Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#2942270
Was net bij de da voor enting en gelijk even wat gevr, mijn border heeft al tijdje last van dat hij meerdere keren poept (kleine beetjes) nou dacht ik altijd ongeduld,geurtje afzetten,maar het viel mij nu wel erg op dat hij dat wel erg vaak nu doet,op een stukje van 10 min lopen vanochtend wel 4 keer zitten.
Nou is paar weken geleden zijn prostaat al nagekeken en die voelt goed,maar nu dus net bij de da ook even gevoeld en echt slecht voelt het niet maar ook niet helemaal zuiver.
De da legde uit: als je met je vinger voelt in de anus moet je eigenlijk alleen rechtdoor kunnen,dus niet dat het links of rechts wat weker voelt,nou is aan 1 kant iets weker nog niet ernstig maar dat zou wel dat poep gedrag kunnen verklaren,advies castreren,omdat je dan een groot risico uitsluit van een veel grotere en ingewikkeldere operatie


Het kan dus uitdraaien op een hernia perinealis is het nog niet,zag al op google dat oa collie /herder en nog een paar daar wat gevoeliger op zijn,en meestal tussen de 6 en 9 jaar (hij is nu 9)

Dus mijn vraag iemand ervaring hiermee??
Gebruikersavatar
Door JudithA
#2943670
kiara schreef: Was net bij de da voor enting en gelijk even wat gevr, mijn border heeft al tijdje last van dat hij meerdere keren poept (kleine beetjes) nou dacht ik altijd ongeduld,geurtje afzetten,maar het viel mij nu wel erg op dat hij dat wel erg vaak nu doet,op een stukje van 10 min lopen vanochtend wel 4 keer zitten.
Nou is paar weken geleden zijn prostaat al nagekeken en die voelt goed,maar nu dus net bij de da ook even gevoeld en echt slecht voelt het niet maar ook niet helemaal zuiver.
De da legde uit: als je met je vinger voelt in de anus moet je eigenlijk alleen rechtdoor kunnen,dus niet dat het links of rechts wat weker voelt,nou is aan 1 kant iets weker nog niet ernstig maar dat zou wel dat poep gedrag kunnen verklaren,advies castreren,omdat je dan een groot risico uitsluit van een veel grotere en ingewikkeldere operatie


Het kan dus uitdraaien op een hernia perinealis is het nog niet,zag al op google dat oa collie /herder en nog een paar daar wat gevoeliger op zijn,en meestal tussen de 6 en 9 jaar (hij is nu 9)

Dus mijn vraag iemand ervaring hiermee??
Als je hond er echt last van begint te krijgen, zoals meerdere keren en moeilijk of pijnlijk poepen, zou ik het wel overwegen om hem te laten castreren. Vermits het al een oudere hond is, is het minder waarschijnlijk dat de wekere wand zich terug gaat herstellen. Integendeel, bij oudere honden verweekt het vaak nog meer. Dus de kans is groter dat het gaat verergeren.
Ik weet wel wat honden die een hernia perinealis gehad hebben. Vaak zijn het ook honden die vaak opspringen en dan vaak 'vertikaal' staan. Als ze dan tegelijk blaffen enzo dan oefenen ze druk uit op de buikholte en zo hebben ze meer kans dat er ineens een hernia ontstaat.
Ze hebben wel geen pijn als de hernia ontstaat dus het is niet zo'n groot risico om af te wachten, er ontstaat dan enkel een zwelling aan de zijkant van de anus waarin darmen of prostaat in zit. Ze krijgen dan uiteraard wel nog meer problemen met poepen.
Het is wel een grote operatie als de hernia er eenmaal is, dan wordt zowel op de plaats van de hernia geopereerd om de prostaat en de darmen terug op de juist plaats te zetten. En de spieren van de bekkenholte worden dan verstevigd zodat het niet opnieuw kan gebeuren. Daarnaast wordt hij dan alsnog gecastreerd. En tenslotte wordt de buikholte opengemaakt om de zaadleiders aan de buikwand te fixeren zodat de prostaat ook niet meer kan verplaatsen.

Als je een hond hebt die veel opspringt, en hij dekt niet ofzo, of als hij er echt last van heeft, is het misschien het beste om te castreren. Maar als je dat niet ziet zitten of hij heeft er verder geen problemen mee, zou je gewoon kunnen afwachten. Je hebt dan wel kans op een grotere operatie maar verder zijn er niet echt risico's. De anesthesie is misschien iets langer maar als je hond voor de rest in orde is, is dat geen probleem. Het is ook niet zo dat het echt een zware operatie is, het is meer dat het minder comfortabel is voor de hond omdat hij dan op 3 plaatsen een wonde heeft en hechtingen heeft zitten. En de rekening zal natuurlijk een pak hoger zijn.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2943715
JudithA schreef: Als je hond er echt last van begint te krijgen, zoals meerdere keren en moeilijk of pijnlijk poepen, zou ik het wel overwegen om hem te laten castreren. Vermits het al een oudere hond is, is het minder waarschijnlijk dat de wekere wand zich terug gaat herstellen. Integendeel, bij oudere honden verweekt het vaak nog meer. Dus de kans is groter dat het gaat verergeren.
Ik weet wel wat honden die een hernia perinealis gehad hebben. Vaak zijn het ook honden die vaak opspringen en dan vaak 'vertikaal' staan. Als ze dan tegelijk blaffen enzo dan oefenen ze druk uit op de buikholte en zo hebben ze meer kans dat er ineens een hernia ontstaat.
Ze hebben wel geen pijn als de hernia ontstaat dus het is niet zo'n groot risico om af te wachten, er ontstaat dan enkel een zwelling aan de zijkant van de anus waarin darmen of prostaat in zit. Ze krijgen dan uiteraard wel nog meer problemen met poepen.
Het is wel een grote operatie als de hernia er eenmaal is, dan wordt zowel op de plaats van de hernia geopereerd om de prostaat en de darmen terug op de juist plaats te zetten. En de spieren van de bekkenholte worden dan verstevigd zodat het niet opnieuw kan gebeuren. Daarnaast wordt hij dan alsnog gecastreerd. En tenslotte wordt de buikholte opengemaakt om de zaadleiders aan de buikwand te fixeren zodat de prostaat ook niet meer kan verplaatsen.

Als je een hond hebt die veel opspringt, en hij dekt niet ofzo, of als hij er echt last van heeft, is het misschien het beste om te castreren. Maar als je dat niet ziet zitten of hij heeft er verder geen problemen mee, zou je gewoon kunnen afwachten. Je hebt dan wel kans op een grotere operatie maar verder zijn er niet echt risico's. De anesthesie is misschien iets langer maar als je hond voor de rest in orde is, is dat geen probleem. Het is ook niet zo dat het echt een zware operatie is, het is meer dat het minder comfortabel is voor de hond omdat hij dan op 3 plaatsen een wonde heeft en hechtingen heeft zitten. En de rekening zal natuurlijk een pak hoger zijn.
De hond springt niet en dekt ook niet (weet geen eens hoe het moet  :P)
Ik vind het niet erg om te castreren alleen de narcose (pas nog gehad ivm gebits reiniging) en dat duurde vrij lang voor hij weer wakker was terwijl hij maar klein beetje heeft gehad,verder twijfel ik of castreren dit wel verhelpt  :-\ hij heeft nl geen vergrote prostaat
Ben nu kwa voeding weer terug naar wat hij altijd kreeg (was met barf begonnen maar hij vond het niet zo) eet nu weer lotgering daar ging het altijd mee goed,misschien wel door de barf (botpercentage iets te hoog voor hem  :-\)
Dus ja vind het moeilijk wat te doen
Door tt-tjes
#2958818
Wat doe jij hier verder aan? Ik verdenk Balou er ook van. Hij heeft weer moeite met poepen en als hij poept plopt er een hele dikkekeutel uit. Ik ga deze week maar weer eens naar de DA met hem. Maarten Kappen zei een poosje terug dat bij hem de wanden een slapper zijn maar dat hij geen hernia perianalis had. Ik maak me dus ook weer zorgen.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2958982
ik heb hem weer terug gezet op kvv en dat gaat veel beter,as woensdag ga ik weer voor controle bij da dus ben benieuwt hoe het nu is
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2959005
in feite heeft ie nu dus last van een vergrote prostaat en geen hernia(daar zou t op uit kunnen draaien schrijf je)
ik zou aan de gang gaan met pompoenpitolie en zaagbladpalm beide te krijgen bij de tuinen..
Zimba heeft/had ook een vergrote prostaat.. ben deze middelen gaan gebruiken en heeft nu nergens geen last meer van!
Door tt-tjes
#2959186
vanaalst schreef: in feite heeft ie nu dus last van een vergrote prostaat en geen hernia(daar zou t op uit kunnen draaien schrijf je)
ik zou aan de gang gaan met pompoenpitolie en zaagbladpalm beide te krijgen bij de tuinen..
Zimba heeft/had ook een vergrote prostaat.. ben deze middelen gaan gebruiken en heeft nu nergens geen last meer van!
Dat heb ik bij Balou ook maanden gebruikt maar hielp bij hem helemaal niet Ellen. Hij kreeg losse capsules, van elke 2 per dag.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2959212
op zn minst voor Kiara misschien het proberen waard.... de ene zal er beter op reageren dan een ander
jammer dat het niet hielp :-\  zimba doet t er al jaren goed op, gelukkig
Gebruikersavatar
Door kiara
#2959240
vanaalst schreef: in feite heeft ie nu dus last van een vergrote prostaat en geen hernia(daar zou t op uit kunnen draaien schrijf je)
ik zou aan de gang gaan met pompoenpitolie en zaagbladpalm beide te krijgen bij de tuinen..
Zimba heeft/had ook een vergrote prostaat.. ben deze middelen gaan gebruiken en heeft nu nergens geen last meer van!
Nee prostaat is goed
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#2960829
Bij ons in de kliniek wordt de operatie zeer regelmatig en met succes gedaan. Buik gaat bij ons nooit open.
Het is voor de hond na de operatie vooral een irritant gevoel denk ik en de operatie is ook niet enorm belastend.

Honden komen wel regelmatig terug voor de andere kant, als ze het al niet beiderzijds hadden.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door