Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Isabel-sting
#2956987
Hoi! Mijn naam is Isabelle, ben nieuw hier maar lees al geruime tijd mee om zoveel mogelijk informatie in te winnen. En wil nu echt de overstap gaan maken naar barf. Ik heb een Amerikaanse Staffordshire terriër van 2,5 jaar genaamd Sting, 30 kilo. Hij krijgt nu nog brok (farmfood) in combinatie met 2 dagen kvv. Ik heb hem nu sinds een week wat laten wennen aan een kippenvleugeltje en kippennek, dit gaat goed. Hieronder mijn eerste menu waar ik de afgelopen dagen mee aan het stoeien ben geweest, en nog wat vragen.

Ik ga uit van 2% dus 600 gram per dag, 4200 per week.
50% vleesbot - 300 p/d, 2100 p/w
25% spiervlees - 150 p/d, 1050 p/w
15% orgaanvlees - 90 p/d, 630 p/w
10% groenten - 60 p/d, 420 p/w  

Ik wil elke dag vleesbot geven, 4 dagen spiervlees en 3 dagen orgaan (incl. helft pens)  

Ik heb nu nog niet veel afwisselende vleesbotten omdat overal wordt aangeraden rustig aan te beginnen met makkelijke botten zoals kippen/eenden-nek, vleugel etc. Zijn er nog meer opties?  

Ik wil een afwisselende groentenmix gaan maken met 5/6 groenten.  

Maandag
300 gr kippennek
260 gr lamsvlees
60 gr groentenmix
Extra sardientje  

Dinsdag
300 gr eendennek
210 gr runderpens + runder hart, lever, nier
60 gr groentenmix
Extra joghurt  

Woensdag
300 gr kwartel
262 gr geitenvlees
60 gr groentenmix
Extra ei  

Donderdag
300 gr vis*
210 gr lamspens + hart, lever, nier
60 gr groentenmix  

Vrijdag
300 gr kippenvleugel
262 gr konijn
60 gr groentenmix
Extra joghurt  

Zaterdag
300 gr eendennek
260 gr runderkop
60 gr groentenmix
Extra sardientje  

Zondag
300 gr kippennek
210 gr geitenpens + geit hart, lever, nier
60 gr groentenmix
Extra ei  

* Een vraagje over de visdag. Ik heb gelezen dat een zalmkop een hele maaltijd is, maar dat je het beter nog niet kan geven aan een beginnende barf hond. Wat is een alternatief? Haring?  

Ik zou graag 2 keer op een dag eten gaan geven. Ik denk dat dit beter gaat werken omdat hij het zo gewend is en misschien ook wel voor mijn eigen gevoel. Wat is jullie mening hierover en hoe zou ik het het beste kunnen verdelen op de dag zodat hij het goed verteerd?  

Maak ik het mezelf moeilijk op de orgaandag pens en orgaan (hart, lever, nier) te combineren? Of kan ik beter 1 orgaandag pens geven, 2e dag orgaan en de 3e dag combineren?  

Ik moet verder nog even kijken waar ik allemaal aan kan komen. Ga van de week even op de markt informeren en heb in Rotterdam slagerij IC gevonden. Iemand hier nog goede tip in Zuid-Holland, omgeving Alphen, Leiden etc? Kom zelf uit Hazerswoude-Rijndijk. Ik vind het niet erg stukje te rijden, je moet wat over hebben voor je beste vriendje haha;) Ik hoor graag wat jullie ervan vinden, alle tips zijn welkom:) Alvast bedankt!
Door Isabel-sting
#2957020
Haha heel toevallig!! :D Hopelijk lukt het met je menu en vind je hier misschien ook antwoord op je vraag. Ben benieuwd wat de ervaren barfers ervan vinden. Ben een tijd aan het stoeien geweest, maar volgens mij moet je gewoon ergens beginnen en dat op papier zetten.. Jij?
Door Kim en Casper
#2957858
Heb weing asn te merken op je menu. Runderleder en nier geef ik alleen nier en biologisch ivm afvalstoffen. En is het niet makkelijker om je orgaan anders te verdelen? Bij een dag vleesbot met pens en een dag vleesbot met overig orgaan? Pens portioneren is niet het leukste werk..
Door Martine-Tom
#2957963
Donderdag
300 gr vis*
210 gr lamspens + hart, lever, nier
60 gr groentenmix 
Hier zou ik even een andere verdeling in gaan zoeken, dit is een redelijke garantie op diarree (orgaan én pens én vis op 1 dag  ;))

Verder ziet het er volgens mij prima uit.
Door Isabel-sting
#2958006
Bedankt voor de tips! Ik heb het aangepast. Wat zou ik de eerste tijd qua vis kunnen geven? Heb gelezen dat een zalmkop niet voor de beginnende barf hond is.. wat is een goed alternatief?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2964387
Zalmlijf met spiervlees.
In Rotterdam heb je ook SW die is meestal wat goedkoper dan IC.
Ik woon in Alphen en ga gem 1x per 2 maanden langs SW als ik naar mijn moeder gaat.
nikedog2000 uit Woubrugge heeft soms mooi paardenvlees en parelhoenkarkas.
En fazant en patrijs geloof ik.
Verder de lijntjes van Mini3tal en Ramses en natuurlijk de geitjes van Dreumelaartje. Allemaal redelijk in de buurt.
Door smulpaap
#2964519
[quote="Kim en Casper"]
Heb weing asn te merken op je menu. Runderleder en nier geef ik alleen nier en biologisch ivm afvalstoffen. En is het niet makkelijker om je orgaan anders te verdelen? Bij een dag vleesbot met pens en een dag vleesbot met overig orgaan? Pens portioneren is niet het leukste werk..
[/quote]

Daar ben ik het mee eens
Door smulpaap
#2964524
[quote="Martine-Tom"]
Hier zou ik even een andere verdeling in gaan zoeken, dit is een redelijke garantie op diarree (orgaan én pens én vis op 1 dag  ;))

Verder ziet het er volgens mij prima uit.
[/quote]

Daar ben ik het mee eens . En als je eendenvleugels gaat voeren vergeet ze dan niet in te knippen . En desnoods even pletten met de vleeshamer de eerste tijd
Grote(re) honden hebben weleens de neiging de vleugels snel naar binnen te werken . En dat heb je liever niet met zo,n bochtige vleugel
Ik knip ze nog steeds in , gewoon voor de veiligheid
Door Isabel-sting
#2966503
[quote="Thea"]
Zalmlijf met spiervlees.
In Rotterdam heb je ook SW die is meestal wat goedkoper dan IC.
Ik woon in Alphen en ga gem 1x per 2 maanden langs SW als ik naar mijn moeder gaat.
nikedog2000 uit Woubrugge heeft soms mooi paardenvlees en parelhoenkarkas.
En fazant en patrijs geloof ik.
Verder de lijntjes van Mini3tal en Ramses en natuurlijk de geitjes van Dreumelaartje. Allemaal redelijk in de buurt.
[/quote]
Bedankt:)!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door