Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Martine-Tom
#2960153
Van Tom is vandaag binnen....alles negatief  :D :D :D

Altijd weer fijn om te horen!
Voor het laatst ontwormd toen hij 16 weken was ofzo, hij is nu 4.5 :)
Door Greece
#2960155
Fijn hoor. Ik had mijn, nou ja  van Boy, ook binnen maar deze in vaccinaties/wormen/parasieten gezet. Dacht dat het daar moest? :-\
Door Martine-Tom
#2960161
Lizzy schreef: Gefeliciteerd weer Martine!
Jaaa heel blij, stond op het punt te ontwormen omdat ik lintworm segmenten in zijn vacht zag, zo blij dat ik toch maar heb laten onderzoeken :D
Door Nadia
#2960185
Top :) Ik heb Kain ook een keer als pup ontwormd. Hij heeft toen de deels opgeloste tablet uit gekotst.. Daarna nooit meer ontwormd. Regelmatig ontlasting opgestuurd wanneer ik een vermoeden had en af en toe gewoon tussendoor. Altijd negatief. Kain is inmiddels 5 jaar :)
Door miik
#2960211
Tja...
Als je wormen ziet bij je hond, dan is de kans dus groot op een wormbesmetting... ... en als je dan ontlasting op stuurt van 2 drollen... dan kan het natuurlijk zijn dat er net in die drollen niks wordt uitgescheiden... ...
Ik weet niet of het dan verstandig is om de conclusie te trekken - dus mijn hond heeft geen wormen-....
Door Martine-Tom
#2960215
miik schreef: Tja...
Als je wormen ziet bij je hond, dan is de kans dus groot op een wormbesmetting... ... en als je dan ontlasting op stuurt van 2 drollen... dan kan het natuurlijk zijn dat er net in die drollen niks wordt uitgescheiden... ...
Ik weet niet of het dan verstandig is om de conclusie te trekken - dus mijn hond heeft geen wormen-....
Ergens moet je een grens trekken, voor mij ligt die hier, ik denk en weet dat ik hier verstandig aan doe en het best voor mijn hond zorg.
Zomaar een pil erin mikken omdat hij mogelijk besmet zou kunnen zijn ondanks dat ik zijn poep uitpluis, ondanks dat Het Woud niks vind, ondanks dat zijn klachten die mogelijk op wormen zouden wijzen verdwenen zijn na het uitknijpen van zijn anaalklieren...dat gaat mij tever.
Dan kan je net zo goed preventief gaan ontwormen als je nergens meer op vertrouwd, ik vertrouw op mezelf, op de uitslag, op wat ik zie aan mijn hond en daarmee benik overtuigd dat dit de beste keus is voor hem.
Door miik
#2960255
Ik weet dat je onwijs je best doet, en ik keur het ook niet af dat je deze keus maakt !
Ik vind het onwijs belangrijk dat je iets doet omdat je er zelf 200% achter staat- en niet "omdat andere dat vinden of omdat het zo hoort" !
Alleen we verschillen van mening ;)
Door Greece
#2960275
miik schreef: Tja...
En als je dan ontlasting op stuurt van 2 drollen... dan kan het natuurlijk zijn dat er net in die drollen niks wordt uitgescheiden... ...
Dan zeg jij dus dat geen enkel mestonderzoek betrouwbaar is.
Door miik
#2960299
Rosalie schreef: Dan zeg jij dus dat geen enkel mestonderzoek betrouwbaar is.
Nee, dat zeg ik niet.
Ik weet dat -zeker bij giardia- de uitslagen vals negatief kunnen zijn, omdat niet in elke ontlasting wat uitgescheiden wordt....
Daarom is het advies om van een aantal dagen ! ontlasting te verzamelen !

Van Tom wist ik dat er en wormen waren gezien en dat hij klachten had.... dus ja, als de test dan negatief terug komt zou ik me serieus afvragen of hij misschien vals negatief is.

Als jij een hond hebt die gezond is, die geen klachten heeft, waar niks in de ontlasting is te vinden, en die is negatief- ja, dan zou ik dan ook aannemen. Ik denk dat het belangrijk is om naar het totaal plaatje te kijken.

Daarbij is vals negatief niet hetzelfde als onbetrouwbaar. Vals negatieve uitslagen zie je vaker wanneer de aangeboden ontlasting maar van 1 dag is. Wanneer je de ontlasting veel vaker aanbiedt, of van meerdere dagen heb je een veel grotere kans dat je wormeieren tegenkomt en dus een grotere kans op positief. Dat maakt de test niet slecht of onbetrouwbaar.....

Nogmaals, ik snap Martine haar keuze, zeker omdat Tom erg last heeft van de ontwormingsmedicatie zelf. Dus ook geen kwaad woord over de keuze die ze maakt. Ik denk alleen dat ik het anders had gedaan.
Laatst gewijzigd door miik op do 17 jul 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2960312
Super dat ze toch vrij zijn!

Ik denk trouwens ook wel dat er langer ontlasting verzameld mag worden dan van één poepje. Bij paarden komen veel onderzoekers er ook al van terug, omdat wormen nu eenmaal niet dagelijks naar buiten komen, alleen wanneer de besmetting te hoog is...
Maar wat dan wel wijsheid is durf ik ook niet te zeggen.
Preventief ontwormen ben ik sowieso ook niet voor.
Door Greece
#2960353
@Miik,  dan zouden de tests uitgevoerd door Het Woud vaker vals negatief kunnen zijn omdat er getest wordt met ontlasting  van 1 dag. Terwijl dit lab toch aangeraden wordt omdat deze manier toch als (heel) goed wordt beschouwd.
Door Lil
#2960356
Rosalie schreef: @Miik, dan zouden de tests uitgevoerd door Het Woud vaker vals negatief kunnen zijn omdat er getest wordt met ontlasting van 1 dag. Terwijl dit lab toch aangeraden wordt omdat deze manier toch als (heel) goed wordt beschouwd.
Ik hoor hier altijd dat het woud goed is. Zelf vind ik het duur en stuur het via de da op. Dan moet ik 3 dagen doen. Lekker in de zomer...
Door miik
#2960359
Tja, ik zeg toch ook niet dat het een slechte test is...
Ik zeg alleen dat je naar het totaal plaatje moet kijken. En ik denk dat als je het Wout opbelt met de vraag "ik heb wormen gezien, mijn hond heeft jeuk aan de anus, maar jullie test is negatief..." dan weet ik bijna wel zeker dat ze je vragen om nog een keer ontlasting op te sturen.
Tenminste dat zou de praktijk waar ik heb gewerkt wel doen. En dan niet van 1x ontlasting, maar van meerdere keren.

Maar goed, je hoeft niets te doen met datgene dat ik schrijf, als jij er anders over denkt, mij prima hoor ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2960360
Ik vind het wel opvallend dat er steeds meer geroepen wordt van "het schijnt dat" "je hoort dat" de testen van het woud onbetrouwbaar zijn. Ook op paardenfora. Maar als je dan verder vraagt kent niemand iemand die het daadwerkelijk heeft meegemaakt. En ik geloof best dat er wel eens wat fout kan gaan, maar als het aan de lopende band verkeerde uitslagen zijn door het opsturen, door maar 1 dag mest nemen enz, dan zou je toch bij bosjes dieren moeten hebben die vervolgens een dikke wormbesmetting gaan laten zien? Als een dier echt hoog in de telling zit, dan zie je ook al wel wat aan je dier.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door