Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2958953
Onze kleine meid van vijf maanden is aan het wisselen.
Sinds een week heeft ze dubelle hoektanden (tis net zo'n everzwijn).
De melkelementen zitten wel losser maar willen er nog niet hard uit.

We zijn bang dat de blijvende tand niet goed doorkomt op deze manier (staat naar mijn zin al teveel naar binnen).
Ik wil morgen even de da bellen voor overleg maar ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met wisselen...
Dit is mijn eerste hond waarbij het niet vanzelf lijkt te gaan en durf het ook niet té lang af te wachten.
#2958961
Als ze al los zitten worden ze er wel uitgeperst. Ik zou niks doen.

Hier wel eens een hoektand gehad die naar binnen stond en die had daar verder geen achtergebleven melkhoektand voor nodig om zo te gaan staan.
#2959010
Ja, dat snap ik, da's weer snel verdiend.
Maar van onze dame is het de bedoeling dat ze ooit een nestje krijgt, dus zal ze ook op keuring moeten verschijnen en een goed gebit moeten hebben.... Dus wil het , mede hierom en omdat het boven in haar tandvlees lijkt te prikken, ook niet te lang aankijken.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2959041
Kun je aan de onderkant van de melktandjes al iets verkleuring zien?
Dat is namelijk een teken dat ze echt al los komen van binnenuit en was voor mijn DA geen reden om de hoektandjes te verwijderen bij 2 teefjes. (waarvan ze wist dat die ook eventueel voor de fok ingezet zouden worden)
Het ging hier ook om puppers van 5-6 maanden
Door Martine-Tom
#2959080
Tom had er ook 1, die is er uiteindelijk met het eten van pens geloof ik vanzelf uitgekomen met een maand of 6/7. Bij Doki zat er ook in (kat) en die is eruit gehaald toen hij gecastreerd werd omdat ie toen toch al onder narcose was, maar ik denk dat die er ook wel vanzelf uitgevallen was  :)
Beiden hebben aan de stand van de blijvende tand geen gevolgen op lange termijn.
Door inni
#2959225
Berre had 1dubbele hoektand en omwille van zijn, niet gezond zijn, gewacht en toen hij met 10 maand voor een bioptie onder zeil moest is die eruit gehaald. Berre hield er wel een vervorming in de tanden van zijn onderkaak aan over. Tobi had op 6 maand 4 dubbele hoektanden, 3 dagen voor de ingreep is er alsnog 1 uitgegaan maar hij bleek ook nog een dubbel kiesje te hebben, bij hem zijn er dus 4 uitgehaald op 6.5maand. Boy 3.5 maand laat ik voorlopig nog maar flink knagen.
Het zijn maltezers en ik heb me laten vertellen dat het bij kleinere rassen vaker voorkomt.
#2959836
Ik heb vandaag de hoektand linksonder eruit kunnen wippen (wel handig, zo vind je tenminste tandjes :))
Haar blijvende tanden staan wel zover naar binnen dat ze prikken in haar tandvlees boven.
Dus maar veel kauwen en spelletjes met een bal aan een koord die precies tussen de tandjes past, misschien dat ze dan wat naar buiten gaan staan.
Boven zitten de melkelementen nog behoorlijk vast, maar de blijvers zitten wel goed op hun plaats.
Hoop dat het goed komt.
Door Alba
#2960214
Ik zou je aanraden om het niet té lang aan te kijken met die ondertanden. Momenteel zien we in een paar lijnen in het ras vaker problemen met die onderhoektanden in het gehemelte, bij minimaal 1 weet ik dat ze de hoektanden hebben moeten afvijlen.
Als het lukt qua friemelige-pup-rustig-houden, kun je elke dag een paar minuten met lichte druk proberen de hoektanden naar buiten te drukken. Rustige trekspelletjes met een balletje aan een touw die precies tussen de tanden past, kan ook helpen.
En ook als het goedkomt, moet je hier wel rekening mee houden met fokken natuurlijk.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door