Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Francoise Zorge
#2958824
Hoe denken jullie over elk jaar vaccineren van je katten. Ik lees er wisselende info over. Vaak denken ze dat bepaalde ziekten door elk jaar vaccineren ontstaan.
Ik weet nou zelf niet meer of ik mijn katten nou elk jaar moet vaccineren of niet. Afgelopen jaar heb ik de vaccinatie overgeslagen.
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen/schrijven
Door hannabelgje
#2958829
Ik laat de kittenentingen zetten. Herhaal die na een jaar en houd dan op met enten. Ik heb wel katten die niet buiten komen.
Door Ruisje
#2958832
Toen ik nog katten fokte en ook soms showde liet ik ze elk jaar enten, dat was (en is volgens mij nog steeds) verplicht!
In 2006 is mijn laatste nest geboren en ben naast stoppen met fokken ook gestopt met enten. Alles! Onze katten zijn inmiddels allemaal senioren en een paar zijn de laatste jaren overleden door ouderdom.

Het risico dat ze wat oplopen omdat ik niet ent neem ik voor lief. Persoonlijk denk ik dat mijn katten een grotere kans hebben ziek te worden van een enting dan ziek worden zonder enting.
Door Martine-Tom
#2958837
Kittenenting en booster (Die ik wegens omstandigheden ook niet heb laten zetten) en daarna stop ik ermee.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2958843
Nadat 2 jaar achter elkaar mijn katten echt (dood)ziek zijn geweest na een enting. :-\
Eerste jaar heb ruim 300 eu gekost. word er hier niets meer geent.
Een nieuwe pup evt wel het eerste jaar, maar katten niet meer. Hier komen katten nooit buiten (4 hoog in een flat) ;)
Gebruikersavatar
Door Francoise Zorge
#2958861
Dank jullie voor je reactie. Ik denk er precies hetzelfde over. Bij mij komen ze alleen op balkon. enten lijkt me gevaarlijker dan niet enten.
Als ik een pup of kitten zou hebben, zou ik inderdaad ook de eerste entingen doen en dan niet meer
Door Karma
#2958863
Ik ent de kittenvaccinaties en daarna de booster. Bij hoge uitzondering heeft kiddy dit jaar de ducat gekregen (2 jaar enting) omdat ik binnenkort ga verhuizen en ze krijgt 2 nieuwe kittenvriendjes dus omdat dat veel stress met zich meebrengt en dus verlaging van weerstand heb ik gekozen voor nog 1x de niesziekte vaccinatie. Ik moet nog wat extra viyo in huis halen voor na de verhuizing.
Onze oudste word 16jr nooit ziek en middelste 10jr de oudste gaat wel elk jaar voor een senioren check up (incl bloedonderzoek) en die van 10 gaat volgend jaar ook voor het eerst voor haar senioren check up.
Honden worden wel gevaccineerd mede door hondenschool en overal mee naartoe.
Ik zou wel als je niet zo op de kat let of nog nooit eerder een kat heb gehad aanraden 1x per jaar de kat te laten onderzoeken door de dierenarts
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2959086
Ik ben een twijfelaar ;-)

Niesziekte vind ik voor volwassen kat niet nodig en zie ik als de griepprik bij mensen die ook elk jaar wordt gezet bij risicogroepen. Wanneer ze dat krijgen dan is dat in mijn ogen goed te behandelen.
Onze poes is dus ruim 2 jaar terug voor het laatst geënt in het asiel (ze was toen ruim 5 jaar, nu net 8).
Wel twijfel ik enorm over enting kattenziekte. Daarvan is bekend dat die tenminste 3 jaar werkzaam is en zou eigenlijk dus een keer in de drie jaar moeten. Tegen die tijd lopen we nu aan en vorig jaar zomer zijn er verschillende uitbraken geweest van kattenziekte. In tegenstelling tot niesziekte is kattenziekte vrijwel altijd dodelijk. Ben dus enorm in dubio (want naar da is ook enorme stress en kwestie van kwartier achter op de fiets dus lagere weerstand + zwevende ziektekiemen bij de da)
Door Martine-Tom
#2959094
Moet eens kijken of ik het nog terug kan vinden, in Amerika is een studie gedaan naar kattenziekte, de enting en de werkingsduur van die enting, uitkomst was kittenenting, booster en met 4 jaar nog een keer en daarna waren alle katten die aan de studie meededen levenslang beschermd.

Ik zal vandaag of morgen eens gaan zoeken of ik het nog kan vinden!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2959101
Zou fijn zijn Martine, kan wellicht gedeelte twijfel wegnemen :-)
Al blijft het denk ik lastig in mijn geval.

Wat mij bekend is over Dinky en vaccinaties is:
Geboren op/rond 2-7-2006
Eerste enting op 13-9-2006 met advies herhalen enting na 3 weken (purevax rcp)
Daarna gat (is vanuit asiel toen geplaatst maar niets te vinden over entingen in vaccinatiebewijs)
Enting op 31-1-2012 bij afstand aan asiel (versifel cvr)

Denk dat ik er dus vanuit moet gaan dat ze de herhalingsenting na 3 weken en booster op 1 jaar beide niet heeft gehad.
Door Droppie
#2959162
Wanneer je twijfelt of de enting is aangeslagen, is het ook mogelijk om een titer bepaling te doen. Dan weet je of je moet enten of niet.
Ik twijfel namelijk ook wat wijsheid is, volgend jaar is het 3 jaar geleden dat ze de enting voor de kattenziekte hebben gehad en dan ga ik titeren. Geloof dat de ervaring is dat een enting voor kattenziekte meestal levenslange werking heeft.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2959178
Geloof niet dat mijn da aan titeren doet (dierenziekenhuis Groningen aan de vechtstraat).
Is er een DA in Groningen stad die aan titeren doet bij de kat? Ben namelijk afhankelijk van fiets of OV ;-) Vervoer is dus grote stress maar neem aan dat titer en eventuele vaccinatie in 1 keer gaat? Sta graag open voor opties binnen mijn mogelijkheden :-)
Laatst gewijzigd door dinky89 op di 15 jul 2014, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2959281
Op die lijst is slechts 1 da die voor mij in aanmerking kan komen al is reis op de fiets dan wel 2 keer zo lang als naar 'gewone' da omdat ik hele stad door moet. Heb er dus maar eens een mail uitgegooid ;-) Wie niet vraagt die niet weet.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2959319
Ik heb gehoord/gelezen dat een titerbepaling bij katten niet zo zinvol is. Dat ze eigenlijk altijd een hoge of lage (weet het niet meer) titer hebben.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door