Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2957771
Overstap van brok naar barf is geslaagd. An sich. Onze honden eten nu sinds drie weken enkel nog vers, en daarvoor aten ze al zo'n anderhalve maand KVV en fabrieksbarf (gemalen worstspul, zoals Haaks, Tinlo, Kivo enz). Ze accepteren nu van alles, na een lussiknie-start van hun kant en een dan-krijg-je-het-morgen-toch-gewoon-weer van mijn kant. Kip, eend, konijn, lam, geit, rund, kwarteltje, het gaat allemaal goed en inmiddels eten ze het erg graag. Ze eten ook probleemloos bot (karkassen, nekken, wervels, vleugels, ribstukjes), groentes, spiervlees, en de meeste organen (onze oudste hond, Pico van 9, doet over sommige organen nog wat moeilijk maar het meeste gaat nu probleemloos schoon op).

Alleen, bij onze jongste hond (Bink van 7 jaar) hebben we nog steeds af en toe dunne ontlasting. Grofweg eenderde van zijn ontlasting is dun. Hij krijgt elke dag evenveel orgaan, dus het is ook niet zo dat hij dunne ontlasting krijgt na een dag met meer orgaan. Ik heb zijn percentage bot al iets verhoogd maar merk niet veel effect. Ik geef hem nu zelfs regelmatig een vrij kaal recreatiebot bij maar ook dat heeft niet altijd een blijvend stoppend effect.

Ik probeer zo veel mogelijk af te wisselen, ze krijgen elke dag van minimaal 2 en eerder 3 diersoorten: ik probeer dan bewust het vleesbot van de ene diersoort, spiervlees van de andere diersoort en orgaan van liefst nog een derde diersoort te geven. Ik heb 2 verschillende groentemixen gemaakt en kan niet echt ontdekken of hij na gebruik van 1 van de 2 meer dunne ontlasting heeft, ik geloof dat dat geen relatie heeft. Ik geef af en toe een eitje (vers van onze kippen, met schaal, het meeste daarvan laten ze liggen maar soms gaan er toch wat stukjes eierschaal netjes mee naar binnen) en heel af en toe een lepeltje lactosevrije yoghurt.


Bink lijkt er zelf verder geen last van te hebben. Zijn vacht, zijn bek / adem, zijn focus bij training, zijn afname van stress-signalen: alles is verbeterd. Kan het zijn dat dit nog steeds ligt aan een gewenning aan de overstap, aan het leren verteren van bot en diverse diersoorten? Of is het zo langzamerhand tijd dat hij dit aan zou moeten kunnen en moet ik iets veranderen aan het dieet of een supplement gaan toevoegen?
#2957863
Als ik het goed begrijp eten je honden nu sinds ca. 2 maanden vers, waarvan de laatste 3 weken zelf samengestelde, ongemalen voeding. Op zich is het niet afwijkend als een hondenlijf na 7 jaar brok na 2 maanden vers nog bezig is met het hieraan wennen. Mijn oudste was 3 jaar toen we overstapten en vóór die tijd kreeg ze al enkele dagen per week vers. Desondanks heeft het meer dan en maand geduurd voor ze weer een normale stoelgang had (de ontlasting was wel goed, maar ze moest aanvankelijk héél vroeg in de ochtend gigantisch nodig en ook deed ze vaak op een dag een paar keuteltjes in plaats van 1-2 maal daags een reguliere drol). Vóór de overstap op volledig vers had ze sind szeer lange tijd ca. eens per 8 dgn. een dag dunne ontlasting, zonder aanwijsbare reden. Na het overstappen hield dit nog 2 maanden aan dus dat léék niet hierdoor te gaan stoppen, maar heeft het na 2 mnd. wél gedaan.. Nóóit meer gehad. Het nog wennen aan de overschakeling kán dus een verklaring zijn voor de diarree die Bink nu regelmatig heeft, maar goed om te bekijken of het mogelijk aan het menu ligt.
Is de diarree sinds hij vers krijgt of is het pas ontstaan toen je zelf bent gaan samenstellen?
Welke percentages geef je?
P.s. Ik zou geen recreatiebot geven met tot doel te stoppen. Een recreatiebot is niet geschikt om te eten, het bot is hiervoor te hard en daardoor onveilig. Als je de indruk hebt dat een hoger botpercentage de ontlasting verbeterd zou ik het percentage vleesbot (karkas) in het menu verder verhogen (mits het niet absurd wordt natuurlijk ;)).
#2957864
Hier hebben we dat ook vaak. Eerst hele harde poep, dan normale en met regelmaat dan nog wat zachts er achteraan. Ik blijf het idee houden dat het als het ware niet mengt binnenin, ook al voeren we elke dag ruim voldoende orgaan, spier of pens bij het vleesbot.

Zolang Oscar er geen last van heeft, laat ik het zo. Het is soms vaker, soms een poos niet. Aangezien jij pas net begonnen bent, kan het ook nog een heel eind beteren, maar dat heeft vaak even tijd nodig.

Het lijkt mij niet uitmaken hoeveel diersoorten je per maaltijd voert (al is variatie prima, maar ik bedoel puur voor de ontlasting). De verhouding vleesbot en overige ingredienten wel. Maar als ik je zo hoor is dat wel prima. De kale recreatiebotten zou ik niet geven. Als je iets met het botpercentage zou willen doen, zou ik dat gewoon in goed verteerbaar vleesbot zoeken en niet in die grote botten (ivm splinters, tanden slopers, verstoppingsgevaar).
#2957885
Ik zou ook geen recreatiebotten gaan voeren. En ik zou je hond gewoon meer tijd geven. Wat je nog kunt proberen is probiotica toevoegen (van een goed merk). En als dat na een paar weken geen oplossing biedt, dan zou je eventueel wat Psyllium Husk kunnen gaan geven. Tijdelijk.
#2957888
Bij mijn hond heeft het zeker een half jaar geduurd voordat er echt goede Barfpoep werd geproduceerd. Hij had ook vaak last van dunne poep, ongeacht wat hij had gegeten. Afgezien van de dunne poep, bleef hij ook nogal schraal. Dat behoort nu eindelijk tot de verleden tijd.
Hij heeft de eerste 3 jaar van zijn leven op brok geleefd.
#2957964
Met deze percentages zou ik de oplossing idd niet zoeken in het wijzigen van de verhoudingen. En aangezien je het orgaan ook verdeeld over de week en er geen ingredienten zijn die reactie oproepen, zou ik er op vertrouwen dat Binks spijsvertering gewoon wat meer tijd nodig heeft om over te schakelen dan die van je andere honden. Hier was dat ook heel verschillend.
#2958266
Zo, vanmorgen had ik wat haast, nu heb ik rustig alles nog eens nagelezen en gezien dat ik nog wat antwoorden schuldig ben.
Parelridder schreef: Is de diarree sinds hij vers krijgt of is het pas ontstaan toen je zelf bent gaan samenstellen?
Hij kreeg bij brok al heel af en toe een diarreeperiode, maar toen was het beduidend minder vaak. De dunne ontlasting is bij zelf samenstellen niet anders dan bij kvv of gemalen barf.

Kaela schreef: Hier hebben we dat ook vaak. Eerst hele harde poep, dan normale en met regelmaat dan nog wat zachts er achteraan. Ik blijf het idee houden dat het als het ware niet mengt binnenin, ook al voeren we elke dag ruim voldoende orgaan, spier of pens bij het vleesbot.
Ja, dat klinkt ook wel bekend: hij kan inderdaad ook wel eens een normale drol leggen en daar dan meteen zachtere 'overheen' leggen...

Lizzy schreef: Ik zou ook geen recreatiebotten gaan voeren. En ik zou je hond gewoon meer tijd geven. Wat je nog kunt proberen is probiotica toevoegen (van een goed merk). En als dat na een paar weken geen oplossing biedt, dan zou je eventueel wat Psyllium Husk kunnen gaan geven. Tijdelijk.
Ik ben totaal niet thuis in de probiotica voor honden... wat is een goed merk, wat raden jullie medebarfers aan? En is er een risico dat als ik daar nu mee begin, ik er ook niet meer afkom omdat zijn darmen die dan nodig gaan blijven hebben? Ik lees dus dat de psyllium husk tijdelijk is, maar is de probiotica dat dan ook? Ik weet nog wel dat onze honden vroeger, toen ik nog een klein Lothlóriennetje was, van mijn vader gistocal kregen maar dat kregen ze ook echt hun hele leven.
#2958638
Gistocal is wat anders dan probiotica. Idd vroeggah werd dat aan pups gegeven  maar hun hele leven lang werd bij ons niet gedaan. Ik dacht dat het als calciumbron werd gegeven.
Als je googeld op probiotica voor honden zie je dat daar veel merken uitkomen. Zelf heb ik alleen ervaring met de (mensen) pro biotica van dr. Vogel. Wel de phytonics ( voor honden) geprobeerd maar dr. Vogel vind ik beter en makkelijk.  Ik haal deze gewoon bij de Etos,  de apotheek en De Tuinen heeft ze ook. En ik hou de kinderdosering aan d.i. een half zakje p.d. dit los ik op in een klein beetje handwarm water en giet ik over het eten.
Je hoeft de probiotica niet zijn hele leven te geven. Je kan het als een kuur doen.
Ik heb nu ook een pup die moeite heeft met het verse en deze geef ik nu al 7 weken probiotica. Nu pas zie ik dat de ontlasting stabieler gaat worden. Ik blijf dus gewoon nog door geven net zolang als nodig is.
#2958644
Ivan heeft ook een heel diarree historie. Veel qua eten geprobeerd en vers was het hem helaas niet. Krijgt nu Renske.

Hem ook meerdere keren probiotica gehad, maar dat gaf bij hem juist een avarechts effect. Ik heb eerst zijn darmen geheeld met l-glutamine en nog tig andere supplementen om hem te ondersteunen (verschillende vitamines waaronder A (herstel slijmvliezen), kokosolie en verteringsenzymen) en pas na een maand ben ik probiotica er bij gaan geven. Het gaat nu heel veel beter met voedingsswitch ( mijn vers overtuiging los moeten laten, heb ik het erg moeilijk mee gehad) en de ondersteuning. Af en toe een terugval wat ik over het algemeen wel duidelijk een oorzaak voor kan vinden, maar ben erg blij hiermee! Op dit moment krijgt hij geen supplementen voor zijn darmen.
#2958674
Dat is heel vervelend Irish.  :(
Maar dan zal je zeker wel onderzoek hebben laten doen? Want je begint toch niet zo maar met l-glutamine en allerlei supplementen daar moet je wel het eea van af weten.
Nu begrijp ik niet uit het verhaal van Lothlorien dat de hond het zo slim heeft. Er wordt wisselend gesproken over diarree en dunne ontlasting en dat ook nog af en toe. Dus vaker dat het goed is dan niet goed. Waarbij ik diarree iets anders vind dan dunne ontlasting. Bij diarree kunnen ze het nmm niet ophouden en spuit het als water eruit. Bij dunne ontlasting heb ik beeld van brij, dus iets ingedikt. Maar goed dat is dus mijn idee. Hopenlijk gaat het beter na een kuur probiotica
#2958719
Ivan is op allerlei manieren binnenste buiten gekeerd ja.
Ivan had ook wisselende ontlasting, maar toch nog wel zeker 2x in de week diarree of brij. En hij was er ook misselijk van wat zorgde dat hij allerlei rare dingen in huis ging eten.
Ivan is (ws) lange tijd verwaarloosd en kwam ik zeer slechte conditie bij mij ruim 4 jaar geleden waardoor hij veel schade aan oa zijn darmen heeft opgelopen.
#2958831
Rosalie schreef:
Nu begrijp ik niet uit het verhaal van Lothlorien dat de hond het zo slim heeft. Er wordt wisselend gesproken over diarree en dunne ontlasting en dat ook nog af en toe. Dus vaker dat het goed is dan niet goed. Waarbij ik diarree iets anders vind dan dunne ontlasting.
Het is bij Bink vooral dunne ontlasting, heel af en toe diarree. Ik heb ook mijn best gedaan om inderdaad zo veel mogelijk 'dunne ontlasting' te gebruiken en de term 'diarree' zo weinig mogelijk ;)
Soms moet hij wel heel nodig, vooral 's morgens, en is het dun, maar hij heeft het eigenlijk nooit totaal niet op kunnen houden.

Rosalie, de probiotica die jij geeft, 'half zakje' vind ik nogal algemeen, staat daar ook een dosering per gewicht op?

Kan het ook helpen als ik iets vaker yoghurt geef? Ik durf dat nu niet te vaak te geven, ongeveer 1x per week krijgt onze kleinste/oudste Pico 1 volle theelepel en Bink krijgt 2 theelepels. Ik geef wel lactosevrije yoghurt.
#2958839
Kaela schreef: Hier hebben we dat ook vaak. Eerst hele harde poep, dan normale en met regelmaat dan nog wat zachts er achteraan. Ik blijf het idee houden dat het als het ware niet mengt binnenin, ook al voeren we elke dag ruim voldoende orgaan, spier of pens bij het vleesbot.

Zolang Oscar er geen last van heeft, laat ik het zo. Het is soms vaker, soms een poos niet. Aangezien jij pas net begonnen bent, kan het ook nog een heel eind beteren, maar dat heeft vaak even tijd nodig.

Het lijkt mij niet uitmaken hoeveel diersoorten je per maaltijd voert (al is variatie prima, maar ik bedoel puur voor de ontlasting). De verhouding vleesbot en overige ingredienten wel. Maar als ik je zo hoor is dat wel prima. De kale recreatiebotten zou ik niet geven. Als je iets met het botpercentage zou willen doen, zou ik dat gewoon in goed verteerbaar vleesbot zoeken en niet in die grote botten (ivm splinters, tanden slopers, verstoppingsgevaar).
Xavi heeft precies hetzelfde; vaak komt er nog even een "flatsje" achteraan  :biggrin2:
Moet trouwens zeggen, als ik pens voer dan heeft hij er eigenlijk nooit last van. Misschien door de goede bacteriën e.d.?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door