Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Cathy
#2960314
Ik wandel bijna dagelijks met nog iemand die 4 border collie,s heeft , ik zelf heb er 2 , de 1 na jongste ( 10 Jaar )van vriendin heeft nu    hepatites , door bloed onderzoek vorige week on denkt , er is ook een echo van de buik gemaakt , alles was opgezet en er zaten vlekjes op de lever .
Geen van onze honden is de laatste jaren ingeent , haar andere honden hebben nergens geen last van , zelf,s die van 16 1/2 jaar niet , mijn 2 honden ook nergens last van .
Hond staat nu op ab en pred en toont niet meer ziek . gele kleur is ook weg , heeft wel nog een dikke buik
Hoe besmettelijk is dit voor de rest van de honden ? kunnen ze het nog krijgen ? of is het gewoon pech dat 1 het heeft opgelopen .
Door Lizzy
#2960317
Hoe is de hepatitis vastgesteld? Waren er verhoogde antilichamen? Mij is het niet duidelijk hoe lang de hond besmettelijk is. Ik lees hier zelfs: http://www.dierenartsvankessel.nl/diens ... /hond.html. "Sommige honden die een infectie doorgemaakt hebben worden chronisch drager en verspreiden het virus via de urine. Het is een zeer resistent virus dat daardoor gemakkelijk in de omgeving kan overleven en waardoor voor overdracht geen direct contact met een besmette hond nodig is".

Was deze hond van haar ook niet gevaccineerd?
Door Cathy
#2960325
Lizzy schreef: Hoe is de hepatitis vastgesteld? Waren er verhoogde antilichamen? Mij is het niet duidelijk hoe lang de hond besmettelijk is. Ik lees hier zelfs: http://www.dierenartsvankessel.nl/diens ... /hond.html. "Sommige honden die een infectie doorgemaakt hebben worden chronisch drager en verspreiden het virus via de urine. Het is een zeer resistent virus dat daardoor gemakkelijk in de omgeving kan overleven en waardoor voor overdracht geen direct contact met een besmette hond nodig is".

Was deze hond van haar ook niet gevaccineerd?
Het is vastgesteld door bloedonderzoek , de da van de echo dacht aan lyme , maar dat onderzoek was vorige week Donderdag , de uitslag van het bloedonderzoek heeft ze nog niet in handen , heb wel gezegd dat ze een uitdraai moet vragen , de hond was de laatste paar jaar niet gevaccineerd .
Door Lizzy
#2960694
Cathy schreef: Het is vastgesteld door bloedonderzoek , de da van de echo dacht aan lyme , maar dat onderzoek was vorige week Donderdag , de uitslag van het bloedonderzoek heeft ze nog niet in handen , heb wel gezegd dat ze een uitdraai moet vragen , de hond was de laatste paar jaar niet gevaccineerd .
Wat ik bedoel is; bij hepatitis zie je verhoogde leverwaardes. Maar dat zegt nog niks over de oorzaak. Ik zou dus benieuwd zijn of de titer voor hepatitis ook daadwerkelijk verhoogd is, of de hond dus recent met dit virus in aanraking is geweest.

Een enting tegen HCC geeft minimaal 3 jaar maar waarschijnlijker 5 tot 7 jaar bescherming. En HCC komt in NL nog nauwelijks voor....
Door Cathy
#2960702
Wij hebben ook onze twijfel Lizzy , tegen 5 uur zouden alle uitslagen via mail verzonden worden , ook van een Professor zijn bevindingen .
Door Cathy
#2960725
Geen van de onderzochte titers is verantwoordelijk voor de ziekteverschijnselen van Spot. De titers die wat hoger zijn komen door voorgaande vaccinaties.





Urine: bloed -, bilirubine +++, eiwitspoor, ph 7.5, rest neg.sg. 1,003
Bloedafname: kanariegeel plasma, ht ruim 0.60
Advies: door voor echo, in beeld brengen lever. Gaan vanmiddag nog naar Garretsen om 15.00 u
Verrichting : 1 - Consult
Verrichting : 1 - Urineonderzoek strip, sg en microscopisch oz
Verrichting : 1 - Bloedafname hond/kat
Gewicht : 20,4 kg
Artikel : 5 st - Mirtazipine tablet
Artikel : 1,1 - Noroclav injectie
Artikel : 1,6 ml - Carporal 50 mg/ml opls. pro inj. 1 ml
Bevinding : BLOED:
ECHO:
algemeen - anamnese : icterus weil enting 2 jaar geleden. kan dode muizen gegeten hebben. af en toe
volgezogen teek.
bevindingen : geen hydrops ascites. iets echogeen buikvet, licht reactief peritoneum. lever is vrij
normaal van grootte, er zijn wat delen
met lichtgrijze stukken, vrij vaag begrensd en niet typisch rond als een massa: past meer bij ontsteking
dan bij tumor maar onderscheid
maken vergt biopten. normale galblaas,. geen verdikte wand, geen galstenen, geen verwijde galgang.
maagwand is wat aan de dikke
kant,. er zit een klont amorf materiaal in de maag, lijkt verplaatsbaar, geen verbinding bewezen met de
wand van de maag. normaal
duodenum, normale dunne darmen. geen echo bewijs voor een pancreatitis. sluit in 30 % van de
gevallen een pancreatitis niet uit.
normale nieren en blaas incl. blaashals. milt is vergroot, is wellicht de structuur die gevoeld is. milt is
net iets donker gemarmerd, kan bij
aiha en bij lyme, geen anamnese van ehrlichia, begin van maligne lymfoom is
weinig waarschijnlijk maar niet helemaal uit te sluiten.
weil blijft in principe ook nog mogelijk.
diagnose : geen specifieke diagnose: afwijkende leverstructuur kan bij hepatitis,
maar tumor is mogelijk. meest opvallend is de milt.
advies / therapie : bloedonderzoek Ht, leuco / diff, lyme titer, bij anemie Coombs.
als er geen aiha is, behandelen als hepatitis en
nadenken over nut/noodzaak biopten bij onvoldoende herstel.


Bepaling Uitslag Ref.waarde Eenheid
HEMATOLOGIE
Hematocriet 0.56 0.42-0.61 L/L
MCV 67.0 63.5-72.9 fL
MCH 1.48 1.37-1.57 fmol
MCHC 22.1 20.5-22.4 mmol/L
Leukocyten 9.4 4.5-14.6 x10^9/L
Lymfocyten 1.8 0.8-4.7 x10^9/L
Monocyten 0.8 0.0-0.9 x10^9/L
Blasten 0.0 <0.0 x10^9/L
Metamyelocyten 0.0 <0.0 x10^9/L
Staafkernigen 0.0 0.0-0.3 x10^9/L
Segmenten 6.7 2.9-11.0 x10^9/L
Eosinofielen 0.1 0.0-1.6 x10^9/L
Basofielen H 0.1 0.0-0.1 x10^9/L
Normoblasten 0 /100 Leukoc@
Opmerking (diff) -
Trombocyten 378 144-603 x10^9/L



LAB UITSLAGEN:
Bepaling Uitslag Ref.waarde Eenheid
OVERIG
anti-CAV IgG: 300 titer
IgM: <30
Anamnese
Icterus, anorexie, koorts, verhoogde leverwaarden,
vlekkerige lever + vergrote milt (echo).
Serologie : bloed
ELISA
Borrelia IgG titer (seru@ 1:80
Lage titer; voor zover ons thans bekend kan op grond
hiervan Borrelia met redelijke zekerheid worden
uitgesloten.
Leptospirose IgG titer (@ 1:80
Leptospirose IgM titer (@ <1:20
negatief
Leptospirose sneltest (s@ negatief
Laatst gewijzigd door Cathy op vr 18 jul 2014, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2961592
Ik vond trouwens dit:

"Dogs that recover from infectious canine hepatitis can shed the virus for up to a year in urine, which makes it very difficult to determine exactly what locations might be contaminated".

Maar om het bovenstaande terug te komen...., ik kan er eerlijk gezegd niks mee. Het is dermate vaag dat de dierenarts niet eens weet wat ie ervan moet maken. Was er nou een biopt van de lever genomen?
Door Lizzy
#2961596
In deze link staat trouwens ook wel meer over symptomen en behandeling.
Door Cathy
#2961618
Dank je wel voor alle informatie  :)

Er wordt sterk gedacht aan een tumor in de milt , een  biopt is nog niet gedaan , ze ziet meer in een nog een echo om te kijken of de milt in omvang is afgenomen door de pred .
Laatst gewijzigd door Cathy op zo 20 jul 2014, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cathy
#2963159
0-12-2003 22-07-2014
Mijn Lief Spottekind,
vandaag ben je vertrokken met een zuchtje wind,
naar waar je familie op je wacht,
Bij mij geboren als pupje, vertrokken met 8 weken en teruggekomen als jonge hond,
Het moest zo wezen,
samen met jou aan mijn zijde had ik niets te vrezen,
Een schapenhond in hart en nieren,
vele uren hebben we met de schapen over de heide en door de bossen lopen zwieren
Door weer en wind, zon, storm, sneeuw en regen,
samen konden we er tege
Wederzijds respect en vertrouwen, zodat we op elkaar konden bouwen.
10 dagen geleden werd je ernstig ziek en kreeg je medicijnen die je konden helpen wellicht,
8 dagen ging het goed en hebben we nog genoten van elkaar, toen is je lijfje gezwicht,
Vannacht sliepen we samen op dezelfde plek en voelde ik af en toe je neusje in mijn nek.
Het is goed vrouwtje, laat me maar gaan alsjeblieft,
Met je koppie op mijn hand, vertrok je naar dat andere land
Tranen vallen op je vacht, maar ik troost me met de gedachte dat je familie op je wacht,
Dat je zal rennen over heide en groene weiden, daar waar schapen zich verspreiden.
Het doet me zoveel verdriet en zeer, maar ik weet eens zien we elkaar weer.
Rust zacht mijn lief klein Spottekind, laat je dragen op de wind
Laatst gewijzigd door Cathy op wo 23 jul 2014, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2963242
Wat vreselijk :'(
Heel veel sterkte voor je vriendin Cathy :-*
Mag ik je vragen of ze uiteindelijk weten waaraan Lief Spottekind is overleden?
Door Cathy
#2963278
Lizzy schreef: Wat vreselijk :'(
Heel veel sterkte voor je vriendin Cathy :-*
Mag ik je vragen of ze uiteindelijk weten waaraan Lief Spottekind is overleden?
Bijna 100% zeker een tumor Lizzy  :'(
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door