Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Aprilsnow
#2963708
Onze pup heeft sinds gisterenavond diarree. Vannacht een paar keer eruit geweest omdat hij aangaf dat hij moest en idd kwam er weer wat waterige substantie uit. Hij speelt verder gewoon, drinkt zoals altijd (behoorlijk veel doet hij al sinds we hem hebben).
We geven hem KVV (darf verschillende smaken) en daar heeft hij nog niet eerder zo op gereageerd. Gisteren niets speciaals gekregen (van het weekend een ansjovisje en maandag een kippennek, toen was er niets aan de hand). Kan het aan het voedsel liggen? Wat kunnen we eraan doen, moeten we iets doen? Het is nog maar zo'n ukkie, durf het niet te lang aan te kijken.

Heb op het forum gezocht en zag deze opmerking van Lizzy uit een oud topic. Vraagje daarover: waar haal je gemalen eierschaalpoeder en eventueel de probiotica (zijn er speciale hondenmerken?) Misschien sowieso handig om dat in huis te hebben.
Ik zou gewoon eten geven zonder vleesbot zolang ze wil eten. Je kunt wat gemalen eierschaalpoeder in plaats van bot geven. Of je moet het bot malen, dat kan ook. En verder wat probiotica en Okugest van VSM. En zorgen dat ze goed blijft drinken!


Daar moet ik wel bij aanvullen dat hij ons vijvertje en helofytenfilter (natuurlijk filter) wel heel erg interessant vindt. Met name de alg...  ::) Gisteren trof ik hem aan midden in het filter en was hij vrolijk met de planten en de alg bezig. De alg heeft hij al vaker (gedeeltelijk) opgegeten maar heeft niet eerder tot diarree geleid.
Laatst gewijzigd door Aprilsnow op di 29 jul 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2963744
Met zo'n jonge pup en dit warme weer moet je even langs je da, uitdroging ligt zeer snel op de loer nu. Kan prima zijn dat hij last heeft van de warmte en daardoor diarree krijgt.

Probiotica haal ik zelf bij vitaminestore.nl of bij de tuinen. Okugest ook bij De Tuinen.
#2963988
Bedankt voor de reacties. We zijn nog niet wezen zwemmen. Blauw alg hebben we zo ver we weten niet in de vijver. Het heeft niet mijn voorkeur dat hij de alg eet maar het is erg lastig om dat gedeelte van de tuin af te zetten of zijn wereldje zo klein te maken dat hij er niet kan komen. Het is overigens wel zacht stromend water maakt dat iets uit voor blauw alg? Zal daar eens naar googlen..

Hij is wel afgelopen vrijdag geënt. Zou het daar nog van kunnen komen, na bijna een week?

Als het morgen niet over is dan gaan we naar de da, moeten er toch heen om hem weer een keer te wegen.
#2964043
In mijn ogen kan het makkelijk nog van de enting komen, ook onze dame heeft behoorlijk lang last gehad. Het vaccin werkt natuurlijk langer door dan een dag of wat ;)
Als hij verder goed eet, drinkt en levendig is zou ik me niet zo druk maken direct, mocht het verslechteren dan alsnog naar de da (en je niet om laten praten naar brok -dat is bij de helft van onze hond gaat broertjes en zusjes helaas gebeurd-)
#2964186
Toch nog even een reactie. Het lijkt alsof er wat bloed bij de dunne ontlasting zit. Nu is mijn eigen maag niet de sterkste dus ik heb zo goed mogelijk gekeken maar daar lijkt het in ieder geval wel op. Wij dachten misschien van het eten dat niet goed verteert nu.

Tammo eet normaal en heeft ook echt honger. Lijkt ook geen last van het eten te hebben, niet hangerig of zo. Zorgen nemen  wel toe zo. De dierenarts is hier pas 's middags open maar we gaan toch maar even langs. Het duurt nu pas echt een anderhalve dag maar voel me beetje machteloos. Het is net als bij een eerste baby waar je ook geen idee hebt wat je kunt doen  :-[
#2964356
Vanochtend leek zijn ontlasting al wat dikker te worden maar zeker nog niet wat het moet zijn, bloed niet meer te zien. Vanmiddag de DA gebeld, zijn pas open om 13.30 uur. Situatie uitgelegd. "Hij is dus levendig, eet goed, drinkt goed.... Dan kunt u het beste bij ons wat speciaal voer komen halen waar alle voedingsstoffen inzitten. Omdat u vers voer geeft kan u ook de natte variant nemen.
Wanneer is hij voor t laatst ontwormt.... Met 8 weken bij de fokker, en hij is nu 13 weken. Wij adviseren om tot het half jaar maandelijks te ontwormen. Daarna 4x per jaar.
Verwacht ieder moment de uitslag van zijn ontlastingsonderzoek binnen. Dan weet ik ook hoe het zit met wormen... Via onze praktijk? Nee.... O nou dan zou ik toch het speciale dieet geven en kijken hoe het in het weekend gaat....
Heb maar gezegd dat ik nog even thuis overleg.... Ik hoef me dus geen zorgen te maken dat het iets ernstigs kan zijn.... Nee als hij levendig is, spelt, eet en drinkt is dat niet nodig.

Dan kan ik ook zonder "speciaal voer" het weekend wel af wachten.....
Overweeg toch eens bij wat andere praktijken kennis te gaan maken, heb hier niet zo'n goed gevoel bij  ??? ???
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2964383
Klinkt als een 'goede'  oplossing  ::)
Speciaal voer heeft-ie al (beste v.h. beste) en ontwormen gebeurt ook binnenkort (of niet natuurlijk, want als er geen wormen zijn kun je niet ontwormen). Je doet het precies zoals de DA voorschrijft  ;)
Succes met je patiëntje!!
#2965360
Even nog een laatste update. Tammo heeft weer normale ontlasting. Waarschijnlijk toch de warmte geweest. In ieder geval bedankt voor het meedenken. Het is onze eerste pup in vele jaren dus de paniek slaat nog wat snel toe  :-\
#2966793
En weer terug bij af. Ontlasting is weer brij-achtig.
We gaan nu terug naar alleen de Darf KVV waar we mee gestart zijn (puppy variant maar proberen het nu met de gewone Eko variant) en waar hij het goed op deed. Als dat werkt dan gaan we het per smaakje opvoeren. Niet echt een eliminatie dieet want Darf heeft meerdere diersoorten in zijn smaakjes maar wellicht dat we op die manier toch wat wijzer worden.
Daarnaast probiotica besteld, die is als het goed is morgen in huis.

Heb gekeken bij Tannetje Koning maar dat is een dik uur rijden voor ons. Dat lijkt ons ook niet echt handig. Voor een keer en bij geen nood is het niet echt een probleem maar we hebben toch liever een da in de buurt. Ben dus nog op zoek naar een versvoer da of in ieder geval een da die iets verder wil kijken dan de standaard dieetbrokjes oplossing en het standaard ent en ontwormingsprogramma. Iemand nog tips in de omgeving van Eindhoven???
Gebruikersavatar
Door Hope
#2967444
odradaatje schreef: En weer terug bij af. Ontlasting is weer brij-achtig.
We gaan nu terug naar alleen de Darf KVV waar we mee gestart zijn (puppy variant maar proberen het nu met de gewone Eko variant) en waar hij het goed op deed. Als dat werkt dan gaan we het per smaakje opvoeren. Niet echt een eliminatie dieet want Darf heeft meerdere diersoorten in zijn smaakjes maar wellicht dat we op die manier toch wat wijzer worden.
Daarnaast probiotica besteld, die is als het goed is morgen in huis.

Heb gekeken bij Tannetje Koning maar dat is een dik uur rijden voor ons. Dat lijkt ons ook niet echt handig. Voor een keer en bij geen nood is het niet echt een probleem maar we hebben toch liever een da in de buurt. Ben dus nog op zoek naar een versvoer da of in ieder geval een da die iets verder wil kijken dan de standaard dieetbrokjes oplossing en het standaard ent en ontwormingsprogramma. Iemand nog tips in de omgeving van Eindhoven???
Ik ga naar de dierenkliniek in Someren.
Niet de goedkoopste, maar ze zijn wel pro-vers en als je niet wil laten enten krijg je ook geen hele discussie. Leuke mensen daar, Nelson gaat er graag naar toe (en dat vind ik heel belangrijk!). Ze hebben hele ruime openingstijden, als je je zorgen maakt kan je diezelfde dag nog langskomen en ze hebben een eigen spoeddienst.

Hoe zit het met de percentages in de kvv? Kan het niet zijn dat er bijvoorbeeld veel orgaan in zit?
Door Lizzy
#2967452
Als je pup geen waterdunne ontlasting heeft, geen koorts heeft, niet overgeeft en wel gewoon drinkt en eet en niet ziek is: is er geen enkele reden om subiet naar de dierenarts te rennen. En ja, dit kan heel goed van de enting zijn geweest. Zat daar een parvo enting bij? Daar krijgen ze heel vaak binnen 3 weken slechte ontlasting van....

Wat ik zou doen is inderdaad probiotica bij het eten geven (door het eten mengen). En verder kun je Okugest tabletjes geven. En wat ook nog wel eens ontzettend goed wil helpen is Psyllium Husk. Moet je wel echt de goeie hebben, de blonde.

Zodra je pup niet meer voldoet aan bovenstaande (en dus koorts krijgt, ook over gaat geven, ziek wordt, etc.), moet je vanzelfsprekend wel naar de DA.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door