Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Nitus
#294946
Ik heb net de plaatselijke DA gebeld met de vraag of ze de Rabiës enting van Nobivac hadden (omdat we komend jaar regelmatig in Duitsland zullen vertoeven). Daar hadden ze er nog een paar van (ze enten tegenwoordig met een ander merk). Maar volgens de assistente had het helemaal geen nut om speciaal met Nobivac te enten omdat ze in het buitenland een jaarlijkse enting eisten ??? (volgens haar garanderen de meeste fabrikanten een langere werkingsduur als een jaar).
Nu snap ik er dus helemaal niets meer van, want ik had juist hier op BP begrepen dat als je met Nobivac entte je dat in je dierenpaspoort kon laten zetten met een geldigheidsduur van 3 jaar?
Zit deze assistente maar wat uit haar nek te kletsen? (dat hoop ik toch wel).
Door Jolly
#295160
Da assistenten weten 9 van de 10 keer echt niet waar ze het over hebben, die praten gewoon de Da na. Dus als de Da het zo zegt , zeggen zij precies ehtzelfde.
Zou de Da het persoonlijk vragen als ik jou was.
Gebruikersavatar
Door chooky
#295572
Wat zij zeggen zegt mijn dierenarts dus ook, maar het is complete onzin.
Ze beweren dat nog steeds elk jaar geëist wordt, aangezien dat op de site van de KNMvD zou staan. Nu zijn de aanbevelingen van de KNMvD wel zo. Maar in de officiele wetteksten van Europa staat het toch echt anders (nl er moet volgens de richtlijnen van de fabrikant worden geënt). En die teksten staan dus ook nog eens op de betreffende site! (Toen ik de da dit toemailde heb ik dus ook geen antwoord gekregen).
Maar rara hoe dit zou komen >:( >:( >:(
Door oebaya
#295575
Ga even het internet op en tik bij google in: Regulation (EC) No 998/2003. Dat is het eu-reglement. In artikel 5.1 sub b vind je dat de geldigheid van de rabiësenting wordt aanvaard, zoals de fabrikant aangeeft.
Uitprinten, met marker stift de betreffende paragraaf aangeven en je dierenarts en zijn assistente onder de neus duwen.
En hem dus erop wijzen, dat alleen Nobivac tot nu toe 3 jaar aangeeft, dus dat je die entstof wil.
Overigens: als de dierenarts nog wat Nobivac heeft liggen, weet ik niet of ik daarmee wel zou willen laten enten. Spul kan best verlopen zijn of bijna aan het eind van de datum. Zou ik ook checken.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door chooky
#295578
En zelfs dan :-\ >:(
Ik laat Chooky en Flea dus voortaan bij een andere da enten. Mijn ex-da wilde nl zelfs met alle artikelen die ik aanhaalde geen drie jaar in het entboekje schrijven >:(
Op mijn email met geciteerde wettekst antwoordde hij dat zij hun info van de site van de KNMvD afhalen en dat ik maar met hun in discussie moest gaan. Toen ik terugmailde dat mijn info ook oa daarvandaan kwam, heb ik geen mail meer terug gehad. Maar 1 klant zijn ze dus iig kwijt >:(
Door Mayka
#295585
Mijn da wilde bij mij wel (na overhandiging uitdraai en arcering art. 5.1 sub b) de 3 jaar in het boekje zetten maar toen een collega van mij ging met haar hond en vroeg naar de geldigheid kreeg ze als antwoord (van een vervangende da, maar zelfde groepspraktijk) "Ja, eigenlijk klopt dat wel maar stel je staat in Spanje en je moet daar gaan uitlegen hoe het zit omdat ze daar nog niet op de hoogte zijn van de nieuwe eu-regels? Daarom zetten we één jaar geldig in het paspoort, om problemen te voorkomen".
>:( ::) >:(
Gebruikersavatar
Door Nitus
#295708
Bedankt voor jullie bijdrages, want ik begon al weer hevig aan mijzelf te twijfelen.
Dat van die nieuwe Europese wetgeving wist ik al, dat had ik al gevonden op het internet.
Maarrrrr en nu komt het: ik heb gisteren gemaild en zojuist gebeld met Intervet, de producent van Nobivac, en kreeg hun DA te spreken, die vertelde mij dat Nobivac inderdaad de enige is die de Rabiës enting voor 3 jaar garandeert, en dat de Europese wetgeving inderdaad aangeeft dat de geldigheidsduur van de fabrikant gevolgd kan worden, MAAR.... dat de nationale wetgeving van een bepaald land bepaalt welke richtlijn er gevolgd wordt.
Dat betekent volgens die DA dus dat als een land zoals bv Duitsland vindt dat je ieder jaar moet enten tegen rabiës, je dat ook elk jaar opnieuw moet doen (ongeacht wat de fabrikant van die bewuste enting ook zegt over de werkingsduur). De nationale wetgeving gaat altijd boven de Europese wetgeving. (leve de Europese wetgeving ::))
Ze was het met me eens dat het zeer verwarrend was en dat zij dus ook niet blij zijn met de gang van zaken.
Ik stelde als oplossing voor dat mijn DA bij de rabiës enting de 3 jarige termijn in mijn dierenpaspoort noteert en dat ik het er verder op zou wagen (als ik een wet wil ‘overtreden’ is dat tenslotte MIJN eigen risico), mijn hond is in ieder geval voldoende beschermd tegen rabiës.
Mocht ik worden gecontroleerd (en dat heb ik in de 6 jaar tijd dat wij in Duitsland trainden nog nooit meegemaakt), dan kan ik zeggen dat ik dacht dat ik het helemaal goed had gedaan en kan ik op z’n hoogst een boete krijgen. Dat vond ze een goed idee.
Nu alleen nog maar een DA vinden die hieraan wil meewerken :P ;D.
Door K@rin
#295742
Ik heb ff nagekeken, maar Noël is vorige maand, i.v.m. Engeland, geent met Nobivac door mijn dierenarts.
Misschien dat hij mee wil werken .......
Door oebaya
#295756
Nitus schreef: Bedankt voor jullie bijdrages, want ik begon al weer hevig aan mijzelf te twijfelen.
Dat van die nieuwe Europese wetgeving wist ik al, dat had ik al gevonden op het internet.
Maarrrrr en nu komt het: ik heb gisteren gemaild en zojuist gebeld met Intervet, de producent van Nobivac, en kreeg hun DA te spreken, die vertelde mij dat Nobivac inderdaad de enige is die de Rabiës enting voor 3 jaar garandeert, en dat de Europese wetgeving inderdaad aangeeft dat de geldigheidsduur van de fabrikant gevolgd kan worden, MAAR.... dat de nationale wetgeving van een bepaald land bepaalt welke richtlijn er gevolgd wordt.
Dat betekent volgens die DA dus dat als een land zoals bv Duitsland vindt dat je ieder jaar moet enten tegen rabiës, je dat ook elk jaar opnieuw moet doen (ongeacht wat de fabrikant van die bewuste enting ook zegt over de werkingsduur). De nationale wetgeving gaat altijd boven de Europese wetgeving. (leve de Europese wetgeving ::))
Ze was het met me eens dat het zeer verwarrend was en dat zij dus ook niet blij zijn met de gang van zaken.
Ik stelde als oplossing voor dat mijn DA bij de rabiës enting de 3 jarige termijn in mijn dierenpaspoort noteert en dat ik het er verder op zou wagen (als ik een wet wil ‘overtreden’ is dat tenslotte MIJN eigen risico), mijn hond is in ieder geval voldoende beschermd tegen rabiës.
Mocht ik worden gecontroleerd (en dat heb ik in de 6 jaar tijd dat wij in Duitsland trainden nog nooit meegemaakt), dan kan ik zeggen dat ik dacht dat ik het helemaal goed had gedaan en kan ik op z’n hoogst een boete krijgen. Dat vond ze een goed idee.
Nu alleen nog maar een DA vinden die hieraan wil meewerken :P ;D.

Volgens mij kletsen ze bij Nobivac ook maar wat. Ik heb op een duitse site die van de Duitse overheid is, de duitse vertaling gevonden van de regeling en daar staat gewoon dat het om een enting gaat die en geldigheidsduur heeft, zoals de fabrikant aangeeft. Duitsland moet dus die 3 jaar geldigheid van Nobivac gewoon accepteren.

gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op di 05 apr 2005, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#295859
Hellup!!! Volgens mij weet gewoon niemand wat ze nu afgesproken hebben? ???
Ik ben gaan zoeken en beland bij het Bundesministerium für Verbraucherschutz, Ernährung und Landwirtschaft, daar vond ik dus ook de Verordnung (EG) nr. 998/2003des Europaïsche Parlements und des Rates vom 26. mai 2003:
http://www.bml.de/data/000E67D4362C11A3 ... D816.0.pdf Deze tekst had ik ook al gevonden (in het Nederlands dan) op de site van het ministerie van LNV en daar wordt zoals Nicolette al aangaf in Kapitel II, Artikel 5b gezegd dat je een geldige hondsdolheidenting moet hebben, over de duur van de geldigheid wordt met geen woord gerept.
Maar…. op diezelfde site vind ik óók de volgende tekst: http://www.bml.de/index-0009CDB8BF94108 ... 8D816.html en daar hebben ze het dan weer wél over een maximale geldigheid van 1 jaar ???, ik zal de tekst hier even kopieren (vetgedrukte heb ik zelf gedaan ;)):
Neben Angaben zu dem Tier und seinem Besitzer muss der Pass den tierärztlichen Nachweis enthalten, dass das Tier über einen gültigen Impfschutz gegen Tollwut verfügt. Für aus Deutschland stammende Tiere heißt dies, dass die letzte Tollwutimpfung mindestens 21 Tage und längstens 12 Monate vor dem Grenzübertritt oder als Wiederholungimpfung längstens 12 Monate nach vorausgegangener Schutzimpfung und höchstens 12 Monate vor dem Grenzübertritt durchgeführt wurde.
Nou schiet mij maar lek, maar ik snap er dus helemaal niets meer van. Gelukkig kom ik niet uit Duitsland dus mag ik aannemen dat ik niet elk jaar hoef te enten :P.
::)Pfff….ik denk dat ik al die teksten maar ga uitprinten en meenemen als ik naar Duitsland ga. Ik ga in ieder geval opzoek naar een DA die met Nobivac ent én die wil verklaren dat die enting geldig is voor 3 jaar.
Door oebaya
#296143
De door jou gevonden tekst komt uit de Tollwut Verordnung.
En of die nu overal en altijd in Duitsland geldt of alleen als er in een gebied hondsdolheid uitbreekt daar ben ik niet uit.
Hopelijk gaat de verordening veranderen, want op allerlei Duitse honden- en katten forums is er ook nogal wat protest tegen deze regelgeving, omdat Nobivac 3 jaar geldig is.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door chooky
#296241
Ik heb ook even bij Frankrijk gekeken. De Franse tekst is uiteraard ook hetzelfde en wordt op diverse sites aangehaald. Ook daar dus volgens richtlijnen van de fabrikant. Ik neem dus mee naar Frankrijk die verordening en de bijsluiter van nobivac.
Door oebaya
#296298
chooky schreef: Ik heb ook even bij Frankrijk gekeken. De Franse tekst is uiteraard ook hetzelfde en wordt op diverse sites aangehaald. Ook daar dus volgens richtlijnen van de fabrikant. Ik neem dus mee naar Frankrijk die verordening en de bijsluiter van nobivac.
Hebben we een paspoort, moeten we nog een hele extra papierwinkel meenemen. ::)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door