Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2954641
Op Facebook gelezen:
Ik ben vandaag bij de osteopaat geweest. Zij is een geschoolde dierenarts (en werkt ook samen met haar man - dierenarts). In hun praktijk reclame van ... BARF !
Tijdens ons gesprek vermeldde ik dat Kate elke middag kippenekjes eet. En daarvan zij ze dat we daarmee moeten opletten : die nekjes bevatten meestal nog de schildklier van de kip. Als de hond daar te veel van binnen krijgt, gaat de eigen schildklier minder hard werken en krijgen ze op de duur problemen.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Ik ga alvast kijken of ik ze kan vinden (de schildklieren - 2 kleine rode bolletjes) en ze weghalen voor Kate de nekjes eet

Xian nam medicatie voor zijn schildklier, maar hij wilde eigenlijk enkel nekjes eten ... het zou dus wel eens best met elkaar te maken kunnen hebben gehad.

De eigenaar geeft haar whippetpup iedere middag 4 kippennekjes, want er zit zoveel kalk in!

gr Boa
#2954665
Het is in principe wel mogelijk, afhankelijk van waar de nek wordt afgesneden van het karkas. Je kunt inderdaad schildklieren zoeken en ze eraf proberen te snijden, maar die dingen zijn vrij klein dacht ik. Het lijkt me sowieso beter om niet elke dag kippennekken te voeren maar meer te variëren met vleesbot, dus aanvullen met andere delen en andere diersoorten.
#2954668
Lizzy schreef: Niet waar.
Ik zou dat zelf niet zo stellig willen verkondigen. Er gaam meer van dit soort verhalen rond, en een enkel iemand die ooit een enkele gans heeft ontleed vind ik geen keihard onweerlegbaar bewijs. Het is volgens mij sowieso beter om meer variatie in van vleesbot aan te brengen.
#2954676
Mijn antwoord was en ik ga de discussie niet aan, want wat de DA zegt is "waar" of wordt geloofd.
Bij barfen is het niet de bedoeling dat je iedere dag het zelfde geeft, maar minimaal 5 diersoorten voert. Hoeveel moet je geven voordat het kwaad kan? Omdat kippennekjes heel goedkoop zijn, heb je snel de neiging om er veel van te geven. Er wordt ook vaak beweerd dat wanneer je veel kip voert, de honden groter worden door het groeihormoon wat de plofkippen krijgen en dan de antibiotica in vlees en vis?
En dit was de reactie:
Ik geef niet elke dag hetzelfde, maar omdat er veel kalk in de nekjes zit krijgt ze er wel elke middag 4.
Dat van de groeihormonen geloof ik niet. Er zit volgens mij niet meer hormoon in plofkippen dan in ander vlees.

Ik heb geen idee wat deze "fokker" voert, misschien zou het beter zijn dat ze zich eens meer in barfen verdiept!
Boa
#2954736
kakocavi schreef: Ik zou dat zelf niet zo stellig willen verkondigen. Er gaam meer van dit soort verhalen rond, en een enkel iemand die ooit een enkele gans heeft ontleed vind ik geen keihard onweerlegbaar bewijs. Het is volgens mij sowieso beter om meer variatie in van vleesbot aan te brengen.
:)
Langs meerdere kanten is recent duidelijk geworden dat dit geen issue is. Dr. J. Dodds heeft in een studie (volgens mij was het april 2014) aangekaart dat het voeren van strotten van grote dieren (koeien) mogelijk problemen kan geven en dat dit gevaar niet schuilt in nekken van kip en eend en dergelijke. Ook Dr. E. Plantinga vond het een een ver gezocht verhaal, kun je je dat niet meer herinneren, laatst in de discussie in de bar (jammer dat dat topic verdwenen is, ik zal Jeff vragen of het nog terug te halen is)? En verder is het misschien handig om het topic te lezen waar ik de link naar toe geef. Ook ik schrijf daar dat je niet alleen nek moet voeren ;)
#2954751
Lizzy schreef: :)
Langs meerdere kanten is recent duidelijk geworden dat dit geen issue is. Dr. J. Dodds heeft in een studie (volgens mij was het april 2014) aangekaart dat het voeren van strotten van grote dieren (koeien) mogelijk problemen kan geven en dat dit gevaar niet schuilt in nekken van kip en eend en dergelijke. Ook Dr. E. Plantinga vond het een een ver gezocht verhaal, kun je je dat niet meer herinneren, laatst in de discussie in de bar (jammer dat dat topic verdwenen is, ik zal Jeff vragen of het nog terug te halen is)? En verder is het misschien handig om het topic te lezen waar ik de link naar toe geef. Ook ik schrijf daar dat je niet alleen nek moet voeren ;)
Waar 'te' voor staat is nooit goed, en dat lijkt me ook met het voeren van teveel (of alleen) nekken voeren. Maar ik kan me echt niet voorstellen (na het lezen van de link) dat je hond er zelf een traag werkende schildklier van kan krijgen.
#2955469
Lizzy schreef: :)
Langs meerdere kanten is recent duidelijk geworden dat dit geen issue is. Dr. J. Dodds heeft in een studie (volgens mij was het april 2014) aangekaart dat het voeren van strotten van grote dieren (koeien) mogelijk problemen kan geven en dat dit gevaar niet schuilt in nekken van kip en eend en dergelijke. Ook Dr. E. Plantinga vond het een een ver gezocht verhaal, kun je je dat niet meer herinneren, laatst in de discussie in de bar (jammer dat dat topic verdwenen is, ik zal Jeff vragen of het nog terug te halen is)? En verder is het misschien handig om het topic te lezen waar ik de link naar toe geef. Ook ik schrijf daar dat je niet alleen nek moet voeren ;)
Dat van Esther Plantinga kan ik me inderdaad even niet voor de geest halen. Verder denk ik ook niet dat het waarschijnlijk is, zeker niet na deze onderbouwing van jou, maar in het kader van je weet maar nooit, en variatie, zou ik dan dus minder nekken voeren. Komt erop neer dat ik het met je eens ben :)
#2956407
1eboa schreef: Op Facebook gelezen:
Ik ben vandaag bij de osteopaat geweest. Zij is een geschoolde dierenarts (en werkt ook samen met haar man - dierenarts). In hun praktijk reclame van ... BARF !
Tijdens ons gesprek vermeldde ik dat Kate elke middag kippenekjes eet. En daarvan zij ze dat we daarmee moeten opletten : die nekjes bevatten meestal nog de schildklier van de kip. Als de hond daar te veel van binnen krijgt, gaat de eigen schildklier minder hard werken en krijgen ze op de duur problemen.
Heeft iemand daar ervaring mee ? Ik ga alvast kijken of ik ze kan vinden (de schildklieren - 2 kleine rode bolletjes) en ze weghalen voor Kate de nekjes eet

gr Boa
Klik op deze link:
http://partnersah.vet.cornell.edu/avian ... lesion/464

klik dan rechts op "new search"
klik op "lesion location" (de middelste van de drie)
tik bij search in: thyroid gland
tik op "go"
je krijgt dan 4 foto's, foto 3 geeft een mooi overzicht. Helemaal linksonder op foto 3 zie je de bovenkant van het hart, dat verduidelijkt de locatie van de klieren.

Oftewel: je gaat die schildklieren niet vinden op je kippenekken.  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door