Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Leontine
#2963849
We krijgen er een hond bij! In asiel geplaatste cane corso van 5 jaar. Staat nu op brok. Volgens mij lees ik hier altijd dat je ineens om kan naar kvv en dan langzaam opbouwen met beginners bot tot zelf samenstellen? Ik moet haar nog wegen dus kan nog niet menu maken precies maar dat zal iets minder zijn dan onze reu ze oogt veel lichter.
Heb al complete kvv in huis men aan dat ook naar 1 maal per dag geleidelijk moet of ook dat maar gewoon doen? Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2963860
Je kan gewoon in een keer omzetten naar barf hoor  :) Gewoon beginnen met de beginnersbotjes. Onze Lu, we kregen haar toen ze bijna 11 jaar was(altijd brok gegeten), heb ik zo over gezet. Ik had toevallig wat kvv gekregen, dit heeft ze een paar maaltijden gehad en daarna heb ik haar kwartel, eendennek enz gegeven qua bot. Had ik de kvv niet gekregen, had ik haar zo over gezet.

De maaltijden heb ik rustig afgebouwd van 2xdaags naar 1xdaags.
Gebruikersavatar
Door Aurora Borealis
#2963946
[quote="Leontine"]
Super! Begin wel eerst met kvv tot ik weet hoe ze eet en of ze bak/voer nijd heeft. Moet haar wel kunnen helpen met bot als het nodig is.
[/quote]Zal wel geen probleem zijn  ;) instinct. Hier een oudje (groenendaeler) van 10 overgezet van brok op barf, of dat het de gewoonste zaak van de wereld was.  ;D veel plezier met je nieuwe huisgenoot  :)
Door Leontine
#2963948
Die van ons heeft vanaf pup barf gehad maar die heeft nog wel eens hulp nodig omdat hij weer eens geschrokt heeft dan moet ik iets uit zijn bek halen of heimlich toepassen dat werk ik met en nieuwe hond niet gelijk moeten doen...
Gebruikersavatar
Door nova
#2963961
Hier is een 10 jarige bernersennen overgeschakeld van brok naar barf. Alleen wist ze in het begin echt niet wat ze ermee moest.  Ik ben uiteindelijk begonnen met gemalen spul door brokken te mengen. Eenmaal gewend aan  een ander gevoel in de bek, was ze snel helemaal aan t vlees  :)
Door Leontine
#2966822
Onze donna is er!! Eerste eten (kvv) op, heel weinig (110 gram) ze weegt rond de 35 kg en mag echt wel naar 40. Ze is vandaag pa gekomen dus alles is nog spannend natuurlijk. Was blij dat ze wat at. Heb het na 2x aanbieden en max 10. Min. Weggehaald. Morgen ochtend maar weer aanbieden. Neem aan dat ze dan uiteindelijk wel snap dat ze eten niet moet laten staan? Nog andere tips?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2969282
Proficiat!

Ik weet niet wat ze voorheen gewend was, maar als ze altijd 2 keer per dag eten gehad heeft, of de hele dag door, zou ik wel in het begin 2 keer per dag durven aanbieden.  Anders wordt het wel erg veel in 1 keer wennen.  1 keer per dag, opeten wanneer aangeboden of anders niets, nieuw soort voer, nieuwe omgeving enz....  Het is dan ook meteen wel lang wachten, tot de volgende morgen als ze niet doorheeft dat ze meteen op moet eten.  Met 2 momenten op een dag, krijgt ze dat ook wel geleerd.

Het heeft natuurlijk ook zijn voordeel om van de eerste keer duidelijkheid te scheppen en meteen goed te doen, daar kan je ook voor gaan natuurlijk.  Maar omdat ze niet meer zo heel jong is en omdat ze moet bijkomen, zou je ook kunnen kiezen om het in stapjes te doen. 

Wat ik ook zou doen is eens een paar grotere stukjes spiervlees aanbieden en evt wat hart.  Kijken wat ze doet.  Dat je met bot wacht tot je elkaar wat beter kent en tot ze het vlees meer gewend is, begrijp ik volledig.

Veel plezier met haar!
Door Leontine
#2969290
Ze krijgt nu 2x daags en dat eet ze redelijk op met 2x aanbieden bedoelde ik ook per keer ze is inderdaad te mager om haar nu op 1x e zetten dan moet ze veel te veel ineens eten.
Foto ga ik proberen dat lukt me nog niet om die bij te voegen. Verder is ze erg lief nog erg angstig dus we moeten haar voorzichtig corrigeren want ze is direct erg van slag als je een stem op zet dat je boos bent. dat hoeft gelukkig niet veel, af en toe als ze te geprikkeld raakt omdat we bijvoorbeeld gaan lopen met ze of als er net iemand binnen is gekomen grijpt ze Dodge in haar opwinding. Ze kan slechts met spanningen omgaan dus. Gelukkig gaat onze reu het gevecht niet aan dus is het als wij "klaar nu" roepen het direct over. We zorgen nu voor zoveel mogelijk rust niet extra zeggen we gaan wandelen/uit duidelijk zijn, en niet te veel knuffelen met haar want daarna gaat het meestal ook mis dat ze Dodge grijpt (rangorde?)
Al met al kost het vanzelfsprekend tijd ze heeft het een en ander mee gemaakt waarschijnlijk (niets over bekend) want ze is wel getekend in haar gedrag. Maar in hart erg lief dus ga er vanuit dat het onderling ook helemaal goed komt als de grenzen verkend zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door