Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#2960453
Huette, mijn beauceronteef heeft een nest van 5 puppies. Voor een beauceron bepaald geen groot nest, de kleintjes zijn ruim twee weken oud en groeien als kool. Ze zijn allemaal ruim 2 kilo nu en mollig, op het dikkige af.
Ik voer Huette uiteraard fors meer dan normaal maar omdat het maar 5 pups zijn ben ik beducht op mastitis, zij heeft erg gezwollen melkpakketten vind ik en ik wil dus beslist niet meer voeren dan strikt noodzakelijk is.

Maar ja, ze is wel mager nu en begint serieus mager te worden vind ik. Ik zit op de wip, wel nog weer het rantsoen ophogen of zo blijven voeren en er van uit gaan dat ze het er straks wel weer bij eet, daar ik mastitis veel naarder vind dan een tijdelijk magere teef.

Afbeelding
Door miik
#2960513
Lizzy schreef: Waarom leg je verband tussen veel te eten geven en mastitis? Ik zie die niet?
Als je schraal voert heb je kans dat de melkproduktie terug loopt, en de kans is dan kleiner op mastitis- ik denk dat dat de gedachte gang is.
Door 1eboa
#2960517
mijn teven eten als ze puppies hebben 2x tot 3x zoveel als normaal en nog hebben ze honger. Advies is een paar weken goed voeren en dan weer afbouwen.
gr Boa
Door bas rouge
#2960541
Hoe meer voer er in gaat, hoe hoger de melkproductie....is mijn idee en ze heeft er slechts 5 en die groeien als gekken dus meer melk is beslist niet nodig.
Laatst gewijzigd door bas rouge op vr 18 jul 2014, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2960610
Ahh ik neem wel een lekker vet snoepje voor haar mee zo ;)
Maar ik zou persoonlijk wat honing en geitenmelk toevoegen dat het geheel wat vetter word?
Door 1eboa
#2960613
Eerlijk gezegd snap ik niet wat je precies wilt weten! Als je vindt dat de puppies genoeg groeien en je teefje te mager word en niet meer eten krijgt, dan is dat jouw beslissing. Ik vind dat de groei ten koste van de moederhond gaat, doe het dan maar zo, maar de moederhond moet nog wel een paar weken de puppies zogen. Wat voer je trouwens, voer vlees met wat vet eraan of geeft wat roomboter of rundervet, schapenvet erbij, voor de energie!
Door bas rouge
#2960615
chipjolie schreef: Ahh ik neem wel een lekker vet snoepje voor haar mee zo ;)
Maar ik zou persoonlijk wat honing en geitenmelk toevoegen dat het geheel wat vetter word?
Dat krijgt ze idd. elke ochtend.
Door bas rouge
#2960626
1eboa schreef: Eerlijk gezegd snap ik niet wat je precies wilt weten! Als je vindt dat de puppies genoeg groeien en je teefje te mager word en niet meer eten krijgt, dan is dat jouw beslissing. Ik vind dat de groei ten koste van de moederhond gaat, doe het dan maar zo, maar de moederhond moet nog wel een paar weken de puppies zogen. Wat voer je trouwens, voer vlees met wat vet eraan of geeft wat roomboter of rundervet, schapenvet erbij, voor de energie!
De puppies groeien ontzettend hard, dat mag wel maar zou ook best wat minder mogen. Huette heeft met het kwantum voer dat ik haar geef dus prima en voldoende melk, meer voeren zou, naar mijn idee, vooral gaan naar een nog hogere melkproductie en dat hoeft beslist niet. Ik wil dat wat ik haar meer geef aan voer naar haar eigen lijf gaat en niet naar meer melk. En ik ben dus huiverig dat meer voeren naar meer melk maken toegaat met het risico dat er teveel melk komt, er zijn immers maar 5 pups die nu al bijkans ploffen, waardoor stuwing optreedt met mastitis als gevolg.

Ik hoop dat ik het nu wat duidelijker heb geformuleerd...?

Ik herinner me dit overigens niet van haar eerste nest (7 pups), wel dat ze toen ook veel at en pups prima groeiden maar zij was toen niet mager.

Mijn vraag is eigenlijk of de gedachte, meer voer = meer melk = met weinig pups vergrote kans op mastitis gegrond is. Of dat jullie denken dat ik Huette's hoeveelheid voer rustig ongestraft kan ophogen opdat zij niet verder afvalt.
Laatst gewijzigd door bas rouge op vr 18 jul 2014, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2960628
Daar heb je zeker een punt hoor, dat zie ik met highlight (paard) en haar veulens ook ik kan voeren wat ik wil maar alles gaat naar haar veulens en zelf komt ze geen gram aan, dus het gaat niet perse om hoeveelheid maar om het vet gehalte denk ik
Door bas rouge
#2960630
chipjolie schreef: Daar heb je zeker een punt hoor, dat zie ik met highlight (paard) en haar veulens ook ik kan voeren wat ik wil maar alles gaat naar haar veulens en zelf komt ze geen gram aan, dus het gaat niet perse om hoeveelheid maar om het vet gehalte denk ik
Jij ziet ze vanmiddag.
Ik vind het een rare tegenstelling als je ze samen ziet. 5 stralende mollige pups en een moeder met echt een dun ruggetje met van die klotstieten eronder.
Door Lizzy
#2960644
Het is toch ook niet fijn dat Huette zo mager wordt.... Kun je melk aftappen? Je kunt het zelfs invriezen, moedermelk. En volgens mij is het 6 maanden houdbaar. Wie weet wie je er nog blij mee kunt maken! (heeft geen zin meer voor de colostrum maar echte moedermelk is altijd beter dan die verdomde nepmelk).
Door 1eboa
#2960685
ik geloof zeker niet in meer voer meer melk, de hoeveelheid past zich aan. De ene hond heeft grotere tieten dan de andere, maar dat wil niet zeggen groot geeft veel meer. Ik zou zeker niet gaan afkolven, dan stimuleer je het nog  meer, gewoon de natuur zijn gang laten gaan, maar zeker de teef meer energie geven. Mijn whippetpuppies groeien vanaf 2/3 weken tussen de 50 en 100 gram per dag
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door