Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door renate1985
#2958589
Mijn moeder is gedeeltelijk om qua kvv  :D
Hun kitten, Ginger, heeft op dit moment heel veel last van groeipijn. Weer met mijn moeder over voeding gepraat en vanmiddag gaan we kvv halen.

Ze wil nog wel brokjes erbij blijven geven maar ook qua brokjes is ze nu over op taste of wild.

Nou komt hij hier logeren en onze jongens eten barf.
Van mijn moeder mag hij met de pot van de honden mee eten maar ik heb geen flauw idee van kittens op kvv en eventueel wat barf als hij hier is.

Brokjes staan er onbeperkt en nu wilde ik hem 's ochtends en ' avonds kvv geven. Hij is bijna 14weken en weegt 1650gram. Het is flinke jongen die hard aan het groeien is.

Hoeveel kvv mag hij?
Wat mag ik hem qua barf erbij geven?
Ik heb kipkarkas, konijnkarkas, eendkarkas, zwanenvlees, rundvlees, hertenvlees, orgaan en zalmkarkas en zalmkop.

Van snacks heb ik gedroogde konijnenoren, geelhaar, luchtpijp, eendenpootjes.
Gebruikersavatar
Door NonaQ
#2958650
Kittens mag je gewoon geven zoveel als ze op kunnen, meestal is dat zo'n 8 a 10 procent van hun lichaamsgewicht, dan heb je een beetje een richtlijn waarmee te beginnen. De hoeveelheid is natuurlijker lastiger in te schatten als er ook brokjes blijven staan.

Qua spiervlees kun je gewoon alles geven. Organen alles behalve pens. Beginners vleesbot is kippennek, kwartelkarkas en ik kreeg in mijn topic het advies duifkarkas er nog bij. Kipkarkas en tam konijnkarkas kunnen ze ook vaak al snel eten, dus die kun je proberen, wild konijnkarkas is een stuk harder dus zou ik nog niet proberen. Zalmkarkas, is dat een zalmlijf? Zalmlijf vonden ze hier heel gemakkelijk te eten, dus dat kun je ook al snel proberen, bovendien is vis wat laxerender dan vlees dus dat verteert weer wat gemakkelijker. Eendkarkas is nog te hard, zalmkop ook.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2958671
Groeipijn bij een kat? Echt nog nooit van gehoord. Ik zou terug gaan naar de DA en een andere raadplegen.

Hoeveelheid kvv is in principe onbeperkt. Als leidraad zou je 10% kunnen aanhouden.
Vleesbot zou ik er niet bijvoeren, dat past qua vertering niet zo lekker bij brok. Orgaan zit al ruim voldoende in kvv, dus niet te royaal daarmee. Blijft er spiervlees over, let wel een beetje op de verhoudingen; dat je niet de helft kvv en de helft spiervlees voert. Hij mag al het spiervlees dat hij lust.

De snackjes vind ik niet zo voor de kat. Konijnenoren zouden geschikt zijn, als hij dat eet.
Door renate1985
#2958689
Ik had er ook nog nooit van gehoord maar toch komt het vaker voor bij kittens. Hij heeft gisteren een pijn en ontstekingsremmende prik gehad en tot nu toe gaat het goed. Ik heb wel gezegt tegen mijn moeder dat deze 24uur werkt dus dat hij een terug val kan krijgen.
Hij liep om en om op zijn voorpoten, tempratuur was iets verhoogd maar niet veel, trilde met zijn lijf van pijn.

Dank je wel voor de tips! De kvv vond hij nog niet te eten grrr.
Mijn moeder heeft een rol carnibest voor katten gehaald. Ze blijft het hem wel aanbieden.

Dan ga ik voor hem nog vlees drogen dat vind hij ook heerlijk.
Ik ga hem hier wat spiervlees geven als tussendoortje zodat hij ook went aan rauw. Hopelijk vind hij daarna de kvv wel lekker. Mijn moeder wilde anders de kuipjes van prins proberen om te zien of hij die lust.

Barf laten we achterwegen. Wie weet als hij uiteindelijk zijn kvv wel eet dat ze helemaal over gaat. Tot nu toe krijg ik haar steeds een stapje verder maar dan moet Ginger wel meewerken hahaha.
Door Martine-Tom
#2958691
Als het echt bewezen groeipijn is kijk dan even in de hondenhoek, ik weet dat dan een aangepast dieet voorgeschreven word maar weet zo uit mijn hoofd niet wat dat inhoud (volgens mij vooral heel weinig bot) denk dat je dat voor een kat met groeipijn dan ook zou kunnen doen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door