Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Gizmo
#2958592
Vorige week ging ik met Gizmo naar de dierenarts. Ze heeft wat last van jeuk en de dierenarts wilde me meteen al ander voer (brokken) meegeven, omdat het volgens haar daar aan lag. Ook zei ze dat de anaalklieren even uitgeknepen moesten worden want ze ging wel erg vaak zitten. Dat had ze 6 weken geleden al gedaan, en Gizmo zit gewoon veel. Dus ik vertelde dat ik geen brokken wil en de anaalklieren ook nog niet uitgeknepen hoefden te worden. Omdat ik zo ‘opstandig’ ofzo klonk vroeg ze aan mij: “jij leeft zeker heel bewust?”

Later die week was ik met mijn nichtje bij de dierenwinkel en die zat bij de visjes te kijken. Er kwam zo’n medewerker aan en die begon over een vissenkom. Hij had het erover dat het in Duitsland is verboden, maar dat het niet zielig is voor de visjes, ze kunnen genoeg zuurstof krijgen etc. (Ik heb in het verleden ook een kom gehad ik geloofde toentertijd de dierenwinkels ook op hun woord. Totdat je eens op internet gaat lezen… Daarom is het bijna een sport voor mij geworden om eerst alles op internet op te zoeken voordat ik wat koop.) Toen ik bij de kassa stond werd mij gevraagd wat ik m’n hond voer. Ik zei: vers vlees. Daar werd geeneens op ingegaan en er werd meteen gevraagd of ik het huismerk van hun al kende (brokken).

Nouja en op dit forum lees ik ook wel genoeg verhalen van adviezen van dierenartsen en dierenwinkels over entingen, voer, medicijnen etc… Dus ik zit me al een paar dagen af te vragen:

Wat is dat toch? Dat advies van dierenartsen en dierenwinkels. Als je een dierenarts of verkoper word dan neem ik aan dat je heel erg van dieren houd. Dan begrijp ik niet dat ze zulk advies geven. Is dat nou echt alleen maar om het geld verdienen? Of zijn ze heilig overtuigd van hun eigen gelijk? Of hebben ze zich nog nooit in andere ideeën verdiept? (Of denken wij op dit forum nou gewoon gek? Haha!) Ik wilde laatst een sollicitatiebrief naar een dierenwinkel sturen, maar later zat ik te denken ik dat ze me toch nooit zouden aannemen, omdat ik toch heel ander advies zou geven…

P.s. ik heb het hier zeker niet over alle dierenartsen en dierenwinkels, er zullen er ook heus wel zijn die echt goed en eerlijk advies geven!
(Alleen die ben ik helaas nog niet tegengekomen).

Ben erg benieuwd naar jullie ideeën hierover!  ::)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2958596
It's all about the money..

Hier hebben we een dsz die brok-voerders doodleuk haaskarkas en zalmkoppen verkoopt, want dan hebben ze lekker wat te kluiven. :-X Puur verkoop-gericht.

Da, het gros, hebben weinig tot geen verstand van vers voeren. Ze worden gesponsord door grote brok-fabrikanten dus hebben er ook geen belang bij om vers te promoten. Gelukkig komen er wel steeds meer pro-verse da's.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2958603
Ik denk dat het aan veel factoren ligt. Waarbij geld vaak wel een grote motivator of beperker is.

Maar vergis je niet in dat houden van. Als je niet beter weet, dan kun je de slechtste adviezen met de beste bedoelingen geven. Het is zó ontzettend verankerd dat een hond brokjes eet, dat je hem elk jaar ent, dat je 4 keer per jaar ontwormd, dat je elke maand een pipetje tegen de vlooien geeft. Voor mensen die nog nooit van vers vlees gehoord hebben, is al die dingen doen het ultieme houden van! Zo gaan de reclames toch ook: als je van je hond houdt, ontworm hem dan 4 keer per jaar met ....
En vergis je ook niet in de onwetendheid. Vers vlees raakt steeds bekender, maar er zijn nog zo veel mensen die er nog nooit van gehoord hebben. En als ik soms lees wat mensen voeren onder de noemer BARF, dan betwijfel ik soms wel of het gros niet gewoon beter brokjes kan blijven voeren. En dan durf ik in ieder geval heel stellig te zeggen dat als een dierenwinkel of arts er geen verstand van heeft, ze zich er ook niet mee moeten bemoeien.

Uiteindelijk is een dierenwinkel gewoon een winkel. Als het echt om de dieren ging, dan zaten er geen hamsters, muizen, konijnen en cavia's in glazen bakjes die verkocht worden met de kleinste en ongeschikste hokjes. Dan zaten er geen vogels in kleine kooitjes onder tl-licht, ook weer verkocht met kooitjes waar ze amper in passen. Persoonlijk zou ik dat graag eerst veranderd zien, dat gaat me altijd zo aan het hart.
Door inge58
#2958606
Even off topic; ik had hier van de week iemand die zijn hond het allerbeste voer geeft,Royal Canin speciaal voor dat ras.
Toen ik vroeg of hij dan nooit vers vlees kreeg antwoorde de mevrouw: " jawel hoor, hij krijgt iedere dag een stukje van ons gebraden vlees en anders een paar plakjes boterhamworst"  :o
Dit op advies van de fokker.  :-\
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2958608
Vooropgesteld, die mensen zullen in de basis best van dieren houden, anders stonden ze daar idd niet.

Maar bij DSZ is het vaak hogeraf wat bepaald wat er verkocht wordt en zul je dat als medewerker gewoon moeten verkopen. En de beschikbare opleidingen voor mensen die in deze branche werkzaam zijn zijn ook standaard. Je voert brok en je ontwormd 4x per jaar en als ze je daar ook voorkauwen dat een vis het prima doet in een ronde kom dan neem je dat ook gewoon aan, tenslotte zal de leraar het wel weten. Daarbij zijn er nog heel veel mensen die overtuigd zijn dat brok en vaak ontwormen en vooral veel vaccineren heel goed is voor je dier. Dat als je dat allemaal doet dat je dan een goede eigenaar bent. Dan kun je zeggen...kijk verder dan je neus lang is, maar als je de DA's (lees: medische wereld) al achter je hebt staan wat betreft voeradviezen en ontworm en vaccineerdingetjes dan ben je al een heel end...tenslotte hebben die mensen ervoor gestudeerd. En zolang woef of miauw het in de ogen van de eigenaar het prima doet is er geen reden om af te wijken van wat normaal is.

De meeste mensen hier hebben ook eerst altijd brok gevoerd en zijn pas toen er problemen kwamen verder gaan kijken. Maar voor de meesten geldt dat er eerder ook braaf jaarlijkst gevaccineerd werd en regelmatig ontwormd en er brokken gevoerd werden, gewoon, omdat het als zo normaal gezien wordt. En sommige mensen krijgen problemen en zoeken verder en andere zoeken verder in de zin van ander merk brokkie en/of vinden de maandelijkse predspuit een oplossing.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2958614
Ach ja, ik gaf onze hond vroeger ook brokken en prees het merk bij iedereen aan die vroeg wat ik voerde. En echt niet omdat ik niet van dieren hield, maar gewoon omdat ik dacht dat ik het beste voor hem in huis haalde.

Tel daarbij op dat een winkel of arts ook zijn hoofd boven water moet houden en ook nog mee moet gaan met de vraag van zijn klant. Die klant wil iets heel makkelijks en hoort overal dat brokjes zo gezond zijn. Je hoeft er nooit bij na te denken, je hond ziet er goed uit en je dierenarts doet de rest. Dan kan je als winkel denk ik ook het risico niet lopen dat je klant naar de concurrent gaat omdat jij zo'n rare snuiter bent die zegt dat je vers vlees moet voeren en niet moet inenten.
De wereld is een markt van vraag en aanbod. Naar brokken en andere gevoelens van veiligheid is nou eenmaal heel veel vraag.
Gebruikersavatar
Door Corine1981
#2958621
Ik wist vroeger ook niet beter.
Tot ik met mijn ex een dierenwinkel begon (omdat ik wél gek ben op dieren en we iets wilden ondernemen en je helaas eigenlijk, verder geen diploma's nodig hebt daarvoor)...

Anyway, via die, overigens malafide, franchise organisatie werden we verplicht O.rijen en A.cana te verkopen en hebben we seminars gekregen over voeding. Dit vond ik zo interessant dat ik me er meer en meer in ben gaan verdiepen en na een jaartje ondernemen drie grote vriezers met vers voer (ook veel barf) had staan.
En het liep als een tiet, doordat mensen toch vaak zochten naar iets anders, we een begrijpelijk en overtuigend verhaal hadden en er zelf achter stonden met twee glanzende gezonde winkel honden als voorbeeld :)

En de mensen die niet gelijk vers wilden voeren waren al gebaat bij de granen vrije brokken die we ruim gesorteerd hadden, met mondjesmaat RC ernaast voor de herkenning, maar mèn wat was die brok vaak op ;)

Gelukkig komen er wel steeds meer goede adviezen, al zijn ze bij mijn nieuwe dierenarts ook nog niet zo ver...
Gebruikersavatar
Door chipjolie
#2958628
met mijn voorgangers eens.. de meesten weten niet beter en zijn er heilig van overtuigd dat wat zij voeren (dan wel aanprijzen) het beste is...  toen ik nog brok voerde zag ik echt niet in dat mijn hond het ooit beter zou doen op ander voer..  dat hij grote hopen stink stront had hoorde er toch gewoon bij? en een stinkbek, wat gelige tanden tsja dat is nou eenmaal zo bij een hond.. toch??.... tot ik over stapte.. bij mij dus geen echte problemen maar toch heeel veel verschil na overstappen :)
het zit er zó ingestampt bij mensen.. net als voeding voor de mens zelf natuurlijk want stel je voor dat je de schijf van 5 niet aanhoud ;)  en de meesten hier weten ook wel dat dat niet helemaal zuiver is..
Door kakocavi
#2958635
Ik begrijp niet helemaal wat er mis met de reactie van je dierenarts. Die heeft nu eenmaal brokken tegen jeuk staan, en biedt die dus aan. En accepteert het als jij die afwijst.

Dierenwinkeleigenaren hebben vaak weinig verstand van wat ze verkopen, ook niet van de dieren zelf. Je hoeft ook geen dierspecifieke kennis te hebben als je een dierenwinkel op wilt starten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2958639
Vergeet ook niet de huidige kracht van internet dat nog niet zo heel lang bestaat ;-)
Dierenartsen hebben het daar nog wel eens moeilijk mee wanneer de klant goed geïnformeerd is en niet meer alles klakkeloos aannemen.
Maar er zal ook altijd groep blijven die geen tijd/zin heeft om zich verder te verdiepen dan de adviezen van de dierenarts/dsz. En eerlijk is eerlijk, voor een goed barfmenu zal je zeker in het begin veel tijd kwijt zijn ;-)
Door judith1967
#2958649
Hier zit een Dw,de eigenaar heeft bij de bouwmarkt gewerkt.
Ik vroeg hem de laatste keer of hij ook aan kilo pakken runderspiervlees kon komen.
Begon hij jaa ik heb Duck,Prins en nog wat merken noemde hij op.Dus ik zeg das kvv en dat voer ik niet
Dus ooh wat voer jij dan?
Nou ik doe zelf samenstellen,vlees,vis,bot,orgaan en toen ik het woord orgaan noemde zei hij orgaan dat heeft een hond helemaal niet nodig,gaat aan de voorkant erin en aan de achterkant er zo weer uit.Heeft een hond dus niet nodg,niet voeren!
En ik kan het weten want ik volg regelmatig bijscholingscurssen :-X

Nou ik heb netjes het gesprek afgemaakt met daar verschillen onze meningen  dan over!!
Sorry hoor maar van zo iemand zakt mijn broek dus af!!!!! >:( >:(
Door smulpaap
#2958678
Ooh als blikken konden doden ,dan hadden ze mij twee keer vermoord
Een keer bij Ranzijn waar ik mijn mond niet kon houden toen ik hoorde dat er ""speelgoed "" voor een pup werd geadviseert
En een keer in een d.w waar men van die heerlijke gerookte botten adviseerde
Door kakocavi
#2958724
smulpaap schreef: Ooh als blikken konden doden ,dan hadden ze mij twee keer vermoord
Een keer bij Ranzijn waar ik mijn mond niet kon houden toen ik hoorde dat er ""speelgoed "" voor een pup werd geadviseert
En een keer in een d.w waar men van die heerlijke gerookte botten adviseerde
Wat is er niet goed aan speelgoed voor een puppy, als ik vragen mag?
Door Ruisje
#2958731
Ik bezoek alleen de dierenafdeling van de boerenbond voor de houtkorrels in de kattenbakken. Als er iets met onze dieren is ga ik uiteraard naar de DA - de speciale brokken vliegen daar over de toonbank. Twee keer heeft hij mij bij een aandoening van de katten brokken geadviseerd, die ik vriendelijk doch zeer duidelijk heb afgeslagen. Ik denk dat ik in zijn lijstje "eigenwijze klanten" sta. :biggrin2:
De pharmaceutische- en voedingsindustrie zijn de werkelijke machthebbers in de wereld. Om niet slechts een pion van deze industrie te zijn moet je eigenwijs en sterk in je schoenen staan.
Gebruikersavatar
Door Sher
#2958747
kakocavi schreef: Wat is er niet goed aan speelgoed voor een puppy, als ik vragen mag?
Dat snap ik ook niet, mijn volwassen hondjes hebben ook een hele voorraad.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door