Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2965248
Ik zou zo graag weer eens normaal willen slapen. Overdag zo moe en s nachts of klaarwakker, of nachtmerries compleet met slaapwandelen (trap af ondanks hekje) en alles erop en eraan. Door de fibrom slaap ik zowiezo al slechter, maar de laatste weken is het compleet drama. De zeeman is varen, gelukkig voor hem, want hij lijd ook onder mijn nachtelijke gespook.
Slaapmedicatie van kruidvat ect werkt allang niet meer, die power zzzz sleep is een lachertje geworden. De ha heeft wel diazepam voorgeschreven, daar zou je een olifant mee plat moeten kunnen spuiten (zijn woorden) maar het werkt niet. :( Ik heb geen stress waar ik me van bewust ben en geen kopzorgen.

Overdag slapen lukt prima, maar dat probeer ik zoveel mogelijk te vermijden want dan ben ik s nachts zeker weten klaar wakker. We hebben geen tv op de slaapkamer, boekje lezen doe ik ook niet meer.

Misschien heeft iemand hier nog de gouden tip.
#2965259
Waarom slaap je zo slecht 's nachts?
Hoe lang heb je dat al?

Is er iets veranderd?
In jouw leven, met jouw gezondheid of de behandeling daarvoor?

Heb je te veel pijn en kan je je daardoor niet ontspannen?
Heb je gedachten die door je hoofd spoken en waardoor je je niet voldoende ontspant?
#2965267
Deze fase is nu weer sinds een week of 3 aan de gang, het gaat op en af. Ik slik nu extra magnesium waardoor ik minder pijn ervaar en beter ontspan maar ik merk ook dat ik s avonds vaak al denk o jee daar gaan we weer. En dat s niet bevordelijk voor een goede nachtrust.

Ik slaap al jaren ronduit slecht. Dag en nachtritme zijn niet ongewoon, elke dag netjes om half 8 op, s avonds rond half 11 naar bed soms wat later maar best een vast ritme. En overdag zo min mogelijk extra slapen.
#2965271
Slik je medicatie die dit als bijwerking kunnen hebben? Wat mij altijd goed in slaap helpt komen is een oefening die ik bij mindfulness heb geleerd en nu bij haptotherapie weer tegenkom: ik lig op mijn rug zodat alle lichaamsdelen kunnen ontspannen. In gedachten ga ik vanaf mijn voeten elk lichaamsdeel bij langs om te voelen óf ik ze wel voel (dat ik mijn voet op het matras voel liggen, zo ook mijn kuiten, dat de deken mijn knie raakt, mijn billen zich in het matras drukken enzovoorts. Om te voelen ga je namelijk ontspannen én daarbij ben je met je hoofd heel ergens anders (je geeft aan dat je geen kopzorgen hebt maar toch ga je in bed vaak de dag nog eens bij langs, wat op zich niet verkeerd is maar soms ook nare dingen met zich meebrengt en die zich nog eens afspelen, dat kan storen in je in slaap komen). Ik kom vaak niet verder dan tot mijn rug billen en wordt dan al slaperig waardoor ik ook ontspannen in slaap val.

Vervelend hoor! Ik hoop dat je hier een tip gaat vinden die je erbij kan helpen!
Door Martine-Tom
#2965272
Kijk ff of het in bijwerkingen staat van medicatie wat je gebruikt....

En verder, op een vaste tijd naar bed gaan, slaap je binnen een kwartier niet, uit bed, even naar beneden wat drinken, en weer terug naar bed.
Toch op een vaste tijd op blijven staan. "Blauw licht" zoals laptops en telefoon enzo vermijden een paar uur voor je gaat slapen.
Je hoofd op 0 zetten door een simpel iets te doen voor je gaat slapen, een simpele puzzel, een tijdschrift lezen zoiets.
Zorgen voor voldoende frisse lucht in de slaapkamer en vooral niet te warm, niet teveel zonlicht in de slaapkamer (ikheb sinds kort verduisterende gordijnen....zo zalig!)

Het is zo klote als je slecht slaapt  :-*
#2965280
Ik slaap meestal ook vrij slecht word om 3 of 4 uur wakker ga plassen kan niet meer slapen. pakte ik me foon ff wat op fb lezen even een spelletje ect.
Nu is vrijdag mijn foon gepikt  :-\ en heb ik even geen  meer dus. en vanmorgen dacht ik he ben al 2 nachten s nachts niet naar wc geweest en gewoon goed geslapen.
Nu hoor je wel eens dat telefoons toch een straling kunnen afgeven. Mss dat het dus idd zo is ;) Dus als ik de komende nachten ook goed slaap en als ik dan een nieuwe foon heb laat ik die voortaan in de woonkamer denk ik ;)

Maar mss heb je het ongemerkt toch warm tenslotte is het de laatste weken erg warm.
Ik heb dus ook een ventilator naast mijn bed staan en ik merk door het gezoem dat ik ook lekkerder slaap. eerst zette ik hem op 2 uur draaien en dan ging hij uit, maar steeds na 2 1/2 uur was ik weer wakker dus naar wc en weer ventilator aanzetten ff foon en na ruim 2 uur werd ik weer wakker :-\ Dus nu staat hij ruim 1 week hele nacht aan ;)
Door Martine-Tom
#2965283
Thea schreef:

Maar mss heb je het ongemerkt toch warm tenslotte is het de laatste weken erg warm.
Ik heb dus ook een ventilator naast mijn bed staan en ik merk door het gezoem dat ik ook lekkerder slaap. eerst zette ik hem op 2 uur draaien en dan ging hij uit, maar steeds na 2 1/2 uur was ik weer wakker dus naar wc en weer ventilator aanzetten ff foon en na ruim 2 uur werd ik weer wakker :-\ Dus nu staat hij ruim 1 week hele nacht aan ;)
Dan zou je eens moeten googlen op "white noise" misschien is dat wat voor je...voor als de ventilator straks weer weg is  ;)
#2965285
Diazepam is geen slaapmiddel,het is een rustgever (valium ).
Heb je veel pijn snachts waardoor het in slaapvallen niet lukt en idd slik je medicatie die nachtmerries als bijwerking kunnen hebben?
Heb je al eens melatonine geprobeerd?
Ben je voor het naar bedgaan nog druk met allerlei dingen,ook in je hoofd?

Niet slapen is vreselijk,engergieloos en volledig uitgeput sta je dan op,waardoor ook nog meer pijn krijgt,ik weet er alles van helaas!
Ik heb het nu redelijk onder controle door sowieso savonds geen alcohol te nemen, slaappillen (temazepam) en zet de TV aan met timer,om de enorme stilte weg te halen.

Sterkte!
#2965286
Ik slaap al maanden moeilijk, doordat ik 2 nieuwe knieën heb gekregen.
Wat me helpt is, dat mijn man en ik apart zijn gaan slapen.
Ik heb de tablet met de hoofdtelefoon en de e reader.
Eerst zag ik op tegen het slapen, nu accepteer ik dat het niet altijd lukt. En dan slaap ik verrassend veel beter.
Vannacht voor het eerst van 11 tot 6. En ik hoor nu nachtprogramma's op 3 fm, die heel leuk zijn. En ik slaap rustig overdag een uurtje bij. Oververmoeidheid helpt ook niet.
#2965288
Mijn vader heeft een slaaponderzoek gehad (ms en epi) omdat hij slecht en te oppervlakkig sliep. Omdat ze door het onderzoek konden achterhalen waar de bron zat, is zijn medicatie aangepast.
Zijn er specifiek voor fybro-patienten ook mogelijkheden voor een slaaponderzoek? Want ik lees zo links en rechts dat het een veel voorkomend probleem is.
#2965292
Lizzy schreef: Drink je na 12 uur nog koffie, zwarte of groene thee, cola, energiedrank, of iets dergelijks? Of eet je nog donkere chocolade?
Nee, alleen water of kruidenthee. Zwarte chocola wel, rond 16.00 een klein stukje. daar ga ik per direct mee stoppen. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door