus is het verstandiger om deze dan eerst eventjes te koken?
[/quote]

Bloemkool snijd ik zo klein mogelijk en ik laat er even een minuut of 5 de kook over gaan . Dan gaat het idd wat gemakkelijker
Broccoli en bv winterpeen of wortels idem
Maar voor alles geld . Hoe kleiner je het alvast snijd , hoe gemakkelijker het gaat .
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2969575
Nou morgen ga ik naar de winkel dus eens even kijken wat ik voor lekkers voor hem vinden kan!
Nu alleen nog even bedenken hoeveel knoflook ik erin zal doen.
Gebruikersavatar
Door Ashena
#2969588
Ik flikker alles in de blender met een ei,  beetje yoghurt en klein beetje honing.  Dan mixt het beter en ze vinden het lekkerder
Door Ruisje
#2969604
Vanavond groentenmix gemaakt en in de 2 kilo mix doe ik 6 teentjes knoflook.
Omdat Lily toch steeds meer gaat mutsen met de groentenmix heb ik er nu 2 eieren en 400 à 500gr gemalen spiervlees doorgedaan. Ze krijgen dus vanaf nu wel dagelijks 1/5 meer groentenprut.
Laatst gewijzigd door Ruisje op di 05 aug 2014, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2969752
[quote="Ruisje"]
Vanavond groentenmix gemaakt en in de 2 kilo mix doe ik 6 teentjes knoflook.
Omdat Lily toch steeds meer gaat mutsen met de groentenmix heb ik er nu 2 eieren en 400 à 500gr gemalen spiervlees doorgedaan. Ze krijgen dus vanaf nu wel dagelijks 1/5 meer groentenprut.
[/quote]

Ik heb net mijn groenteprutje gemaakt met daarin Wortel, sla en bloemkool. Ben benieuwd wat hij er van vinden gaat. Hoe zwaar is jou hond dan dat je er 6 teentjes in gedaan hebt? Want ik las net hier dat de maximale hoeveelheid knoflook die je volgens Mary Strauss kunt voeren: 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks is. Dus ik heb door mijn mix heel wat meer teentjes. Namelijk een stuk of 14 denk ik. En heb voor ruim 3 weken aan groente. Mijn hond weegt namelijk 30 kilo.
Door Ruisje
#2969847
[quote="Flamingo"]
Ik heb net mijn groenteprutje gemaakt met daarin Wortel, sla en bloemkool. Ben benieuwd wat hij er van vinden gaat. Hoe zwaar is jou hond dan dat je er 6 teentjes in gedaan hebt? Want ik las net hier dat de maximale hoeveelheid knoflook die je volgens Mary Strauss kunt voeren: 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks is. Dus ik heb door mijn mix heel wat meer teentjes. Namelijk een stuk of 14 denk ik. En heb voor ruim 3 weken aan groente. Mijn hond weegt namelijk 30 kilo.
[/quote]
Onze honden wegen 6,5 en 14 kilo. Verder voeren wij ook wat groentenprut aan de katten.

Met 6 teentjes vind ik het al genoeg ruiken en ik doe het er niet speciaal door tegen vlooien en teken ed. ;)

In de groentenprut die gisteren heb gemaakt zit: bospeen, broccoli, witlof, sperzieboontjes, 2 kleine zoete aardappels, andijvi, courgette, rode biet, 1/3 komkommer, bakje alfalfa en 6 teentjes knoflook. Verder zoals ik eerder zei, gemalen spiervlees en 2 eieren. 
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#2970255
Gisterenavond ging het er zonder problemen in. Wel heb ik het door zijn vlees heen geprakt, want wat er nog een beetje los lag ging er niet echt in, maar uit eindelijk heeft hij wel zijn hele bak schoon gelikt!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door