Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Francoise Zorge
#2958686
Hallo, ik ben nieuw hier op barfplaats.
Even voorstellen: ik ben Francoise en heb drie Noorse Boskatten van 8,5, 8 en 5 jaar oud
alle drie zitten ze nu op KVV
Ik ben begonnen met mijn kat Valentin, 8 jaar en met een voedselallergie
Hij heeft 8 jaar op verschillende brokken gezeten. Steeds probeerde ik weer andere, want hij had dunne ontlasting en krabte hevig. Gelukkig geen wonden
Maar bij elk nieuw voer moet je eerst weer 4-6 weken wachten om te zien of er een verandering is. Zijn laatste brokken waren Specific: zonder kleur, geur en smaakstoffen, zonder gluten, wel met rijst. Vis als eiwitbron. Toch nog steeds dunne ontlasting en krabben.
Als laatste redmiddel ben ik nu overgegaan op vers vlees. Nu eet hij sinds 6 juli  alleen nog KVV: Tinlo's barf met konijn in combinatie met Lotgering kalkoen en haas. Ik weet nog steeds niet waar hij precies allergisch voor is.
Tot mijn zeer grote vreugde draaide hij voor het eerst sinds hele lange tijd een mooi vast drolletje!!!!. Dat is in ieder geval in orde. Wel krabt hij nog steeds.
Mijn eerste vraag: Heeft iemand misschien hetzelfde gehad met zijn kat en hoelang zou het kunnen duren voordat het krabben weg is
Mijn tweede vraag: hij slaapt heel veel, meer dan voorheen. Zou dat kunnen komen door de overgang van brokken naar KVV.
Ik heb hem wel er langzaam aan laten wennen. Eerst twee keer per dag brokken en twee keer rauw. En toen uiteindelijk 4 keer per dag helemaal op rauw.
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee
#2958754
Bedankt voor je reactie.
Graag zou ik nog graag van iemand een reactie krijgen over het feit dat mijn kat zoveel slaapt
Ik lees dat ze juist veel actiever worden als katten rauw vlees krijgen, daarom vind ik het zo vreemd dat hij zoveel slaapt
Door Ruisje
#2958923
Voer je Valentin nog steeds 4x per dag en hoeveel?
Honden en katten die net een vleesmaal achter hun kiezen hebben gaan 'uitbuiken' en dus slapen. Vier keer per dag voor een volwassen kat is best vaak, maar dat is ook 4x uitbuiken... ;)
#2959019
Bedankt voor jullie reacties.
Ik voer Valentin en mijn andere katten inderdaad nog steeds 4 keer per dag ongeveer 1/4 van 140 gram. Vind dat wat moeilijk uit te kienen. Hij is 7 kg.
Is het verstandiger om 2 keer per dag te voeren. Op welke tijden voeren jullie 2 keer per dag. Gaan ze dan niet de hele dag zeuren om eten. Hoe kan ik het beste  terug naar 2 keer per dag?
Door spikkel
#2959192
Na de kittentijd ben ik begonnen met 3x per dag, nu is het 2x per dag. Hier lopen ze nooit te zeuren. Ze gaan na het ontbijt even naar buiten daarna gaan ze slapen. In de loop van de middag gaan ze naar buiten en pas s'avonds komen ze zeuren voor hun eten.
Af en toe krijgen ze wel een kuikentje tussendoor of hun speeltje met een paar brokjes.
Je zou eerst naar 3x per dag voeren kunnen gaan en langzaam naar 2x keer.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2959237
Ik voer ook 2x per dag. Wat helpt is niet op gezette tijden voeren. Dus wel 1x in de ochtend en 1x in de avond maar niet steeds hetzelfde tijdstip, dan raakt het lichaam ook niet zo ingesteld op 'na zoveel uur krijg ik weer voer' en dat voorkomt heel veel gezeur! Hier wisselt de tijd 's ochtends tussen 08:00 en 12:00 en 's avonds tussen 19:00 en 01:00. De link over het eliminatie dieet zou ik zeker opvolgen, is een hele goede methode om een kat met voedselallergie te helpen!
#2959613
Bedankt voor de reacties
Ik denk dat ik in ieder geval naar drie keer per dag ga en misschien daarna dan naar twee keer per dag
Nog een vraagje. Af en toe zit Valentin als hij zit de eten of na het eten, te hoesten. Het lijkt of het dan niet goed zijn keel door gaat. Herkennen jullie dit
Gebruikersavatar
Door koekje
#2959685
Ik heb hier wel eens gehoest meegemaakt, maar dat was niet specifiek na het eten. 1x toen ik kennelhoest in huis had (en beide katten dat om de beurt kregen), 1x een logé met astma en wel eens een haarbal.
Door Martine-Tom
#2959706
Doki heeft het af en toe wel eens, idd door zijn astmatische bronchitis. Freud hoest alleen als er een haarbal dwarszit.
Tom (hond) doet het standaard na het drinken, geen idee waar dat vandaan komt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door