Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door joel
#2955677
ik weet het (het zoveelste topic hierover ;-)

Zojuist belde de DA nav het laten inslapen van Trio (onze kat een maand geleden)

Het barfen kwam ter sprake en hij vertelde over de bacteriën die in het vlees zitten waar de kat of hond en een gezond persoon als jullie en ik ip wel tegen kan, maar een zwangere vrouw (zij mag geen rauw vlees, vis, niet gepasteuriseerde zuivel end ivm listeria bacterie die kwaad kan voor de foutus) of iemand op leeftijd misschien wel niet. Het zou door de bacteriën komen die in de vacht en in de bek (kusjes geven) voorkomen die je zo ziek kunnen maken dat je of toch al zieke opa of oma er hiervan zou kunnen komen te overlijden. Is dat dan alleen deze bacterie of zijn er meer?

Hij gaf als voorbeeld dat er een patiënt in zijn praktijk met een transplantatie nier met een geïnfecteerde nier terug naar het zh moest en dat ze er daar achter zijn gekomen dat het door het vlees kwam wat hij zijn kat gaf?

Nou zie ik hier zat zwangere en jonge moeders voorbij komen die ook vers voeren dus ik maak me niet meteen zorgen, (denk dat je eigen hygiene wat betreft het vlees bewaren, verpakken, je eigen keuken en koelkast end ook meespeelt) maar ik wil hier wel een antwoord op.
Wie kan mij vertellen welke gevaarlijke bacterien en niet in "ons" vlees zitten en wel in het barf vlees en welke bacterien die in het vlees zitten die zo gevaarlijk kunnen zijn dat men hieraan KAN komen te overlijden, of heb ik me gewoon in mijn ontwetendheid weer gek laten maken  ::)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2955683
Ik heb geen verstand van soorten bacteriën, maar ik kan me niet voorstellen dat het nou echt zo schadelijk zou kunnen zijn.
Natuurlijk moet je rekening houden met hygiëne, maar dat is niets nieuws.

Mijn moeder heeft zeer ernstige COPD en er werken behoorlijk wat organen niet meer fatsoenlijk. Ze moet echt oppassen met infecties. En toch... onze hond krijgt barf, maar zelfs al zouden zie die brokken gaan geven komt ze hoe dan ook in aanraking met bacteriën. Ze kookt zelf ook en ze eten dan ook vlees, wat ook gewoon rauw gekocht wordt. Mag dat dan ook niet meer?

Waar ik soms bang voor ben is dat we, net als met zoveel dingen, een beetje beginnen door te schieten. Hele huizen staan vol detthol en andere ontsmettingsmiddelen, maar is dat wel zo goed? Moeten we niet ook een beetje onze eigen weerstand op peil houden?
Zou ik zwanger raken, dan kreeg mijn hond gewoon barf. En dan zou ik zelfs niet eens iets veranderen aan de hygiëne. Onze hond heeft zijn eigen snijplank, zijn eigen mes en zijn bak wordt elke dag uitgewassen.
Nu ben ik natuurlijk geen dokter, maar onze huizen worden ook nooit steriel. En ik denk dat we dat ook niet moeten willen.
Door Lizzy
#2955704
Ah! Dr. E. Plantinga's stokpaardje. Je dierenarts is vast bij een lezing van haar geweest.

Maar goed, ja hoor, er zitten wel bacterieen in vlees. En dus moet je het vlees voor de hond net zo behandelen als je eigen vlees. En moet je je niet direct na het eten laten tongzoenen door je hond. Ik doe dat trouwens gerust wel en gek he, ik leef nog steeds na al die jaren BARF. Overigens, als mijn honden weer een weekend-diarree-van-mensen op hebben staan eten, zeg ik standaard tegen ze "potverdrie, viezerikken, vandaag gaan we NIET zoenen". En helaas ben ik dat standaard na een half uur al weer vergeten ::) :biggrin2:

Grappig is trouwens ook wel dat je in Amerika met je BARF etende hond gewoon "aai-hond" kunt worden en op bezoek gaat in ziekenhuizen. Waar ouderen en zwakkeren liggen.

En als ik aan Dr. E. Plantinga vraag hoe het dan zit met honden die in het bos een vies hazenlijk of baby luier vol diarree stront opeten, en daarna een zwakkere medemensen willen zoenen, dan wordt het altijd ernstig stil.

Honden zijn gewoon vieze beesten. Punt. Als je geen bacterieen wilt, moet je geen hond nemen. Ze snuffelen aan elkaars aars, ze likken hun eigen reet en puspiempel of loopsheiddoos (of die van de buurhond) en schromen niet om jou daarna lekker in je gezicht te zoenen. Bleh, bleh, bleh! Echt, vieze beesten!

Gewoon je hoofd gebruiken. Er zijn trouwens de afgelopen 11 jaar kweet-niet-hoeveel baby's geboren op dit forum. Er zitten op dit forum ook aardig wat mensen met gezondheidsproblemen (helaas). Gek he, dat we nooit van problemen horen :g:

Ik ben het helemaal met Hope eens. De wereld gaat ten onder aan Dettol.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2955705
Ik heb 2 kleine kinderen en tijdens de zwangerschap BARF gevoerd. Niks aan de hand.
Je moet met rauw vlees altijd uitkijken natuurlijk.

Volgens mij schreef Lizzy het laatst: als je bang bent voor bacteriën moet je geen hond nemen. Het zijn gewoon vieze beesten.

Voer je je hond brokjes, en hij vreet de kattenstront uit de tuin bijvoorbeeld. Is dat dan niet gevaarlijk?
En dat ie de hele dag zijn edele delen zit te soppen? Helemaal niet erg, zolang hij maar geen rauw vlees eet. Levensgevaarlijk.
Door Martine-Tom
#2955708
Kim_S schreef: Dat dus, je was me al voor Lizzy  :biggrin2:
Nou jouw kinderen zijn wel gemuteerd naar koekiemonsters...mss komt dat wel door Barf-bacterien!  :o
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2955709
Martine-Tom schreef: Nou jouw kinderen zijn wel gemuteerd naar koekiemonsters...mss komt dat wel door Barf-bacterien!  :o
:o Zou dat daar van komen?

Moet ik de kindjes dan royaal konijn voeren ipv koekjes?
Gebruikersavatar
Door joel
#2955736
Lizzy schreef: Ah! Dr. E. Plantinga's stokpaardje. Je dierenarts is vast bij een lezing van haar geweest.

Maar goed, ja hoor, er zitten wel bacterieen in vlees. En dus moet je het vlees voor de hond net zo behandelen als je eigen vlees. En moet je je niet direct na het eten laten tongzoenen door je hond. Ik doe dat trouwens gerust wel en gek he, ik leef nog steeds na al die jaren BARF. Overigens, als mijn honden weer een weekend-diarree-van-mensen op hebben staan eten, zeg ik standaard tegen ze "potverdrie, viezerikken, vandaag gaan we NIET zoenen". En helaas ben ik dat standaard na een half uur al weer vergeten ::) :biggrin2:

Grappig is trouwens ook wel dat je in Amerika met je BARF etende hond gewoon "aai-hond" kunt worden en op bezoek gaat in ziekenhuizen. Waar ouderen en zwakkeren liggen.

En als ik aan Dr. E. Plantinga vraag hoe het dan zit met honden die in het bos een vies hazenlijk of baby luier vol diarree stront opeten, en daarna een zwakkere medemensen willen zoenen, dan wordt het altijd ernstig stil.

Honden zijn gewoon vieze beesten. Punt. Als je geen bacterieen wilt, moet je geen hond nemen. Ze snuffelen aan elkaars aars, ze likken hun eigen reet en puspiempel of loopsheiddoos (of die van de buurhond) en schromen niet om jou daarna lekker in je gezicht te zoenen. Bleh, bleh, bleh! Echt, vieze beesten!

Gewoon je hoofd gebruiken. Er zijn trouwens de afgelopen 11 jaar kweet-niet-hoeveel baby's geboren op dit forum. Er zitten op dit forum ook aardig wat mensen met gezondheidsproblemen (helaas). Gek he, dat we nooit van problemen horen :g:

Ik ben het helemaal met Hope eens. De wereld gaat ten onder aan Dettol.
Tja, dat is ook zo, maar wilde gewoon is weten welke bacterie er zo slecht zou kunnen zijn dat je eraan kan komen te overlijden. Neem aan dat er in ons vlees dezelfde bacterien zitten als in het vlees voor de honden toch?
Waarschijnlijk is het een combinatie geweest van omstandigheden. Tuurlijk zijn er zoveel mensen die vers voeren en zwanger zijn geweest en geen klachten hebben gehad. Het zijn altijd de rampscenario's die we onthouden.




Hope schreef: Ik heb geen verstand van soorten bacteriën, maar ik kan me niet voorstellen dat het nou echt zo schadelijk zou kunnen zijn.
Natuurlijk moet je rekening houden met hygiëne, maar dat is niets nieuws.

Mijn moeder heeft zeer ernstige COPD en er werken behoorlijk wat organen niet meer fatsoenlijk. Ze moet echt oppassen met infecties. En toch... onze hond krijgt barf, maar zelfs al zouden zie die brokken gaan geven komt ze hoe dan ook in aanraking met bacteriën. Ze kookt zelf ook en ze eten dan ook vlees, wat ook gewoon rauw gekocht wordt. Mag dat dan ook niet meer?

Waar ik soms bang voor ben is dat we, net als met zoveel dingen, een beetje beginnen door te schieten. Hele huizen staan vol detthol en andere ontsmettingsmiddelen, maar is dat wel zo goed? Moeten we niet ook een beetje onze eigen weerstand op peil houden?
Zou ik zwanger raken, dan kreeg mijn hond gewoon barf. En dan zou ik zelfs niet eens iets veranderen aan de hygiëne. Onze hond heeft zijn eigen snijplank, zijn eigen mes en zijn bak wordt elke dag uitgewassen.
Nu ben ik natuurlijk geen dokter, maar onze huizen worden ook nooit steriel. En ik denk dat we dat ook niet moeten willen.


Ik weet van mijn werk uit dat er rond de 50-100 ziektegevallen zijn van een listeria bacterie, maarja, als dat dan de "enige " slechte bacterie is....
Er zijn ook een boel goede bacterien die in het vlees zitten denk ik dan maar.
Off topic
En je hebt zeker gelijk dat we een beetje te hygienisch worden, in mijn werk, kraamzorg (ja van de dettol reclame een paar jaar geleden  :biggrin2:), proberen we dat wat minder te doen maar wel volgens protocol, door geen water meer te koken voor de flesvoeding, maar gewoon water uit de kraan, flessen niet meer uitkoken maar afwassen, niet meer alles wassen op 60 -90 graden maar mag ook op 30 of 40 graden, maar wat er al jaren is ingestampt, krijg je er bijna niet meer uit.....
Door smulpaap
#2956071
Google maar eens op dit onderwerp . Elke d.ap. heeft hetzelfde verhaal . Er zijn misschien vele d.a op de lezing van Plantinga geweest .
En natuurlijk is het belangrijk om hygienisch te werk te gaan . Maar misschien hebben wij barfers wel een veel schonere keuken dan de gemiddelde burger .
Mijn buurkids leven ook allemaal nog , en ze hebben vaak genoeg contact met mijn honden die dol op knuffelen zijn
En ik ben het ook met Hope eens , we schieten ook weleens door qua hygiene
Door Vivianneb
#2956184
Om dezelfde reden mag je geen kattenbak schoonmaken als zwangere...het mag met handschoenen maar het wordt ten zeerste afgeraden, Filet Americain ook, en rauwe kaas dacht ik (het is voor mij al weer een tijdje geleden)
Ik heb me helemaal niet strikt aan de regels gehouden. Dingen als max hoeveelheid lever weer wel (en geen drank/rookwaar/medicatie). Maar als mijn gevoel zei, dit moeten we gewoon kunnen hebben als mens - dat deed ik toch gewoon.
Als mijn katten of honden ziek zouden zijn, dan laat ik het door een ander doen..

Beetje offtopic:
Ik snap de insteek wel, want toch - mensen doen soms echt maar wat, en komen dan hier met een gezondheidsprobleem en niet kloppend menu, met los dit eens op.. en als mensen dat extra risico ook niet serieus nemen dan krijgt Barf een hele slecht naam. Ik heb liever dat mensen een goede brok geven dan maar "iets" doen. Ik was bij iemand op bezoek en die verkondigde trots dat de kat zijn eigen prooien ving.. en voerde volgens patat met mayo bij - ik dacht dat ik uit mijn vel sprong.. hoe kun je zoveel zout voeren aan een kat... denk na..
Toen werd ik uitgelachen, maar de kat is wel overleden aan nierfalen.. diegene zal nooit aan de da vertellen van dat bijvoeren - want ergens weten ze het wel dat ze fout zitten- het antwoord zal altijd "rauw vlees" zijn.  :(
Door robbiekomvoor
#2956320
nova schreef: Stel de vraag eens aan Robbiekomvoor.... ;)
:biggrin2: Acht jaar geleden heb ik een nier transplantatie gehad en slik medicatie die mijn weerstand drukken.
Ik barf nu een jaar of 5 denk ik,ik heb nog nooit een bacterie opgelopen wat met rauw vlees te maken zou kunnen hebben.
Er is nog iemand op dit forum,zij heeft jaren geleden een lever transplantatie gehad en voert ook rauw :)
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2956324
Tja, lijkt mij dat rauw vlees voor de honden/katten en rauw vlees voor de mens dezelfde gevaren kennen qua bacteriën.
Gebruikersavatar
Door Sigbrid
#2956366
Ik was hartstikke zwanger van mijn dochter en werkte gewoon 50 uur per week bij een zelfslachtende slager , het enige wat ik niet at was filet americain en rauwe kaas verder alles ( een runderhamburger is nog lekkerder voor hij gebakken is bv en nog nooit ziek geweest )
Bij mijn kinderen werden de speentjes ook echt niet meteen uitgekookt als ze eens op de grond vielen , pakte ik op stopte die in mn mond en ze kregen hem terug . Tuurlijk moet je aan de hygiëne denken bij vers rauw eten , is belangrijk . Maar niks is steriel en dat kan ook niet .
Een van mijn katten win absoluut geen kvv en ook geen reeds dode muizen vogels of wat , ze vangt wel zelf buiten en eet ze op krijgt ze niks van ennik ook niet
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door