Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2960968
Pluk verhaart veel. Ik heb haar sinds het voorjaar 3 keer flink met de furminator gekamd. Er kwam véél haar vanaf en na het kammen zag je niet dat ze gekamd was. Ik heb dat zoveel gedaan omdat ze ook steeds haren uitkotst.
Ze heeft nu een poosje geen haren gekotst, maar van de week voor het eerst wel weer. Als ik haar aai komt er ook heel veel haar af. Heel veel borstelen stimuleerd ook weer en te vaak met de furminator geeft schade. Dus ik weet nu niet zo goed waar ik goed aan doe.

Pluk eet zelfgemalen barf, behoorlijk gevarieerd, inclusief 5% vette vis. Ze is een matige eter, kotst ook met enige regelmaat. Toen we haar van straat hebben gehaald 7,5 jaar geleden, had ze zoveel wormen dat ze ze uitkotste. Dus ik vermoed wel wat schade intern. Toch heeft ze, op wat overdreven allergische reacties op het eten van plantjes na, verder nooit gezondheidsklachten gehad. Ze is nu 9 jaar oud (geschat).

Iemand een idee? Al dat haar wat ze binnenkrijgt is ook niet handig. Toch maar weer met de furminator?
Door Martine-Tom
#2961069
Ik heb ooit een furminator gehad maar blijkbaar doe ik iets fout want alle haren werden afgesneden dus die heb ik herplaatst. Daarvoor in de plaats zo'n ding:
Afbeelding

En dat werkt als een tiet, beide katten vinden het zalig om geborsteld te worden en gaan er lekker voor liggen, en het sneeuwt ondervacht als ik bezig ben. Dus ik zou zeggen probeer zo'n ding eens uit :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2961083
Die heb ik en dan komt er inderdaad ook heel veel haar vanaf. En ze vinden het inderdaad heerlijk!

Het gaat mij er eerder om: maakt ik het probleem niet alleen maar erger als ik steeds zo heftig borstel? Zijn er ook andere ideeën over het probleem? Is verharen bijvoorbeeld een typisch kenmerk van een of andere aandoening ofzo?
Door Martine-Tom
#2961109
In mijn ervaring haal je met de furminator dus niet de onderwol weg en met oa bovenstaande borstel wel, ik red het net in 1 keer om alle onderwol eruit te krijgen dus nu deze week heb ik ze elke dag onder handen genomen om het eruit te krijgen...geloof dat ik nu een eind ben. Als dat zover is dat er niks meer uitkomt stop ik er ook weer mee,over het algemeen borstel ik ze dus 2 of 3 periodes per jaar meer niet, en ik kan niet zeggen dat het daar erger van word.

Er zijn ook aandoeningen waar ze veel van haren en in het algemeen als ze ziek zijn kan je dat vaak ook aan de vacht merken, mijn pers kreeg diabetes en gooide bijna zijn hele vacht eraf vlak voor ik doorhad dat ie ziek was. Maar ik denk eerder dat het "gewoon" de rui is, hier is het ook heel erg op het moment...
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2961121
Ook hier is het met de warmte erg met verharen.
Afgelopen week zelfs voor het eerst een haarbal gevonden.

Je zou misschien als ondersteuning lax-a-paste o.i.d. kunnen geven zodat de opgepikte haren makkelijker afgevoerd kunnen worden ;-)
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2961194
Ik haal iedere dag die goedkope Zooplus versie van de Furminator door de vachten heen. Sindsdien geen haarballen meer.
Door Martine-Tom
#2961196
beginnertje schreef: Ik haal iedere dag die goedkope Zooplus versie van de Furminator door de vachten heen. Sindsdien geen haarballen meer.
Iedere dag??  :o
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2961199
Martine-Tom schreef: Iedere dag??  :o
Ja gewoon een paar halen er doorheen halen, er komt een beetje vacht af dan, is echt niet veel hoor en maar een paar minuutjes werk elke dag met 4 katten. Het klinkt misschien als heel veel maar hun vacht ziet er echt mooi uit, één kater had normaal ook wel eens last van wat roos maar sinds een jaar is dat ook weg sinds die 'ondervacht' dunner blijft. En dus ook geen haarballen.
Door Martine-Tom
#2961202
Je weet dat dat volgens de gebruiksaanwijzing niet mag omdat je de vacht dan beschadigd?
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2961203
Martine-Tom schreef: Je weet dat dat volgens de gebruiksaanwijzing niet mag omdat je de vacht dan beschadigd?
Mijn katten klagen niet en de vacht ziet er mooi uit. Drie halen per dag er doorheen of één keer per week een flinke beurt, dat zal denk ik niet veel verschil maken?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2961230
De furminator haalt bij Pluk wel degelijk onderwol eruit. Zal misschien per vacht verschillen, bij Otje komt er amper haar af met de furminator.

Het verharen is ook al langere tijd aan de gang, dus staat los van de warmte.

Meer borstelen is natuurlijk prima mogelijk. Dus dan ga ik dat maar doen. Als het afgekoeld is!
Door Ruisje
#2961261
Hier haalt de furminator ook de losse onderwol uit de vachten. Je beschadigt de vacht pas als er geen losse onderwol meer is, tot die tijd kun je 'm best elke dag gebruiken. Het probleem met verharen en haarballen is vooral de losse ondervacht - de dode haren blijven tussen de rest hangen of zitten nog maar een beetje vast. Die moeten eruit! Je hebt ook kammen met een dubbele rij tanden (hoog/laag om-en-om), daar haal je ook veel losse haren mee uit. Toen ik nog Perzen had gebruikte ik die altijd.
Gebruikersavatar
Door cath
#2961299
Martine-Tom schreef: Ik heb ooit een furminator gehad maar blijkbaar doe ik iets fout want alle haren werden afgesneden dus die heb ik herplaatst. Daarvoor in de plaats zo'n ding:
Afbeelding

En dat werkt als een tiet, beide katten vinden het zalig om geborsteld te worden en gaan er lekker voor liggen, en het sneeuwt ondervacht als ik bezig ben. Dus ik zou zeggen probeer zo'n ding eens uit :)
waar kan je die vinden? Want ik vind zo'n furminator maar niks, ik heb het idee dat dit té veel ondervacht  weghaalt!
Door Martine-Tom
#2961303
cath schreef: waar kan je die vinden? Want ik vind zo'n furminator maar niks, ik heb het idee dat dit té veel ondervacht  weghaalt!
Ik heb hem van de DSZ maar zooplus heeft er ook  :)
Door tomcat
#2962354
Ik heb ook zo een als Martine, gewoon voor 1,50 bij de welkoop. Werkt super (ook als je hem nat maakt om de mat en de kussens van de bank of het kattemandje te ontharen.....)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door