Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door roosvrielink
#2958501
Hallo allemaal,


Sinds gisteren hebben wij een kitten ( Muis) van 14 weken die tot nu toe brok en vleesbrokjes kreeg maar die ik over wil zetten op kvv en in een later stadium barf.
Hij weegt ongeveer 1200 gram en mag iets meer dan 30 gram hebben.
Zou hij al een kippenekje kunnen eten/verteren of een stuk haring of sprot?

Aangezien ik eerst wil proberen om hem over te zetten op kvv laat ik hem mee eten met de darf van mijn hond om uit te proberen.
Ik heb begrepen dat er dan niet genoeg taurine voor een kat inzit ne dat je dit bij kan voeden met hart, hoeveel zou ik dan in de week bij moeten geven om te zorgen dat Muis geen gebrek aan voedingstoffen krijgt.
Door hannabelgje
#2958512
Ik zou em eerst overzetten op kvv en als dat prima gaat dan zou ik pas kippennekjes gaan geven. Ik zou wel darf kat gaan geven of een andere kvv voor katten. In hondenkvv zit veel pens en katten hebben dat niet nodig.
Ook vind ik 30 gram wel heel erg weinig. Een kitten van die leeftijd geef ik onbeperkt voer. Die at toen zo'n 200 gram per dag.
Door roosvrielink
#2958546
Hoi Hannabelgje

Bedankt voor je antwoord, ik heb gekeken naar de rekenhulp van Barf vandaar dat ik uitkwam op die 30.
Ik heb geen ervaring met kittens en kvv dus als je zegt onbeperkt dan geef ik dat gewoon en dan tot max 200 gr?
Zonet geprobeerd of ze darf vd hond wil eten en dat is geen probleem, dus brokken per direct de deur uit en op zoek naar kvv.
Heb jij nog goede tips qua merk?
Ik heb darf voor de hond en dat is biologisch, vind herkomst belangrijk.

Gr Roos.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2958640
Darf heeft ook variant voor de kat dus kan je bij dat merk blijven als je wilt.
Daarnaast kan je op voerwijzer.com kijken naar andere merken die je kan filteren op biologisch ;-)
Door roosvrielink
#2958653
bedankt voor je reactie, ik vond hem ook wat klein maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
hiervoor altijd wat oudere asielkatten gehad dus deze kleine krumel bijt de spits af.
fijn dat dit forum voor dit soort vragen er is.
hij mag mij de oren van het hoofd eten hoor.... :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2958664
Ik zou hem ook een kattenkvv geven en onbeperkt. Hij is wat te klein en heeft dus veel en hoogwaardige voeding nodig. De 3% per dag is voor volwassen katten en er zijn er daar ook genoeg van die meer eten.
Het 'probleem' met hondenkvv zit hem niet in de taurine, want dat zit in al het rauwe vlees. De verhoudingen voor een hond zijn toch iets anders. En honden zijn qua eetbehoeftes wat opportunistischer en kunnen makkelijker overleven op 'troep'.
Door roosvrielink
#2958820
Bedankt voor je antwoord en het verplaatsen Koekje, ik ga op zoek naar kvv voor katten.
Nog wel even een vraagje over het onbeperkt, heb hem vandaag 3x vlees gevoerd, toch wel elke keer zo'n  50 gram en nog een sprot tussendoor.
Hij lijkt op knappen te staan zo dik is zijn buik.....omdat hij dit niet gewend is moet je dit dan niet een beetje opbouwen?
En is onbeperkt echt onbeperkt......want elke keer dat ik hem eten geef valt hij er wel op aan.
En tot welke leeftijd ongeveer voer je dan onbeperkt?

alvast dank!
Door Ruisje
#2958821
Hij heeft blijkbaar honger gehad daarvoor dat hij zo blijft aanvallen. ;) Misschien kun je nog een voermoment inlassen zodat het nog meer wordt verdeeld.

edit: je kunt onbeperkt blijven geven totdat hij in de breedte gaat groeien of als je merkt dat hij langer over een portie gaat doen.
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 14 jul 2014, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2958822
Je zou het kunnen verdelen over vier keer als je daar tijd voor hebt. Ik heb in het verleden bibi kat, darf kat en haaksbarf kat gevoerd. Ik vond darf heel erg prettig om te vieren. Onbeperkt is normaal echt onbeperkt. Die 200 was maar een voorbeeld van wat mijn kitten at op een gemiddelde dag.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door