Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Esther Q
#2968536
Ok, en nou wil ik dit wel eens weten, nav het topic hoe gaat jouw partner gekleed, waar komt de stropdas eigenlijk vandaan, wat is er mooi aan en wat is er leuk aan om zo'n ding te dragen? Het lijkt mij vreselijk zitten, zo'n knoop op je keel? En zodra je bukt of knielt hangt die slurf toch ontzettend in de weg? Mijn vader had er een hele hoop, op elke vakantie kocht een een nieuwe, met allemaal bijzondere printjes, maar sinds hij niet meer werkt, draagt hij ze niet meer, dat moet toch betekenen dat ze niet echt handig of comfortabel zijn? Waarom draagt een vent een stropdas?
Door Nadia
#2968542
De mijne omdat het moet vanuit het werk. Maar wel zo'n speciale met een klip. Die hoeft niet om zijn nek (uit  veiligheidsoverwegingen).

Ik weet dat van oudsher de stropdas voor macht stond. De band om je nek hield je stembanden warm. Enkel de 'sprekers' van de Romeinen oid droegen deze omdat zij in de raadszalen moesten spreken. En hun hadden het voor het zeggen en dus macht.

Ik denk dat het tegenwoordig gewoon echt een accessoire is. Zoals bij de dames een sjawl of ketting/oorbellen. Ook dat zit niet altijd lekker.
Door smulpaap
#2968545
Kantoorgalg
Traditie onder de wat oudere mannen
Mijn vader is er ook wat losser in geworden . Alleen op een  bruiloft, uitvaart , en met de kerst heeft hij nog een stropdas om
Door Pluto
#2968558
Even een klein misverstandje uit de wereld helpen, een stropdas knelt niet af!

Als je overhemd de goede boordmaat heeft sluit de boord netjes aan, die moet ook niet te strak zitten. Een stropdas is tegenwoordig inderdaad een versiersel en dient dus enkel en alleen dat doel. Ik knoopte ze dus ook altijd in een leuke knoop, dubbel of enkel, plat of dik maakt niet uit, maar heb nooit ervaren dat het knelt of vervelend zit.

Wanneer mijn baan het zou vereisen zou ik er dus geen moeite mee hebben ze te dragen, maar om nu als enige strak in pak te gaan zitten terwijl de rest casual gekleed gaat dat is ook een beetje raar.
Door Lizzy
#2968576
Bij IBM was het gewoon verplicht. En dat werd afgeschaft..., poeh, ik moet even denken. Leo en ik waren al getrouwd toen het nog steeds verplicht was (tenminste, als je een functie had waarbij je naar klanten moest). Is dus minder dan 25 jaar geleden pas afgeschaft.
Door Tanna
#2968592
En wat dacht je van de verplichting kousen te dragen? Mijn zus is pas een paar jaar terug gestopt met werken, maar zij moest altijd kousen aan, ook al vielen de mussen dood van het dak. En ze droeg echt geen korte rokjes, hoor.
Door Nadia
#2968595
Onzinnig! Net als sommige plekken in de horeca. Verplicht lange mouwen ongeacht het weer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2968617
Tanna schreef: En wat dacht je van de verplichting kousen te dragen? Mijn zus is pas een paar jaar terug gestopt met werken, maar zij moest altijd kousen aan, ook al vielen de mussen dood van het dak. En ze droeg echt geen korte rokjes, hoor.
Oo yuk! Ik vind panty's zo kriebelen! Ook als het geen 30 graden is.

Wat voor baan heb je in hemelsnaam om als verolichting kousen te hebben? Bizar hoor!
( maar ja ben al om te beginnen niet het type voor verplichte kleding, of zeg maar onzinnige verplichtingen omdat het verplichtingen zijn  ;) :biggrin2: )
Door Esther Q
#2968628
Kousen verplicht? Nog nooit eerder gehoord, tenzij uit mijn oma's tijd.
Oké, dat doel van macht van vroeger kan ik wel plaatsen met de beroepsgroepen/functies waarin de stropdas verplicht is/was. Blijkbaar steeds minder vaak verplicht. En oké, hij knelt niet, maar het lijkt me toch vervelend. Zal wel wennen, net als high heels :P Hier waar wij nu wonen lopen mensen er een stuk meer casual bij dan ik gewend ben uit NL. Volgens mij heb ik nog niet 1 stropdas gezien, ook niet bij de consultant van de bank. Vind ik erg fijn, dat die rangen en standen je niet zo in je gezicht gedrukt worden, zeg maar :)
Door Lida. S
#2968642
Mijn vader droeg altijd een stropdas. Als hij thuis aan het klussen was, had hij een overall aan, maar daaronder een (oud) overhemd met een  (oude) stropdas. Dat had toch wel wat. Toen hij was overleden heb ik nog jarenlang dit overhemd en deze stropdas bewaard. Ik kon er geen afstand van doen. Het was zo typisch mijn vader. Altijd netjes gekleed.
Door Tanna
#2968648
Lida. S schreef: Mijn vader droeg altijd een stropdas. Als hij thuis aan het klussen was, had hij een overall aan, maar daaronder een (oud) overhemd met een  (oude) stropdas. Dat had toch wel wat. Toen hij was overleden heb ik nog jarenlang dit overhemd en deze stropdas bewaard. Ik kon er geen afstand van doen. Het was zo typisch mijn vader. Altijd netjes gekleed.
Ontroerend verhaal.......... :-*
Door Esther Q
#2968653
Lida. S schreef: Mijn vader droeg altijd een stropdas. Als hij thuis aan het klussen was, had hij een overall aan, maar daaronder een (oud) overhemd met een  (oude) stropdas. Dat had toch wel wat. Toen hij was overleden heb ik nog jarenlang dit overhemd en deze stropdas bewaard. Ik kon er geen afstand van doen. Het was zo typisch mijn vader. Altijd netjes gekleed.
Ja, erg mooi, ik zie het ook zo voor me een stropdas met overhemd onder zijn overall :)
Door Borke
#2968686
Lida. S schreef: Mijn vader droeg altijd een stropdas. Als hij thuis aan het klussen was, had hij een overall aan, maar daaronder een (oud) overhemd met een  (oude) stropdas. Dat had toch wel wat. Toen hij was overleden heb ik nog jarenlang dit overhemd en deze stropdas bewaard. Ik kon er geen afstand van doen. Het was zo typisch mijn vader. Altijd netjes gekleed.
Herkenbaar, mijn vader was net zo :-)

Overigens herinner ik me nog dat toen ik naar de middelbare school ging, mijn ouders een brief thuis kregen waarin stond dat minirokken en spijkerbroeken verboden waren.
Een jaar later liep de hele school er in  :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door