Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#2953408
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Chantal en ik heb 2 border collies, Bink en Ephy. We zijn er achter gekomen dat Bink beginnende nierfalen heeft.
Ik lees al heel lang mee op dit forum, maar ik vind het nog steeds erg ingewikkeld allemaal.
Ik voer mijn honden brokken van Lobo-nature food en ik het weekend kvv. Sinds ik weet dat Bink nierfalen zit hij nu volledig op kvv.
Ik wil in de toekomst volledig gaan barfen, maar aangezien ik in Oostenrijk woon, is alles wat lastiger. Ik heb ook duizend en één vragen.
Eind van dit jaar gaan we terug verhuizen naar Nederland, of Duitsland (grens NL) dus dan zou alles wat makkelijker moeten gaan :)

Om te beginnen:

* Weet iemand een leverancier in Oostenrijk? Zag al wel op de site dat jullie leveranciers in Duitsland en Belgie weten.

* Groentes: Ik had gelezen dat rauwe groenten beter zijn dat even de kook erover heen laten. Maar hoe doen jullie dat? Ik wil het namelijk invriezen. Ik heb nu bijv. Rucolla met een beetje water in een blender gedaan en het daarna in ijsblokzakjes gedaan. 1 ijsblokje is 15gr.
-Hoe doe ik dat bijv. met broccoli? Rauw door de blender? of toch even de kook erover heen en dan invriezen?
-Zelfde vraag met pompoen en zoete aardappel? Als ik die wil invriezen? Hoe?
- Doen jullie de groente mix door het vlees heen? Of geven jullie dat extra/apart?
- Mixen jullie alle groenten apart en dan invriezen of kunnen bepaalde groenten ook bij elkaar?

- Ik ga op de markt vragen bij de visboer of ze voor mij een zalmkop hebben of willen bewaren, zodat ze dat 1x in de week kunnen eten, mogen ze dan alleen de viskop of geef ik daar dan ook nog vlees bij (in dit geval nog kvv)? Is het dan 1x vlees en de zalmkop of toch 2x vlees + een zalmkop extra?

-Ik ben al begonnen met dagelijkse 1 capsule visolie, gekocht bij het reform haus.

*Bink krijgt 2x per dag vlees. Als ik hem pens wil geven (als ik dat ergens kan vinden) moet ik dan 1x vlees overslaan? Ik las dat pens uitstekend is voor nierproblemen.

* Rauwe honing: doen jullie dan gewoon over het vlees/barf heen?

* Schapenvet: Ik las dat dit ook erg belangrijk was, maar dan niet de schapenvet uit de dierenwinkel. Die heb ik vroeger wel gegeven maar kan ze hier niet vinden dus die krijgen ze al een tijdje niet meer. Maar waar vind ik het juiste (schapen)vet? Of is de visolie al voldoende en hoef ik geen vet te kopen?

* Zijn er nog dingen dat super belangrijk zijn voor een nierdieet? Behalve dat het een laag fosfor gehalte moet hebben?

Ik merk dat de DA’en hier nog niet veel over barfen weten en het liefst hun eigen voer verkopen of vlees uit blik. Mocht ik een leverancier vinden zou ik nu al over stappen op volledig barfen.
Ik vind het super interessant en ook omdat ik zoveel positieve verhalen lees over nierfalen. Ik wil mijn topper nog lang niet kwijt en heb het beste voor hem over, vandaar dat ik nog meer ben gaan inlezen over barfen. Ook mijn andere topper wil ik graag op volledig barf hebben.

Ik heb nog zoveel andere vragen alleen ik krijg ze nu niet op ‘papier’.
Ik ben al enorm op weg geholpen als ik reacties krijg op mijn vragen.
Door bloemetje
#2953598
Check even in de bieb voor het document over groente en topic barfen voor beginners.  Wat is nu je menu? Wat voer je? Ik zie je iets over vlees schrijven maar je percentages zijn erg belangrijk.
Door Lizzy
#2953894
Chantalletie schreef: Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post hier. Mijn naam is Chantal en ik heb 2 border collies, Bink en Ephy. We zijn er achter gekomen dat Bink beginnende nierfalen heeft.
Ik lees al heel lang mee op dit forum, maar ik vind het nog steeds erg ingewikkeld allemaal.
Ik voer mijn honden brokken van Lobo-nature food en ik het weekend kvv. Sinds ik weet dat Bink nierfalen zit hij nu volledig op kvv.
Ik wil in de toekomst volledig gaan barfen, maar aangezien ik in Oostenrijk woon, is alles wat lastiger. Ik heb ook duizend en één vragen.
Eind van dit jaar gaan we terug verhuizen naar Nederland, of Duitsland (grens NL) dus dan zou alles wat makkelijker moeten gaan :)

Om te beginnen:

* Weet iemand een leverancier in Oostenrijk? Zag al wel op de site dat jullie leveranciers in Duitsland en Belgie weten.

* Groentes: Ik had gelezen dat rauwe groenten beter zijn dat even de kook erover heen laten. Maar hoe doen jullie dat? Ik wil het namelijk invriezen. Ik heb nu bijv. Rucolla met een beetje water in een blender gedaan en het daarna in ijsblokzakjes gedaan. 1 ijsblokje is 15gr.
-Hoe doe ik dat bijv. met broccoli? Rauw door de blender? of toch even de kook erover heen en dan invriezen?
-Zelfde vraag met pompoen en zoete aardappel? Als ik die wil invriezen? Hoe?
Je neemt gewoon stuk of 10 a 20 verschillende groenten. Die pureer je in bijvoorbeeld de blender. Met wat water of yoghurt of eieren. Tot er een heel glad mengsel ontstaat. Dat gooi je in bakjes (porties) en doe je in de vriezer. Het beste maak je niet meer mix dan de honden in 2 a 3 weken op kunnen eten, ivm vitamine verlies. Zie hier meer over groentenmix: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -en-fruit/
- Doen jullie de groente mix door het vlees heen? Of geven jullie dat extra/apart?
Mijn honden vinden groenten lekker. Maar nou weer niet zo lekker dat ze het zo op eten. Ik meng het 's morgens door hun vlees, laat het een halve dag op het aanrecht staan om op kamer temperatuur te laten komen en de smaken goed te laten vermengen en dan geef ik het te eten.
- Mixen jullie alle groenten apart en dan invriezen of kunnen bepaalde groenten ook bij elkaar?
Ik maak een mix. Van 10 a 20 verschillende groenten. Zie link.
- Ik ga op de markt vragen bij de visboer of ze voor mij een zalmkop hebben of willen bewaren, zodat ze dat 1x in de week kunnen eten, mogen ze dan alleen de viskop of geef ik daar dan ook nog vlees bij (in dit geval nog kvv)? Is het dan 1x vlees en de zalmkop of toch 2x vlees + een zalmkop extra?
Dat hangt er vanaf hoeveel gram je honden normaal gesproken eten op een dag en wat de zalmkop weegt. Als de zalmkop 500 gram weegt en je voert normaal 1000 gram per dag, dan geef je dus nog iets van 500 gram ander eten erbij. Als ze normaal 200 gram eten en de zalmkop weegt 600 gram, kun je hem in 2'en knippen.
-Ik ben al begonnen met dagelijkse 1 capsule visolie, gekocht bij het reform haus.

*Bink krijgt 2x per dag vlees. Als ik hem pens wil geven (als ik dat ergens kan vinden) moet ik dan 1x vlees overslaan? Ik las dat pens uitstekend is voor nierproblemen.
Ik begrijp je vraag niet. Ik denk net als Bloemetje dat je echt een menu moet gaan maken met percentages. Deze link is handig misschien: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8
* Rauwe honing: doen jullie dan gewoon over het vlees/barf heen?
Ik voer geen rauwe honing maar als ik het voer, geef ik ze gewoon een lik. Honing en vlees combineert niet altijd lekker in verband met gistvorming in de darmen.
* Schapenvet: Ik las dat dit ook erg belangrijk was, maar dan niet de schapenvet uit de dierenwinkel. Die heb ik vroeger wel gegeven maar kan ze hier niet vinden dus die krijgen ze al een tijdje niet meer. Maar waar vind ik het juiste (schapen)vet? Of is de visolie al voldoende en hoef ik geen vet te kopen?
Rauw schapenvet. Dat zul je bij een slager moeten vragen. En als je er niet aan kunt komen, dan vet vlees. En als je daar ook niet aan kunt komen, toch beter geen schapenvet uit de dierenwinkel. Dat is verhit geweest. Dan kun je beter kcal voeren in de vorm van bijv. kokos vet. Moet je wel extra vergine biologische kopen.
* Zijn er nog dingen dat super belangrijk zijn voor een nierdieet? Behalve dat het een laag fosfor gehalte moet hebben?
Ik neem aan dat je deze kent: http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=8 ?
Ik merk dat de DA’en hier nog niet veel over barfen weten en het liefst hun eigen voer verkopen of vlees uit blik. Mocht ik een leverancier vinden zou ik nu al over stappen op volledig barfen.
Ik vind het super interessant en ook omdat ik zoveel positieve verhalen lees over nierfalen. Ik wil mijn topper nog lang niet kwijt en heb het beste voor hem over, vandaar dat ik nog meer ben gaan inlezen over barfen. Ook mijn andere topper wil ik graag op volledig barf hebben.

Ik heb nog zoveel andere vragen alleen ik krijg ze nu niet op ‘papier’.
Ik ben al enorm op weg geholpen als ik reacties krijg op mijn vragen.
Stel gerust alle vragen die in je op komen, daar is het forum tenslotte voor!
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#2954482
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik voer nu vers vlees, kvv 400 per dag.

Bedankt voor de tip van Barfers Welfood, Annemarie Rijnveld! Ga ik zeker gebruik van maken.

Er is al veel meer duidelijkheid qua mijn vragen, maar zoals ik al zei, ik heb er nog genoeg ;)
Ik geef Bink sinds afgelopen vrijdag volledig vlees en ik merk nu al dat het drinken minder is geworden en daardoor ook het plassen minder is, dus ik ben heel blij en daardoor nog enthousiaster geworden over het barfen

Ik heb een 'menu' gemaakt wat ik Bink zou willen geven. Even voor de duidelijkheid, ik barf nog niet en heb ook nog geen vlees in huis, want voordat ik ga bestellen wil ik zeker weten of het goed is. Qua vleesbotten heb ik nu alleen eendennekken en kippennekken omdat ik had gelezen dat je daar mee moet beginnen. Mijn honden zijn geen barf gewend of zijn er nog andere vleesbotten die je in het begin kunt geven?

Mijn nierdieet menu probeersel ;)

Hoeveelheid: 2% van 20 kilo = 400 gram per dag / 2800 gram per week
Rauw vleesbot 20% :  80gr p/dag
Groentes 25% :  100gr p/dag
Orgaanvlees 25% :  100gr p/dag
Spiervlees 20% :  80gr p/dag


Maandag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: ei (zonder dooier)

Dinsdag
80 gram eendennekken
100 gram pens
80 gram lever
100 gram groenten
Extra: sardien

Woensdag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram nier
100 gram groenten
Extra: yoghurt

Donderdag
80 gram eendennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: ei (zonder dooier)

Vrijdag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram lever
100 gram groenten
Extra: sardien

Zaterdag
80 gram zalmkop
100 gram pens
80 gram nier
100 gram groenten
Extra: noten

Zondag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: yoghurt

Graag hoor ik jullie mening :)
Door Lizzy
#2960756
Sorry, ik heb deze niet gezien :-[
Chantalletie schreef: Bedankt voor de snelle reacties.

Ik voer nu vers vlees, kvv 400 per dag.

Bedankt voor de tip van Barfers Welfood, Annemarie Rijnveld! Ga ik zeker gebruik van maken.

Er is al veel meer duidelijkheid qua mijn vragen, maar zoals ik al zei, ik heb er nog genoeg ;)
Ik geef Bink sinds afgelopen vrijdag volledig vlees en ik merk nu al dat het drinken minder is geworden en daardoor ook het plassen minder is, dus ik ben heel blij en daardoor nog enthousiaster geworden over het barfen

Ik heb een 'menu' gemaakt wat ik Bink zou willen geven. Even voor de duidelijkheid, ik barf nog niet en heb ook nog geen vlees in huis, want voordat ik ga bestellen wil ik zeker weten of het goed is. Qua vleesbotten heb ik nu alleen eendennekken en kippennekken omdat ik had gelezen dat je daar mee moet beginnen. Mijn honden zijn geen barf gewend of zijn er nog andere vleesbotten die je in het begin kunt geven?
Kwartelkarkas of hele kwartel is goed te doen. En konijnkarkas in puntjes-model is ook goed te doen. En dan bedoel ik deze, bovenin de foto (foto van Eelke, ook van Barfplaats): Afbeelding
Mijn nierdieet menu probeersel ;)

Hoeveelheid: 2% van 20 kilo = 400 gram per dag / 2800 gram per week
Rauw vleesbot 20% :  80gr p/dag
Groentes 25% :  100gr p/dag
Orgaanvlees 25% :  100gr p/dag
Spiervlees 20% :  80gr p/dag
Prima.
Maandag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: ei (zonder dooier)

Dinsdag
80 gram eendennekken
100 gram pens
80 gram lever
100 gram groenten
Extra: sardien

Woensdag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram nier
100 gram groenten
Extra: yoghurt

Donderdag
80 gram eendennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: ei (zonder dooier)

Vrijdag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram lever
100 gram groenten
Extra: sardien

Zaterdag
80 gram zalmkop
100 gram pens
80 gram nier
100 gram groenten
Extra: noten

Zondag
80 gram kippennekken
100 gram pens
80 gram hart
100 gram groenten
Extra: yoghurt

Graag hoor ik jullie mening :)
Ja, teveel nekken dus. Die moet je echt af gaan wisselen. En het is al beter wanneer je bijv. geen kippennek meer geeft (omdat je ook al eend geeft) en daar voor in de plaats kippenvleugels. Of afwisselen met kwartel en konijn. Parelhoenkarkas vind ik trouwens ook goed te doen.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#2962785
Dank je wel Lizzy, je bent altijd erg duidelijk in je antwoord! :)

Ben er helaas achter gekomen dat ik echt niet genoeg ruimte heb voor de hoeveelheid barf ik moet afnemen, dus ik start er over een kleine 4 maand mee, dan gaan we verhuizen en koop ik een extra vriezer.

Nog een klein vraagje, ik had gelezen dat pens goed is voor nier patienten, nu geef ik de kant en klaar vers vlees en ik heb ook pens gevonden in kant en klare versie.
Ik had uitgerekend dat hij daar 80 gram van mag hebben. Maar mag hij dat elke dag hebben of maar een paar keer in de week?
Door Lizzy
#2962798
Kant en klare pens...? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Wat zit er dan nog meer in? Welk merk is het?
Door Lizzy
#2962806
[quote="Chantalletie"]
Het is gewoon pens, geperst in een rol van 1kg. Het is van Loy's uit Oostenrijk
[/quote]

Alleen pens. Nou, dat is verre van compleet dus dat kun je wel elke dag geven, maar alleen als aanvulling op een complete KVV.
Gebruikersavatar
Door Chantalletie
#2962808
Dat bedoelde ik ook, als aanvulling. Vroeg me alleen af of het elke dag mocht. Maar ja dus.
Bedankt voor je antwoord!
Door Lizzy
#2962810
[quote="Chantalletie"]
Dat bedoelde ik ook, als aanvulling. Vroeg me alleen af of het elke dag mocht. Maar ja dus.
Bedankt voor je antwoord!
[/quote]

Ja, als aanvulling kan het prima. Als er verder dan maar niks anders in zit dan pens. Alle onnatuurlijke vitamine/minerale toevoegingen zou ik wel mijden.
Door adjanityson
#2963168
Ik ben er ook recentelijk achter dat de nieren van mijn hond minder goed zijn gaan werken.
Misschien als aanvulling op de dagen dat je geen vis voert, wel een goede visolie over het eten te doen?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door