Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door NJA
#2954968
Hallo allemaal,

Mijn 8mnd oude kat Mausje is sinds 2 maanden over op BARF.
De laatste weken merkte ik dat hij minder is gaan spelen.
Toen ik net met een speelmuis aan een touwtje door het huis rende met hem plofte hij na ongeveer 2 minuten al op zijn zij terwijl hij als een gek aan het hijgen was. Dat duurde ongeveer 20 seconden, daarna stopte hij met hijgen.
Van die paar minuten spelen ligt hij nu nog steeds op de grond uit te rusten.
Hij is 5kg en ik voer hem per dag:
30gr orgaanvlees (kippenlever en konijnennier)
80gr bot (kippennek)
100gr spiervlees (hazenvlees, rundvlees, hertenvlees)

Is dit iets om zsm mee naar de dokter te gaan? Ik dacht automatisch aan een taurinetekort. Echter lees ik op internet dat een taurinetekort bij BARF niet vaak voorkomt?
Ik hoor graag jullie meningen hierover, ik maak me best wel zorgen, ook gezien het feit dat ik eerder een kat met (aangeboren) hartproblemen hb gehad en hem heb moeten laten inslapen met 11 maanden....  :-[
Gebruikersavatar
Door koekje
#2955059
Ik denk dat de kans op een taurinetekort te verwaarlozen valt. Taurine zit idd in rauw vlees etc. Er is wel schijnbaar iets van afbraak met invriezen, maar er blijft nog genoeg inzitten.

Hier ook 1 kat die zichzelf voorbij rent, zelfs nu ze al 7 is. Desondanks, als jij het niet vertrouwt qua hartfunctie, gewoon naar de DA en eventueel doorverwijzing vragen voor een hartecho.
Door Martine-Tom
#2955104
VOer je ook iets van hart?
Taurinetekort lijkt me stug maar als je je zorgen maakt, jij kent je kat het best en als jij dit als verandering opmerkt zou ik er toch even naar laten kijken/
Gebruikersavatar
Door NJA
#2955189
Ik voor voor het lekker, en om hem verschillende soorten vlees te laten eten (bij introductie) strooi ik soms een beetje runderhart erbij...

Ik ben over bezorgd misschien, het is echt mijn kleine ventje en ben stapelgek op dat beestje. En zoals ik zei ben ik al eens op traumatische wijze een schijnbaar gezonde kat kwijteraakt door een hartprobleem...
Door Martine-Tom
#2955327
NJA schreef: Ik voor voor het lekker, en om hem verschillende soorten vlees te laten eten (bij introductie) strooi ik soms een beetje runderhart erbij...

Ik ben over bezorgd misschien, het is echt mijn kleine ventje en ben stapelgek op dat beestje. En zoals ik zei ben ik al eens op traumatische wijze een schijnbaar gezonde kat kwijteraakt door een hartprobleem...
Hart is wel een onderdeel van het menu he  ;)
Misschien is het een idee om je menu een keer te posten zodat we even met je mee kunnen kijken of het volledig is  :)

En ik denk dat je echt het beste even naar de da kan gaan, ik kan me voorstellen dat na het verlies van een kat op zo'n manier je nu in de zenuwen zit dus dan kan je beter maar even gaan, al is het maar om gerust gesteld te worden  ;)
#2955382
Ik vind ook dat je je menu moet herzien - ik kan niet zeggen of het te maken heeft met het gehijg, maar het feit is wel dat je nu niet goed voert.

Het menu voor katten luistert best nauw (nauwer dan dat van honden, honden zijn door de samenwerking met mensen toch iets flexibeler geworden qua eten dan katten). En je geeft nu teveel groot prooi (veel rood vlees - zwaar verteren - sneller moe) en de samenstelling daar moet toch echt vast hart in (liever niet altijd rund, maar denk aan kip, eend, konijn, ed)
Qua spiervlees/botwerk zul je ook meer op zoek moeten gaan naar bijv. eend, kwartel, patrijsjes, konijn, ed. Dit is voor de kat natuurlijker dan hert en rund)

Het mooiste is als je hele prooidieren kan geven (hoeft niet in veren) - maar hier op het forum zijn vaak patrijsjes en kwarteltjes te vinden. Dit is voor katten super!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2955423
Vivianneb schreef: Ik vind ook dat je je menu moet herzien - ik kan niet zeggen of het te maken heeft met het gehijg, maar het feit is wel dat je nu niet goed voert.

Het menu voor katten luistert best nauw (nauwer dan dat van honden, honden zijn door de samenwerking met mensen toch iets flexibeler geworden qua eten dan katten). En je geeft nu teveel groot prooi (veel rood vlees - zwaar verteren - sneller moe) en de samenstelling daar moet toch echt vast hart in (liever niet altijd rund, maar denk aan kip, eend, konijn, ed)
Qua spiervlees/botwerk zul je ook meer op zoek moeten gaan naar bijv. eend, kwartel, patrijsjes, konijn, ed. Dit is voor de kat natuurlijker dan hert en rund)

Het mooiste is als je hele prooidieren kan geven (hoeft niet in veren) - maar hier op het forum zijn vaak patrijsjes en kwarteltjes te vinden. Dit is voor katten super!
Kan je dit onderbouwen?
#2955449
Het is deels mijn eigen ervaring met rood vlees (en ook heel veel andere mensen hebben last van een dip na het eten van veel rood vlees)
Maar het is ook gestoeld opdat rood vlees met name myoglobine bevat. Myoglobine is alleen te vinden in spierweefsel en nodig voor de zuurstof naar de spiergroepen en koolstofdioxide (die zich verbindt aan stikstofoxide ook een verschil met hemoglobine)  naar de lever en de nieren (pluim en kleine prooi dieren hebben dit minder nodig - bij hazen zie je al dat het vlees veel roder is, die hebben de snelheid van de spieren nodig).
Omdat katten niet zo groot zijn krijgen ze dus in verhouding best heel veel van die stoffen binnen als je zoveel rood vlees geeft.
Myoglobine teveel bij de kat kan wel kwaad.
http://www.petmd.com/cat/conditions/car ... globinuria

Dus ik zeg zeker niet dat dit de oorzaak is (voor hetzelfde geld heeft ze een vergroot hart, of is er iets met de bronchiën of longen waardoor ze eerder moe is... dit weet je echt pas zeker na een da bezoek) maar ik denk wel dat het menu van een kat en een hond echt wel verschilt in de soorten die je moet voeren om deze reden..

Dit is mijn eigen logica, dus misschien sla ik de plank wel compleet mis..
#2955464
koekje schreef: Ik denk dat je een verkeerde conclusie hebt getrokken nav het artikeltje. Dat ziektebeeld gebeurt namelijk niet na het ETEN van rood vlees.
Yup daar heb je gelijk in, ik zeg ook niet dat ze die ziekte krijgen, maar ik weet niet in hoeverre het trans-eh-hoe-zeg-je-het-in-het-nederlands transfers..

Maar ik denk wel dat ik ergens een klepeltje heb - maar die klok nog niet weet te vinden (eh andersom)
Door Ruisje
#2955544
Ik denk ook dat je je hele menu even moeten laten zien, zodat eventuele tekortkomingen aangepakt kunnen worden.
Maar je kat eet ruim 200 gram per dag, wanneer speel jij met 'm? Ik vraag het maar even voor de zekerheid, want spelen met een volle maag is niet zo'n goed idee èn vermoeiend. ;) Wat betreft zijn gewicht: 5 kilo voor een 8 maanden oude kater is veel, behalve als het groot ras is, bijvoorbeeld een maine coon ???
#3009241
Ik weet niet hoor, maar 8maand en 5kg is echt wel veel!! Is het een groot ras of grote kat of heeft die last van een buikje? Dat hijgen kan ook met zijn gewicht te maken hebben indien hij te zwaar is. Even in de gaten houden of die niet meer drinkt dan anders, want heb ooit een kat gezien die precies zelfde soort aanvallen kreeg en deze kat had suiker ziekte. Hoop dat je snel antwoord vind.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door