Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2964206
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mee willen denken bij het volgende: Gizmo heeft ontzettend veel jeuk. Ze is altijd al een krabber geweest (ze kwam bij ons met een heleboel vlooien) en helaas hebben vlooien een ontzettend aantrekkingskracht op haar ofzo. We geven nu pipetten van Frontline Combo aangezien natuurlijke middeltjes niet lijken te helpen bij haar. Nu heb ik haar aan het begin van deze maand een pipet gegeven aangezien m’n man een vlo bij haar ontdekt had. Maar nu heeft ze alweer jeuk. Ik heb al een aantal keren goed gekeken, maar ik kan niks aan vlooien vinden.

Ik ben laatst al naar de dierenarts geweest voor dit probleem, vooral omdat ze vaker van die dagen heeft met ontzettende jeuk. Bij de dierenarts kon je bloed laten afnemen en een onderzoektraject ingaan, maar dat begon al met een bedrag van in de 100 euro. De dierenarts zei dat dit nog niet zo hard nodig is, aangezien haar huid wel goed van kleur is en ze verder geen open wondjes heeft. Maar nu vind ik het wel tijd worden om zelf eens uit te sluiten waar het van komt. Want het is toch wel erg vervelend voor haar.

- De meeste jeuk heeft ze ’s ochtends vroeg (als ze uit de bench komt), maar ook wel vaker op de dag. ’s Ochtends is het wel erger dan ‘s middags.
- Ze heeft vooral jeuk bij haar staartaanzet en in het gebied daaromheen. Ook veel jeuk in de nek.
- Ze bijt niet echt (dat doet ze wel wanneer ze vlooien heeft) het is meer heftig likken.
- Huid en vacht ziet er verder goed uit, alleen wat huidschilfertjes. Ze heeft geen open wondjes of kale plekken.
- Heel soms zie ik wat rode bultjes onder haar buikje, maar die zijn ook vaak heel snel weer weg.

Ik dacht dus eigenlijk dat het aan de wasmiddel lag, aangezien ze ’s ochtends veel jeuk heeft als ze uit de bench komt. Ik heb het kleedje dus al met Neutral gewassen, maar nog steeds heeft ze jeuk. Verder ben ik constant aan het praktiseren waar het aan kan liggen. We zijn laatst verhuisd, dus alles is nieuw, misschien ligt het daaraan? Kan het ook komen door het warme weer? Ik heb soms het idee dat de jeuk dan extra erg is…

Binnenkort moet ik weer een nieuwe bestelling doen voor kvv. Ik dacht dat het misschien wel handig is om een eliminatiedieet te doen. Ze heeft nog nooit paard gehad. Maar ik vind het weer wat lastig om 5 kilo paard te gaan bestellen aangezien mevrouw ook niet alles lust… En loopt ze geen tekorten op als je één diersoort voor een aantal weken voert?

Misschien hebben jullie ideeën over wat het kan zijn of wat ik eraan kan doen?
Door Lizzy
#2964209
Gizmo schreef: Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mee willen denken bij het volgende: Gizmo heeft ontzettend veel jeuk. Ze is altijd al een krabber geweest (ze kwam bij ons met een heleboel vlooien) en helaas hebben vlooien een ontzettend aantrekkingskracht op haar ofzo. We geven nu pipetten van Frontline Combo aangezien natuurlijke middeltjes niet lijken te helpen bij haar. Nu heb ik haar aan het begin van deze maand een pipet gegeven aangezien m’n man een vlo bij haar ontdekt had. Maar nu heeft ze alweer jeuk. Ik heb al een aantal keren goed gekeken, maar ik kan niks aan vlooien vinden.

Ik ben laatst al naar de dierenarts geweest voor dit probleem, vooral omdat ze vaker van die dagen heeft met ontzettende jeuk. Bij de dierenarts kon je bloed laten afnemen en een onderzoektraject ingaan, maar dat begon al met een bedrag van in de 100 euro. De dierenarts zei dat dit nog niet zo hard nodig is, aangezien haar huid wel goed van kleur is en ze verder geen open wondjes heeft. Maar nu vind ik het wel tijd worden om zelf eens uit te sluiten waar het van komt. Want het is toch wel erg vervelend voor haar.

- De meeste jeuk heeft ze ’s ochtends vroeg (als ze uit de bench komt), maar ook wel vaker op de dag. ’s Ochtends is het wel erger dan ‘s middags.
- Ze heeft vooral jeuk bij haar staartaanzet en in het gebied daaromheen. Ook veel jeuk in de nek.
- Ze bijt niet echt (dat doet ze wel wanneer ze vlooien heeft) het is meer heftig likken.
- Huid en vacht ziet er verder goed uit, alleen wat huidschilfertjes. Ze heeft geen open wondjes of kale plekken.
- Heel soms zie ik wat rode bultjes onder haar buikje, maar die zijn ook vaak heel snel weer weg.

Ik dacht dus eigenlijk dat het aan de wasmiddel lag, aangezien ze ’s ochtends veel jeuk heeft als ze uit de bench komt. Ik heb het kleedje dus al met Neutral gewassen, maar nog steeds heeft ze jeuk. Verder ben ik constant aan het praktiseren waar het aan kan liggen. We zijn laatst verhuisd, dus alles is nieuw, misschien ligt het daaraan? Kan het ook komen door het warme weer? Ik heb soms het idee dat de jeuk dan extra erg is…

Binnenkort moet ik weer een nieuwe bestelling doen voor kvv. Ik dacht dat het misschien wel handig is om een eliminatiedieet te doen. Ze heeft nog nooit paard gehad. Maar ik vind het weer wat lastig om 5 kilo paard te gaan bestellen aangezien mevrouw ook niet alles lust… En loopt ze geen tekorten op als je één diersoort voor een aantal weken voert?

Misschien hebben jullie ideeën over wat het kan zijn of wat ik eraan kan doen?
Het aller, allerlastigste is volgens mij om uit te vinden wat de oorzaak is van jeuk. Maar wat voor pipet heb je gegeven? Want die willen nog wel eens ontzettende jeuk veroorzaken :-X

Is ze toevallig de afgelopen 3 maanden gevaccineerd?

Of je moet aan elimineren is lastig. Voedsel kan de oorzaak zijn maar hoeft helemaal niet. Je krijgt overigens geen tekorten als je een aantal weken 1 diersoort voert. Maar je moet met KVV wel uit kijken wat er voor de rest aan toe gevoegd is.

Welke KVV geef je nu?
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2964210
Ik heb een pipet van Frontline Combo gegeven. Ze is deze maand toevallig geënt, maar daarvoor had ze ook al last van jeuk. Dus ik denk eigenlijk dat het daar niet aan ligt.

Ik geef meestal Darf Eko en daarnaast afwisselend andere diersoorten en merken. Momenteel Alaska Lam en Zalm. In het verleden kreeg ze Barfmenu en in het hele begin Prins.

Het probleem jeuk is eigenlijk al vanaf het begin dat we haar hebben (bijna een jaar). Alleen soms heb je van die perioden dat het minder is... Wij dachten vaak dat het vlooien waren, maar ik denk dat dat niet altijd het geval was. De laatste weken heeft ze dus af en toe rode bultjes op haar buikje (en vooral in de liezen), dat is wel iets wat we nog niet eerder bij haar gezien hebben.
Laatst gewijzigd door Gizmo op vr 25 jul 2014, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jantina
#2964215
Als ze Barfmenu heeft gehad zit daar wel paard bij dacht ik toch?
De jeuk rond haar staart, zijn de anaalklieren verder in orde? Of is dat gewoon de plek omdat ze daarbij kan? Frontline schijnt helemaal niet meer te helpen tegen vlooien heb ik begrepen...
Door keetje
#2964308
In Neutral zitten ook best nog wel veel dingen die een allergische reactie kunnen veroorzaken heb ik gemerkt. Probeer eens met azijn te wassen? Doe wij ook met Luna's dekens.

Ohja, kan het geen warmte uitslag zijn?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2964339
Om in ieder geval uit te sluiten dat het vlooien zijn, zou je haar huid kunnen controleren op 'zand' korreltjes. Als je die korreltjes vindt moet je ze op iets wits leggen bijvoorbeeld een wit schoteltje en er een druppel water op doen. Als het dan smelt en bruinig wordt, is het vlooienpoep. De korreltjes zijn wat makkelijker te vinden dan de vlooien zelf.
Laatst gewijzigd door doranto op vr 25 jul 2014, 20:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2964511
Jantina, je hebt inderdaad een paard variant bij Barfmenu, maar die heeft ze nooit gehad. En in de soorten die ze wel gehad heeft zat geen paard (voor zover ik weet). 6 weken geleden was ik bij de dierenarts en die heeft toen haar anaalklieren uitgeknepen. Verder rijd ze geen sleetje ofzo. Ik denk inderdaad ook dat ze vooral daar likt omdat ze daar makkelijk bij kan. Ik las ook dat Frontline tegenwoordig niet meer helpt, volgende keer maar een ander merk halen!  :P

Keetje, bedankt voor de tip! Met schoonmaakazijn moet dat dan neem ik aan?
Wat betreft warmte uitslag, ik denk soms ook dat het daardoor komt. Ze heeft een lange vacht en ze is heel klein, dus als ze door het hoge natte gras loopt gaat het misschien ook wat broeien? (Daar bij de liezen).

Doranto, bedankt voor de tip! Ik kan tot nu toe nog niet van die korreltjes vinden, maar handig voor als ik een keer vermoed dat er echt vlooien zijn!

Ik denk momenteel trouwens dat het echt niet door de vlooien komt. Ik heb 10tallen keren gecontroleerd en niks gevonden. Ook zag ik dus een rood plekje met echt een geel/wit puntje. Dus denk eigenlijk dat dat echt een allergische reactie is en geen vlooienbeet.

Bedankt allemaal voor het meedenken!  :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2964710
Ze kan natuurlijk ook overgevoelig zijn voor de kleedjes zelf.

Ik zou inderdaad ook een ander merk vlooienpipetjes gebruiken. Wij waren na 1 pipetje advantix van alle vlooien af en ik had er de dag er voor 30 van Oscar afgeplukt.

Wij hebben met de jeuk van Oscar goede ervaring met een natuurgeneeskundige. Die heeft met een milde ontgiftingskuur en een ondersteunend kruid Oscar helemaal van de jeuk afgeholpen. Mogelijk dat je bij vervolgstappen die richting op kan denken. Of natuurlijk holistische dierenartsen zoals Tannetje. Die denken veel verder na en kwakken niet gelijk prednison in je hondje.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2967362
Kaela, nog bedankt voor je reactie Ik ga de volgende keer zeker over op een ander merk vlooienpipetjes! En ik zal zeker kijken naar een goede dierenarts al we er zelf niet uitkomen waar het aan ligt.

Even een update: laatst vond ik vlakbij Gizmo's mand 1 vlo. Ik dacht dus dat ze dus echt gewoon weer vlooien had. Hoewel ik zelf wel 10x heb gekeken en geen vlooien en vlooienpoepies kon vinden... Ik heb haar toen een nieuwe pipet gegeven, aangezien de 4 weken ook om waren.

Vervolgens 2 dagen helemaal jeukvrij. En sinds gisteren begon ze weer met krabben. Ik zie ook af en toe wel rode bultjes, maar die zijn vaak ook zo weer weg. Ik heb trouwens maar een ander kleedje in d'r bench gelegd en zo probeer ik nog wat andere dingen uit te sluiten... Wil eigenlijk echt als allerlaatst een eliminatiedieet doen, omdat ik gewoon heel stiekem hoop dat het gewoon niet aan het voer ligt...
Gebruikersavatar
Door doranto
#2967364
Gizmo schreef: Kaela, nog bedankt voor je reactie Ik ga de volgende keer zeker over op een ander merk vlooienpipetjes! En ik zal zeker kijken naar een goede dierenarts al we er zelf niet uitkomen waar het aan ligt.

Even een update: laatst vond ik vlakbij Gizmo's mand 1 vlo. Ik dacht dus dat ze dus echt gewoon weer vlooien had. Hoewel ik zelf wel 10x heb gekeken en geen vlooien en vlooienpoepies kon vinden... Ik heb haar toen een nieuwe pipet gegeven, aangezien de 4 weken ook om waren.

Vervolgens 2 dagen helemaal jeukvrij. En sinds gisteren begon ze weer met krabben. Ik zie ook af en toe wel rode bultjes, maar die zijn vaak ook zo weer weg. Ik heb trouwens maar een ander kleedje in d'r bench gelegd en zo probeer ik nog wat andere dingen uit te sluiten... Wil eigenlijk echt als allerlaatst een eliminatiedieet doen, omdat ik gewoon heel stiekem hoop dat het gewoon niet aan het voer ligt...
Zouden het geen muggen kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Door doranto
#2967373
De vlooienpipetjes die Kaela gebruikt werken volgens mij via het bloed van de hond, terwijl frontline via het huidvet werkt. Het verschil is dat bij de eerste de vlo pas dood gaat nadat hij heeft gebeten. Bij een allergische hond is het kwaad dan echter al geschiet. In dat geval zou je volgens mij toch beter iets kunnen nemen waarbij de vlo niet eerst hoeft te bijten. Zelf stop ik de honden gewoon in bad als ik denk dat er vlooien zijn, en doe bij de shampoo wat teatree. Vervolgens gebruik ik dan een spray met verschillende etherische oliën, dat beschermt hier ook goed tegen teken. (En waarschijnlijk ook wel tegen muggen).
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2967378
We hebben overal horren in huis dus muggen hebben we hier niet echt, op een enkele na dan. Dan zou ze het buiten moeten oplopen, maar de rode bultjes zitten echt op d'r buikje/liezen. Laatst zag ik er ook wel 1 op haar rug, maar ze heeft een hele dikke vacht, dus weet niet of muggen daar doorheen komen?

Ik heb in het verleden wel met Tea Tree gewerkt (en lavendelolie & appelazijn), maar toch vond ik toen nog vlooien bij haar, vandaar dat ik toen ben overgegaan op een niet natuurlijk middel. Maar ik Tea Tree zeker wel eens door de shampoo doen, dat kan nooit kwaad.
Door Parelridder
#2967481
Doranto schreef: De vlooienpipetjes die Kaela gebruikt werken volgens mij via het bloed van de hond, terwijl frontline via het huidvet werkt. (...)
Advantage (en ook Advantix, dat is Advantage incl. tekenbestrijding) verspreidt zich over de huid en doodt de vlo en teek vóór deze bloed gaat zuigen. 98-100% van de vlooien gaan binnen 24 uur dood! Daardoor bereikt de vlo ook niet het stadium waarin eitjes gelegd worden en wordt indirect een vlooienbesmetting in huis ook tegen gegaan.
Teken - als je Advantix gebruikt -  hechten zich niet meer aan de huid, dus komen ook niet tot bloed zuigen.

Als ze hier vlooien hbben, zet ik Advantage of Advantix in. De kleedjes gaan voor de zekerheid in de was, maar de meeste dingen kunnen natuurlijk helemaal de was niet in. Het huis sprayen doe ik niet, want daarmee heb ik ooit een beroerde ervaring opgedaan en toen de da vervolgens gelijk goed raadde dat ik anti-vlo gesprayd had in huis was ik daar voorgoed van genezen! Toch vind ik 12 uur na het aanbrengen van een pipetje Advantage al geen vlo meer en ben ik er in één behandeling volledig vanaf! :) Het werkt gewoon super! (terwijl ik alleen behandel als er vlooien zijn, nooit preventief)
Gebruikersavatar
Door doranto
#2967575
Parelridder schreef: Advantage (en ook Advantix, dat is Advantage incl. tekenbestrijding) verspreidt zich over de huid en doodt de vlo en teek vóór deze bloed gaat zuigen. 98-100% van de vlooien gaan binnen 24 uur dood! Daardoor bereikt de vlo ook niet het stadium waarin eitjes gelegd worden en wordt indirect een vlooienbesmetting in huis ook tegen gegaan.
Teken - als je Advantix gebruikt -  hechten zich niet meer aan de huid, dus komen ook niet tot bloed zuigen.

Als ze hier vlooien hbben, zet ik Advantage of Advantix in. De kleedjes gaan voor de zekerheid in de was, maar de meeste dingen kunnen natuurlijk helemaal de was niet in. Het huis sprayen doe ik niet, want daarmee heb ik ooit een beroerde ervaring opgedaan en toen de da vervolgens gelijk goed raadde dat ik anti-vlo gesprayd had in huis was ik daar voorgoed van genezen! Toch vind ik 12 uur na het aanbrengen van een pipetje Advantage al geen vlo meer en ben ik er in één behandeling volledig vanaf! :) Het werkt gewoon super! (terwijl ik alleen behandel als er vlooien zijn, nooit preventief)
Je hebt helemaal gelijk  ;) Ik heb het even nagezocht. De werkzame stof is imidacloprid en dat is inderdaad dodelijk voor insecten als ze er via de huid van het behandelde dier mee in aanraking komen. Tegen mij werd het anders verteld (notabene door een dierenarts!) pfff zo zie je maar weer....

ps. hier staat trouwens nog interessante info over vlooienbestrijding (o.a. ook over imidacloprid)
Laatst gewijzigd door doranto op do 31 jul 2014, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2968235
Ik zag dat Stronghold ook mijten dood (maar weer geen teken). Is het ook een idee om dat eens te gebruiken? Dat ik dan uit kan sluiten of het ook een allergie voor mijten kan zijn of niet? Of kan ik dat beter niet doen?

Ik houd nu elke dag bij hoeveel jeuk ze heeft etc. De ene dag is het aanzienlijk meer dan de andere dag. De ene dag zit ze de hele dag te likken en te bijten en soms heeft ze een dag gewoon bijna geen jeuk. Kan ik dan ook al uitsluiten dat het met voedsel te maken kan hebben? Ik geef namelijk de laatste tijd vooral darf , maar als het daaraan zou liggen dan zou ze toch elke dag jeuk moeten hebben?

Ik zou graag een keer Puur jeuk willen proberen als de jeuk aan blijft houden, maar ik las dat het niet meer goed zou werken? Werkt het helemaal niet meer?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door