Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door S
#2960013
Zo, de eerste stap is gezet: de kippennekken, een halve kilo, liggen in de vriezer. Maar oh oh oh, ik vind het beste een beetje spannend!  ::)
Ik wil onze pup, komende zondag wordt hij 10 weken, voor het eerst BARF proberen te geven (hij heeft het al 1x gehad bij de fokker), om te beginnen alleen in het weekend. Ik ben hier zelf volledig nieuw in, dus heb toch nog enkele vraagjes.

Ik las dat kippennekken een goed begin zijn en dat ze best even plat gemaakt worden. Maar hoeveel moet ik er geven per maaltijd (de hele zak moet natuurlijk wel ontdooid worden)? En moet er verder nog iets bij? En geef ik hem dan die volledige dag de BARF (dus kippennekken), of is dat maar voor 1 maaltijd om te beginnen?

Hij staat al van in het begin op KVV en hij krijgt zeer regelmatig iets om te kluiven; pensstaafjes, rawhide, gedroogd everzwijn, gedroogde zalm... Dus kauwen kan hij al wel met zijn ieniemienie tandjes. Gisteren check-up bij de DA en hij doet het prima, weegt momenteel 7,250 kg.

En hoe weet ik of hij toe is aan iets nieuws ipv de kippennekken, bv. kwartel? En wat zijn de opties na kippennekken qua puppy-BARF?

Excuses voor mijn vragen-bommetje maar ik wil het liefst van de eerste keer goed doen...  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door S
#2960017
Even ter aanvulling een lijstje van het aanbod bij de dichtstbijzijnde B.A.R.F. winkel:
- Eendekarkas
- Eendenekken
- Kalkoennekken
- Kip & rund vermalen    5x200g / 500g / 1000g
- Kip vermalen    5x200g / 500g / 1000g
- Kippenmaagjes:  1000g
- Kippenhartjes:  1000g
- Kippenlevertjes: 1000g
- Kippenbillen: 1000g
- Kippennekken: 1000g / 500g
- Kippennekken gemalen: 1000g
- Kippenkarkas: 1000g
- Kippenvleesbotmix: 1000g
- Konijnenmix (karkas/hart/long): 1000g
- Konijnenkoppen: 1000g
- Kwartels geplukt: te wegen
- Rood mager vermalen 5x200g / 500g / 1000g
- Rund grof vermalen 5x200g / 500g / 1000g
- Pens vermalen 5x200g / 500g / 1000g
- Rund / pens 1000g / 500g
- Rundvlees met rib 5kg
- Vleesmix 1000g / 500g
- Rundshart: 1000g
- Runderhartsblokjes: 500g
- Runderhart vermalen: 1000g
- Runderstoofvlees: 1000g
- Rundsvlees vermalen: 1000g
- Runderstrotten: 1000g
- Runderspiervlees vermalen: 1000g
- Koeiekaak 1000g
- Penslappen: 1000g
- Paardenspiervlees vermalen: 1000g
- Sprot 1000g
- Vette vis mix: 1000g
- Zalmkoppen: zakje : 2 stuks
- Zalmlijven: zakje : 2 stuks
#2960027
Kippennekken zijn idd een goed begin. Ze bestaan uit 50% kraakbeen en 50% vlees. Je zou er vlees of orgaan bij kunnen geven. Wil je KVV blijven voeren of tzt over op BARF?
Als je KVV als hoofdvoer geeft, zijn de verhoudingen minder belangrijk. Ik zou wel adviseren om ietsje meer spiervlees te geven aangezien dat in KVV het duurste ingrediënt is en er vast niet het beste vlees voor gebruikt wordt. Ik geef hier altijd pakketjes met pens, konijnlever-hart-nier en spiervlees (75-75-200gram).

Ik zuo het voorlopig even op kippennekken, kippenbillen, eendennekken, kwartels en sprotjes(let op, als je al vis in je KVV geeft is dit weer af te raden) houden
Daarbij zou ik voor paardenspiervlees gaan en misschien iets van pens. Je kunt kippenlevertjes met kippenhartjes mengen en probeer nog ergens niertjes vandaan te halen.
Gebruikersavatar
Door S
#2960052
Dankjewel!

Voorlopig wil ik in het weekend BARFen en kijken hoe dat bevalt, daarna eventueel over op volledig BARF. Valt ook een beetje te bezien hoe en waar ik alle ingrediënten kan bemachtigen en hoe ik dat ga redden in onze ieniemienie keuken...  :biggrin2:

Mogen kippenbillen en kwartel etc nù al, of pas van zodra dat de kippennekken helemaal goed gaan?

En geef ik er best nu ook al een groentenmixje bij, of nog even achterwege laten en pas doen van zodra we meer BARFen dan KVVen?
#2960060
Ik red het ook in mijn mini-keuken met mini-vriezer, eerder bestelde ik per 4 weken, nu ga ik per 2-3 weken bestellen, minder vriezerstress  ;) Ik weet dat ik 8 kg kwijt kan in mijn vriezer, maar als ik nieuwe pakketjes van orgaan/vlees moet maken, bestel ik dus te veel  ::)
Als ik jou was zou ik wel kijken of je wat meer variatie kan vinden of zorgen dat je KVV geeft zonder kip-rund etc..

Kippenbillen en kwartel zijn prima, kwartel kan wat moeilijk zijn vanwege de wild-smaak. Groente is altijd prima, controleer op http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken even wat voor groente er al in je KVV zitten, dan kun je zelf variatie inbrengen. Hier eet de hond groente gewoon met de pot mee, groentemix lust hij niet. Meestal prak ik gekookte groente door zijn KVV, mengt lekker, anders laat hij het alsnog liggen..
Succes!
Gebruikersavatar
Door S
#2962557
De kippennekjes gingen er heeeeel goed in. 500g doorheen een dag, pfieuw! De laatste keer zelfs met een groentenmixje (was eigenlijk een beetje veel), met courgette, bloemkool, worteltjes en doperwtjes, en alles tot op de bodem leeg gegeten. Wij zijn dus vertrokken!  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door