Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Karma
#2957945
Hallo allemaal,
Ik heb laatst gehoord dat de fosfor veel te hoog is voor katten in kvv. Dit leid tot verschrompeling van de nieren en daardoor te vroeg overlijden.
Ik ben juist gaan kvv'en omdat ik niet zo heel veel weet van samenstellen en wat veel waarin zit. Ik schrok uiteraard van dit bericht en wilde dit gaan bekijken/uitrekenen maar het voer wat ik nu geef heeft dat nergens op de site staan. Ik geef de kvv van bibi zowel de beef als de natuurmix voor katten maar nergens staat de hoeveelheid fosfor. En hoe bereken je het tot droge stof dus moet je kijken naar de procenten of moet je het omrekenen tot grammen? En is dit idd meer dan in de gemiddelde brok
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik wil haar eigenlijk niet terug op brok zetten want ze verstopte hier continu op terwijl ze voldoende dronk.
Dus ook gelijk de vraag hoe oud zijn jullie katten en hoelang staan ze al op kvv?
Door Martine-Tom
#2957952
Met berekenen kan ik je niet helpen, maar mijn katten zijn nu ruim 2 en staan vanaf dat ze hier zijn (16 en 8 weken) op kvv. Mijn zwarte monster heeft onlangs nog een bloedtest gehad en alle waardes waren perfect.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2958011
Ik kan je er ook niet direct mee helpen, maar waarom zou er teveel fosfor in zitten? Is toch gewoon gemalen vlees (en orgaan en vleesbot)?
Ik voer geen kvv, alleen een enkele keer soms als afwisseling op de barfhap. Ik ben begonnen met volledig uitsluitend rauw voeren toen ze een baby van 2 maanden en jonge poes van een jaar waren. Ot en Sien zijn nu 7 en 8.
Door Karma
#2958149
Omdat in vlees veel fosfor zit, bij mensen word hier ook voor gewaarschuwd niet teveel vlees te eten. De theorie is ook dat katten >4jr hier last van gaan krijgen
Door K&D
#2958151
Uhm... als niet kattenhouder weet zelfs ik dat een kat(achtige) een vleeseter pur sang is. Het zou dus betekenen dat hun natuurlijke dieet van muizen, vogels, konijnen en dergelijke niet goed voor ze is?
Door Martine-Tom
#2958155
Karma schreef: Omdat in vlees veel fosfor zit, bij mensen word hier ook voor gewaarschuwd niet teveel vlees te eten. De theorie is ook dat katten >4jr hier last van gaan krijgen
Volgens mij is dat weer zo'n brokkenmaffia verhaal.
Als het zo zou zijn zouden alle katten van ouder dan 4 hier op BP massaal om moeten kappen van nierfalen...en het is eerder andersom dat katten met nierklachten opknappen van vers.
Door Ruisje
#2958159
Karma schreef: Omdat in vlees veel fosfor zit, bij mensen word hier ook voor gewaarschuwd niet teveel vlees te eten. De theorie is ook dat katten >4jr hier last van gaan krijgen
Vraag me af van wie die theorie is ???
Katten zijn carnivoren, 100% vleeseters. Wij niet!!!
In de juiste verhouding zorgt bot voor een ideale balans calcium/fosfor die een kat in goede gezondheid houdt. Ook de nieren van de kat!
Door Karma
#2958169
Wilde katten worden ook niet zo oud als onze huiskatten. Verder weet je ook niet welke organen in kvv worden verwerkt en welk kwaliteit spiervlees en verhoudingen.. Ik vind het ook zeer kwalijk dat bibi geen verhouding ca/p en of procenten op hun producter vermeld.. Ik weet nu dus niet wat mijn kat krijgt
Door Martine-Tom
#2958173
Karma schreef: Wilde katten worden ook niet zo oud als onze huiskatten. Verder weet je ook niet welke organen in kvv worden verwerkt en welk kwaliteit spiervlees en verhoudingen.. Ik vind het ook zeer kwalijk dat bibi geen verhouding ca/p en of procenten op hun producter vermeld.. Ik weet nu dus niet wat mijn kat krijgt
ALs je dat zeker wil weten moet je gaan barfen. KVV moet je er altijd maar op vertrouwen dat erin zit wat ze zeggen.
ZOmaar vraagje, naar een lezing van Esther Plantinga geweest toevallig?

Als je er zo onzeker in bent moet je het gewoon niet doen, heel simpel. Zoek je een ander merkje die wel vermeld wat je wil weten of je gaat weer op brok/blik over waar de verhoudingen ook vermeld staan.
Of je relaxed een beetje en gaat hier rondlezen en ziet dan alle katten van 4 jaar en ouder die het prima doen, ga dan eens lezen op ander fora waar brokjes katten rondlopen en zie hoeveel nierpatienten daar zijn en trek je eigen conclusies.
Door Karma
#2958180
Een collega is inderdaad naar een lezing geweest weet alleen niet van wie ik krijg de handout binnenkort zelf.
Ik was altijd zeer relaxed onder het kvv'en en het was voor mijn kat echt de oplossing omdat ze iedere x stopte met eten door vermoedelijk verstopping (zenuwtrauma lang verhaal)
Maar ik zou mijzelf nooit maar dan ook nooit vergeven als ze voor haar 5e jaar nierinsufficientie oploopt dus als iemand nog artikelen weet over te hoog of laag fosfor enz ik ben er niet zo heel happerig op om haar terug te zetten op brok maar ben heel hard gaan twijfelen nu.
Dus vandaar dat ik ook in dit topic vroeg hoe oud jullie katten nu zijn op kvv en idd hoelang ze het al krijgen
Door Martine-Tom
#2958198
Karma schreef: Een collega is inderdaad naar een lezing geweest weet alleen niet van wie ik krijg de handout binnenkort zelf.
Ik was altijd zeer relaxed onder het kvv'en en het was voor mijn kat echt de oplossing omdat ze iedere x stopte met eten door vermoedelijk verstopping (zenuwtrauma lang verhaal)
Maar ik zou mijzelf nooit maar dan ook nooit vergeven als ze voor haar 5e jaar nierinsufficientie oploopt dus als iemand nog artikelen weet over te hoog of laag fosfor enz ik ben er niet zo heel happerig op om haar terug te zetten op brok maar ben heel hard gaan twijfelen nu.
Dus vandaar dat ik ook in dit topic vroeg hoe oud jullie katten nu zijn op kvv en idd hoelang ze het al krijgen
Dat dacht ik al ;)
Relax, adem in, adem uit...

Eigenlijk het enige wat EP propageert is "weet wat je doet" doelend op Barfen, je wil niet weten hoeveel mensen er zijn die hun hond een kilo gehakt voeren en dat barfen noemen. EP geeft lezingen voor een breed publiek, zowel gebruikers als professionals en staaft dit dus met onderzoeken en cijfers, zie het als een totaal andere benadering van vers voeren, wij gaan hieruit van het idee dat een kat prooidieren hoort te eten en die bouwen we na met de verhoudingen en afwisseling die we voeren.
EP benaderd het van een andere kant, die bekijkt het vanuit de brokindustrie, vanuit wat daarin hoort te zitten en wil dat terug zien in een barf/kvv menu. Mijns inziens gaat het daar scheef. Wij voeren dieren, levende wezens die allemaal anders zijn, je kan niet net als bij een vitaminepil tot op het laatste grammetje weten wat daarin zit. Er zijn onderzoeken gedaan hoor naar wat er allemaal in vlees zit, geen idee of die hier ook staan, dan zou je de bieb hier eens uit moeten spitten. Maar goed, er zijn mensen die zich daarmee wel hebben bemoeid (Ian Billinghurst bijvoorbeeld) die zijn wel met al die cijfers in de hand gaan zoeken naar het optimale menu en dat is de basis voor het idee wat we hier volgen.

En zelfs EP zal zeggen als je het haar vraagt dat een goede kvv prima is om te voeren, Bibi valt onder die categorie. EN tuurlijk is het prima dat je wil weten wat je je kat voert, maar laat je niet gek maken hoor. Wel wil ik zeggen als BIbi het enige is wat je voert...afwisseling is altijd beter, dus als je eraan kan komen en wat andere merken en smaken kan voeren is dat alleen maar beter.

En als je dan gaat zoeken, lees dan ook eens wat boeken van mensen die grondleggers van Barfen zijn zoals Ian Billinghurst die ik net noemde, dan zie je vanzelf dat wat we doen niet zomaar uit de lucht is komen vallen.
Ik ken aardig wat katten op vers, vrijwel allemaal boven de 4 die het prima doen, de oudsten in mijn vriendenkring zijn 15 en 17, die staan op Tinlo Cattery en maken het prima. Tannetje Koning heeft ook een boekje geschreven over versvoeren heel laagdrempelig...
En als je naar op "Website" klikt hierboven in je scherm kom je op de voorpagina van Barfplaats uit, ergens in het menu daar kan je ook een boekenlijst vinden van boeken over vers.

Maar de basis...een kat is een obligate carnivoor, en de natuur is echt niet gek, die maakt niet een obligate carnivoor die niet tegen vlees kan ;)
Door Ruisje
#2958241
Karma schreef: Een collega is inderdaad naar een lezing geweest weet alleen niet van wie ik krijg de handout binnenkort zelf.
Ik was altijd zeer relaxed onder het kvv'en en het was voor mijn kat echt de oplossing omdat ze iedere x stopte met eten door vermoedelijk verstopping (zenuwtrauma lang verhaal)
Maar ik zou mijzelf nooit maar dan ook nooit vergeven als ze voor haar 5e jaar nierinsufficientie oploopt dus als iemand nog artikelen weet over te hoog of laag fosfor enz ik ben er niet zo heel happerig op om haar terug te zetten op brok maar ben heel hard gaan twijfelen nu.
Dus vandaar dat ik ook in dit topic vroeg hoe oud jullie katten nu zijn op kvv en idd hoelang ze het al krijgen
Mijn katten zijn: Mientje bijna 23 jr, Ruis 15,5, Bubbles 14,5, Gucci 13, Korenna 12,5 en B'Elanna 11 jaar. De katten staan nu in totaal een jaar of 6 op vers, begonnen met kvv en nu bijna 3 jaar zelfsamengesteld en gemalen. :)

edit: En vorig jaar heeft Ruis nog een uitgebreid bloedonderzoek gehad en alles was prima!!
Laatst gewijzigd door Ruisje op zo 13 jul 2014, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Karma
#2958346
Bedankt allemaal voor de reacties

En martine tom ik heb EP even gegoogled en ik denk dat het inderdaad een lezing van haar is geweest. Vind het jammer dat ik er zelf niet bij ben geweest.
Ik ben idd een stuk rustiger maar ik moet toegeven dat de paniek behoorlijk toesloeg.
Kiddy krijgt niet alleen bibi maar op dit moment wel want ik koop grote verpakkingen en deel dit in portieverpakkingen. Ze krijgt ook tinlo barf cattery en andere smaakjes en haaksbarf ( op die laatste doet ze het niet heel lekker trouwens)
Ik heb nu weer brokken geintroduceerd 1x per dag maar je raad het al.. Nog geen poep in de bak en een benauwd baasje.. Pfff ik word gek van al die tegenstrijdigheden maar ik weet nu al dat als ik ga barfen nog neurotischer word. Begrijp mij niet verkeerd hoor ik ben normaal een heel relaxt mens hoor maar op 1 of andere manier is Kiddy letterlijk mijn kindje geworden ook door haar verleden  :'(
Ik ga binnenkort maar eens investeren in boeken miss zijn ze ook in Ebook dan kan ik het onderweg evt mog lezen want het is nu best druk maar ik wil mij niet meer zo van de wijs laten brengen. Misschien ook maar eens contact opnemen met Tannetje over dit feit zodra ik de handout rustig heb doorgelezen maar ohohoh ik ben zo blij met dit forum want vrijdag kon je mij opvegen
Door Martine-Tom
#2958379
In de lokale bibliotheek is vaak ook wel het 1 en ander te vinden, als je gaat googlen op namen van schrijvers van Barf boeken kom je vaak ook al het 1 en ander tegen dus je hoeft niet perse boeken te kopen. Mag natuurlijk wel, het is ook een zeer interessant onderwerp  :biggrin2: maar denk dat je online al genoeg kan vinden om jezelf gerust te stellen.

En tipje....gewoon niet opzoek gaan naar bewijs dat vers slecht is, overtuig jezelf dat je het beste doet voor je beest en laat het dan rusten.
Blijft natuurlijk staan dat ook versvoer geen garanties geeft dat het dier nooit ziek zal worden, maar dat had je zelf vast ook wel bedacht  ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2958408
Ik denk dat je er heel goed aan zal doen om bij Tannetje langs te gaan. Zij is immers ook dierenarts en heeft ook nog eens veel ervaring.

Ik ben ook met gemengde gevoelens begonnen met rauw. Maar wel met de instelling dat als het niets zou zijn, ik zo weer er vanaf zou zijn. Bijna 7 jaar later voer ik nog steeds rauw.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door