Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2966918
Het is wel raak hier. We begonnen met een konijnenplaag. Daar is inmiddels wel wat minder overlast van, maar je ziet hier als je naar buiten kijkt nog altijd gemiddeld zo'n 10 konijnen zitten.
Daarna kregen we last van rode mieren. Echt niet grappig om die beesten in huis te hebben.

Maar nu... Nu hebben we zwarte ratten binnen!  :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X

Ze zitten boven op de vliering, en dat is goed lastig. Je kan daar namelijk niet lopen, want daar is de vloer gewoon niet sterk genoeg voor. Het dichten van gaten en kieren is geen doen. Ten eerste kan je er gewoon niet bij en ten tweede zijn het er zóveel, dat ik niet weet waar we zouden moeten beginnen. Ik zou niet weten waar die beesten op af komen. Jullie?
En dan het grootste probleem: hoe krijg je die vieze beesten weer weg?

Ooooh echt. Ik vind die beesten zo smerig! Daarnaast zijn ze natuurlijk vaak dragen van de ziekte van weil en daar ben ik ook niet zo heel happig op. Ze vreten aan de kabels, de balklaag en zorgen voor behoorlijk wat stank. En dat in een week, want eerder hebben we er nooit wat van gemerkt. We merkten het toen we 's nachts wakker werden van de herrie  :-X Het was alsof er iemand over het dak liep  :-X
Iemand tips?
Gebruikersavatar
Door nova
#2966924
Bij de milieu dienst van de gemeente aankloppen. Omdat ratten schadelijk kunnen zijn voor de volksgezondheid, is de gemeente verplicht om  ratten te bestrijden.
Wel zou ik proberen om  event. uitwerpselen  te sprokkelen, zodat de bestrijdingsdienst idd weet dat het om ratten gaat . Marters kunnen ook een pokke herrie maken, maar dat is een beschermd dier. Verschil kun je aantoonbaar maken met behulp van uitwerpselen.
Succes,  want krakers in huis is  3 x niks
Gebruikersavatar
Door kira
#2966933
Stond hier ter vulling van de krant een heel artikel over in de krant. Ging over de rattenvanger van Zwolle. Het gebeurd veel, een rattenplaag in huis. Geen schaamte, de gemeente bellen en die plaatsen vallen die ze ook weer komen legen. Er kunnen ook vallen om je huis heen gezet worden.
Door Elf
#2966939
Hier in de buurt is ook veel overlast van zwarte ratten. Maar hier heeft de gemeente een flyer verspreid dat je als bewoner/eigenaar zelf voor bestrijding moet zorgen. Mogelijk is het per gemeente verschillend? Ik zou een professionele ongediertebestrijder inzetten!
Gebruikersavatar
Door Hope
#2966986
Goed, dank jullie wel. Ik ga eerst kijken of ik iemand van de gemeente te pakken krijg.

Ik vind het zo raar, waar moeten die beesten van leven hier op de vliering?
Door Mowgli
#2966992
Meteen de ongediertebestrijder bellen. Deze kan aan de hand van de uitwerpselen, de urinelucht en de knaagsporen vaststellen of het ratten zijn of een marter is. Marters staan dan wel onder bescherming, maar die zijn goed te verdrijven met een geurstof die ze vinden stinken. Als het om ratten gaat is het belangrijk alle toegangswegen te vinden (bijv. oude leidingen) en deze te blokkeren, dat zou de ongediertebestrijder ook moeten doen. Als dit niet gebeurt, is de kans groot dat de ratten zo weer terug komen. Een bestrijding van de ratten kan in de regel in 3 tot 4 weken duren, tenminste, mijn schoonvader bestrijdt meestal 3 tot 4 weken voordat een rattenplaag opgelost is.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#2967018
Ondanks dat de overheid meestal niet aangesproken kan worden op problemen rondom ongedierte, zijn er nog steeds gemeenten die wel degelijk aktie ondernemen wanneer er meldingen binnenkomen van individuele of kleinschalige aard die de eigen woning of enkele woningen betreft. Dit mag echter gezien worden als een service die de gemeente beschikbaar heeft, geen verantwoordelijkheid. Daarom worden door de gemeenten in deze gevallen bijna altijd kosten in rekening gebracht.

Ratten
De benadering van Bruine ratten vormen bij sommige gemeenten een uitzondering. Ook hierbij behouden zij het recht u door te verwijzen naar een particulier bedrijf voor de bestrijding zodra het uw eigen terrein betreft. Echter, omdat bruine ratten bekend staan als mogelijke dragers van de ‘Ziekte van Weil’ en ze de reputatie hebben schade toe te kunnen brengen aan de volksgezondheid - denk aan de pestepidemie van vroeger- , ziet de gemeente het soms ook als het om privaat terrein gaat als zijn taak om de risico’s die bruine ratten met zich meebrengen actief beheersbaar te houden. Strikt genomen zijn zij alleen verantwoordelijk voor de openbare ruimte, maar soms wordt overlast door ratten op privaat terrein dus ook door hen aangepakt.

Bron: Meldpunt ongedierte - Wettelijke kaders en verantwoordelijkheden
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door