Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2958088
Een vraag voor de hond van een goede vriendin. Even de feiten op een rij:
Teef woont in Duitsland en krijgt haar hele leven al alle smaken Duck te eten
Vorig jaar, op ruim 7 jarige leeftijd, is een wat later bleek kwaardaardige mammatumor weggehaald
Het bloedonderzoek wat van te voren gedaan werd gaf alleen goede waardes aan.

Een half jaar na de operatie begon de teef jeuk aan haar neusrug te krijgen en het werd kaal daar
Ze begon veel te drinken en veel te plassen
De haargroei is verder ook wat vreemd, lange plukken haar in haar nek.

Mijn vriendin is naar de DA geweest en er zijn onderzoeken gedaan.
De longen zijn in orde
Het calciumgehalte is te hoog, 3,8, bij het vorige onderzoek was dat 2,7
TSH is te hoog en T4 te laag

Hierbij is dus waarschijnlijk dat de schildklier te traag werkt.
Maar wat is het verband met het te hoge calcium-gehalte? Of is er geen verband en heeft de teef zowel last van haar schildklier als van de bijschildklieren?
Kan er verband zijn met het voer? Kennelijk heeft Duck nu meer calcium toegevoegd, de ontlasting was ook harder dan eerst.

Graag jullie mening en ideeen, zodat ze het volgende bezoek aan de DA wat meer  beslagen ten ijs komt.
Haar hond is haar alles en ze is erg ongerust, natuurlijk.
#2958539
Een te hoog calciumgehalte in het bloed heeft allereerst echt niks maar dan ook niks te maken met een te hoog calciumgehalte in de voeding. Een te hoog calciumgehalte bij bloedanalyse kan helaas duiden op diverse ziektes zoals de ziekte van Addison. En het kan duiden op een te actieve bijschildklier. En heel erg helaas kan een te hoog calcium gehalte in het bloed ook wijzen op een tumor ergens in het lichaam....
#2958594
Dank je Lizzy,
Ik had op BP inderdaad al gevonden dat voer en calciumgehalte in het bloed niks met elkaar te maken hebben, maar de DA gaf haar het advies iets anders te gaan voeren en dan opnieuw het calciumgehalte te onderzoeken. Vandaar dat ik het voor de zekerheid toch even vroeg.
Je schrijft een tumor ergens in het lichaam, dus niet speciaal in de bijschildklier, bedoel je dat? Daar moet ik niet aan denken!
Maar die twee problemen hebben dus niks met elkaar te maken, hoog calciumgehalte en trage schildklier? Dus dan zijn er twee problemen die opgelost moeten worden en het gekke is dat de bloedwaarden snel slecht geworden zijn, ook al niet zo'n goed teken ben ik bang.
#2958613
Bosliefje schreef: Dank je Lizzy,
Ik had op BP inderdaad al gevonden dat voer en calciumgehalte in het bloed niks met elkaar te maken hebben, maar de DA gaf haar het advies iets anders te gaan voeren en dan opnieuw het calciumgehalte te onderzoeken. Vandaar dat ik het voor de zekerheid toch even vroeg.
Je schrijft een tumor ergens in het lichaam, dus niet speciaal in de bijschildklier, bedoel je dat? Daar moet ik niet aan denken!
Maar die twee problemen hebben dus niks met elkaar te maken, hoog calciumgehalte en trage schildklier? Dus dan zijn er twee problemen die opgelost moeten worden en het gekke is dat de bloedwaarden snel slecht geworden zijn, ook al niet zo'n goed teken ben ik bang.
Dat er én schildklierklachten en verhoogd calcium is, is een veeg teken. Het zijn wel 2 verschillende dingen, maar ze kunnen goed in directe verbinding staan.  :-\
#2958626
Bosliefje schreef: Dank je Lizzy,
Ik had op BP inderdaad al gevonden dat voer en calciumgehalte in het bloed niks met elkaar te maken hebben, maar de DA gaf haar het advies iets anders te gaan voeren en dan opnieuw het calciumgehalte te onderzoeken. Vandaar dat ik het voor de zekerheid toch even vroeg.
Je schrijft een tumor ergens in het lichaam, dus niet speciaal in de bijschildklier, bedoel je dat? Daar moet ik niet aan denken!
Maar die twee problemen hebben dus niks met elkaar te maken, hoog calciumgehalte en trage schildklier? Dus dan zijn er twee problemen die opgelost moeten worden en het gekke is dat de bloedwaarden snel slecht geworden zijn, ook al niet zo'n goed teken ben ik bang.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde....
#2958933
Nu bleek er ook nog een blaasontsteking bij te zijn gekomen waarvoor ze nu medicijnen krijgt. Ook voor de schildkier is ze nu op de medicijnen.
Op de echo die vandaag nog gedaan is waren geen tumoren in de hals te zien, dus hopelijk zijn de bijschildklieren wat dat betreft in orde.  En de buik zag er goed uit op de blaas na, waar dus een ontsteking zit.
Dank jullie voor de antwoorden en we hopen op een goede afloop.
#2969314
Helaas, het is om te huilen, maar er is met een heel uitgebreid bloedonderzoek aangetoond dat er metastasen gevormd zijn. Dat de tumor in de bijschildklier zit is niet waarschijnlijk, omdat het parat-hormoon dat door de bijschildklieren gemaakt wordt eerder laag is dan hoog. Er gaat vandaag nog gekeken worden of er ergens een tumor gevonden kan worden.
Dit alles staat los van de schildklierproblemen (waarschijnlijk).

Helaas heeft Lizzy gelijk gehad.
#2980033
Er zijn tumoren gevonden van het type adeno-carcinoom.
Niks aan te doen, niet operabel. Alleen proberen de productie van calcium door de tumoren te verlagen en zo de tijd die nog rest zo aangenaam mogelijk te laten zijn.

Maar de eigenaar heeft nu haar hoop gevestigd op de Horvi-therapie.
http://www.polar-chat.de/wiki/Horvi-Therapie
Een therapie waarbij 10 weken lang dagelijks enzymen van slange-padden-spinnen-schorpioenen en salamandergif wordt ingespoten. Er zijn hoopvolle berichten over en de eigenaar gaat ervan uit: baat het niet, schaden kan het ook niet veel.

Heeft iemand  daar ervaring mee? De productie van het middel schijnt in Nederland plaats te vinden.
#2980040
Bosliefje schreef: Helaas, het is om te huilen, maar er is met een heel uitgebreid bloedonderzoek aangetoond dat er metastasen gevormd zijn. Dat de tumor in de bijschildklier zit is niet waarschijnlijk, omdat het parat-hormoon dat door de bijschildklieren gemaakt wordt eerder laag is dan hoog. Er gaat vandaag nog gekeken worden of er ergens een tumor gevonden kan worden.
Dit alles staat los van de schildklierproblemen (waarschijnlijk).

Helaas heeft Lizzy gelijk gehad.
Ik zie deze nu pas. Gatver, ik heb in zulke situaties veel liever ongelijk :'(
Ik heb geen ervaring met de therapie die je hier noemt. Ik hoop dat het wat doet!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door