Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#2962467
Ik ben met Julius (Friese Stabij reu, 2 jaar) hard aan het trainen op ontspannen wandelen aan de riem. Dat vind hij erg moeilijk en bij het tegemoet komen van andere honden schiet hij al snel in de stress, wat dan resulteert in uitvallen en in de riem hangen. Ik heb al wat resultaat geboekt met het bekrachtigen van kalmerende signalen en nog wat andere technieken, maar zou eigenlijk gewoon in een gecontroleerde setting willen oefenen.

Ik zoek daarom mensen in de omgeving van Delft die zich beschikbaar willen stellen om één of meerdere BAT (behaviour adjustment training) sessies met ons te doen. Diegene moet dan natuurlijk wel een hond hebben die niet reageert op eventueel nerveus gedrag van Julius (als is het natuurlijk juist de bedoeling om dat gedrag juist te voorkomen en ik ben er vrij zeker van dat ik hem daarvoor goed genoeg kan lezen  ;) ).

Ik kan niet goed inschatten hoe lang zo'n sessie duurt, misschien een half uur? Iemand een idee? Voor we aan de slag gaan zal ik uitgebreid uitleggen wat de bedoeling is. Het boek van Grisha Stewart geeft wel een heel duidelijke omschrijving van de bedoeling en ik heb ook uitleg gekregen van een kennis die er ervaring mee heeft.

Dus wie o wie helpt me uit de brand? Ik vind het zo sneu en ook erg vervelend om aangelijnd altijd met een schrikkerige en uitvallende hond te lopen... Dat is gewoon niet nodig volgens mij. Het zou zeeeeeeer gewaardeerd worden!  :)
#2962487
Met Borke onze Friese Stabij reu heb ik vaker aan dit soort sessies meegewerkt, dan met de SATS techniek.
Meestal duurde dat een half uur.

Helaas leeft Borke niet meer, hij is  3 jaar geleden overleden, dus ik kan je daar nu niet meer mee helpen.
#2962530
Ohhh wat fijn! :) Ik ga jullie morgen even een pb'tje sturen!  :D Als er nog meer mensen in de buurt zitten... Blijf reageren, want ik denk dat er waarschijnlijk wel meer sessies nodig zijn! Ik heb zelf geen auto dus we zijn een beetje beperkt in onze mobiliteit!

Ik ga ook even nadenken over de planning. Echt alvast onwijs bedankt!
#2962535
Monique77 schreef: Ik wil je best helpen hoor ! Woon in Berkel en Rodenrijs dus Delft is goed te doen

Hier een lab van 7,5 die aan de lijn andere honden compleet negeert, dus als ik je kan helpen pb je maar  ;)
Ik kan je vertellen dat deze lab er erg geschikt voor is! Jiro reageert nu niet meer zo heftig op labradors (alleen nu wordt hij heel enthousiast als hij er een ziet omdat hij denkt dat we gaan trainen... hmmm :P)

Ik vind BAT training echt geweldig! Maar even een kleine zijweg hierop inslaan - soms heb ik het idee dat het trainen met 1 soort hond vooral zin heeft voor dat ene soort, en de rest is weer een nieuwe situatie... is dat iets raars?
#2962540
Vivianneb schreef: Ik kan je vertellen dat deze lab er erg geschikt voor is! Jiro reageert nu niet meer zo heftig op labradors (alleen nu wordt hij heel enthousiast als hij er een ziet omdat hij denkt dat we gaan trainen... hmmm :P)

Ik vind BAT training echt geweldig! Maar even een kleine zijweg hierop inslaan - soms heb ik het idee dat het trainen met 1 soort hond vooral zin heeft voor dat ene soort, en de rest is weer een nieuwe situatie... is dat iets raars?
Nee klinkt niet gek... Julius heeft het echter vooral met labjes :P dus in dit geval komt het goed uit! Daarnaast denk ik ook dat ze niet allemaal evenzeer generaliseren. We gaan zien hoe dat bij Juul gaat.

Waar ik nog wel twijfels over heb, is dat als hij schrikt, hij eigenlijk áltijd in de verdediging schiet. Ik vraag me af of de BAT training ook effect gaat hebben op die onverwachte events, of alleen op het langslopen van andere honden. Aan de ene kant denk ik dat het wellicht zijn zelfvertrouwen en copingskills zodanig vergroot dat hij vanzelft zal generaliseren, maar aan de andere kant is die schrik-verdedigingsreactie misschien wel veel moeilijker uit te bannen?
#2962556
Ja ik zit daar ook nog steeds mee hoor, het gaat prima op afstanden, maar ik vind het erg lastig als je in een drukbehonde wijk woont (en hier zitten echt mega veel honden op een klein stukje.. ) en je erdoor overvallen wordt als je de hoek omslaat..
Ik heb ook het idee dat het de training tegen werkt.. ik heb wel eens gehad dat ik echt een super goede training achter de rug had, hoekje omsloeg en daar de st bernhard teef tegenkwam (die helemaal niet lief is, die vrouw houdt haar ook niet en heel zielig kwam er op haar buik achteraan schuiven) afijn, heel mijn training naar de knoppe want Jiro die stond meteen te steigeren..

Ik heb ook wel eens de neiging gehad om gewoon de hele dag bij het hondenstrand te gaan zitten net zolang totdat het normaal is voor Jiro om andere honden langs te zien lopen terwijl hij aan de lijn zit. Ergens zit wel een logica (vanuit het desensibiliseren bekeken) aan de andere kant, mij moet je ook niet midden in het centrum op de donderdagse markt zetten en zeggen wen er maar aan, daar is mijn hoofd echt niet op gemaakt. Dus wie zegt dat Jiro dat uberhaupt zou moeten kunnen.
Maar het blijft wel echt enorm lastig..
#2962567
Vivianneb schreef: Ik heb ook wel eens de neiging gehad om gewoon de hele dag bij het hondenstrand te gaan zitten net zolang totdat het normaal is voor Jiro om andere honden langs te zien lopen terwijl hij aan de lijn zit. Ergens zit wel een logica (vanuit het desensibiliseren bekeken) aan de andere kant, mij moet je ook niet midden in het centrum op de donderdagse markt zetten en zeggen wen er maar aan, daar is mijn hoofd echt niet op gemaakt. Dus wie zegt dat Jiro dat uberhaupt zou moeten kunnen.
Maar het blijft wel echt enorm lastig..
Dat is inderdaad precies mijn twijfel ook! Maar in echt poepiedrukke situaties is er niks aan de hand met Julius. Dan negeert hij alles, een soort overload denk ik? Op het strand en in de stad dus niks aan de hand. Het gaat echt om de momenten dat we één enkele hond zien naderen in het park, of als we ineens tegen een enkele andere hond aanlopen op de hoek inderdaad. Als we wandelen in een heel eenzaam losloopgebied en we komen ineens een wandelaar tegen zónder hond, blaft hij die dus ook (loslopend) aan  :( . Vreemd hondje, denk ik dan weleens. Ik begrijp het gewoon niet helemaal.

*edit typefout
#2962582
Ik wil je best helpen, onze Baloe en Misty zijn geschikt hiervoor. Als ik Julius heb gezien kan ik zeggen of Jesse ook geschikt is. Denk dat Teddy ook oke is, dus ik heb meerdere honden die kunnen helpen.
Wij zijn alleen de hele maand augustus met vakantie.
Baloe is een Golden, Misty kruising Golden/Munsterlander, Teddy klein fluffy ding en Jesse is een Munsterlander.

Ik doe nu de ABC cursus bij de KC, kom anders donderdagavond eens kijken om 20.30 dit is een cursus voor aandacht, balans en coordinatie/communicatie. Heb nu 1 les gehad en ik denk er zelfs over om dit met Smokey te doen. Want ook ik loop tegen hetzelfde aan als jij een Viv.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op di 22 jul 2014, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2962628
Ik kan geen hulp bieden, tenzij je hierheen komt  :P

Maar over de hoek omgaan, is er niet een commando wat je daarvoor kunt gebruiken? Onze GT leert ons 'ga je mee' aan, dat is een u-bocht maken als je ergens van schrikt, en dan heb je even de tijd om een plan te maken, zijweg in of oversteken o.i.d.
Bij Jacy gebruik ik gewoon het commando 'bal', dat werkt prima  :D  Meestal houd ik ook een bal voor zijn neus, maar bij de schaapjes heb ik geen bal. Hond ging tegen hem grommen, Jacy wilde mee gaan doen, maar ik had het meteen door, gedaan alsof ik een bal vasthield en met commando 'bal' voor zijn neus hem omgedraaid en even iets weg aan het hek vastgemaakt zodat ik toch mijn spullen van tafel kon pakken..
#2962633
ik heb bij geertje schijf de contact&co cursus gedaan. wat ik heel prettig vond was dat er enerzijds gewerkt werd aan zelfverzekerdheid en de hond zelf laten kiezen voor gedrag en anderzijds de zelfbeheersing word vergroot door een aantal trucs.

ook zit je dan met meer honden met eenzelfde probleem waardoor je "veilig" kan oefenen, eerst met een hek ertussen en de twe begeleiders en dan steeds iets dichter op elkaar.

aan de riem heeft dat mijn hond 95% stabieler weten te maken. pas als ik duidelijk zelf ergens van schrik reageert hij nog wel eens terug maar meestal gaat de andere hond uit zijn plaat en hij kijkt dan zuchtend naar mij, alsof hij wil zeggen: wij weten wel beter he vrouwtje.
#2962669
Leuk dat je gaat BAT-en en sowieso al wat vrijwilligers hebt als ik dat zo zie! :)

Maaaar.. zou je niet eerst een aantal sessies onder begeleiding van een GT'er doen, dat je weet hoe of wat je precies moet doen qua handling etc? Het principe is simpel, maar de uitvoering is nog best moeilijk!

Frans Brouwer (Ja ik kan er ook niks aan doen datie zo heet  ;D ) zit volgens mij in Katwijk en geeft BAT :) Misschien overwegen waard?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door