Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door nova
#2968040
Vandaag post van mijn werkgever, of ik de vacantie aanvraag voor 2015 wil doorgeven...

Zomer vacantie van 2014 moet ik nog aan beginnen.

Ik vind het vreselijk dat ik al een jaar vooruit affspraken moet maken, en vraag me af, of dit zo maar allemaal mag en kan
Door sella
#2968043
Ik weet dat ze wel de planning mogen vragen, maar niet een vastliggende vacantie mogen eisen. Dit gebeurde al jaren bij mijn broer op het werk.
Wij legden al jaren de vakantie al vast. Dat was altijd de hele maand december vrij, wat rond pinkster en koninginnedag. En verders wat vrijdag en maandag vrij weekendeinden plannen.
Dat mocht dan nog veranderen en kon je nog mee schuiven als dat je beter uitkwam.
Door Borke
#2968068
Je stimuleert zo wel dat mensen ook daadwerkelijk dagen opnemen en dat is zowel voor werknemer als werkgever goed.
Verder weet je als bedrijf, behoudens ziekte en opzeggingen, vooraf hoe je bezeting is.
Dat kan handig zijn met het plannen van werk en aangeven van levertijden.

Ik vind het dus niet zo vreemd.
Ik kan me wel voorstellen dat het even wennen is.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2968080
Oh wow, ik vind het al vroeg wanneer ik eind januari moet doorgeven hoe het gaat met de vakantieplanning van dat jaar.....  :-\

Borke schreef: Je stimuleert zo wel dat mensen ook daadwerkelijk dagen opnemen en dat is zowel voor werknemer als werkgever goed.
Verder weet je als bedrijf, behoudens ziekte en opzeggingen, vooraf hoe je bezetting is.
Dat kan handig zijn met het plannen van werk en aangeven van levertijden.
Ja, zo uitgelegd, kan ik mij er wel weer iets bij voorstellen....
Door Borke
#2968114
Ik kom dus vaak mensen tegen (die ziek zijn) die vrijwel nooit verlof opnemen en dat heb je gewoon nodig.
Dan nemen ze nooit vrij en branden zichzelf zo letterlijk op...

Daarbij zijn voor een werkgever die dagen die mensen tegoed hebben ongunstig op hun balans.
Daarom zijn er vaak regels dat je niet onbeperkt dagen mag 'sparen'.
Door Sieglinde
#2968116
Ik ga werken, heb een baaldag en denk: 'ik neem deze middag een halve dag verlof'.
Ach, dan toch een voordeel gevonden van mijn huidige job. (Nuja, 6 weken verlof staan wel elk jaar vast, want dan hebben we collectieve sluiting)
Gebruikersavatar
Door nova
#2968141
Borke schreef: Ik kom dus vaak mensen tegen (die ziek zijn) die vrijwel nooit verlof opnemen en dat heb je gewoon nodig.
Dan nemen ze nooit vrij en branden zichzelf zo letterlijk op...

Daarbij zijn voor een werkgever die dagen die mensen tegoed hebben ongunstig op hun balans.
Daarom zijn er vaak regels dat je niet onbeperkt dagen mag 'sparen'.
Ok, dat snap ik best, daarbij  is sinds een paar jaar de verlofregeling wettelijk geregeld met ben je verplicht om een aantal dagen per jaar op te pakken. Niet opnemen= dagen kwijt

En toch vind ik het argument  :" het kunnen overzien van de verlofregeling"  niet stand houden, je kunt als werkgever toch ook niet  van te oren rekening houden met de tijden dat de werknemers ziek zijn. En  dat wordt ook steeds opgelost, al is het vaak met passen en meten
Door Lil
#2968143
Bij ons heeft het met de planning van het werk te maken. Ik weet mijn rooster van januari al....
Door Borke
#2968160
In mijn ogen weet een goede werkgever, die overzicht houdt, het altijd wel te plooien.
Maar bij hele kleine bedrijfjes kan het soms lastig zijn, zeker als iedereen tegelijk vrij wil en het bedrijf niet helemaal dicht kan, omdat de klanten dan weglopen.

Het is ook lastig als je verlof wilt nemen voor een verhuizing, geboorte kind, pup, grote verbouwing of noem eens iets wat zich slecht laat plannen.

Ik ben blij dat wij volledig de vrijheid hebben, vermits we zelf in het team vervanging regelen.
Overigens plan ik mijn verlof meestal in januari voor het hele jaar en dan wat losse dagen tussendoor zo nu en dan - heerlijk  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2968179
Het zal ook van je werk afhangen hoe makkelijk je vrij kan nemen.
Een vriend van me kan wel vrij nemen maar werk stapelt zich dan op en heeft hij dus extra werk als hij terugkomt. Voor hem een reden om niet vrij te nemen...
Door Lil
#2968186
dinky89 schreef: Het zal ook van je werk afhangen hoe makkelijk je vrij kan nemen.
Een vriend van me kan wel vrij nemen maar werk stapelt zich dan op en heeft hij dus extra werk als hij terugkomt. Voor hem een reden om niet vrij te nemen...
Herkenbaar! Sinds ze zover vooruit plannen niet meer. Ook niet met dat je met 3 man voor 50 moet werken bijv. Snipperen kan. Doe ik als het rustig is. Als het druk is moet ik compenseren dus overwerken als ik vrij moet/wil.

Puppy ja dat gaat niet... Vandaar dat de laatste twee herplaatser waren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door