Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2934968
Binnenkort krijgen we gezinsuitbreiding en komen er 2 kittens bij ons wonen. Ze zullen 10 weken oud zijn als ze bij ons komen wonen en beide (helaas) niet/nauwelijks gewend aan versvlees. Nu wil ik ze graag op vers overzetten en wil een dezer dagen porties gemalen barfhap gaan maken.
Het is de bedoeling dat dit complete maaltijden worden. Nu had ik in gedachten om het volgende in de mix te stoppen. Wil iemand met mij meekijken of dit een goed menu is voor de pluizenbolletjes?

- 40% vleesbot = biologische kipkarkas en eendnek
- 40% spiervlees = kalkoen + haas + hert + paard
- 20% orgaan = 10% kalkoenhart en 5% lamsnier en 5% kalkoen- of lamslever

Verder wil ik ze eens per week vis geven (sprot, haring en misschien wat zalm(vlees)) en af en toe een eitje.
Laatst gewijzigd door berenboot op ma 02 jun 2014, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
#2935033
Ziet er lekker uit hoor!
Je weet dat malen niet persé hoeft op die leeftijd?

Ik zou overigens voor je orgaandeel eerder ongeveer gelijke delen onderling voeren, maar wellicht kan je je keuze om dubbel zoveel hart te voeren nog nader toelichten.
Eitje zou ik niet af en toe doen, maar structureel 2 per week. Dat mogen overigens ook eendagskuikentjes zijn.
#2935040
Leuk zeg ,2 kittens nog wel !Gefeliciteerd  :D
Fijn menuutje  :)

Ik zou ook het aandeel lever wat verhogen .En ja , 2 eitjes per week.
Sardientjes vinden ze hier ook lekker.

Het voordeel van malen is wel dat ze alle smaakjes sneller lusten vind ik.
Ik blijf er trouwens altijd bij als ze eten omdat de 1 alles snel opeet en dan de ander aan de kant duwt om haar bakje ook leeg te snaaien.
#2935042
Het zijn ook de % die ik aanhoud, op het orgaan na, daarvan deed ik een kilo hart, een kilo lever en een kilo nier en dat door elkaar mengen  :)
Hert is opzich prima maar wel een sterke geur/smaak dus ik zou die persoonlijk er nog niet doorheen doen maar een keertje los mengen om te zien of ze het eten, als je de hele mix weg moet doen is ook zo zonde  ;)
#2935074
ik dacht ergens gelezen te hebben dat je hart wat meer moest voeren als de rest van het orgaan maar zoals ik het nu van jullie begrijp, mogen de delen hart-lever-nier gelijk zijn aan elkaar.  *check*  :biggrin2:
Ook zal ik de eitjes er standaard bij geven. Geven jullie die gewoon zo los of mengen jullie dat door het eten?
#2935077
Wat leuk! 2 kittens  :D heel veel plezier met de voorbereidingen.

Ik las de topic titel even heel raar en dacht dat je de hond op gemalen kittens ging zetten  ???

Ik heb Meis ook vanaf het begin wel wat knaagwerk voorgeschoteld en ook in de vacht (eendagskuikens maar ook muisjes enzo) op die manier heeft ze wel geleerd wanneer ze iets vangt het ook op te eten. Ik ben heel benieuwd hoe kittens die worden opgevoed tot 10 weken op brok het doen op (gemalen) Barf en of de overstap makkelijk is.
#2935078
newfies schreef: ik dacht ergens gelezen te hebben dat je hart wat meer moest voeren als de rest van het orgaan maar zoals ik het nu van jullie begrijp, mogen de delen hart-lever-nier gelijk zijn aan elkaar. *check* :biggrin2:
Ook zal ik de eitjes er standaard bij geven. Geven jullie die gewoon zo los of mengen jullie dat door het eten?
Ik geef een eitje geklutst in een schaaltje wat dan lekker opgeslobberd wordt ;)
#2935082
Sarah5 schreef: Wat leuk! 2 kittens :D heel veel plezier met de voorbereidingen.

Ik las de topic titel even heel raar en dacht dat je de hond op gemalen kittens ging zetten ???


Ik heb Meis ook vanaf het begin wel wat knaagwerk voorgeschoteld en ook in de vacht (eendagskuikens maar ook muisjes enzo) op die manier heeft ze wel geleerd wanneer ze iets vangt het ook op te eten. Ik ben heel benieuwd hoe kittens die worden opgevoed tot 10 weken op brok het doen op (gemalen) Barf en of de overstap makkelijk is.
:shy: ;D

Tzt hoop ik dat ze hun knaagwerk zelf buiten zullen vangen, net als de andere poezels. Al wisten onze andere poezels gelijk raad met een zelfgevangen muis, rat, vogel of konijn (ondanks dat ze brokpoezen waren), wellicht is het een idee om dan nu ook af en toe een kuikentje bij te voeren. Al is het maar voor spel / bezigheid. Thanks voor de tip.
Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe ze het zullen gaan vinden. De fokker van een van de kittens is zo lief om tijdens de nestperiode al af en toe wat vers (stukje vis of kip, daar houdt het wel op vrees ik maar het is toch iets) bij te geven dus we zullen gaan ervaren of dit straks verschil uit maakt. Wordt vervolgd...

We kijken erg uit naar hun komst iig :biggrin2:
#2942272
inmiddels is ons eerste poezenkind gearriveerd.  :smitten:  ze heeft hier welgeteld 1 portie kittenbrokjes gegeten en sindsdien alleen maar vers  :D Laatst had de woef van mijn ouders de laatste portie barfprak van poezenkind opgegeten. De rest was nog niet genoeg ontdooit dus een blikje opengetrokken. Nou, dat werd niet gewaardeerd hahaha  ;D Ze heeft al een heel kuikentje opgegeten. Een hele sprot wilde ze niet eten helaas. Van de week maar eens kijken of ik het door haar barfprak heen kan mixen.
Over een paar dagen komt haar vriendinnetje en ik hoop dat zij ook zo snel op vers over kan/wil.
#2956774
Wat leuk 2 kittens in huis.
Orgaan geef ik ook in ongeveer gelijke delen, ik heb hier verder de zelfde percentages als jou in vlees, vleesbot en orgaan.
Eitjes gaan hier bij de katers in de vorm van kuikens, gewoon ei is soms maar net waar hun pet naar staat hier  ;D, maar gelijk ei mee laten eten, wennen ze er goed aan.

Hier morgen lekker de gezinsuitbreiding, komt eindelijk het fawn somali meisje :D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door