Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tjworo
#2961484
Mijn hond van 2,5 jaar is vorig jaar geopereerd aan een gescheurde kruisband en nu 6 weken geleden is de voorste meniscus eruit gehaald op de foto's is er lichte artose vorming in haar knie te zien. De dierenarts adviseerde om flexadin te gaan geven heeft iemand hier ervaring mee of een ander middel wat goed helpt bij beginnende artose en om erger zoveel mogelijk te voorkomen.
Door charmed
#2961531
Ik heb mijn hond met artrose op witvlees gezet, want elke keer als ze rood vlees krijgt gaat ze vreselijk manken. Witvlees zet niet aan op de botten, roodvlees wel.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2961581
Wij hebben bij onze hond met heup en rug klachten het advies gekregen een goede omega 3 olie te voeren en we geven phytonic joint comp, vanwege onder andere de glucosamine. Daar doet hij het heel goed op.

Ik heb even gegoogled en zie dat flexadin dezelfde dingen bevat. Ik ben niet bekend in hoe goed omega 3 en glucosamine zich in een pil laten vangen. Het spul komt me niet in het bijzonder goedkoop over, maar dat zijn doils joint en phytonic joint comp ook niet.

Hier geen nadelen van roodvlees, maar mogelijk heeft dat ook te maken met het stadium van de artrose. Wij geven de middelen ter voorkoming/verergering. Toen Oscar vorig jaar geopereerd werd was er maar héél minimaal slijtage in het gewricht te zien. We willen komend najaar nieuwe foto's en dan ben ik natuurlijk heel benieuwd wat we gaan zien.
Door Parelridder
#2961643
Als ik het goed begrijp is alleen t.g.v. de foto bekend dat er lichte artrose in de knie zit, maar heeft je hond hier geen enkele klacht van (ontsteking/stramheid). Ik zou proberen om me er in dat geval niet druk over te maken. We hebben allemaal - indien we gerontgend zouden worden - her en/of der wel artrose.. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat een hond die op de leeftijd van 2 jaar of ouder gerontgend wordt tbv HD-onderzoek een beduidend grotere kans heeft op botafwijkingen en dus een minder mooie HD-uitslag.
Artrose n.a.v. gebruik - natuurlijke slijtage - hoort er bij. Vaak blijft dat klachtenvrij, daarvan hebben we dus geen weet (tot op de oude dag ;)) Tevens de reden dat veel/goede orthopeden geen foto's willen maken vóór middels lich. onderzoek is vast gesteld wat er aan de hand lijkt te zijn en waarvan iig geen klachten komen. De foto of scan wordt dan slechts nog benut om de indrukken te bevestigen alvorens behandeling in te zetten. Doe je dat andersom - dus een foto om daaruit te concluderen wat het probleem is - dan kun je tot volledig verkeerde conclusies komen, want gelukkig leiden láng niet alle botafwijkingen tot klachten.
Beterschap!!
Door Fido
#2961938
Parelridder schreef: Als ik het goed begrijp is alleen t.g.v. de foto bekend dat er lichte artrose in de knie zit, maar heeft je hond hier geen enkele klacht van (ontsteking/stramheid). Ik zou proberen om me er in dat geval niet druk over te maken. We hebben allemaal - indien we gerontgend zouden worden - her en/of der wel artrose.. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat een hond die op de leeftijd van 2 jaar of ouder gerontgend wordt tbv HD-onderzoek een beduidend grotere kans heeft op botafwijkingen en dus een minder mooie HD-uitslag.
Artrose n.a.v. gebruik - natuurlijke slijtage - hoort er bij. Vaak blijft dat klachtenvrij, daarvan hebben we dus geen weet (tot op de oude dag ;)) Tevens de reden dat veel/goede orthopeden geen foto's willen maken vóór middels lich. onderzoek is vast gesteld wat er aan de hand lijkt te zijn en waarvan iig geen klachten komen. De foto of scan wordt dan slechts nog benut om de indrukken te bevestigen alvorens behandeling in te zetten. Doe je dat andersom - dus een foto om daaruit te concluderen wat het probleem is - dan kun je tot volledig verkeerde conclusies komen, want gelukkig leiden láng niet alle botafwijkingen tot klachten.
Beterschap!!
Idd het "hebben" van iets wil nog niet zeggen dat het klachten geeft.
Maar het supplementeren van een goede omega 3 kan nooit kwaad.
Gebruikersavatar
Door Monique77
#2962042
Parelridder schreef: Als ik het goed begrijp is alleen t.g.v. de foto bekend dat er lichte artrose in de knie zit, maar heeft je hond hier geen enkele klacht van (ontsteking/stramheid). Ik zou proberen om me er in dat geval niet druk over te maken. We hebben allemaal - indien we gerontgend zouden worden - her en/of der wel artrose.. Dat is bijvoorbeeld ook de reden dat een hond die op de leeftijd van 2 jaar of ouder gerontgend wordt tbv HD-onderzoek een beduidend grotere kans heeft op botafwijkingen en dus een minder mooie HD-uitslag.
Artrose n.a.v. gebruik - natuurlijke slijtage - hoort er bij. Vaak blijft dat klachtenvrij, daarvan hebben we dus geen weet (tot op de oude dag ;)) Tevens de reden dat veel/goede orthopeden geen foto's willen maken vóór middels lich. onderzoek is vast gesteld wat er aan de hand lijkt te zijn en waarvan iig geen klachten komen. De foto of scan wordt dan slechts nog benut om de indrukken te bevestigen alvorens behandeling in te zetten. Doe je dat andersom - dus een foto om daaruit te concluderen wat het probleem is - dan kun je tot volledig verkeerde conclusies komen, want gelukkig leiden láng niet alle botafwijkingen tot klachten.
Beterschap!!
Precies de uitleg die wij kregen van de orthopeed toen Daan geopereerd was !
Door tjworo
#2962090
Ik zie bij mijn hond ook geen verschil als ze rood vlees of wit vlees krijgt.
Het is idd niet goedkoop maar dat zijn de meeste supplementen niet ;), ik kan weinig ervaringen erover vinden en wil graag iets geven wat ook echt wat doet vandaar mijn vraag hier :).

De foto's zijn gemaakt omdat ze eigenlijk continu mank bleef lopen met goede momenten ertussen en er gekeken moest worden of de tta nog goed zat en of er wellicht iets niet goed zat in de knie.
De orthopeed (die de meniscus eruit gehaald heeft) zegt dat de artrose vorming komt omdat ze geopereerd is aan de knie en dat dit ook een normale reactie is, maar dat ik nu beter iets kan gaan geven om het zoveel mogelijk af te remmen het is geen "natuurlijke slijtage" ;).
Op dit moment heeft ze nog geen klachten ze loopt niet 100% soepel maar ze is dan ook 2 keer geopereerd  in een jaar tijd aan die knie en voordat ze volledig hersteld is ben ik nog wel een paar maanden bezig, als het al voor 100% normaal gaat worden??
Ze is ook een grote zware hond en misschien daardoor nog eerder kans op meer slijtage???

Waar kan ik een goede omega 3 vinden?
Ik kreeg ook een tip om sasha's blend te geven of Soul-Mate Nutrition, iemand hier ervaring mee?
Door Lizzy
#2962099
Linga is ook geopereerd aan een kruisband en haar meniscus was helemaal verrot dus die is ook weggehaald. Op zich zou ik verwachten dat bij een goede TTA operatie je hond na zoveel tijd al weer behoorlijk probleemloos moet lopen. En ik dacht dat artrose ontwikkeling bij een TTA ook minder was....?

Bij Linga hebben ze kunststof kruisbanden gebruikt. Ik ben achteraf helemaal niet blij met deze operatie. De revalidatie was een ramp en de ontwikkeling van artrose is bij deze operatie feitelijk ook een feit. Men zegt dus dat bij een TTA of TPLO die kans ook zeker aanwezig maar kleiner is. Kennelijk toch niet. Overigens kan het kleinste beetje artrose al voor problemen/pijn zorgen hoor. Ik heb foto's gezien van honden met ernstige artrose die minder last hadden dan honden met een klein beetje artrose....

Goed. Ik geef Linga inderdaad visolie. Ik heb haar in de eerste maanden ook glucosamine gegeven. Ik zie niet in wat Sasha Blend beter is als een eerste beste gluco preparaat, behalve dan dat er haai in zit, wat ik dan weer beduidend minder vind. Wetenschappelijk is daar nooit de goede werking van aangetoond. Die Soul-Mate Nutrition is ook gewoon glucosamine. Op zich prima om te geven dus.

Overigens heeft Linga na de operatie nooit meer 100% goed gelopen.... Het is inmiddels 4 jaar geleden, dat zij is geopereerd. Omdat het lopen toch wel wat minder wordt (ze is nu 9 jaar), ben ik haar een paar dagen geleden ook kurkuma gaan geven. Eén theelepeltje per dag. Ik doe daar serieus een klein beetje vers gemalen zwarte peper bij en een scheutje olijfolie en dat meng ik door haar voer. Ik heb nog geen idee of het ook helpt. Meer over kurkuma: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=4.
Door smulpaap
#2962131
Als kruisbandletsel ontstaat na een trauma en je ziet als eigenaar wat er precies gebeurt is dan is dat het ""beste "" letsel als het om kruisbanden gaat .
Word de hond dan snel geopereert dan zal de kans op artrosevorming  vele malen kleiner zijn ( Zo is dat mij verteld door de arts die ging opereren )
Ik heb dat ""geluk "" gehad met mijn JRT . Zij kwam zeer ongelukkig in een sloot terecht en ik zag wat er gebeurde
Ze lag binnen een week op de operatietafel , geen artrose maar wel al wat dofheid van de patella . Hadden we haar langer door laten lopen dan zou de schade groter geworden zijn . En dat is juist vaak de pest , je ziet niet altijd dat ze in een kuil terechtkomen bv . Honden hebben van alles aan de hand . En soms is het direct pang . Maar als een hond zijn kruisband geleidelijk aan afscheurt dan is dat een veel beroerdere situatie en zie je vaak het beeld van even mank zijn en dan weer eens niet . En we gaan gewoon door als hond .
En hoe langer zo,n hond doorloopt hoe groter de schade (zal worden ) Dus ja een goede visolie is in deze wel een goed plan . Dat is te koop via webshops of holistich d.a
Met een grote zware hond is een zorgvuldige revalidatie van groot belang , en daar kan je gerust een half jaar voor uittrekken . Dat is ook vaak de sleutel naar sukses
Fysio en hydrotherapie kunnen hierin van grote waarde zijn . En qua voeding zou ik zo goed als mogelijk is een juiste balans zoeken in de omega drie /zes verhoudingen
Wild bevat van nature een betere omega drie /zes verhouding . Spiervlees van goede kwaliteit geven dat houd de achterhand in zijn geheel sterker .
Nu weet ik niet wat je voert , maar ik zou er in dit geval dus een vleesmolen voor over hebben om te weten wat er in je hond gaat qua voeding .
Er zijn wel een paar merken kvv die goed van kwaliteit zijn , maar die kosten ook wat en ik weet niet of dat haalbaar is met een grote zware hond
Goede voeding zal je hond als hij eenmaal wat ouder is ook beter op de poten houden
Door tjworo
#2962152
Normaal gesproken is dat ook zo en ik was doorverwezen omdat deze zo goed is zeker met de grote rassen ?….
Ik raad deze arts niemand meer aan want een vriendin met een bc zit met hetzelfde probleem, was ook daar geweest en daar is vorige wk de meniscus eruit gehaald.
Ze is in maart geopereerd aan de kruisband en (achteraf) is er niet naar haar meniscus gekeken, na de revalidatie liep ze op zich goed en hydrotherapie was niet nodig werd er gezegd.
Ze bleef echter mank lopen en toen is er in december een stukje botwoekering onder haar knie weggehaald (gelukkig was dit niks), ze liep daarna echt stukken beter tot maart dit jaar
Weer mank met rust weer beter en zo op en af naar dierenarts gegaan uiteindelijk doorverwezen naar Dordrecht en daar kwam de conclusie kapotte meniscus…
Daar is ze nu 6 weken geleden aan geopereerd en ze loopt vrij goed als zal dat idd denk ik nooit meer 100% worden.
De arts in Dordrecht zei doordat er in de knie is “gerotzooid” is het normaal dat er artrose vorming komt, bij de 1 sneller dan bij de ander.

En welke visolie geven jullie dan, want daar is ook veel keuze in ;)
Ik denk dat ik dan gaat voor de Soul-mate Nutrition icm visolie, dit zou dan voldoende moeten zijn?

Ik heb het helaas niet gezien bij haar ze liep mank en weer niet zo op en af totdat ze echt mank bleef lopen ondank de rust
Ik ga nu ook hydrotherapie met haar doen, moest even de laatste controle afwachten en die was goed

Hoe weet ik qua voeding wat een goede balans is voor haar?
Ze krijgt nu complete worsten omdat ik bang ben dat ik anders iets verkeerd doet waardoor ze te weinig binnen krijg…

Interessant over die kurkuma daar zal ik ook eens voor gaan kijken, weet iemand trouwend een goede holistische dierenarts?
Ik las dat het ook goed is voor de lever mijn andere hond heeft een levershunt dus misschien ook goed voor hem.
Waarom doe je er peper en olijfolie bij?
Door smulpaap
#2962187
Het meniscus verhaal in je vorige posting viel mij ook al op .
Een geoefend ervaren arts /orthopeed zal hier zeer goed naar kijken , mede om de knie niet nog eens open te hoeven maken .
En ja er zijn artsen die eerlijk zeggen , ik voer deze operatie niet vaak genoeg uit
Maar er zijn er ook die denken het varken wel even te kunnen wassen en kunnen de plank nog weleens mis slaan
En ik vind het nogal kort door de bocht om hydrotherapie af te wijzen .
Een fysiotherapeut kan een  eigenaar heel veel nuttige tips geven om de revalidatie suksesvol te laten verlopen
Verder is het ook een goede uitlaatklep om de energie op verantwoorde wijze kwijt te kunnen
Zeker in de fase waarop de hond zich alweer ""prima voelt "" maar nog lang niet alles kan en mag doen .

Ik gebruik Doils - Joint . Maar er komen hier de laatste tijd verhalen voorbij waarin mensen schrijven dat de hond jeukerig word van Doils .
Maar er zijn meerdere merken hoor , kijk maar eens via de zoekfunctie .

En ja kvv /worsten . Er zijn zoveel merken . Ik zou als je perse kvv wilt blijven voeren in elk geval voor een betrouwbaar merk gaan . Waarvan de samenstelling niet steeds wisselt .
En een merk met een natuurlijke calciumbron . En een merk wat zichzelf serieus neemt en behoorlijk spiervlees door de prak maalt .
Je zou de kvv -hoek nog eens goed door kunnen nemen . Voerwijzer is ook prima om te bekijken en te vergelijken .
En op de site van Dier Bewust staan interviews met o.a Tannetje Koning , Erwin van Gijtenbeek en nog wat pro-rauw dierenartsen .
Bovengenoemde artsen kunnen je ook prima begeleiden t.av juiste voeding
Door tjworo
#2962595
Toen ik hem na de operatie had gevraagd of haar meniscus goed was zei hij dat hij daar niet standaard naar kijkt terwijl ik dat wel gelezen had, bij mijn vriendin werd gezegd dat hij dat normaal wel doet en bij haar heeft hij wel hydrotherapie aanbevolen???
Maar goed dat is allemaal achteraf we gaan daar ieder geval nooit meer heen!!

Ik ga de Soul-mate Nutrition icm visolie proberen en ga zeker kijken welke merken kvv het beste zijn, ik heb ook weleens gedacht om haar over te zetten op barf maar vind dit "eng" of ze dan wel het juiste krijgt.
Ik kan ook eens contact opnemen met die artens, dank je wel!
Door smulpaap
#2962786
Barf lijkt enger dan het is hoor .  ;) Maar ik herken je twijfel wel . We willen het allemaal goed doen en zijn onzeker . Ik heb dat ook gehad . En ik ben om die reden ook begonnen met kvv .

Want de fabrikant , die weet er veel meer van dan ik . Maar toch ben ik me in gaan lezen op het zelf samenstellen , omdat de fabrikant (bijna) nooit kvv op maat kan leveren .
En dat is nu juist het fijne van zelf samenstellen . Je kan het helemaal afstemmen op jouw hond(en) . En als je meerdere honden hebt dan is dat alleen maar makkelijker .

Want hond A doet het weer niet goed op kvv X en hond B doet het weer niet goed op kvv A . Dat was dus waar ik ook tegenaan liep .
En . Je weet wat er in de bak gaat . Je ziet het vlees(bot) . 

Als je je in wilt lezen dan is het handig om dingen waar je niets van begrijpt even op te schrijven ,  Dan ga je eerst proberen om er zelf achter te komen .
Dan ga je naar de zoekfunctie en dan kan je voor jezelf alvast kijken of je begrijpt wat er beschreven word . Op de website van BP staat ook heel veel info
En je kan er ook foto,s bekijken ..... van allerlei enge dingen  :biggrin2: En je kan hier natuurlijk ook altijd vragen stellen als je iets niet weet .
Domme vragen bestaan niet . En van de twijfels die je nu (nog) hebt leer je ook alleen maar door vragen te stellen
Door tjworo
#2963229
Dank je wel :)

Ik heb al gekeken wat ze mogen hebben per dag al lijkt me dat wel veel ik zag ergens ook voorbij komen dat je 2% moet voeren en deze berekening is 4,4%.
Ik ben nu druk aan het lezen en ga dat de komende tijd ook doen, als ik denk dat het "juist" is dan plaats ik wel een oproep of het ook echt kan hihi.

Alleen voor mijn hond die een levershunt heeft is het wat lastiger hij is ook een moeilijke eter de andere is makkelijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door