Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Viking
#2964360
Hoi allemaal,

Ik zit een beetje te tobben op het moment met het voer van mijn katten. Tot ongeveer een maand geleden kregen ze beiden op twee tot drie momenten per dag kvv, Tinlo wel te verstaan, de vier vleessmaken en ipv de makreel iets van verse zalm. Totdat de jongste, die nu 7 maanden is, niet meer te porren is voor kvv. Hij loopt er bij weg, doet vijf likjes en hoeft niet meer. Inmiddels al andere merken geprobeerd, maar het mag niet baten. Hij eet er wel van, maar bij lange na niet voldoende. Gedurende de dag eet hij af en aan wel brokjes (Orijen) en 's ochtends en 's avonds een klein beetje kvv. De andere, die is 13 maanden, eet zijn kvv goed. Maar, eet ook van de brokjes. Elke keer als hij van de brokjes eet is zijn ontlasting (te) zacht. Gekmakend vind ik het. Maar, ik kan niet maar 2 of 3 keer per dag eten geven omdat die van 7 maanden dan gewoon te weinig zou eten met als gevolg dat die van 13 maanden elke keer zit te snoepen van de brokjes waar hij gewoon niet tegen kan. Wanneer ik hele dagen thuis ben en voldoende tijd heb om gedurende de dag kleine beetjes kvv te geven is de ontlasting gewoon goed. Ook heeft de kat van 13 maanden nu sinds de brokken zwarte spikkeltjes op zijn kinnetje. Lijkt me allemaal gerelateerd aan een allergische reactie op de brok.

Heeft iemand voor mij suggesties hoe ik het voor elkaar ga krijgen om die van 7 maanden de kvv aantrekkelijk genoeg te krijgen zodat hij die weer smakend opeet? En wat voor hoeveelheden vinden jullie normaal? Die van 7 maanden weegt 3,7 en die van 13 maanden weegt 6 (en moet ook niet zwaarder worden). Op t moment eten ze met zn tweeën ongeveer 150-200 gram kvv en 100 gr brok.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2964386
Een hond van 7 maanden die gaat mutsen..  ::) En jij trapt er nog in?  ;)
Ik kan er ook niet tegen hoor, mijn hond eet rustig 5 dagen niet. De laatste tijd gaat het wel beter, na 2 dagen eet hij minstens 3/4 van zijn voer op. Ik denk dat je gewoon even door moet zetten, ik zou ook niet willen eten als ik daardoor meer aandacht (= kleine hapjes gevoerd) of brokjes zou krijgen.. (hoewel, laat maar..  ;) )
Ik denk dat de zachte ontlasting na brokjes komt door de weinige substantie die de brokken bieden. Ik weet niet of die spikkeltjes voedselgerelateerd zijn, maar het kan natuurlijk wel.. Jouw hond eet gewoon, ook brokjes, dus kauwen op zich zal geen probleem zijn. Ik zou het, indien hij geen andere problemen heeft, op puberhormonen gooien.

Dus, hoe moeilijk ook, bak neerzetten, 5-10 minuten wachten, bak weg, morgen weer een dag.. (of volgende maaltijd als je 2x per dag voert)
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964393
Ik heb het hier wel over katten, niet over honden, dus een dag niet voeren ga ik niet doen. Die van 13 maanden heeft zijn tanden niet meer maar ik denk dat ik toch ga overwegen om zelf maar samen te stellen en dan het botvlees kort te meppen of zo...
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964404
Haaksbarf, Degomeat, All Animal ook al geprobeerd. Hij eet overal wel van, maar ik moet blij zijn dat 'ie de 50-60 gram haalt op een dag, en daarbij moet ik zeggen dat hij het dan alleen eet als het óf uit mijn handen komt óf rechtstreeks op de vloer wordt gekwakt, want uit een stalen bakje bevalt tegenwoordig kennelijk ook niet....
Door Martine-Tom
#2964411
Ah een mutser dus  :biggrin2: Leuk....zoeen heb ik er ook  :D
My 2 cents: Ik zou de brok weghalen, daar zitten veel geur en smaakstoffen in en dat is veul lekkerder dan kvv, en is de verleiding om kvv te weigeren groter dan zonder brok. En als hij de voorkeur heeft om niet uit een bakje te eten zou ik daar voor nu proberen binnen je eigen grenzen wat in mee te gaan, mss wil ie wel eten van een groot bord op de grond of vanaf een dienblad oid? Hier eten ze alleen van schotels...geef ik ze bakjes weigeren ze  ::)
De kleinste weegt 3.7 kilo en eet 60 gram? Dat is dus zo'n kleine 2% ik denk dat dat best genoeg is om leververvetting te voorkomen dus ik zou me niet zo heel druk maken. Je zou kunnen overwegen om het kvv wat lekkerder te maken met een lepeltje blikvoer, vaak zet dat ook nog wel aan tot eten.
De kleinste kat zou onbeperkt eten mogen krijgen, maar 120 tot 150 gram kvv is denk ik een leuke richtlijn. De oudste van 6 kilo zou best eens tot 200 gram kunnen komen (denk dat je daarbij uitkomt ergens tussen de 120 en 200 gram per dag).

Dus mijn advies zou zijn, brok de deur uit, iets van een bord of dienblad geven waar ze vanaf kunnen eten en lekker maken met blikvoer, denk dat het dan best goed komt  ;)
Door Ruisje
#2964418
Ik zou de brokjes helemaal weghalen! 100 gram brokjes met z'n tweeën per dag is best veel als ze daarnaast ook nog kvv moeten eten. Gedurende de hele dag af en toe brokjes kunnen eten die opzwellen in de maag, zorgen ervoor dat ie gewoon geen honger heeft!  Sowieso is de combi niet geweldig. Kijk wat ie doet als er alleen kvv aangeboden wordt - 2 à 3x per dag als je thuis bent. Ik denk dat de puber toch echt wel kvv gaat eten als hij trek heeft. ;)
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964420
Ga het morgen maar weer eens proberen, over die stalen bakkies doe ik inderdaad allang niet moeilijk meer, daar valt wel een oplossing voor te bedenken. 'k Zal vanavond de brokjes eens weghalen en kvv aanbieden gemengd met natvoer...gek genoeg krijgt die grote daar geen zachte ontlasting van.

Ik denk dat ik toch maar eens de vleesmolen bij mijn ouders ga ophalen en morgen eens wat vlees ga 'scoren', en ga kijken hoe het echte werk gaat smaken. Wie weet.

Het gekke is dat tot voor kort de kleinste zelfs meer als 250 gr per dag opvrat...
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964421
@Ruisje: dat combinatie brok en kvv slechts zou zijn voor de darmen, daarvan had ik inmiddels begrepen dat dit achterhaald zou zijn, kennelijk zou dat voor de spijsvertering niet moeten uitmaken eigenlijk
Door Ruisje
#2964431
Viking schreef: @Ruisje: dat combinatie brok en kvv slechts zou zijn voor de darmen, daarvan had ik inmiddels begrepen dat dit achterhaald zou zijn, kennelijk zou dat voor de spijsvertering niet moeten uitmaken eigenlijk
Ben ik niet helemaal met je eens, om bot te kunnen verteren in de maag is een zuurdere omgeving nodig dan brokken. Door het alletwee te voeren onstaat er iets tussenin wat niet goed kan zijn. Maar dat zei ik niet en ik had het ook niet over darmen. ;)

Je schrijft dat je kat de hele dag door brokjes kan eten en hij doet dat ook geregeld. De brokjes, droog, zwellen op zodra ze in contact komen met vocht. In de maag, dus. De hele dag door is de maag dus enigszins gevuld. En dan heeft ie geen trek meer in ander eten...
Gebruikersavatar
Door Viking
#2964439
Ik ga de brokjes vanavond weghalen en maar weer uitsluitend kvv aanbieden. Ik ben het met je eens dat die zo de hele dag beschikking heeft over eten en dus minder trek heeft. Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik het een beetje meng met natvoer. Trouwens, even iets anders, waar ligt het aan dat katten over het algemeen genomen aktiever zijn als ze kvv krijgen ipv brok? Ligt dit puur aan de betere vertering van het vlees?
Door Martine-Tom
#2964449
Ruisje schreef: Ben ik niet helemaal met je eens, om bot te kunnen verteren in de maag is een zuurdere omgeving nodig dan brokken. Door het alletwee te voeren onstaat er iets tussenin wat niet goed kan zijn. Maar dat zei ik niet en ik had het ook niet over darmen. ;)

Je schrijft dat je kat de hele dag door brokjes kan eten en hij doet dat ook geregeld. De brokjes, droog, zwellen op zodra ze in contact komen met vocht. In de maag, dus. De hele dag door is de maag dus enigszins gevuld. En dan heeft ie geen trek meer in ander eten...
Precies dat dus. En op papier kan het wel prima zijn, en ze zullen er niet van omkappen denk ik, maar het is verre van ideaal en persoonlijk zou ik het dus ook niet doen, zeker niet omdat ik om me heen gewoon zie dat het echt problemen opleverd.
Door Ruisje
#2964458
Viking schreef: Ik ga de brokjes vanavond weghalen en maar weer uitsluitend kvv aanbieden. Ik ben het met je eens dat die zo de hele dag beschikking heeft over eten en dus minder trek heeft. Ben benieuwd hoe het zal gaan als ik het een beetje meng met natvoer. Trouwens, even iets anders, waar ligt het aan dat katten over het algemeen genomen aktiever zijn als ze kvv krijgen ipv brok? Ligt dit puur aan de betere vertering van het vlees?
Ik zou het eerst zonder natvoer proberen, hij heeft tenslotte de kvv goed gegeten.
Dat katten actiever zijn als ze rauw krijgen ipv brok heeft waarschijnlijk inderdaad met de voeding te maken. Met kvv (of barf) krijgen ze meer vocht binnen en van katten die alleen brokken eten wordt gezegd dat deze katten eigenlijk altijd uitgedroogd zijn. Een kat drinkt zelf nooit voldoende om die droge meuk aan te vullen. Verder is een kat gemaakt om rauw vlees en bot te kunnen verteren. Bij brokjes moeten organen veel harder werken en rare capriolen uithalen om de bruikbare voedingsstoffen eruit te halen, en dan is het vaak nog niet voldoende.
Dus ja, ik denk dat de makkelijk te verteren voeding plus de betere vochthuishouding ervoor zorgen dat katten zich beter voelen en daardoor ook actiever kunnen zijn. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door