Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door S
#2967379
Ik ga straks sowieso langs bij de DA, maar wilde hier toch ook eens om advies vragen.

Al vanaf wij onze pup hebben, heeft hij jeuk. Nu ja, hij krabt en bijt zich regelmatig... In het begin vond ik er niks vreemd aan, maar hij blijft zich elke dag regelmatig krabben en bijten dat ik nu wel echt op onderzoek uit wil want het is volgens mij toch niet normaal meer. Hij krabt zich niet open ofzo en ik zie ook helemaal niks van beestjes oid. Hij zit ook regelmatig aan zijn plassertje te likken/bijten en dat is nu een beetje opgezet met ieniemienie bultjes. Verder heeft hij sinds 2 dagen op zijn borst 3 kleine plekjes waar een droog, geel kortsje op zit maar waar verder niks aan te zien is (ook weer geen beestjes ofzo).

Hij is al een keer of 3 wezen zwemmen, maar de jeuk kwam gewoon weer terug.

Hij krijgt uitsluitend KVV en in de weekend kippennekken met groentenmixje, verschillende diersoorten, elke week een eitje en verder natuurlijke, gedroogde snacks of bijv. een rauwe wortel of appel ofzo. Hij zit wel elke dag met droog gras te prutsen.

Iemand een idee?  ::)
Door Aprilsnow
#2967397
Ben zelf helemaal niet ervaren met honden. Hebben zelf sinds 6 weken een pup en het is voor ons 1 grote zoektocht.

Het krabben herken ik wel. De onze doet dat vooral als hij iets spannend vindt. Het is 1 van de 'stress' signalen. Krabt hij ook als hij in rust is, dus als hij niets doet?
Zijn plassertje onderhoud hij ook goed zal ik maar zeggen. Kan niet zeggen dat hij bijt en hij heeft geen bultjes dus het lijkt me sowieso wijs dat je er even naar laat kijken. Zo ook met de korstjes op zijn borst.

Droog gras (en gedroogde alg uit de vijver) herken ik wel weer. Vindt de onze heerlijk om in te bijten. We laten hem daar maar mee aan doen, kan volgens mij geen kwaad.

Maar als er meer ervaren mensen zijn dan lees ik uiteraard graag mee  ;) want wat is het pionieren met zo'n beestje.
Gebruikersavatar
Door S
#2967401
Hij kan het op ieder moment van de dag hebben, in iedere gemoedstoestand - behalve als hij slaapt...  ;D Hij krabt zeker niet een hele dag door, maar het valt gewoon op dat hij meer dan gemiddeld zit te krabben. En hij heeft helemaal niets van beten of schilfers of echte rode plekken. Best wel vreemd... Ben heel benieuwd wat de DA gaat zeggen.

Ik vrees een beetje dat het een allergie is, maar aan wat, dat zal nog een hele zoektocht worden denk ik.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2967437
Met dit soort klachten zou ik niet naar een reguliere, maar naar een holistisch dierenarts gaan. Een reguliere da geeft toch al snel allerlei pilletjes of smeersels en de vraag is of daar de oplossing zit.

Is je pup ingeënt?
In wat voor water zwemt hij? Zeewater? Ik vertrouw het zoete water niet echt omdat het zo'n zachte winter met daarbij ook nog een warm voorjaar is geweest.
Door Lizzy
#2967440
Nou ja, even er vanuit gaand dat je je pup vanaf 8 weken hebt: alles kan natuurlijk. Maar in de regel kunnen pups onder de 6 maanden geen allergie hebben voor iets als grassen en dergelijke. Onder de 6 maand kan een pup wel last hebben van een voedselallergie, waar ie jeuk van krijgt. Echter, zo vaak komt dat nou ook weer niet voor.... Wat ook kan is dat je pup mijten heeft. Dus het is een goed idee om naar je dierenarts te gaan en je pup te laten controleren op mijten (diep afkrabsel) en bacteriën. En als je dierenarts dan toch bezig is, laat hij of zij dan ook op gisten en schimmels controleren.

Welke entingen heeft je pup allemaal gehad, bij de fokker en bij jou?

Geef je iets tegen vlooien?

Iedereen wil de jeuk altijd acuut gestopt hebben maar weet 1 ding: een jonge hond mag geen prednison. Dus laat je dierenarts je dat niet voorschrijven/geven! En bovendien, als je eenmaal begint aan het geven van prednison...., nou ja, dikke kans dat je dan helemaal de rest van het hondenleven blijft kloten met huidproblemen, want het legt het immuunsysteem plat op het moment dat je bij een jonge hond het immuunsysteem niet plat mag leggen. Het is nu volledig in ontwikkeling.

Maar goed, schrijft je dierenarts dus een eliminatie dieet voor, dan is dat op zich niet zo heel gek. Maar nogmaals, laat op bacterieen, schimmels, gisten en mijten controleren, om eens mee te beginnen. En vanzelf dat je met rauwe/verse voeding ook kunt elimineren. Door middel van het geven van een diersoort dat je pup nog niet eerder gegeten heeft. Ik weet niet wat pup bij de fokker at..?

Moet mij van het hart he...., ik vind in de regel dierenarts niet goed met huidproblemen..... Ze hoesten een standaard riedeltje op, if --> then --> else. En ze bekijken het dier nauwelijks vanuit een geheel. Dus ik zou mijn hond niks voor laten schrijven door een reguliere DA en alleen de standaard onderzoeken (afkrabsels en biopten) laten nemen. Verder niks. Je kunt je of direct door laten sturen (als daar niks uit komt) naar een dermatoloog (Dr. Vroom, de beste van NL) en anders naar een holistisch dierenarts gaan.
Gebruikersavatar
Door S
#2967468
Dank voor de uitgebreide uitleg Lizzy! Weer veel bijgeleerd.

Ik prefereer ook eerder een holistische aanpak in deze, heb er alleen totaal geen ervaring met bij honden dus dat moet ik opzoeken (wij wonen trouwens in België). Kan ik misschien eens proberen met zelf Puur Jeuk te geven?

Pup heeft met 6 weken en met 9 weken de standaard entingen gekregen, behalve kennelhoest. 12 weken enting wil ik graag laten voor wat hij is, maar daar ben ik nog niet 100% over uit. Sowieso vanaf nu laten titeren, maar helaas moet ik daar voor ook op zoek naar een andere DA want die van ons is jammer genoeg niet up-to-date op dat vlak.

Vlooienspul heeft hij eind vorige week gekregen. 1 heel klein pipetje Advantix.

Ontworming heeft hij ook al gehad, daar heeft hij (in combi met het extreem warme weer toen?) 2x van moeten spugen na x aantal uurtjes maar verder niks, trouwens ook geen wormen aangetroffen in de ontlasting daarna.

Pup at bij fokker hetzelfde als wat hij hier krijgt, nl. pup totaal van Lotgering. Ik doe echter ook om de andere dag een totaal andere diersoort van naturis, of pens/hart compleet van FF. De Lotgering is op 4 pakjes na op, dus ik was sowieso van plan om dan weer iets totaal anders te nemen.

Op zich baren de plekjes me niet zo heel veel zorgen omdat hij er niet zo veel last van lijkt te hebben (de kriebel zit overal en niet persé op die plekjes, denk eerder dat die van de frambozenstruiken komen ofzo), maar wel dat opgezette plassertje met die bultjes... Plassen doet hij trouwens wel nog prima, dus volgens mij doet het niet echt pijn, al weet ik dat natuurlijk niet zeker.
Gebruikersavatar
Door S
#2967472
Hope schreef: In wat voor water zwemt hij? Zeewater? Ik vertrouw het zoete water niet echt omdat het zo'n zachte winter met daarbij ook nog een warm voorjaar is geweest.
Waren inderdaad 2 verschillende zoete watertjes. Maar volgens mij heeft het daar niets met te maken aangezien hij al krabt sinds dag 1 dat hij bij ons was. Kan natuurlijk wel, maar ik ga er van uit van niet...
Gebruikersavatar
Door Hope
#2967497
Ik zou de entingen ook. Iet willen uitsluiten, daar kunnen ze nog lang last van hebben. Tel daarbij de wormkuren op die hij vast gehad heeft en zo'n pipet en je hebt best wat gif in een pup (was hier ook hoor, geen verwijt). Ik zou naar een holistische da gaan om te ontgiften. Ik rijd daar van Neerkant gerust voor naar Tannetje  ;)
Gebruikersavatar
Door S
#2967510
Tannetje heb ik inderdaad al erg veel goeds over gehoord. Hoe zit dat met 'Den Hoek' in De Bilt? Dat is voor puppenman wel haalbaarder ivm rijtijd...

Ik had al speciaal telkens een week tijd tussen de enting, ontworming en vlooienspul gelaten, maar dat was dus eigenlijk nutteloos? Hoe lang blijven die gifstoffen dan in het lichaam?

Kunnen de gedroogde snacks trouwens ook voor kriebels zorgen? Of het eitje wat ik wekelijks geef? Die zijn trouwens van onze eigen kippen, dus daar zit normaal gezien ook geen vuiligheid in...
Gebruikersavatar
Door S
#2967840
Zo, al bij al is het niet zo heel erg. Vergelijk het met luieruitslag door de combi zwemmen en zwoel weer. De DA heeft monstertjes genomen en gelijk bekeken en er was niets te zien. Het opgezette plassertje is waarschijnlijk begonnen doordat de haartjes errond te lang waren, waardoor er altijd wat plas in bleef plakken en zo ook het tere velletje van de buik wat is beginnen irriteren. Dus haartjes geknipt, en straks in bad met een wel héél speciaal zeepje (lactacyd  :biggrin2:), er mag ook zinkzalf op de plekjes gesmeerd worden en we hebben nog pilletjes mee gekregen - maar daar ga ik nog even met wachten om te zien wat het badje+zalfje doen en hopelijk is het daarmee opgelost.

Het is trouwens een Golden, wordt zondag 12 weken en weegt al een flinke 9,400 kg!  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door