Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2958137
Hallo,

Ik ben nieuw hier, en ook redelijk nieuw in de Barfwereld.
Ik heb een jonge hond van 10 maanden, die ik al een tijdje probeer over te zetten op Barf. Ik ben eerst een tijdlang op zoek geweest naar kippennekken en vuile pens, maar deze bleken bij mij in de buurt niet te krijgen.
Ik gaf hem evengoed al regelmatig rauw vlees in stukjes, die hij gewoon zo uit mijn hand at bij het trainen (uiteraard ruim buiten de andere maaltijden om). Na verloop van tijd wilde hij dat echter niet meer.

Bij gebrek aan kippennekken heb ik het uiteindelijk geprobeerd met kippenvleugel, platgeslagen. Dit wilde hij niet.
Ik heb toen kippenvleugels door de vleesmolen gedaan, en die gegeven in aanvulling met spiervlees, orgaanvlees en rauwe groenten met rauw ei. Ik doe een héél klein beetje vlees uit blik erbij voor de smaak. Dit eet hij over het algemeen goed - met uitzondering van sommige dagen, waarop hij het pas 's avonds (als de honger erg groot is) naar binnen wil werken.

Nu wil ik hem, na een paar weken, toch echt gewoon zelf aan de kippenvleugel en andere botten hebben. Het is toch de bedoeling dat hij zelf die botten kraakt!  :)
Eén keer is hij zelf aan een kippenvleugel begonnen en heeft toen 1/3 opgegeten. Vlak daarna heeft hij alles weer uitgekotst  :puke:, en sindsdien weigert hij er nog maar zelfs aan te ruiken...
Een mergpijp wil hij wel, maar vandaag heb ik het bijvoorbeeld ook geprobeerd met een kalfswervel. Hij heeft er heel even aan geknaagd, maar er feitelijk niets van af gegeten.

Een lange inleiding tot mijn vraag: heeft iemand tips hoe ik mijn hond zelf aan het kluiven kan krijgen? Hij lijkt het allemaal niet zo heel lekker te vinden, en het kost vaak moeite om hem aan het eten te krijgen.
Ik weet dat er gezegd wordt dat hij dan maar een paar dagen moet vasten, maar hij is nog geen 10 maanden en dan vind ik dat wat jong.  :baby:

Bij voorbaat dank!
#2958171
Krijgt de hond verder kvv te eten? En dan kvv met gemalen bot of met een calciumsupplement?

Het niet willen kauwen kan heel veel redenen hebben. Last van zijn tanden, hormonen, puberen (uittesten), het niet zo lekker vinden. Heb je ook andere botsoorten geprobeerd? Soorten die hij gemalen wel eet. Misschien een eendennek, kwartel, konijnkarkas oid. Kalfswervel lijkt me veel te hard, dat zou ik zelf niet zo snel bedenken om te geven. Zeker niet als hij het kauwen nog moet leren. Laat hem eerst maar de smaak te pakken krijgen op zachte beginnersbotten.

10 maanden is wel een leeftijd die erg bekend staat om het mutsen met eten. Dus wat dat betreft zou ik in ieder geval niet op de "ik doe er alles aan om hem te laten eten" tour gaan. Ook al is hij nog in de groei, van een dagje niet eten vallen ze niet om en lopen ze ook niet acuut tekorten op. Ik durf nog niet heel hard verder tips te geven zonder de info of hij normaal gesproken wel al kvv eet.
#2958189
Als je hond geen karkas, maar ook geen stukjes rauw vlees wil, dan lijkt het er op dat rauw hem nog tegen staat. Ik heb 2 honden gehad die rauw vies vonden (moeder en dochter, waarvan dochter afgespeend was op vers notabene..). Wat bijgedragen heeft aan het wennen, was het vlees drogen. Gedroogd deed ze er een moord voor! Als dit ook bij jouw hond een succes is, zou je e.e.a. rustig aan steeds wat minder lang kunnen gaan drogen tot hij gewend is.
Er bestaan voedseldrogertjes van nog geen 30 euro, dus volstaan prima.

Karkas zal dan ook makkelijker gaan (maar mag je niet drogen, zodat het bot niet te hard wordt) al moet je wellicht beginnen met eenvoudig kauwbaar spul zoals kippen- of eendennekken, konijn- of kwartelkarkas. In welke regio woon je? Misschien kun je wat dingetjes overnemen of mee bestellen met andere Barfplaatsleden, zodat je e.e.a. kunt uitproberen?

Overigens kan het geen kwaad, ook niet voor een puber, om een gezonde hond 1 of 2 dagen te laten vasten, als hij weigert te eten wat wordt aangeboden. wel belangrijk dat je ook dan echt alleen aan biedt tijdens z'n etenstijd, dus waak er voor dat je middels frequenter aanbieden, lokgedrag of andere wijze laat zien dat het teutige gedrag aandacht oplevert of bij genoeg treuzelen iets extra lekkers er bij wordt gedaan ;) eten neer zetten, hond in sop laten gaar koken en bak indiende hond er niet eem bezig is na 10 minuten verwijderen en opruimen tot pas de volgende tijd-voor-een-maaltijd.
Door Martine-Tom
#2958208
Wat krijgt hij verder nog te eten?
Als dat brok/blik is zou ik om te beginnen daarmee ophouden en volledig over op rauw voer, brok en blik zitten vol geur en smaakstoffen en rauw voer niet...en daar moeten ze soms best aan wennen en zolang er brok/blik binnen bereik is heb je er exemplaren tussen die daar toch de voorkeur aan geven. Dus wil je op rauw over...commercieel voer allemaal de deur uit en kijken of dat verschil maakt.
#2958224
Krijgt de hond verder kvv te eten? En dan kvv met gemalen bot of met een calciumsupplement?
Nee, hij krijgt momenteel alleen verse dingen te eten - aangevuld met een priegeltje vlees en orgaanvlees uit blik (echt heel weinig).
Kippenvleugel gemalen, en ander (orgaan)vlees in stukjes.
10 maanden is wel een leeftijd die erg bekend staat om het mutsen met eten.
;D
Wat bijgedragen heeft aan het wennen, was het vlees drogen.
Ik geef hem verder - als beloning - gedroogd vlees en organen. Dat eet hij inderdaad zonder problemen.
In welke regio woon je? Misschien kun je wat dingetjes overnemen of mee bestellen met andere Barfplaatsleden, zodat je e.e.a. kunt uitproberen?
Ik woon in Frankrijk, en dat maakt het er niet alleen maar makkelijker op. Er is hier wel van alles te krijgen in de winkel - uier, gewassen pens, hersenen, poten, etc. - en dat allemaal voor menselijke consumptie!  :o Het is daarom ook vrij duur, maar dat is een ander verhaal. Men vindt hier het idee om een hond rauw vlees te voeren bizar en erg slecht. Er zijn dus niet zomaar medebarfers te vinden.
Tenzij... misschien anderen op dit forum?  :)
Overigens kan het geen kwaad, ook niet voor een puber, om een gezonde hond 1 of 2 dagen te laten vasten, als hij weigert te eten wat wordt aangeboden. wel belangrijk dat je ook dan echt alleen aan biedt tijdens z'n etenstijd, dus waak er voor dat je middels frequenter aanbieden, lokgedrag of andere wijze laat zien dat het teutige gedrag aandacht oplevert of bij genoeg treuzelen iets extra lekkers er bij wordt gedaan ;) eten neer zetten, hond in sop laten gaar koken en bak indiende hond er niet eem bezig is na 10 minuten verwijderen en opruimen tot pas de volgende tijd-voor-een-maaltijd.
Bedankt voor de tip. Ik geef inderdaad misschien teveel toe aan zijn teutige gedrag  :D
Dus wil je op rauw over...commercieel voer allemaal de deur uit en kijken of dat verschil maakt.
Zoals ik zei, geef ik nu dus alleen een klein beetje uit blik (NurFleisch) als aanmoediging, maar ik zal dat vanaf nu ook eens gaan weglaten.
Door Martine-Tom
#2958234
Bartje6 schreef:
Zoals ik zei, geef ik nu dus alleen een klein beetje uit blik (NurFleisch) als aanmoediging, maar ik zal dat vanaf nu ook eens gaan weglaten.
Ah ok, nou opzich als het helpt kan je het best lekker maken met een likje blik hoor, zo'n drama is dat niet, maar geloof niet dat het heel hard werkt he?  :)
Je kan ook wat warm water eroverheen doen zodat er wat meer geur vrij komt, en spier en orgaan kan je ook heel kort in een pan aanbraden zodat er wat meer smaak en geur vrijkomt  ;)
#2958324
Ik heb net toch maar weer gemalen kippenvleugels gegeven, en dan zonder iets anders erbij. Hij at dat wel goed, dus met de smaak ervan is blijkbaar niets mis  :P
Hij vindt het ding zelf gewoon niks - ik denk toch sinds hij ervan heeft overgegeven toen hij het in zijn geheel at.
Ik zal het volgende keer eens insmeren met blikvoer... In vermomming  8)

Ik warm het eten meestal inderdaad au-bain-marie op, zodat het wat smakelijker is en niet zo koud in zijn maag.
#2959845
Nog even een bericht.
Ik heb het vandaag weer geprobeerd met hele kippenvleugel. Hij is er meerdere keren aan begonnen - d.w.z., hij probeert het. Ik heb de vleugel ingeknipt met een snoeischaar en de botten met een tang geplet.
Als ik het vasthoud, probeert hij het echt wat langer. Hij heeft duidelijk erge honger en ik vind hem er trouwens helemaal een beetje magertjes uitzien. Toch gaat die vleugel er niet in.
Hij kraakt hier en daar een stukje en als ik er een randje vlees vanaf trek, schrokt hij dat gretig op.

Vanavond maar weer lam en long en groente-ei-mix, maar dan geen kippenvleugel. Tenzij gemalen.

Herkent iemand dit van zijn eigen hond, en hoe los ik dit nu op?
Ik kan toch niet tot in lengte van dagen de vleesbotten blijven malen...
:-\
#2959878
Dat hij bij jou wel probeert maar niet slaagt vind ik vreemd. Is hij misschien ziek of last van zijn tanden?
Nou, nee, niet dat ik weet. Last van zijn tanden sowieso niet. Hij bijt graag op buffelhuid, runderoor, speeltjes. En hij heeft wel honger.
Hij ligt nu te slapen, en heeft nog niets op. Zometeen dus maar alleen spier- en orgaanvlees.

Maar ik vind het ook vreemd! :confused1: En een beetje zorgen maak ik me er ook wel om. Zowel om hem, als om het slagen van het hele barfen in zijn geval.
Dus als iemand nog meer ideeën heeft, dan hoor ik het graag. 
#2959884
Maar heb je al eens iets anders geprobeerd dan kippenbot? Eendennek, een kwarteltje of kwartelkarkasje, konijnkarkas. Er zijn zoveel smaken, hardheden en texturen. Misschien is kip gewoon niet dat wat hem over de streep gaat trekken. Om een kippenvleugel zit ook nog huid. Probeer eens wat anders zou ik zeggen.
#2959893
Oké - bedankt voor de tip.
Ik heb hele kwartels in de vriezer liggen, maar dat leek me meer iets voor gevorderden...
Ik heb trouwens ook konijnenpoten en hazenpeper (schouder) en lamsschouder e.d., maar het lijkt me dat dat allemaal beter kan wachten?

De enige nekken die ik hier kan krijgen, zijn kalkoennekken. Daarover las ik dat die botten te hard en scherp zijn. Die heb ik dus aan de vossen gevoerd...  :P

Bedankt trouwens voor alle reacties!  :)
#2959898
Kwartel is bij uitstek een beginnersbot, konijn kan ook prima. Als de haas geen bot heeft kun je die al proberen, met bot zou ik eerst voor de kwartel en konijnenpootjes gaan. Gaat dat goed, dan de haas proberen. Veel honden vinden wild wat minder smaken, dus raak daar niet door ontmoedigd.

Lamsschouder weet ik niet hoe hard of zacht dat is. Dat ligt erg aan de leeftijd van het lam. Daar zou ik de snoeischaar test op doen en bij twijfel alleen het vlees voeren, niet het bot.

Kalkoennekken zijn de meningen over verdeeld. Ik voer ze niet, maar velen wel. Je hebt nu al aardig wat, dus dat kan je sowieso eerst proberen.
#2959903
Oké - bedankt, Kaela!
Dus het feit dat de konijnenbouten (dijen) dragende botten zijn, maakt niet uit?
En ik kan gewoon beginnen met een hele kwartel met poten en kop en al?

En ik begrijp dus dat, wat ik ook voor botten heb, als ik er met een snoeischaar doorheen kan, ik het kan geven?

Sorry voor de vele vragen, maar ik ben nogal nieuw op dit gebied...  ::) En ik wil geen fouten maken die voor mijn hond verkeerd kunnen uitpakken.
Thnx!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door