Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Hope
#2954760
Hoi!

Voor Nelson wil ik graag makkelijke hap-slik-weg dingetjes drogen om mee te trainen.
Ik ben vooral bezig met dingetjes waarbij ik hem snel achter elkaar veel snoepjes moet kunnen geven. Het is dus niet heel handig dat hij, zoals vorige week bij de hondencursus, 3 minuten op zijn gemakje op een snoepje aan het kauwen is  ::)

Nu heb ik een paar weken geleden rundergehakt gedroogd. Eerst allemaal balletjes van gedraaid en toen de droger in. Het zijn mooie snoepjes hoor, maar het is wel een beetje veel van hetzelfde nu.
Toen dacht ik, kan ik ook verschillende smaken kvv drogen, of wordt een bohman daar te warm voor? Stukjes spiervlees is dus geen succes, daar doet meneer echt een eeuwigheid over. Ik wil echt zelf drogen, want ik wil geen granen meer geven.
Door Suzanne
#2954761
Het is mijn ervaring dat je gehakt en kvv niet "klein" genoeg kunt maken als hapslikweg.
Wel kun je kipfilet in HEEEL smalle repen knippen (ja, knippen), die half laten drogen en dan in ieniemieniebrokjes knippen.
Dat werkt, zo vind ik, veel beter. Ook ander spiervlees en orgaanvlees behandel ik op die manier. Daar wordt niet/nauwelijks op gekauwd ;-) (door mijn honden dan)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2954764
Ik heb wel eens konijn MDM gedroogd.
Je kunt een soort van plakken maken op de roosters (liefst op een bakpapiertje of zo, had ik niet en het zat echt overal tussen  :-X), en met een mesje of zo kun je inkepingen maken zodat je na het drogen de koekjes makkelijker kunt breken.
Het kruimelde bij mij wel ontzettend, misschien te lang gedroogd of zo. Ik heb het ook maar 1 keer gedaan tot nu toe  ::)
Door hannabelgje
#2954773
Ik droog duck en dat gaat prima.  Zit geen bot in dus dat is ook geen probleem. Ik snij het bevroren in reepjes en als het gedroogd is dan breek ik steeds stukjes af.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2954777
Voor hele kleine snoepjes vin ik lamslong nog het beste om te drogen. Half bevroren snijden in dunne plakjes. Drogen en op je gemakje in ieniemienie stukjes breken. Ik heb daar stukjes van een halve cm van kunnen breken en zelfs kleiner. Het is heel bros na drogen. Droog het wel 16 uur of zo.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2955633
Ik mikte gewoon een hele laag kvv over de roosters en brak ze.nadien in kleine stukjes.. scheelt veel werk!
Mocht je een gehaktmolen hebben: mik er wat orgaan of spiervlees doorheen en verspreid het over de roosters
Gebruikersavatar
Door Hope
#2956304
Hylos schreef: Ik mikte gewoon een hele laag kvv over de roosters en brak ze.nadien in kleine stukjes.. scheelt veel werk!
Mocht je een gehaktmolen hebben: mik er wat orgaan of spiervlees doorheen en verspreid het over de roosters
Maar wordt kvv niet te warm in een bohman zonder temperatuurregelaar?

En zo'n rodi worst, is dat wat? Of is dat echt rommel?
Door Aprilsnow
#2956331
Wij hebben zelf geen droger maar bestellen bij onze slager gedroogde (ongekruide) kipfilet en paardenbief. Hij maakt er een soort van Jerkey van (dunne vleesrepen). Die knip ik achteraf in kleine stukjes. Kurkdroog, in een glazenpotje te bewaren, makkelijk mee te nemen en hij vind ze ook nog lekker.
Door miik
#2956532
Wat ik zelf ideaal vind om te trainen is gewoon spiervlees, witvis of hart en dergelijk, maar dan gewoon niet goed gedroogd.
Dan blijft het zeg maar nog een beetje zacht en dan glijdt het zo naar binnen. Alleen de buitenkant droog zodat mn zak niet zo vies wordt. Je kunt eventueel een voorraadje maken en dat in de vriezer bewaren en dan voor elke training een portie eruit halen.
In Duck en Rodi zit best veel graan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2957050
miik schreef: Wat ik zelf ideaal vind om te trainen is gewoon spiervlees, witvis of hart en dergelijk, maar dan gewoon niet goed gedroogd.
Dan blijft het zeg maar nog een beetje zacht en dan glijdt het zo naar binnen. Alleen de buitenkant droog zodat mn zak niet zo vies wordt. Je kunt eventueel een voorraadje maken en dat in de vriezer bewaren en dan voor elke training een portie eruit halen.
In Duck en Rodi zit best veel graan.
Aaah kijk, en graan wil ik dus niet.
Ik ga het eens met spiervlees proberen en dan minder drogen.
Door miik
#2957195
Ja, ik droog het zover dat net de buitenkant een beetje droog is. Dan kan ik het makkelijk in een zakje meenemen.
Alleen omdat de binnenkant dan nog zacht en nat is gaat het snel schimmelen. Dus wat er over is maak ik porties van en bewaar ik in de vriezer.
Door Parelridder
#2957238
Ik gebruik gedroogd/kauw spul voor het belonen van opdrachtjes waarna ze toch weer even moeten wachten (dus tijd om te kauwen) maar wat ik ideaal snelle beloning vindt voor tijdens traing van bijv. volgen of andere oefeningen waarna je gelijk weer door gaat, is ommelet. Dat wissel ik af met Rodi worst (mijn voorkeur gaat uit naar de lam/rijst versie). Minder 'verantwoord', maar ik zie er geen kwaad in voor kleine stukjes ter beloning.
Voor het ommelet gebruik ik soms hele eieren, maar ook vaak alleen de eiwitten. De dooier krijgen ze dan rauw, met de schil, bij hun maaltijd en de witten gaan op laag vuur in een pan met olijfolie. Zodra ik kans zie 'm te keren doe ik dat en direct er na gaat het vuur uit en gaart de andere zijde in de warmte die de pan nog heeft. Zo blijft 'ie zo smeuig mogelijk, eigenlijk niet echt gebakken, meer gegaard. Ze vinden het super lekker en het glibbert zo naar binnen :)
Door miik
#2957326
Omelet is ook een goed idee zeg !
Ik oefen nu heel veel met het chineesje en dat is een leuk idee om mee af te wisselen !
Door Parelridder
#2957361
::) Eén m is voldoende zie ik nu..

'k Kwam er ook pas bij pup nr. 5 op, terwijl het achteraf zo logisch lijkt.. 'k Bedacht het pas n.a.v. dat eiwit in rauwe vorm een nadeel kent en ik daarover zat te dubben. Maar ze vinden het hier alle drie súper lekker!
Gebruikersavatar
Door Ingrid (shadow)
#2957997
Ik droog lamslong in grotere repen en knip daar of breek daar kleine stukjes vanaf  echt perfect om te trainen
het is heel makkelijk te breken dat ik gewoon een groot stuk mee neem en tijdens het trainen met 1 hand een stukje af kan breken, dus  ook niet je zakken vol met kleine snacks die afbrokkelen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door