Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2956289
heel graag het menu na kijken

We hebben onze kleine  shadow nog niet die komt over twee weekjes, maar ik wil vast het menu laten controleren zodat ik kan bestellen
ik kan nog geen hoeveelheden in vullen omdat ik zijn gewicht nog niet weet dus die  pas ik dan nog aan
---------------------------------------------------------------------------
menu  golden retriever pup 7,5 weken
Vleesbot:    45%
Spiervlees:  25 % 
Orgaan :    10 % 
Pens :        10%
Groente :  10%  licht gestoomd
Vis :            1 keer per week

EXTRA :
Ei                2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Noten mix: gemalen hazeln-paranoten /cashewnoten / pecan noten/ walnoten

De groenten stoom ik allemaal en wissel ik elke keer af dus blijft niet alleen deze groente

Dit is het menu voor de eerste week van de pup, de weken daarop volgend ga ik ander vleesbot erbij geven als dit goed gaat zoals :
kwartel.kk- eende.kk-kippenrug-kippenvleugeltjes-parelhoenkk.
--------------------------------------------------------------------------------------

dag 1 MA.
Vleesbot  :  Kippennek
Spiervlees : Paardensnijsel
Orgaan    : Konijnenlevertjes
Pens          : Runderpens
Groenten : Brocoli afwisselend bloemkool
Extra        : Eitje

Dag 2 DI.
Vleesbot      : Diamantduifje
Spiervlees  : Geitenvlees
Orgaan      : Rundernier
Pens          : Lamspens
Groenten  : Wortel/Kiemgroente


Dag 3 WO           :
Vleesbot  :  Eendenek
Spiervlees : Rundvlees
Orgaan    : Kippenhartjes/Kippenmaagjes
Pens          : Runderpens
Groenten  : Boontjes gestoomd
Extra        : Haring  (afwisselend met sardientjes en zalmsnippers of sprotje)

Dag 4 DO
Vleesbot    : Kippennek
Spiervlees  : Kalkoen filé
Orgaan      : Eendehartjes
Pens          : Lamspens
Groenten  : Witlof / rode bietjes gestoomd
Extra        : Gemalen notenmix

Dag 5 VR            
Vleesbot  : Diamantduifje
Spiervlees : Lamsvlees
Orgaan    : Orgaanmix kippenhart- kippenlever ( zelf gemixt)
Pens        : Runderpens
Groenten : Mix Knoflook- wortel- rode biet – bloemkool ( gestoomd als Puree)

Dag 6 Zat
Vleesbot    : Eendenek
Spiervlees : Kippenvlees kipvilè
Orgaan    : Konijnen levertjes
Pens        : Lamspens
Groente : Courgette- paprika gestoomd

Dag 7 Zon                                                                  ( of evt een dagje KVV )

Vleesbot    : Kippennek
Spiervlees : Paardenvlees
Orgaan    : Lamshart
Pens        : Runderpens
Groente  : Mix  broccoli- wortel- rode biet- boontjes (gestoomd puré)

Vraag 1
Ik heb nu 2 keer paardenvlees in dezelfde week ,
Ik  wil liever nog een ander soort vlees voor de pup erbij om toch elke dag iets anders te hebben, welke kan ik bij dit menu er evt nog bij nemen want ik weet niet of de pup deze drie soorten al mag ?
fazantvlees / wild konijnenvlees of hertenvlees

Ik Heb dus nu aan vlees deze week:
1paardevlees-2 geitenvlees-3 rundvlees-4 Kalkoenfilé-5 lamsvlees- 6 kipfilé- 7 ??


Vraag 2 Mag ik 2 keer in de week vis geven of wordt dat te veel
(viskeuze die ik heb zijn: sardientjes- zalmsnippers- sprotje- schelvis

Vraag 3 : ik heb maar een paar dagen iets extra , wat kan ik nog als extra geven of hoeft dit niet elke dag

Vraag 4 : ik heb nu diamantduifjes in het menu, smaakt dit anders dan bosduif
Want mijn andere honden lusten absoluut geen bosduif vandaar de vraag
Anders ben ik bang dat de pup geen diamantduif lust

Alvast bedankt voor het mee denken groetjes ( shadow-Ingrid)
Laatst gewijzigd door Ingrid (shadow) op do 10 jul 2014, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2956302
Hoi, wat leuk, een pup!

Eerst even je percentages. 45% vleesbot is goed voor een pup, maar ik zou dan 20% orgaan geven. Anders voer je erg weinig orgaan en daar zitten juist de meeste vitamines in.

Waarom zou je gekookt ei geven? Rauw met schil is prima hoor!
Nier zou ik zelf niet van rund geven, tenzij het biologisch is. In niet-biologisch zitten in nier behoorlijk wat afvalstoffen.

Dan je vragen.
1: Ik vind je verdeling in diersoorten prima. Genoeg soorten ook. Je kan prima 2 x paard geven hoor, je hoeft niet elke dag iets anders te voeren.
2: Onze pup kreeg met 7 weken 2 x per week een klein visje als extra.
3: Nee, dat hoeft niet elke dag. Onze pup krijgt 2 x per week een eitje, 2x per week een visje en een keer yoghurt. Dat laatste voegt niets toe maar hij is er dol op, dus ach  :)
4: Volgens Nelson smaken diamantduifjes anders dan bosduif. Diamantduifjes eet hij op, maar eigenlijk vooral omdat het nou eenmaal in zijn bak ligt. Bosduif is hij echt helemaal gek op.

Hoe wil je het orgaan gaan verdelen? Ik zie dat je maar 1 x nier voert, en 5 x hart.
Wat je ook kan doen is de orgaan mixen en elke dag een mix geven van ten minste hart, lever en niet. Ik vind dat zelf met een pup wel prettig, dan voer je elke dag compleet.

Je kan kijken hoe het gaat met de ontlasting. Mijn pup van 7 weken at na 2 dagen met gemak een konijnkarkasje. Parelhoen is ook zacht, net als kwartel. Krijgt de pup nu kvv of brokken?
Met nekken zou ik wel oppassen dat hij ze óf in 1 x kan doorslikken en er niets kan blijven steken. Onze labradorpup gaf ik bijvoorbeeld echt geen eendennekken omdat die precies het formaat hadden dat ze konden blijven steken als pupmans ze in 1 x door zou slikken. Ik gaf veel liever grotere stukken vleesbot waarbij het onmogelijk was dat hij ze in 1x zou doorslikken.
Laatst gewijzigd door Hope op do 10 jul 2014, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2956377
[quote="Rosalie"]
Shadowhome voert toch 20% orgaan w.v. een deel pens. Dat zou dan toch in orde zijn ???
[/quote]

uuuh ja, haha.
Ik had de pens over het hoofd gezien  ::)
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2956461
allereerst dank je wel voor het mee denken

Ik had 10 % orgaan gedaan omdat er ook 10% pens in zat
Dus orgaan 20% en de pens dan ook 20%?  En spiervlees  minder?  Of snap ik het niet helemaal ? of toch zo laten?

Rauw ei met schil en gekoot ei zonder schil heb ik puur gedaan voor afwisseling omdat de andere honden alleen rauw ei beu werden vandaar hihi

Hoeveel % vis mag ik geven?

Het orgaan zit ik mee te rommelen , eerder kocht ik kant en klare orgaanmix maar ik wil weten wat er precies in zit
Dus ik heb het nu allemaal los gekocht ( die smurrie van zelf malen vonden de honden minder lekker)
Vandaar dat ik het los erbij gaf al moest ik wel snijden en wegendan maar is niet erg
Ik kan natuurlijk ook een mix geven van orgaan zonder te malen maar wat kan ik dan het beste geven ? Ik heb alle organen wel in huis 

De eendenek zag ik bij verschillende puppy menus erbij staan vandaar dat ik dit erbij neem
Ik vond de eendenekken best wel groot om lekker op te kluiven al sla ik die wel stuk

Hier lusten ze geen bosduif daar moeten ze van spugen hihi dus vandaar de vraag over diamantduifjes maar kan dit ook iets anders zijn?
kwartel en parelhoen wilde ik pas na die 7,5 weken doen ivm de kleine botjes , ik weet het niet meer zo goed ik dacht echt dat eendenek wel meteen mocht

Alvast bedankt voor het mee denken ,
Door Greece
#2956558
Je geeft 20% orgaan waarvan 10% pens. De andere 10% verdeel je over harr, lever en nier.
Ik zou de pup 2 x p.w. een vet visje geven. Zelf reken ik niet in procenten m.b.t. vis. Geef het gewoon als extra.

Diamantduifjes werden hier goed gegeten, gewoon proberen.
Zelf vind ik parelhoenkk niet echt zacht maar mss zijn de ervaringen hier wisselend.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2956561
oh nu begrijp ik het qua orgaan
en fijn te horen dat bij jou ook diamantduifjes gegeten worden alleen jammer dat degomeat ze niet heeft dus ik moet nog even op zoek
ik zelf vond fazant ook best wel eng om aan 7,5 week te geven maar iedere hond is natuurlijk anders
ik ga denk ik toch de diamantduifjes dan geven
dank je wel voor je antwoord
Door Greece
#2956565
Floris24 heeft diamantduifjes. En ik zag nog iets via een lijntje voorbij komen.
Edit: vleeslevering ×××jolanda×××
Laatst gewijzigd door Greece op do 10 jul 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2956588
dank je wel voor de info maar de lijntjes zijn meestal heel erg ver weg van ons wij zitten op de grens van Limburg Brabant

en floris 24 ? sorry weet niet wat je bedoelt ik was al aan het googelen hihi maar dat zal je niet bedoelen
Door Lizzy
#2956591
shadowhome schreef: heel graag het menu na kijken

We hebben onze kleine  shadow nog niet die komt over twee weekjes, maar ik wil vast het menu laten controleren zodat ik kan bestellen
ik kan nog geen hoeveelheden in vullen omdat ik zijn gewicht nog niet weet dus die  pas ik dan nog aan
---------------------------------------------------------------------------
menu  golden retriever pup 7,5 weken
Vleesbot:    45%
Spiervlees:  25 % 
Orgaan :    10 % 
Pens :        10%
Groente :  10%  licht gestoomd
Vis :            1 keer per week
Prima percentages. En als je vleesbot erg kaal is, zak je naar 40% vleesbot. En voer je bijv. wat meer spiervlees. Ik tel zelf vis niet mee. Ik geef 2 keer per week een vet visje per hond. Bijv. 1 keer sardien en 1 keer panharing. Ik voer zelf nooit zalmkop omdat ik dat kweekzalm niet geweldig vind. Maar goed, meer dan 10% rauwe vette vis moet je echt niet voeren. Ik vind 5% mooi eigenlijk.
EXTRA :
Ei                2 keer per week  afwisselend rauw met schil of gekookt zonder schil
Noten mix: gemalen hazeln-paranoten /cashewnoten / pecan noten/ walnoten
Ik voer dus ei en vis als extraatje. En soms geitenyoghurt. En soms gezonde tafelrestjes. En ja, daar zit zelfs wel eens een scheppie aardappel of zoete aardappel bij.
De groenten stoom ik allemaal en wissel ik elke keer af dus blijft niet alleen deze groente
Prima.
Dit is het menu voor de eerste week van de pup, de weken daarop volgend ga ik ander vleesbot erbij geven als dit goed gaat zoals :
kwartel.kk- eende.kk-kippenrug-kippenvleugeltjes-parelhoenkk.
--------------------------------------------------------------------------------------
Keurige afwisseling in vleesbotsoorten hoor.
dag 1 MA.
Vleesbot  :  Kippennek
Spiervlees : Paardensnijsel
Orgaan    : Konijnenlevertjes
Pens          : Runderpens
Groenten : Brocoli afwisselend bloemkool
Extra        : Eitje

Dag 2 DI.
Vleesbot      : Diamantduifje
Spiervlees  : Geitenvlees
Orgaan      : Rundernier
Pens          : Lamspens
Groenten  : Wortel/Kiemgroente


Dag 3 WO           :
Vleesbot  :  Eendenek
Spiervlees : Rundvlees
Orgaan    : Kippenhartjes/Kippenmaagjes
Pens          : Runderpens
Groenten  : Boontjes gestoomd
Extra        : Haring  (afwisselend met sardientjes en zalmsnippers of sprotje)

Dag 4 DO
Vleesbot    : Kippennek
Spiervlees  : Kalkoen filé
Orgaan      : Eendehartjes
Pens          : Lamspens
Groenten  : Witlof / rode bietjes gestoomd
Extra        : Gemalen notenmix

Dag 5 VR            
Vleesbot  : Diamantduifje
Spiervlees : Lamsvlees
Orgaan    : Orgaanmix kippenhart- kippenlever ( zelf gemixt)
Pens        : Runderpens
Groenten : Mix Knoflook- wortel- rode biet – bloemkool ( gestoomd als Puree)

Dag 6 Zat
Vleesbot    : Eendenek
Spiervlees : Kippenvlees kipvilè
Orgaan    : Konijnen levertjes
Pens        : Lamspens
Groente : Courgette- paprika gestoomd

Dag 7 Zon                                                                  ( of evt een dagje KVV )

Vleesbot    : Kippennek
Spiervlees : Paardenvlees
Orgaan    : Lamshart
Pens        : Runderpens
Groente  : Mix  broccoli- wortel- rode biet- boontjes (gestoomd puré)
Ziet er prima uit! Qua groenten zou ik zelf toch ook wel bladgroenten op het menu zetten. Gekookte andijvie, gekookte waterkers. Postelijn. Dat soort dingen.
Vraag 1
Ik heb nu 2 keer paardenvlees in dezelfde week ,
Ik  wil liever nog een ander soort vlees voor de pup erbij om toch elke dag iets anders te hebben, welke kan ik bij dit menu er evt nog bij nemen want ik weet niet of de pup deze drie soorten al mag ?
fazantvlees / wild konijnenvlees of hertenvlees

Pup mag alle 3.

Ik Heb dus nu aan vlees deze week:
1paardevlees-2 geitenvlees-3 rundvlees-4 Kalkoenfilé-5 lamsvlees- 6 kipfilé- 7 ??

Dit is al echt prima hoor!!

Vraag 2 Mag ik 2 keer in de week vis geven of wordt dat te veel
(viskeuze die ik heb zijn: sardientjes- zalmsnippers- sprotje- schelvis

Dat mag. Ik zou dan niet voor te grote vissen kiezen.

Vraag 3 : ik heb maar een paar dagen iets extra , wat kan ik nog als extra geven of hoeft dit niet elke dag

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet! Als je 2 eitjes per week en 2 kleine vette visjes per week en 1 keer rauwe/ongezouten gemalen noten per week geeft, zit je al perfect. Ik heb hier boven zuivel genoemd. Maar dat hebben ze helemaal niet nodig, sterker nog, er zijn geluiden dat zuivel zo gezond niet is.

Vraag 4 : ik heb nu diamantduifjes in het menu, smaakt dit anders dan bosduif
Want mijn andere honden lusten absoluut geen bosduif vandaar de vraag
Anders ben ik bang dat de pup geen diamantduif lust

Alvast bedankt voor het mee denken groetjes ( shadow-Ingrid)
Ik heb geen idee, ik denk dat ze hier ook diamant duif niet bikken :biggrin2:

Hee, mooi menu, ziet er goed uit!

Qua de onderverdeling van orgaanvlees: ik neem altijd hart, lever en nier. En die verdeel ik over ongeveer 3 gelijke porties (dus die 10% op het oog gedeeld door 3). Dan zit je prima.
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2956613
Heel erg fijn dank je wel lizzy
Oke dan houd ik 5% vis aan en zalmkop geef ik zelf ook niet
Ik weeg de vis af  fijn te horen dat deze vissen kunnen
Geitenyoghurt wist ik niet ik dacht dat het niets toevoegde  haha maar lees dat nu dus ook bij jou maar ga toch stiekem proberen of ze het lusten haha hebben ze wat extra daar was ik nog naar op zoek net zoals de aardappel ik dacht dat ze dat niet mochten omdat ik er van alles van las maar zag het wel op de lijst staan dus fijn te horen
Ik geef ze door de dag heen niets anders alleen wat binnen hun menu mag
dus geen koekje als brokje of zoiets wel gedroogde snack
De groente geef ik savonds als extra hapje het is zo weinig dat dit als snack gezien wordt zo hoef ik niet iets extra te gaan geven

Voor groente  heb ik een hele lijst en stoom elke week een paar porties dus dan doe ik daar meer bladgroente bij

Oke orgaan is me nu ook duidelijk ga ik op die manier doen

Ik probeer de duifjes wel uit en anders beland het vlees in de bouillon en krijgen ze het als ijsje hihi

Goh wat klinkt dit fijn in de oren een menu wat redelijk goed zit en zelf gemaakt pff heb er nu lang genoeg over gedaan om  de dingen te begrijpen en uit te zoeken maar snap nu wel waarom je het zelf moet doen  om de verdeling in je hoofd te krijgen en echt te begrijpen waarom en hoe
Was zo aan het twijfelen maar we gaan er voor en ik ga in het weekeind bestellen
Heel erg bedankt voor de hulp ook aan de andere natuurlijk , fijn dat je hier altijd een steun in de rug blijft houden

dank je wel groetjes Ingrid
Door Kim en Casper
#2957865
De zalmsnippers zpu je als spiervlees kunnen geven op dag 7. Ik reken hele vissen niet mee in mijn menu omdat dat ren heel prooidier is. Zit alles op en aan. Zalmkop, lijf snippers zijn niet compleet en die reken ik dus wel mee in mijn menu. Kop en lijf als vleesbot en snippers of filet als spiervlees
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door