Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2964763
Ben nu al een tijd noodgedwongen aan de barf gegaan, anders had mijn pup niet meer geleefd. Had ook 2 dames waarvan 1 zwanger en met 5 week besloten de kittens de kvv van mams te jatten en heb ik ze zo zonder pardon overgegooid.
Maar nu zijn ze al veel gewend. De hond kent inmiddels ook al kalkoen nek en is trots op zichzelf als ze die op heeft. Maar nu heb ik zalmkoppen besteld en konijnenkoppen. Kittens zijn inmiddels 14 weken oud, pup is 8,5 maand oud alweer. Ze eten dus daadwerkelijk alles behalve fazant en eend compleet kvv. Nu wil ik dus dit proberen, krijg het als het goed is dinsdag binnen. Maar is zo'n zalmkop niet te veel en de konijnkop kunnen ze die wel weg krijgen? Voor hond ben ik niet bang. Die heeft een paar prachtige tanden die volop aan het doorkomen zijn met een stel behoorlijke kaakspieren. Wat raden jullie aan?

Wil jullie ook bedanken, dankzij een topic hier en de zoektocht om mijn meid van uitdroging en opname te redden kwam ik hier op. Na vele kuren, dieten en anti allergie producten, brok proberen en noem maar op bleef ze problemen houden met darmen en maag. Ze blijkt op geen enkele manier tegen de stoffen te kunnen die in brok zitten. Ongeacht welke "Dure en aparte " brok ik had. Kwam een topic tegen, heb haar zo overgegooid naar kvv wat na 2 dagen direct vruchten af wierp. Me katje van net een jaar, begon met tandsteen en me andere kat kwam niet aan ( zaten op brok) gooide ze over, weg tandsteen en me magere katje? Is nu een lekkere knuffeltrien die eindelijk geen ingevallen buik heeft bij de heupen. Nooit maar dan ook nooit meer, krijgen ze hier brok die ellende hoef ik niet meer, die dure rekeningen van de dierenarts ook niet.
#2964870
Ik heb hier wel volwassen katten die zalmkop prima weg krijgen, maar dat is dan wel voor katten die al een tijd barfen en zachtere soorten bot al met gemak weg krijgen. Maar zeker voor kittens, beginners en oudere katten zijn zalmkoppen echt te hard en ook niet iedere gewone barf etende kat krijgt het weg.
#2964872
Kalkoen nek heb ik met de katten ook nog nooit uitgeprobeerd, wel een stukje kalkoenvlees maar nek zelf is te groot. Kippennekken daarin tegen worden hier verslonden door de katten. Maar dat is voor hun ook makkelijker. Dus advies is dan om gewoon lekker te bewaren voor hond? En kleiner spul aan kat en kittens? Krijg ook een lading soorten vis, eendagskuikens weer, zalm hazenvlees en paardenvlees weer binnen, denk dat ik hun dan maar lekker daar op gooi als de hond een van de koppen krijgt. Ik heb 1 kat waarvan je eigenlijk zou zeggen "Je bent niet beginnend" die weet precies hoe ze het moet eten, ze neemt haar tijd ervoor en doet alles op een lekker slakkentempo met volle smaak. Misschien dan toch een zalmkopje aan haar doen? Kan hier alles gescheiden van elkaar voeren. Dus van elkaar pikken kan niet.
#2964882
Een zalmkop is zeker 500 gram en bestaat uit erg hard bot, niet vergelijkbaar met een heel visje dus, die krijgen ze hier regelmatig. Zalmkop hak ik in heel veel kleine stukken en krijgen ze 1 of 2 keer per maand als vleesbot, ook nooit apart maar met wat spiervlees erbij. Zeker geen mega stuk alleen zalmkop geven, dat verteert echt niet lekker.

Kalkoenbotten zijn inderdaad veel te hard voor een kat. Konijnenkop weet ik niet, ik heb begrepen dat van tam konijn het voor een gevorderde barf kat wel te doen is. Voor kittens zeker niet proberen.
#2964889
De oudere katten krijgen ongeveer 40-45 % vleesbot komende week kippennekken, botmix kvv, kippenrug, eendagskuiken en kwartelkarkas. Krijgen ongeveer 210 tot 225 gram spiervlees rundervlees, hazenvlees, paardensnijsel  en nog een visje tussendoor in de week. Met een ongeveer 80 gram aan orgaanvlees. Ben destijds van een rekenmodel uitgegaan en heb ik iets aan moeten passen. De kittens krijgen wel eendennek eendagskuikens, vis en botmixen, paardensnijsel en andere  kvv. ( kan hier niet dagenlang hetzelfde voeren, eten ze niet meer) de oudste krijgt hierbij ook nog een beetje pens, dat vind ze lekker.  Dit is trouwens een bereking van de volwassene katten, de kittens eten echt op gevoel. Ben met hun nog te veel bezig met "proberen"

De hond krijgt 50 % vleesbot ( aanraden dierenarts ivm darmproblemen). Om de dag een eetlepel groentenmix, zo'n 1000 gram aan spiervlees per week en een 500 gram aan orgaan. Hierbij krijgt ze 2 x per week vis, met een max van 400 gram per week.

Snoepen doen ze hier vrijwel niet en anders krijgen ze gedroogde versvoeding, bv kippenpoten gedroogd, gedroogde long etc.
Ik kijk nooit op 5 gram af, maar let wel op dat ze niet te veel binnenkrijgen hond heeft aanleg om zwaar te worden, oudste kat ook.
#2964890
Dat houd ik de katten hier lekker op de lichtere visjes, haring, sprot, kabeljauwfilet, cobia filet. Ze krijgen wel zalm maar dat is enkel het vlees. Ook geen lappen hoor, gewoon stukjes de kittens eten dit ook en vinden ze heerlijk. Makreel weigeren ze hier. Ik ben verder nog in ontdekkingsfase wat ze allemaal lusten dus heel veel dingen kennen ze hier ook nog niet echt.
Voeding hond kan ik niet echt aanpassen zolang we nog bezig zijn om haar echt goed te krijgen met haar medische klachten.
#2964891
NonaQ schreef: Een zalmkop is zeker 500 gram en bestaat uit erg hard bot, niet vergelijkbaar met een heel visje dus, die krijgen ze hier regelmatig. Zalmkop hak ik in heel veel kleine stukken en krijgen ze 1 of 2 keer per maand als vleesbot, ook nooit apart maar met wat spiervlees erbij. Zeker geen mega stuk alleen zalmkop geven, dat verteert echt niet lekker.

Kalkoenbotten zijn inderdaad veel te hard voor een kat. Konijnenkop weet ik niet, ik heb begrepen dat van tam konijn het voor een gevorderde barf kat wel te doen is. Voor kittens zeker niet proberen.
Hier krijgt Gucci het een enkele keer. Maarrr... dan knip ik de tanden, kiezen en hele kaakgedeelte eruit en gooi dat weg! Wat overblijft zijn dan de sappige wangetjes, de tong, stuk nek met veel vlees en de ogen en hersenen. Ook een stuk schedel, maar van tamme, vaak jonge konijnen, gaat dit wel. Gucci eet wel al jaren rauw en als enige van onze senioren bijna alle vleesbotsoorten die we voeren. Dus ALLEEN voor ervaren barfkatten!!
Laatst gewijzigd door Ruisje op za 26 jul 2014, 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.
#2964892
Kalkoen nek heb ik nog nooit geprobeerd met de katten, mede omdat ik het te groot vind. Ook in kleine stukjes niet. En ik heb wel eens mis geslagen met mijn hakmes dat er een stukej vlees af ging van plaats doro de midden. Dat at mijn oudste kat wel met smaak op, maar voor de rest eet alleen de hond het. Heb een amstaf. Die het met smaak en met plezier weg werkt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door