Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koda en ed
#2964318
hoi,

ik heb een vraag nu mijn hond op kvv staat en mooi op gewicht is wil ik ook m'n kat over gaan zetten. deze eet nu purina one sensetive omdat hij een eiwit allergie heeft. flink aan de dunne en sleetje rijden anaalklieren die verstopt zitten daardoor. ook heeft hij een fors gewicht van 6 kilo. van de brokken krijgt hij al heel weinig maar valt niet af. beweegt wel maar niet veel omdatie aangeboren blindheid heeft en nu bijna tot niets meer ziet. is eigenlijk mijn kleine gehandicapte vriendje  ;). nu las ik dat katten ook het kvv van honden mogen als ze dit lusten. en weet iemand of er veel eiwitten in kvv zitten? kan ik de brokken combineren met het kvv? heb namelijk nog een paar zakken staan en zijn niet heel goedkoop  ???

tnxs namens edje
Gebruikersavatar
Door koekje
#2964354
Wie heeft de diagnose 'eiwitallergie' gesteld en hoe?

Ter afwisseling mogen katten soms best kvv voor honden. Ik zou dat niet altijd en alleen maar voeren, want de samenstelling is toch anders dan kvv voor katten.
Door Martine-Tom
#2964408
De hoeveelheid eiwitten is niet zo van belang bij allergie, het gaat om het soort eiwitten, als ie allergisch is voor kip, is het eigenlijk een kip-eiwit allergie en wil je dus geen kip in je voer, heb je enig idee waar ie  allergisch voor is?
Persoonlijk ben ik geen voorstander van commercieel en vers combineren...anders dan gebruiken om over te zetten, zie om me heen tevaak dat dieren die gevoelig zijn op hun spijsvertering (waar ik allergie ook onder schaar) erg heftig op de wisseling van vertering kunnen reageren. Ik zou het zelf alleen gebruiken om hem te verleiden vers te gaan eten en zo snel mogelijk afbouwen.

Een kat mag in principe best honden kvv, al zit daar vaak wat meer bot in en katten hebben en wat lagere bot-behoefte als honden, en er zit vaak pens in, dus als afwisseling kan je het best eens geven maar ik zou toch op zoek gaan naar een speciale katten kvv  :)
Gebruikersavatar
Door koda en ed
#2964447
de allergie is niet via een bloedtest van de da duidelijk geworden. heb een zomer flink lopen tobben met ed. steeds terug naar de da omdat zijn anaal klieren weer vol zaten en hij aan de dunnen was. toen over gegaan op hills van de da maar das best duur dus gekeken naar een iets goedkoper en dat werd purina. welke eiwitten hij allergisch voor is weet ik niet. heb hem een keer zelfgebakken ei snoepjes gegeven die voor de hond waren en het was gelijk raak sleeën en poepen. nu let ik op en krijgt hij weinig eiwitten en er is niks meer gebeurd. goed meurende drolletjes en geen volle anaalklieren meer.

zal is kijken bij mn vleesverkoop punt wat zij voor kvv heeft voor ed en misschien een proef rolletje.
Door Martine-Tom
#2964448
Weinig eiwitten heeft dus niks met allergie te maken  ;)
Ik denk dat klachten misschien gewoon aan alle toevoegingen liggen die in brok zit, daar zou ik het eerder in zoeken als in een allergie.

Wees er wel op bedacht dat hij met het overzetten weer aan de dunne kan gaan...afkicken van de brok  ;)
Gebruikersavatar
Door Francoise Zorge
#2964798
Mijn kat Valentin heeft ook een voedsel allergie, maar ik weet ook niet voor welke stof hij allergisch is. Heb een tijd konijn van Tinlo barf gegeven. Zijn ontlasting is nu prachtig en hij krabt ook minder. Het krabben schijnt nog lang te kunnen duren. Hij zat wel steeds extra aan zijn linker oor te krabben, bleek ontsteking. Ben nu aan het zalven. Hoop dat hij hierna ook van zijn krabben is verlost
Gebruikersavatar
Door koekje
#2964853
Klachten van de anaalklieren zijn niet kenmerkend voor een voedselallergie, toch zeker niet bij katten. Ze kunnen wel een kenmerk zijn van slechte darmwerking door brokken.
Volgens mij staat er niets in de weg om je kat goed en hoogwaardig voer te gaan geven  :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2965126
Dat dacht ik ook meteen.
Nog nooit gehoord van een allergie die anusproblemen veroorzaakt.
Anaalklieren worden normaal geledigd bij het ontlasten en als de ontlasting te slap is, gebeurt dat niet voldoende.  Je moet dus waarschijnlijk gewoon een voer vinden waarbij zijn ontlasting stevig genoeg is om zijn anaalklieren voldoende leeg te duwen. 
Ik zie ook niet in wat het eiwitgehalte daarmee te maken heeft.  Hoe meer rommel in het voer, hoe meer kans op slappe ontlasting, dat wel.
Als je over zelfgemaakte koekjes spreekt, ga ik ervanuit dat er iets van graan of bloem in zit? Ik kan me voorstellen dat dat problemen geeft... 

Als je zelf zou samenstellen kan je het zelf het botgehalte bepalen om zo de stevigheid van de ontlasting te beïnvloeden. Maar ook als je kvv wil voeren is er vast wel een merk te vinden dat de juiste samenstelling heeft voor jouw kat.

Verder zou ik niet enkel hondenkvv voeren.  De samenstelling is toch wel anders. 
Door hamada
#2974434
Hier eten de katten mee met de honden, omdat ze van de diverse merken de kattenversies niet blieven :-X
Ze krijgen wel een paar keer per week wat hart, rundsoepvlees, kipfilet e.d. als maaltijd (ze krijgen 2x per dag eten).
Nymphea, kortharige pers doet het er nu al een aantal jaren perfect op, Midget, HTK kat snackt geregeld bij met muizen, vogels ( :'(), een keer een jong konijn maar is ook Hollands welvaren. Midget is overigens ook dol op versies met pens, waar Nymphea dan niet van gediend is.

Toevoeging: ze krijgen wel verschillende  soorten, net als de honden; kip, lam, rund, paard, kalkoen, hert.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door