Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2966630
Kom net bij de dierenarts vandaan. Het advies was bij de avondmaaltijd wat bot bij te voeren in de vorm van eendennek of konijn zodat ze langer verzadigd is. Daarnaast gaat ze ook kruiden en L-glutamine poeder krijgen.

Nu moet ik haar ook terugzetten in het voer en ipv 200 gram KVV op een dag dus een x aantal gram KVV gaan geven en dan een deel bot. In totaal moet ze dan op 150 gram komen.

Nu zie ik overal eendennekken per 1 kilo te koop. Hoeveel zitten daar in? Mag ik een nek ook portioneren of is dat gevaarlijk? Het is een klein hondje maar schrokt wel.
#2966652
Er zitten meestal zo'n 8 à 9 eendennekken in een kilo, en ja je kunt ze bijvoorbeeld met een snoeischaar door de midden doen. Maar als je hondje een schrokker is zou ik eerst de halve nek platslaan (in zakje en met de hamer) en dan nog steeds het uiteinde vasthouden tijdens het voeren.
#2966723
Ok dank je voor de info. Ze schrokt haar KVV erg naar binnen dus verwacht dit ook. Moet ik hem ook vasthouden als ik besluit hem toch heel te laten of gewoon altijd voor de zekerheid? Het is een hondje die als ze denkt dat je iets afpakt ze ermee vandoor gaat namelijk  :biggrin2:
#2966728
Ik zou hem platslaan en gewoon aan de hond geven.
Mijn pup (4,5 maand inmiddels) probeert er ook mee weg te rennen en is een enorme schrokker.
Als ik het vasthoud (in het begin geprobeerd) dan heb ik ten eerste gaatjes in mijn vinger ::) en ten tweede wordt hij er alleen maar meer opgewonden van. Het geven en hem ermee met rust laten, werkt nog het beste.
#2966732
Martine-Tom schreef: Als je maar 150 gram voert vind ik een halve eendennek ernaast wel veel, je % gaan dan wel scheef.
Een halve nek weegt al snel 50 tot 60 gram...
Nog kleiner maken dan? De arts zei in de avond bot geven van eend (eendennek)  ivm het volle gevoel en daarnaast de KVV. Kon de eendennek ook vervangen door konijenbot maar zie daar alleen van die grote zakken van 3 kilo van en van die grote brokken enzo. :-[
#2966737
Tobi Kooiker schreef: Ik zou hem platslaan en gewoon aan de hond geven.
Mijn pup (4,5 maand inmiddels) probeert er ook mee weg te rennen en is een enorme schrokker.
Als ik het vasthoud (in het begin geprobeerd) dan heb ik ten eerste gaatjes in mijn vinger ::) en ten tweede wordt hij er alleen maar meer opgewonden van. Het geven en hem ermee met rust laten, werkt nog het beste.
Het platslaan is voor de veiligheid he dat ze goed kauwt zonder doorslikken van hele stukken.
#2966744
Je hoeft echt niet persé bot erbij te geven voor een vol gevoel, op spiervlees moet ook gekauwd, en zoals gezegd is het belangrijk dat je percentages blijven kloppen, met 150gram in totaal waarvan 50gram vleesbot en de rest KVV liggen je verhoudingen heel erg scheef, dat is geen optie. Iedere dag iets bijgeven kan wel, maar dan niet enkel vleesbot, en als je spiervlees, orgaan en vleesbot toe gaat voegen kun je net zo goed gewoon gaan barfen ;) Hele prooidieren kan wel, daar zit ook bot in maar het houd de verhouding spier/bot/orgaan in balans, dus dat is misschien wel een goede optie?

Ik denk dat het probleem hier vooral zit in wat je voert, KVV gewoon zo in een bak is heel gemakkelijk naar binnen te schrokken en geeft dan niet echt een vol gevoel. Je kunt prima KVV geven hoor, maar als je een dier hebt wat snel schrokt zou ik het anders aanbieden, in zo'n speciale slowbowl bak of via ander intelligentiespeelgoed, maar niet zomaar in een gewone bak mikken. Als ie er langer over doet om het op te eten helpt dat al een stuk. Waarom moet verder de hoeveelheid een kwart omlaag, van 200 naar 150 gram? Als een dier al constant honger lijkt te hebben vind ik dat een apart advies, of blijft je hond bij 200g steeds verder aankomen in gewicht/is al te dik?
#2966747
Heb dat geprobeerd helemaal barfen maar strandde bij het portioneren.

Mijn vriezer telt maar 3 laden. 1 lade onderin vriest niet goed en is voor het brood van mijn vriend. Daarboven zijn 2 laden, 1 lade voor de hond, 1 voor de kat en daartussen liggen altijd een paar pakjes gehakt voor ons en wat ijsjes. Meer kan ik niet kwijt. Had een keer BARF besteld en wou portioneren maar vond het een ramp.

Had alles uitgerekend, weegschaal erbij enzo maar het waren zulke hompen raakte helemaal in paniek en heb het weggegooid. Heb de helft ook niet in de vriezer kunnen doen, paste niet dus zat met mijn handen in het haar ermee. Mijn vriend ziet het niet zitten een vriezer erbij helaas.
Door Martine-Tom
#2966751
Hondje_ schreef: Heb dat geprobeerd helemaal barfen maar strandde bij het portioneren.

Mijn vriezer telt maar 3 laden. 1 lade onderin vriest niet goed en is voor het brood van mijn vriend. Daarboven zijn 2 laden, 1 lade voor de hond, 1 voor de kat en daartussen liggen altijd een paar pakjes gehakt voor ons en wat ijsjes. Meer kan ik niet kwijt. Had een keer BARF besteld en wou portioneren maar vond het een ramp.

Had alles uitgerekend, weegschaal erbij enzo maar het waren zulke hompen raakte helemaal in paniek en heb het weggegooid. Heb de helft ook niet in de vriezer kunnen doen, paste niet dus zat met mijn handen in het haar ermee. Mijn vriend ziet het niet zitten een vriezer erbij helaas.
Dan zou ik het om en om doen, de ene dag een stuk bot, de andere dag een stuk spiervlees (rund, lam enz) dan trek je je verhoudingen niet zo scheef. Orgaan zit meestal ruim in kvv dus daar hoef je je niet zoveel zorgen om te maken.
#2966753
NonaQ schreef: Je hoeft echt niet persé bot erbij te geven voor een vol gevoel, op spiervlees moet ook gekauwd, en zoals gezegd is het belangrijk dat je percentages blijven kloppen, met 150gram in totaal waarvan 50gram vleesbot en de rest KVV liggen je verhoudingen heel erg scheef, dat is geen optie. Iedere dag iets bijgeven kan wel, maar dan niet enkel vleesbot, en als je spiervlees, orgaan en vleesbot toe gaat voegen kun je net zo goed gewoon gaan barfen ;) Hele prooidieren kan wel, daar zit ook bot in maar het houd de verhouding spier/bot/orgaan in balans, dus dat is misschien wel een goede optie?

Ik denk dat het probleem hier vooral zit in wat je voert, KVV gewoon zo in een bak is heel gemakkelijk naar binnen te schrokken en geeft dan niet echt een vol gevoel. Je kunt prima KVV geven hoor, maar als je een dier hebt wat snel schrokt zou ik het anders aanbieden, in zo'n speciale slowbowl bak of via ander intelligentiespeelgoed, maar niet zomaar in een gewone bak mikken. Als ie er langer over doet om het op te eten helpt dat al een stuk. Waarom moet verder de hoeveelheid een kwart omlaag, van 200 naar 150 gram? Als een dier al constant honger lijkt te hebben vind ik dat een apart advies, of blijft je hond bij 200g steeds verder aankomen in gewicht/is al te dik?
Het braken in de ochtend van gal wat ze soms doet en de misselijkheid (maag gauw van streek) zou komen door de lege maag. Het bot zou ze langer over doen om te verteren dus moet dan in de avond om 19.00 uur gaan geven. Gaf altijd de KVV in de ochtend en dan om 18.00 uur weer.

Ze kon slanker volgens de arts, ze vond haar te dik.
#2966754
Martine-Tom schreef: Dan zou ik het om en om doen, de ene dag een stuk bot, de andere dag een stuk spiervlees (rund, lam enz) dan trek je je verhoudingen niet zo scheef. Orgaan zit meestal ruim in kvv dus daar hoef je je niet zoveel zorgen om te maken.
Dus de ene dag KVV met bot in de avond en de andere dag KVV met spiervlees in de avond?
Door Martine-Tom
#2966755
Hondje_ schreef: Het braken in de ochtend van gal wat ze soms doet en de misselijkheid (maag gauw van streek) zou komen door de lege maag. Het bot zou ze langer over doen om te verteren dus moet dan in de avond om 19.00 uur gaan geven. Gaf altijd de KVV in de ochtend en dan om 18.00 uur weer.

Ze kon slanker volgens de arts, ze vond haar te dik.
Je kan ook op wisselende tijden gaan voeren, nu anticipeerd ze op eettijd door maagzuur aan te maken, als ze niet weet wanneer ze eten krijgt doet ze dat niet  ;)
#2966756
Martine-Tom schreef: Je kan ook op wisselende tijden gaan voeren, nu anticipeerd ze op eettijd door maagzuur aan te maken, als ze niet weet wanneer ze eten krijgt doet ze dat niet  ;)
Op zich op de dagen dat ik niet werk voer ik vaak wel wat later dat wel. Ze wacht er wel op idd als ik naar de keuken ga.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door