Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2966923
Mijn Berner van 4 jaar heeft voor het eerst een hotspot en het is best een ramp.

Een kap is geen optie want hij is hieper actief en lomp.

De hotspot is zaterdag begonnen en ik mocht er geen eens naar kijken. Hij raakte helemaal in paniek. Zondag begonnen met menthol talkpoeder en hij krijgt een hemd aan. Hij likt soms nog een beetje het hemd maar bijt niet. Gister kon ik voor het eerst honingzalf erop doen maar dat resulteerde in meer het hemd likken.

Vanmorgen kwam ik beneden en had hij een vies oog. Dit had hij vroeger ook wel eens maar sinds hij barf krijgt niet meer.

Het lijkt mij dus dat zijn weerstand lager is geworden. Is er iets wat ik hem kan geven dat ondersteund van binnen uit. Ik zag ook puur hotspot. Maar misschien vitamine pillen ofzo.

Hij weegt 60 kilo dus vergelijkbaar maar een volwassene.

De wond zelf behandelen is dus erg lastig. Ik zit te twijfelen om antibiotica te halen bij de da. Maar ik ben meer van de natuur het zelf laten oplossen. Mijn golden heft ook wel eens een hotspot en dat gaat vanzelf over.
#2966932
Miranda 1 schreef: Mijn Berner van 4 jaar heeft voor het eerst een hotspot en het is best een ramp.

Een kap is geen optie want hij is hieper actief en lomp.

De hotspot is zaterdag begonnen en ik mocht er geen eens naar kijken. Hij raakte helemaal in paniek. Zondag begonnen met menthol talkpoeder en hij krijgt een hemd aan. Hij likt soms nog een beetje het hemd maar bijt niet. Gister kon ik voor het eerst honingzalf erop doen maar dat resulteerde in meer het hemd likken.

Vanmorgen kwam ik beneden en had hij een vies oog. Dit had hij vroeger ook wel eens maar sinds hij barf krijgt niet meer.

Het lijkt mij dus dat zijn weerstand lager is geworden. Is er iets wat ik hem kan geven dat ondersteund van binnen uit. Ik zag ook puur hotspot. Maar misschien vitamine pillen ofzo.

Hij weegt 60 kilo dus vergelijkbaar maar een volwassene.

De wond zelf behandelen is dus erg lastig. Ik zit te twijfelen om antibiotica te halen bij de da. Maar ik ben meer van de natuur het zelf laten oplossen. Mijn golden heft ook wel eens een hotspot en dat gaat vanzelf over.
Het laatste wat ik op een hotspot zou doen, dat was toch wel menthol talkpoeder... En als ik  me niet vergis, staat zelfs op de bus dat het niet in open wondjes gestrooid mag worden. Probeer het zelf eens uit, en je snapt waarom....

Comfi coon is een  zachte kap waar je hond  niks mee kan kapot stoten. Ook  is een comfi-coon heel vriendelijk tegenover je eigen benen ;)

Zelf  behandel ik een hotspot door de plek eerst  ruim kaal te knippen, dagelijks uitwassen met  een oplossing van Betadine shampoo of hibiscrub, en daarna smeer ik er groene leem of honingzalf op.

Maar kaal knippen op en rondom de  wond is echt een pre. Let op met vliegen bij warm weer!!!

het vieze oog zou ik een paar dagen uitwassen met kamille thee.
#2966935
Miet het probleem is dat ik er niet aan mag komen. Toen het net begon heb ik gelijk wat weg geknipt tot hij ging piepen, daarna was het klaar. Het weg knippen of weg scheren zou echt onder een roesje moeten.

Behandelen gaat ook amper. Talkpoeder laat hij wel toe. Als dit pijn had gedaan had hij piepend weg gerend maar ik begrijp je.

Hij is gewoon erg moeilijk hierin. Hij raakt echt in paniek. Naar de da gaan met hem doe ik dus liever niet. Ik ben bang dat hij daar een trauma op loopt, wat bij hem heel snel gebeurd en of ik kan er maanden heen om hem te trainen of ik kan er niet meer heen.

Hij is daarin echt heel onstabiel.

Edit is zat net ook aan die kap te denken voor het luchten vd wond. Al moet io zeggen dat de wond steeds beter gaat. Wonder boven wonder.
#2967012
Ik heb zelf weer Similasan nr 2 gebruikt vorige week, omdat Linga oogontsteking had (en dit met Oculoheel niet weg ging) en binnen 2 dagen was het over. Om de weerstand op te krikken kun je misschien beter eerst beginnen met een milde ontgifting. Ik vind Schindele's mineralen echt super en tegenwoordig weten we ook dat kurkuma (liefst bio) een ontgiftende werking heeft. En de weerstand verhoogd. En ontstekingsremmend is. Drie vliegen in 1 klap. Nu schijn je kurkuma zelfs op wonden te kunnen smeren. Door een pasta ervan te maken.
#2968288
Nog even een berichtje.

We zijn woensdag naar de da geweest. De da is erg van deze tijd. Voorstander van vers en alternatieve geneeswijze.

We hebben uitgebreid alles besproken. Normaal is het scheren, reinigen en zalf. Maar dit alles laat hij niet toe. Scheren zou onder een roesje moeten. Dus behandeling moet van binnen uit.

Dus prednison tabletten. Ze heeft goede ervaring met de helft van de voorgeschreven dosering. In mijn Berner zijn geval 4 tabel ipv 10 en zo snel mogelijk afbouwen.
Ook heeft ze goede ervaring met visolie. Gehad over voor en nadelen van verhogen van vis in zijn menu maar ze zei eerlijk dat ze daarvoor er niet genoeg vanaf weet. Bij haar visolie gekocht. Doils skin
En ik had bij medpets puur hotspot gezien en dat vond ze ook een goede.

Woensdag en donderdag 4 tabel prednison gegeven en vandaag begonnen met afbouwen. En het gaat erg goed met de wond.

O ja en een kap tegen het likken. Ook hier voor van alles besproken, zoeen zachte kap, kraag en pak.

Als het vandaag niet beter zou zijn had hij terug gemoeten voor een roesje om te scheren maar dat hoefde gelukkig niet.
Vandaag nog even gebeld want ik mag er een beetje aankomen . en als het lukt mag ik er dun calendulan opsmeren. En ik probeer de haren weg te knippen als het lukt.

Ik en ook de da is geen voorstander van prednison maar ze zei dat dit wel het beste was.
#2969139
Is het geen optie om bij een eventuele volgende keer voor een roesje te kiezen, scheren wassen en verzorgen dan sta je een uurtje later weer met je hond buiten.
Prednison is ook niet best voor zijn weerstand en dan die ellende met veel drinken en plassen :(
#2969235
Hij krijgt 4 tabletten prednison ipv 10 tabletten wat de normale voorschrift is. Daar bij zijn we woensdag gestart en vandaag heeft hij al de laatste gehad.

Hij kon geen roesje krijgen omdat ik er lopend heen ben gegaan omdat ik geen auto meer heb. In de ader zou niet lukken omdat hij niet stil blijft zitten. In de spier zou niet werken omdat hij te opgewonden was. Te veel adrenaline.

Eerlijk gezegd geef ik hem misschien liever een paar dagen prednison dan een roesje. Hij is 4 jaar en heeft nu pas voor het eerst medicatie gehad. Ondanks dat hij een voedselallergie heeft.

De da is ook niet blij met prednison maar dit was echt de enigste oplossing. We zijn ruim een half uur bezig geweest om alles te bespreken.

En dit is de eerste in 4 jaar dus hoop dat de volgende nog 4 jaar duurt hihi. Maar een volgende keer krijgt hij gelijk een kap om.
#2969279
Ik zou in ieder geval beginnen met trainen zodat je hond beter behandelbaar wordt. Injecteren in de hals is goed door jou zelf te oefenen. Oscar heeft vorig jaar 2 keer van mij de eerste injectie onderhuids in zijn hals gekregen, dus het hoeft niet per see de ader of in de spier te zijn. Onderhuids in de hals is veel makkelijker spuiten en veel minder vervelend voor de hond. Dus: zoek begeleiding en ga oefenen! Voor nu heel fijn dat je het zo op hebt kunnen lossen, maar vroeger of later moet je meer en dan sta je daar!
#2969317
Wanneer injecteren ze in de hals dan? De vaccinatie is geen probleem. Als hij narcose krijgt doen ze dat toch in een ader in de poot?

Mijn honden zijn 6 en 4 en nooit zien geweest zoals je merk. Dus weinig ervaring, gelukkig. Mijn golden laat alles toe maar mijn Berner is een moeilijke hond, altijd al geweest. Maar zoooo lief hihi
#2969361
Oscar is zowel voor zijn operatie, als de keer dat zijn oren onderzocht morsten worden, in zijn nekvel onderhuids geprikt. Ik weet niet met wat voor middelen, maar ik kreeg niet de indruk dat de procedure afweek van normaal. Behalve dan dat ik het deed ipv de dierenarts. De moeite waard dus om na te vragen, zeker als een gewone inenting ed wel goed gezet kunnen worden.
#2969378
Is hij niet onder dwang even met 2 mensen vasthouden snel tondeuse erover, hotspotspray erop en klaar.. Positief afsluiten. Even lekker spelen of meteen een blokje om. Dan is ook even afgeleid van krabben en likken en heeft spul de kans om zijn werk te doen.  Casper had hier donderdag ineens ern gigaplek op zijn rug. Wat ik raar vindt is dat deze plek heel snel droog is een soort korst ( geen bloedkorst) vormt en vervolgens afschilfert is best grote stukken..
#2969395
Nog nooit gehoord van narcose onder de nekvel. Het lijkt mij dat het rechtstreeks in het bloed moet. Maar ik heb ook geen ervaring.

Nee ff met 2 mensen gaat niet lukken want dan had ik het zelf wel kunnen doen. Het zou echt met 6 man moeten. Daarbij is hij heel bang geweest voor vreemden en heeft het me jaren gekost waar ik nu ben met trainen. Dat ga ik niet verpesten met een hotspot. Ik ben geen voorstander van prednison maar dan maar wat pilletjes troep erin ipv jaren trainen naar de klote.

Tips zijn altijd welkom maar zoals ik het al had aangegeven hebben we alles uitvoerig besproken en tussen de kwade gekozen voor het minst kwaad. Jammer dat er dan toch 'kritiek' op komt. Ik ken mijn hond het beste en nogmaals hij is echt geen makkelijke hond. Het heeft me jaren trainen gekost en giga veel geld aan acupunctuur om hem te krijgen hoe hij nu is.

Even als aanvulling ik heb op forums vaak tips gevraagd over zijn gedrag en kreeg reacties als je moet gewoon zus of zo. Maar dat gewoon gaat bij hem niet en is niet zo gewoon. Ik weet dat mensen het goed bedoelen maar als je zelf niet zoeen hond hebt is het lastig om te weten wat je als baasje mee maakt. Dat ik andere mensen hoorde zeggen mijn hond is zo druk. Nou neem dat x5 en je hebt mijn Berner.
Ik kan zat termen op hem loslaten als ADHD, autisme, onzekerheid, angst agressie, post traumatische stress stoornis en nog wel meer. Daarnaast is hij ook onwijs lief en echt mijn maatje maar ik heb een hoop te stellen gehad met hem. Dus het goed bedoelde advies dat mensen hebben ligt bij mij wat gevoelig.
Laatst gewijzigd door Miranda 1 op ma 04 aug 2014, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door