Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Gerti van Stijn
#2965252
Mijn flatcoated retriever Bolivar heeft vorig jaar oktober zijn keel aanzienlijk geblesseerd met een stok. Na enige weken geen bot te hebben gegeven zijn we daar toch weer mee begonnen, maar keer op keer krijgt hij last van zijn keel als we hem bot geven. Bot voeren is dus eigenlijk geen optie meer  :(  Dus hebben we spiervlees en orgaan maar enige tijd aangevuld met blikvoer. Maar dat willen we eigenlijk niet. Zijn ontlasting wordt daar minder goed van en ik heb de indruk dat hij daar ook jeuk van krijgt. Hij gaat veel meer "knauwen". Wat raden jullie aan om als vervanging voor bot te geven. Zelf dachten we dat we bijvoorbeeld eierschalen (van gekookte eiren) in de vijzel fijn kunnen malen. Maar hoeveel van dit poeder geven we dan per dag? En hebben jullie misschien nog andere tips?
Ik hoor het graag! Alvast heel hartelijk dank voor de reacties, ook namens Bolivar  :)
Door smulpaap
#2965256
Je zou zelf kunnen malen m.b.v een vleesmolen . Er zijn hier meerdere mensen die dat doen .
Er is tegenwoordig ook gemalen vleesbot te koop . Volgens mij hebben Lupa en Vers Voer het
Maar er zijn misschien nog wel meer levereranciers die het hebben
Door Gerti van Stijn
#2965278
Hartelijk dank voor de tips! Wij wonen in Frankrijk, Lupa en Versvoer kennen ze hier volgens mij niet (dat zou ik uit moeten zoeken). Maar die vleesmolen is een goed idee! Ik heb geen idee hoe zo'n vleesmolen eruit ziet en hoe ik daar aan kan komen, dus als iemdand daar nog een goede tip voor heeft houd ik mij warm aanbevolen  :) dan hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Door Lizzy
#2965279
Ik heb deze:

Afbeelding

Van Diamond. Maar die is wel tegen de 500 euro..... Het is niet zo dat ie in staat is om harde botten te malen. Op haaskarkas loopt ie ook gerust vast. Maar, het voordeel van deze is dat de motor beschermt is tegen doorbranden.

Kippenbotten, parelhoenbotten, eendenbotten gaat trouwens allemaal probleemloos.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2965290
Wij hebben een clatronic vleesmolen van 40 euro. Alle waar naar zijn geld uiteraard, maar het ding gaat al meer dan een jaar mee, we malen er mee voor de katten die gemiddeld zo'n 12 kilo per 3 maanden eten. Ik had allang gedacht dat ie het zou begeven, maar hij blijft werken. Kip, eend, parelhoen, kwartel, het gaat allemaal even prima.

Ik zou hem niet aanbevelen voor je zo in Frankrijk als permanente molen. Maar misschien kun je met een goedkope clatronic kijken of het wat is en dan overwegen in welke duurdere molen je wilt investeren. Vandaar dat ik hem toch even onder de aandacht breng. Ik zou persoonlijk ook eerst willen weten of malen werkt, dat zou mijn voorkeur hebben boven eischalen.
Door Gerti van Stijn
#2965297
Merci, merci:) Ik heb inmiddels ook nog een ander "lijntje" op het forum ontdekt waar al een hoop info terug te vinden is, dus dat ga ik eerst uitgebreid bestuderen  :)
Door Annemarie Rijnveld
#2965324
Gerti van Stijn schreef: Toevallig ook nog iemand ervaring met handmatige (dus niet-elektrische) vleesmolens voor het vermalen van bot?
Hallo, ja ik heb er wel ervaring mee, of liever mijn man en zoon vooral  :D

Werkt prima als je een stevige handmolen gebruikt, van gietijzer het liefst (ik heb het merk Trespade)..deze kan je gemakkelijk op de kop tikken op rommelmarktjes enzo...
Ik gebruik een gaatjesschijf met tamelijk grote gaten, anders is het malen echt niet te doen...

Je kan er makkelijk mee malen: kip, parelhoen, eend, kwartel, konijn
Moeilijker en zwaarder malen zijn: kalkoennek en lamsribbetjes van heel jonge lammetjes.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2965476
Gerti van Stijn schreef: Toevallig ook nog iemand ervaring met handmatige (dus niet-elektrische) vleesmolens voor het vermalen van bot?
Ja, en ik kreeg er geen beweging in haha!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2965537
Ik ben ook begonnen met een handmolen.  Heb het nog redelijk lang (klein jaar) volgehouden, vind ik zelf  :biggrin2:
Maar eendennekken was toch wel heel zwaar en op den duur was ik dat gewoon meer dan zat.
Als ik een halve kg eendennekken wou malen was ik daar gemakkelijk een half uur op aan het puffen.  En op den duur begon hij ook wel echt slijtage te vertonen.
En ik had niet de goedkoopste en een extra schijf met gaten van 18mm.

Ik ben nu echt blij dat ik mn elektrische kenwood heb.
Die maalt eendennekken zonder probleem, en kan zelfs harder aan. Onlangs nog haaskarkas en zelfs hazenachterpoten erdoor gejaagd.  Dan kreunt hij wel even, maar doet het toch mooi.
Voor mij zeker de investering waard.  En ik maal niet alle vleesbot en voer maar 140gr vleesbot per dag. Dus zoveel maal ik nog niet eens.
Door Bartje6
#2967734
Hallo Gerti,

Wij wonen ook in Frankrijk en daar malen we ook zelf met de hand, vanwege een zelf-bot-eten weigerende hond  :-\
Wij hebben een zeer ouderwets model molen, maar die doet het prima. Inderdaad de wat grotere gaten gebruiken. Op vide greniers zie je ze regelmatig staan!  :)

Als jij trouwens nog tips hebt voor Barfleveranciers in Frankrijk...? Ik hou me aanbevolen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door